1.6 Övningar till Absolutbelopp
Från Mathonline
Version från den 23 juli 2014 kl. 14.32 av Taifun (Diskussion | bidrag)
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Diagnosprov 1 kap 1 | Diagnosprov 2 kap 1 |
E-övningar: 1-5
Övning 1
Beräkna följande uttryckens värden:
a) \( | -25\,| + | -5\,| \)
b) \( | \, 17 - 20 \, | \)
c) \( | -4\,| - |\,2\,| \)
d) \( | \,0\,| - | -0,01\,| \)
e) \( 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)
Svar 1a
Lösning 1a
Svar 1b
Lösning 1b
Svar 1c
Lösning 1c
Svar 1d
Lösning 1d
Svar 1e
Lösning 1e
Övning 2
Beräkna värdet av uttrycket \( | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \) för
a) \( x = 1\, \)
b) \( x = - 1\, \)
c) \( x = 2\, \)
d) \( x = - 2\, \)
Svar 2a
Lösning 2a
Svar 2b
Lösning 2b
Svar 2c
Lösning 2c
Svar 2d
Lösning 2d
Övning 3
Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:
a) \( y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)
b) \( y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)
Absolutbeloppsfunktionen heter i räknaren abs() och fås genom att trycka på den gröna knappen 2nd och sedan på CATALOG (över 0) samt välja abs().
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Varför?
Svar 2a
Lösning 2a
Svar 2b
Lösning 2b
Svar 2c
Lösning 2c