1.6 Övningar till Absolutbelopp
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Diagnosprov 1 kap 1 | Diagnosprov 2 kap 1 |
E-övningar: 1-5
Övning 1
Beräkna följande uttryckens värden:
a) \( | -25\,| + | -5\,| \)
b) \( | \, 17 - 20 \, | \)
c) \( | -4\,| - |\,2\,| \)
d) \( | \,0\,| - | -0,01\,| \)
e) \( 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)
Övning 2
Beräkna värdet av uttrycket \( | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \) för
a) \( x = 1\, \)
b) \( x = - 1\, \)
c) \( x = 2\, \)
d) \( x = - 2\, \)
Räkna först manuellt.
Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).
Övning 3
Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:
a) \( y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)
b) \( y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)
I räknaren får man absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ). Detta fungerar även i Y= när du vill skriva in funktionsuttrycket.
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Varför?