Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Terasspunkter"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(74 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[3.2 Lokala maxima och minima|< | + | {{Not selected tab|[[3.2 Lokala maxima och minima| << Förra avsnitt]]}} |
− | {{Not selected tab|[[3.3 Terasspunkter| | + | {{Not selected tab|[[3.3 Terasspunkter|Genomgång]]}} |
{{Selected tab|[[3.3 Övningar till Terasspunkter|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[3.3 Övningar till Terasspunkter|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner| | + | {{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner|Nästa avsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | <Big> | + | <Big>I alla övningar där det förekommer "Rita grafen ..." ska du använda grafräknaren.</Big> |
− | == Övning 1 == | + | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span></Big></Big></Big> |
− | <div class=" | + | |
+ | |||
+ | == <b>Övning 1</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
Rad 29: | Rad 32: | ||
e) Sammanfatta dina resultat från a)-d) i en teckentabell. | e) Sammanfatta dina resultat från a)-d) i en teckentabell. | ||
− | f) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem | + | f) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem. |
− | + | Beskriv hur graferna bekräftar dina resultat. | |
− | == Övning 2 == | + | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|3.3 Svar 1a|Lösning 1a|3.3 Lösning 1a|Svar 1b|3.3 Svar 1b|Lösning 1b|3.3 Lösning 1b|Svar 1c|3.3 Svar 1c|Lösning 1c|3.3 Lösning 1c|Svar 1d|3.3 Svar 1d|Lösning 1d|3.3 Lösning 1d|Svar 1e|3.3 Svar 1e|Lösning 1f|3.3 Lösning 1f}}</div> |
− | <div class=" | + | |
+ | |||
+ | == <b>Övning 2</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
Rad 53: | Rad 59: | ||
Om du hittat en terasspunkt markera den i funktionens graf samt derivatans nollställe i derivatans graf. | Om du hittat en terasspunkt markera den i funktionens graf samt derivatans nollställe i derivatans graf. | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|3.3 Svar 2a|Svar 2b|3.3 Svar 2b|Lösning 2b|3.3 Lösning 2b|Svar 2c|3.3 Svar 2c|Lösning 2c|3.3 Lösning 2c|Svar 2d|3.3 Svar 2d|Lösning 2d|3.3 Lösning 2d|Svar 2e|3.3 Svar 2e|Lösning 2e|3.3 Lösning 2e|Lösning 2f|3.3 Lösning 2f}}</div> | |
− | == Övning 3 == | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 3</b> == |
+ | <div class="ovnE"> | ||
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
Rad 63: | Rad 70: | ||
a) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem. | a) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem. | ||
− | b) | + | b) Funktionens graf visar en [[3.3_Terasspunkter#Kritiska_punkter|<b><span style="color:blue">kritisk punkt</span></b>]]. Var finns den och vilken karaktär har den? |
− | c) | + | c) Kan man med [[3.3_Terasspunkter#Regeln_om_terasspunkt_med_derivator|<b><span style="color:blue">derivator</span></b>]] algebraiskt bestämma den kritiska punktens karaktär? Om ja, gör det. Om nej, varför inte? |
− | d) Avgör algebraiskt | + | d) Avgör algebraiskt med en [[3.3_Terasspunkter#Regeln_om_terasspunkt_med_teckenstudie|<b><span style="color:blue">teckenstudie</span></b>]] vilken karaktär funktionens kritiska punkt har. |
− | + | {{#NAVCONTENT:Lösning 3a|3.3 Lösning 3a|Svar 3b|3.3 Svar 3b|Svar 3c|3.3 Svar 3c|Lösning 3c|3.3 Lösning 3c|Svar 3d|3.3 Svar 3d|Lösning 3d|3.3 Lösning 3d}}</div> | |
− | == Övning 4 == | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 4</b> == |
+ | <div class="ovnE"> | ||
Undersök om och var följande funktion har eventuella maxima, minima eller terasspunkter: | Undersök om och var följande funktion har eventuella maxima, minima eller terasspunkter: | ||
Rad 93: | Rad 101: | ||
Markera de eventuella maxima, minima eller terasspunkter du hittat i funktionens graf samt derivatans nollställen i derivatans graf. | Markera de eventuella maxima, minima eller terasspunkter du hittat i funktionens graf samt derivatans nollställen i derivatans graf. | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.3 Svar 4a|Svar 4b|3.3 Svar 4b|Lösning 4b|3.3 Lösning 4b|Svar 4c|3.3 Svar 4c|Lösning 4c|3.3 Lösning 4c|Svar 4d|3.3 Svar 4d|Lösning 4d|3.3 Lösning 4d|Svar 4e|3.3 Svar 4e|Lösning 4e|3.3 Lösning 4e|Lösning 4f|3.3 Lösning 4f}}</div> | |
− | |||
− | == Övning 5 == | + | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big> |
− | <div class=" | + | |
− | Undersök om och var följande funktion har [[3.3_Terasspunkter#Kritiska_punkter|< | + | |
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | ||
+ | Undersök om och var följande funktion har [[3.3_Terasspunkter#Kritiska_punkter|<b><span style="color:blue">kritiska punkter</span></b>]]: | ||
::<math> f(x) \, = \, 3\,x^4 + 4\,x^3 </math> | ::<math> f(x) \, = \, 3\,x^4 + 4\,x^3 </math> | ||
− | a) | + | a) Bestäm kritiska punkternas koordinater och ange deras karaktär. |
b) Kontrollera dina resultat grafiskt. Kommentera kontrollen. | b) Kontrollera dina resultat grafiskt. Kommentera kontrollen. | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.3 Svar 5a|Lösning 5a|3.3 Lösning 5a|Lösning 5b|3.3 Lösning 5b}}</div> | |
+ | |||
− | == Övning 6 == | + | == <b>Övning 6</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
::<math> f(x) \, = \, - x^4 - 4\,x^3 </math> | ::<math> f(x) \, = \, - x^4 - 4\,x^3 </math> | ||
− | a) Hitta funktionens alla kritiska punkter och ange deras | + | a) Hitta funktionens alla kritiska punkter och ange deras karaktär. |
− | b) Kontrollera dina resultat grafiskt genom att rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem. | + | b) Kontrollera dina resultat grafiskt genom att rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem. |
− | + | Besvara följande frågor med hjälp av graferna: | |
− | + | Är något av derivatans nollställen en dubbelrot? Om ja, vilket av dem? | |
− | + | ||
+ | Vilken slutsats kan man dra av dubbelroten om den kritiska punktens karaktär? | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.3 Svar 6a|Lösning 6a|3.3 Lösning 6a|Lösning 6b|3.3 Lösning 6b}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | <Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big> | |
− | |||
− | Har <math> f(x) </math> även några inflexionspunkter? I så fall ange deras koordinater. | + | == <b>Övning 7</b> == |
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | Följande funktion med en obestämd konstant <math> \, c \, > \, 0 \, </math> är given: | ||
+ | |||
+ | :::<math> y \, = \, f(x) \, = \, x^3 \, + \, c\,x^2 + 3\,c\,x </math> | ||
+ | |||
+ | a) För ett visst värde på <math> \, c \, </math> har funktionen en terasspunkt. Bestäm detta värde på <math> \, c </math>. | ||
+ | |||
+ | Ange terasspunktens koordinater. | ||
+ | |||
+ | b) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem. | ||
+ | |||
+ | Använd samma värde på <math> \, c \, </math> du fick i a). Tolka graferna. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 7a|3.3 Svar 9a|Lösning 7a|3.3 Lösning 9a|Lösning 7b|3.3 Lösning 9b}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 8</b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | Undersök följande funktion: | ||
+ | |||
+ | ::::<math> y \, = \, f(x) = 2\,x^5 - 5\,x^4 - 10\,x^3 + 20\,x^2 + 40\,x + 23 </math> | ||
+ | |||
+ | a) Bestäm funktionens alla kritiska punkter, deras karaktär och koordinater. | ||
+ | |||
+ | För att lösa högre gradsekvationer använd digitala hjälpmedel, se [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#Ekvationsl.C3.B6sning_med_minir.C3.A4knare|<b><span style="color:blue">digital beräkning av nollställen</span></b>]]. | ||
+ | |||
+ | b) Har <math> f(x) </math> även några inflexionspunkter? I så fall ange deras koordinater. | ||
+ | |||
+ | c) Visualisera dina resultat. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 8a|3.3 Svar 7a|Lösning 8a|3.3 Lösning 7a|Svar 8b|3.3 Svar 7b|Lösning 8b|3.3 Lösning 7b|Lösning 8c|3.3 Lösning 7c}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 9</b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | Följande funktion är given: | ||
− | + | ::::<math> y \, = \, f(x) = (x - 2)^3 \, (x + 2) + 7 </math> | |
− | </ | + | a) Utveckla funktionsuttrycket så att du kan derivera. Ange derivatan <math> f\,'(x) </math>. |
− | + | b) Bestäm funktionens alla kritiska punkter och inflexionspunkter. | |
− | + | ||
− | Bestäm | + | |
− | + | För att lösa högre gradsekvationer använd digitala hjälpmedel, se [[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare#Ekvationsl.C3.B6sning_med_minir.C3.A4knare|<b><span style="color:blue">digital beräkning av nollställen</span></b>]]. | |
− | Bestäm kritiska punkternas | + | Bestäm kritiska punkternas karaktär. Ange alla punkters koordinater. |
− | Visualisera dina resultat. | + | c) Visualisera dina resultat. |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 9a|3.3 Svar 8a|Lösning 9a|3.3 Lösning 8a|Svar 9b|3.3 Svar 8b|Lösning 9b|3.3 Lösning 8b|Lösning 9c|3.3 Lösning 8c}}</div> | |
Rad 161: | Rad 203: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 17 januari 2019 kl. 12.34
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
I alla övningar där det förekommer "Rita grafen ..." ska du använda grafräknaren.
E-övningar: 1-4
Övning 1
Följande funktion är given:
- \[ f(x) \, = \, - x^3 \, + \, 1 \]
a) Derivera funktionen och bestäm derivatans nollställe.
b) Vilket tecken har derivatan till vänster om sitt nollställe?
c) Vilket tecken har derivatan till höger om sitt nollställe?
d) Har funktionen i derivatans nollställe en extrempunkt eller en terasspunkt? Motivera.
e) Sammanfatta dina resultat från a)-d) i en teckentabell.
f) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem.
Beskriv hur graferna bekräftar dina resultat.
Övning 2
Följande funktion är given:
- \[ f(x) \, = \, 2\,x^3 \, - \, 5 \]
a) Derivera funktionen tre gånger.
b) Bestäm derivatans nollställe.
c) Vilket värde har andraderivatan i derivatans nollställe?
d) Vilket värde har tredjederivatan i derivatans nollställe?
e) Har funktionen i derivatans nollställe en terasspunkt? Motivera. Om ja, ange terasspunktens koordinater.
f) Kontrollera dina resultat från grafiskt genom att rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem.
Om du hittat en terasspunkt markera den i funktionens graf samt derivatans nollställe i derivatans graf.
Övning 3
Följande funktion är given:
- \[ f(x) \, = \, x^4 \]
a) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem.
b) Funktionens graf visar en kritisk punkt. Var finns den och vilken karaktär har den?
c) Kan man med derivator algebraiskt bestämma den kritiska punktens karaktär? Om ja, gör det. Om nej, varför inte?
d) Avgör algebraiskt med en teckenstudie vilken karaktär funktionens kritiska punkt har.
Övning 4
Undersök om och var följande funktion har eventuella maxima, minima eller terasspunkter:
- \[ f(x) \, = \, 2\,x^3 - 6\,x^2 + 6\,x \]
Gå igenom följande steg för att lösa uppgiften:
a) Derivera funktionen tre gånger.
b) Bestäm derivatans nollställen.
c) Bestäm andraderivatans värde i derivatans nollställen.
d) Bestäm tredjederivatans värde i derivatans nollställen.
e) Avgör om derivatans nollställen är funktionens maxima, minima eller terasspunkter och ange deras koordinater.
f) Kontrollera dina resultat grafiskt genom att rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem.
Markera de eventuella maxima, minima eller terasspunkter du hittat i funktionens graf samt derivatans nollställen i derivatans graf.
C-övningar: 5-6
Övning 5
Övning 5
Undersök om och var följande funktion har kritiska punkter:
- \[ f(x) \, = \, 3\,x^4 + 4\,x^3 \]
a) Bestäm kritiska punkternas koordinater och ange deras karaktär.
b) Kontrollera dina resultat grafiskt. Kommentera kontrollen.
Övning 6
Följande funktion är given:
- \[ f(x) \, = \, - x^4 - 4\,x^3 \]
a) Hitta funktionens alla kritiska punkter och ange deras karaktär.
b) Kontrollera dina resultat grafiskt genom att rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem.
Besvara följande frågor med hjälp av graferna:
Är något av derivatans nollställen en dubbelrot? Om ja, vilket av dem?
Vilken slutsats kan man dra av dubbelroten om den kritiska punktens karaktär?
A-övningar: 7-8
Övning 7
Följande funktion med en obestämd konstant \( \, c \, > \, 0 \, \) är given:
- \[ y \, = \, f(x) \, = \, x^3 \, + \, c\,x^2 + 3\,c\,x \]
a) För ett visst värde på \( \, c \, \) har funktionen en terasspunkt. Bestäm detta värde på \( \, c \).
Ange terasspunktens koordinater.
b) Rita funktionens och derivatans grafer i två olika koordinatsystem.
Använd samma värde på \( \, c \, \) du fick i a). Tolka graferna.
Övning 8
Undersök följande funktion:
- \[ y \, = \, f(x) = 2\,x^5 - 5\,x^4 - 10\,x^3 + 20\,x^2 + 40\,x + 23 \]
a) Bestäm funktionens alla kritiska punkter, deras karaktär och koordinater.
För att lösa högre gradsekvationer använd digitala hjälpmedel, se digital beräkning av nollställen.
b) Har \( f(x) \) även några inflexionspunkter? I så fall ange deras koordinater.
c) Visualisera dina resultat.
Övning 9
Följande funktion är given:
- \[ y \, = \, f(x) = (x - 2)^3 \, (x + 2) + 7 \]
a) Utveckla funktionsuttrycket så att du kan derivera. Ange derivatan \( f\,'(x) \).
b) Bestäm funktionens alla kritiska punkter och inflexionspunkter.
För att lösa högre gradsekvationer använd digitala hjälpmedel, se digital beräkning av nollställen.
Bestäm kritiska punkternas karaktär. Ange alla punkters koordinater.
c) Visualisera dina resultat.
Copyright © 2011-2019 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.