Ekvationer
<< Repetitioner | Genomgång | Högre grads- & rotekvationer | Övningar Ekvationer | 1:a avsnitt: Polynom >> |
Olika typer av ekvationer
Sådana ekvationer kallas linjära eller 1:a gradsekvationer eftersom obekanten \( x\, \) förekommer endast som 1:a gradspotens dvs med exponenten 1. \( x\, \) är ju samma som \( x^1\, \). Högre \( \, x\)-potenser förekommer inte i ekvationen.
I Matte 2-kursen har vi gått ett steg vidare och löst bl.a. ekvationer av följande typ:
Andragradsekvationer: \( \qquad\qquad x^2 + 6\,x - 16 = 0 \)
Sådana ekvationer kallas icke-linjära, närmare bestämt kvadratiska eller 2:a gradsekvationer därför att obekanten \( x\, \) förekommer högst som 2:a gradspotens dvs med exponenten 2 eller som \( x^2\, \). Obekantens exponent är alltså avgörande för ekvationens typ och därmed för svårighetsgraden när man vill lösa ekvationen. I Matte 2 har vi lärt oss att lösa 2:a gradsekvationer med följande metoder:
1) Nollproduktmeoden: \( \quad (x-3) \cdot (x-4) \, = \, 0 \quad \Rightarrow \quad x_1 = 3 \;\; \) och \( \; x_2 = 4 \). \( \quad \) Läs mer här.
2) Kvadratrotsmetoden: \( \quad x^2 - 16 \, = \, 0 \quad \Rightarrow \quad x^2 \, = \, 16 \quad \Rightarrow \quad x_1 = 4 \;\; \) och \( \; x_2 = -4 \).
3) pq-formeln:
- Normalformen \(x^2 + p\,x + q = 0\,\) till en 2:a gradsekvation kan lösas med pq-formeln\[ \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad x_{1,2}=-\frac{p}{2}\pm\sqrt{\bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2-q}\]
4) Vietas formler. Vi repeterar här denna metod i detalj:
Samband mellan ett polynoms koefficienter och dess nollställen
Uppgift:
Ställ upp en 2:a gradsekvation vars lösningar är \( \, x_1 = 2 \, \) och \( \, x_2 = 3 \).
Lösning:
För lösningarna \( x_1\,\) och \( \, x_2\,\) av 2:a gradsekvationen \( \, x^2 + p\,x + q = 0 \, \) gäller
Vietas formler:
Därmed blir 2:a gradsekvationen:
</div></td> | \( \qquad \)</td> | Kontroll och jämförelse med p-q-formeln:
</tr> </table> Uppgiften ovan är bara en tillämpning av följande generellt samband mellan 2:gradspolynomets koefficienter och dess nollställen. Detta ger oss ett praktiskt verktyg i handen att bestämma polynomets nollställen med hjälp av dess koefficienter:
<b>Vietas formler</b>Om 2:gradsekvationen \( \; x^2 + p\,x + q \; = \; 0 \; \) har lösnin- garna \( x_1\, \) och \( x_2\, \) så gäller: \( \qquad \boxed{\begin{align} x_1 + x_2 & = -p \\ x_1 \cdot x_2 & = q \end{align}} \)
2:a gradsekvationen \( \, x^2 + p\,x + q = 0\,\) har enligt <b>pq-formeln</b> lösningarna \( \quad \displaystyle x_{1,2}=-\frac{p}{2}\pm\sqrt{\bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2-q}\) Om vi adderar de båda lösningarna ovan får vi: \( \displaystyle x_1 \, + \, x_2 \, = \, \left(-\frac{p}{2} \, + \, \sqrt{\bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2-q}\right) \, + \, \left(-\frac{p}{2} \, - \, \sqrt{\bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2-q}\right) \, = \, -\frac{p}{2} \, - \, \frac{p}{2} \, = \, - \, p\)
Om vi nu multiplicerar pq-formelns båda lösningar med varandra får vi: \( \displaystyle x_1 \cdot x_2 = \left(-\frac{p}{2} + \sqrt{\bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2-q}\right) \cdot \left(-\frac{p}{2} - \sqrt{\bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2-q}\right) \color{Red} = \bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2 - \left( \bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2-q \right) = \bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2 - \bigg(\frac{p}{2}\bigg)^2 + q \, = \, q \)
Detta bevisar Vietas andra formel.
Lösningarna \( \, x_1\, \) och \( \, x_2\, \) till 2:a gradsekvationen \( \, x^2 + p\,x + q \, = \, 0 \, \) är nollställena till 2:gradspolynomet:
Å andra sidan: om ett 2:gradspolynom i faktorform \( \, (x-x_1) \cdot (x-x_2)\) har nollställena \( x_1\, \) och \( x_2\, \) så gäller:
Därav följer: \( \qquad\qquad x^2 + p\,x + q = (x-x_1) \cdot (x-x_2) \) Om vi nu utvecklar produkten på höger sidan kan vi skriva vidare:
En jämförelse av koefficienterna mellan polynomet \( x^2 - (x_1+x_2)\,x + x_1 \cdot x_2 \) (högerled) och polynomet \( x^2 + p\,x + q \) (vänsterled) ger:
Om detta bevis förefaller vara mindre förståeligt än det första med pq-formeln, kan det bero på att du (beroende på kursupplägg) inte gått igenom <b>Polynom i faktorform</b> och/eller <b>Jämförelse av koefficienter</b>.
Vietas formler kan generaliseras till polynom av högre grad än \(2\) och formuleras för polynom av grad \(n\). Den franske matematikern <b>François Viète</b> var en av de första som på \(1500\)-talet såg sambandet mellan ett polynoms koefficienter och dess nollställen. Därför kallas formlerna efter honom.
<b>Lösning av 2:a gradsekvationer med Vieta (utan p-q-formeln)</b>Er stor fördel av Vietas formler för oss är att man kan lösa 2:a gradsekvationer och därmed faktorisera polynom utan att behöva använda p-q-formeln. Detta innebär mindre räknearbete vilket i sin tur minskar risken för felräkning. På köpet går det fortare att ta fram faktorisering av polynom. Läs även om <b>nackdelen med Vietas formler</b>.
<b>Exempel 1:</b>Lös ekvationen \( \quad x^2 - 7\,x + 10 \; = \; 0 \) <b>Lösning:</b>För lösningarna \( x_1\,\) och \( x_2\,\) måste enligt Vietas formler gälla:
Vi måste alltså hitta två tal vars produkt är 10 och vars summa är 7. Med lite provande hittar man \( \, 2 \, \) och \( \, 5 \, \) eftersom \( \, 2 + 5 = 7\, \) och \( \, 2 \cdot 5 = 10 \). Kontrollen bekräftar resultatet:
Har vi på det här enkla sättet hittat nollställena till polynomet \( x^2 - 7\,x + 10 \) kan vi faktorisera det:
Utveckling av produkten på höger sidan bekräftar faktoriseringen.
<b>Exempel 2</b>Lös ekvationen \( \quad x^2 - 8\,x + 16 \; = \; 0 \) <b>Lösning:</b>Vietas formler ger:
Man hittar lösningarna \( x_1 = 4\,\) och \( x_2 = 4\,\) eftersom \( 4 + 4 = 8\,\) och \( 4 \cdot 4 = 16 \). Därför kan polynomet \( x^2 - 8\,x + 16 \) faktoriseras så här:
Den dubbla förekomsten av faktorn \( (x-4)\,\) ger roten, dvs lösningen \( x = 4\,\), dess namn <b>dubbelrot</b>.
<b>Nackdelen med Vieta</b>En nackdel med Vietas formler är att man kan råka ut för sådana relationer mellan nollställen och koefficienter att det i praktiken blir svårt att få fram lösningarna direkt. I så fall måste man återgå till p-q formeln. Ett exempel är:
Vietas formler ger:
Det är inte så enkelt att få fram lösningarna \( x_1\, \) och \( x_2\, \) ur dessa relationer. Med p-q formeln får man (se lösningen till övning 10 b)):
I efterhand kan vi ändå verifiera Vietas formler eftersom de är generella:
</small>
<b>Internetlänkar</b>http://www.youtube.com/watch?v=V8I2_zgNRHI http://www.matteguiden.se/matte-c/polynomfunktioner/andra-typer-av-ekvationer/#Rotekvationer http://www.pluggakuten.se/wiki/index.php?title=Rotekvation http://wiki.math.se/wikis/forberedandematte1/index.php/3.2_Rotekvationer http://wiki.math.se/wikis/sf0600_0701/index.php/3.2_Rotekvationer
|