2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-4
Övning 1
Marie startar kl 10:30 med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl 15:15.
Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 478 km.
Vad är hennes genomsnittliga hastighet i hela km/h?
Alternativt:
Övning 2
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen. Svara med 6 decimaler.
a) \( y = 5\,x + 23 \) i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 3 \)
b) \( y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 \) i intervallet \( -2 \leq x \,\leq\, 2 \)
c) \( y = e\,^x \) i intervallet \( -1 \leq x \,\leq\, 1 \)
d) \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,1 \leq x \,\leq\, 0,1 \)
e) \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,01 \leq x \,\leq\, 0,01 \)
f) \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,001 \leq x \,\leq\, 0,001 \)
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e | Lösning 2e | Svar 2f | Lösning 2f
Övning 3
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
- \[ y \, = \, 5,1\;x^2 \]
där
- \[ x =\, \] Tiden i sekunder
- \[ y =\, \] Sträckan som äpplet faller i meter
Beräkna äpplets genomsnittliga hastighet i tidsintervallet mellan 0,2 och 0,3 sekunder.
Alternativt:
Övning 4
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
- \[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]
där
- \[ x =\, \] Tiden i antal år efter 1900
- \[ y =\, \] Sveriges befolkning i miljoner
a) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.
b) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.
c) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.
d) Är följande påstående sant eller falskt?
- "Anledningen till att a)-c) ger samma resultat är att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling, är en linjär funktion."
Motivera ditt svar.
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d
VG-övningar: 5-6
Övning 5
I Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
- \[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]
där
- \[ x \, = \, \] Tiden i minuter
- \[ y \, = \, \] Oljans volym i liter
Läs igenom lösningarna a) - d) i Exempel 2 och besvara följande fråga:
e) Bestäm \( a\, \) i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, a \) där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är \( - 260\, \), dvs där oljan läcker med 260 liter per minut.
Alternativt:
Övning 6
Följande utdrag ur Skatteverkets skattetabell för 2011 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:
\( x\, \) \( y\, \) \( 22\,801-23\,000 \) \( 5\,510 \) \( 23\,001-23\,200 \) \( 5\,572 \) \( 23\,201-23\,400 \) \( 5\,638 \) \( 23\,401-23\,600 \) \( 5\,700 \) \( 23\,601-23\,800 \) \( 5\,763 \) \( 23\,801-24\,000 \) \( 5\,826 \) \( 24\,001-24\,200 \) \( 5\,889 \) \( 24\,201-24\,400 \) \( 5\,952 \) \( 24\,401-24\,600 \) \( 6\,017 \) \( 24\,601-24\,800 \) \( 6\,080 \)
där
- \[ x \, = \, \] Månadslönen i kr
- \[ y \, = \, \] Skatten i kr
Åsas får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från \( 23\,150 \) kr till \( 24\,700 \).
a) Bestäm \( \Delta x\, \) för Åsa.
b) Bestäm \( \Delta y\, \) för Åsa.
c) Beräkna \( \Delta y \over \Delta x \) för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön.
Detta belopp kallas marginalskatt. Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda till heltal.
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c
MVG-övningar: 7-8
Övning 7
Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen
- \[ y \, = \, x^2 \]
i intervallet
- \[ a \,\leq\, x \,\leq\, a+h \]
dvs som ett uttryck i \( a\, \) och \( h\, \). Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
Alternativt:
Övning 8
Följande polynomfunktion är given:
- \[ y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \]
a) Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan \( x\, \) och \( x + h\, \). Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
b) Låt i uttrycket från a) gå \( h\, \) mot 0 så att du får ett uttryck endast i \( x\, \).
c) Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för \( x = 2\, \). Tolka ditt resultat.
d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan \( y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \) i punkten \( x = 2\, \).
Alternativt:
- Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c | Svar 8d | Lösning 8d
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.