Skillnad mellan versioner av "2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 5: | Rad 5: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == G-övningar: 1-6 == | ||
+ | |||
+ | == Övning 1 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Beräkna följande uttryck på det enklast möjliga sättet och ange deras värde med 5 decimaler. | ||
+ | |||
+ | a) <math> e\,^2 \cdot e\,^{0,5} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) <math> e\,^3 \over e\,^4 </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) <math> \left(e\,^{\ln\,6}\right)^2 </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | d) <math> -5\cdot\ln(e^{-2}) </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | e) <math> e\,^{1 \over 3} - (e\,^2)^{1\over 3} </math> | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.8 Svar 1a|Lösning 1a|1.8 Lösning 1a|Svar 1b|1.8 Svar 1b|Lösning 1b|1.8 Lösning 1b|Svar 1c|1.8 Svar 1c|Lösning 1c|1.8 Lösning 1c|Svar 1d|1.8 Svar 1d|Lösning 1d|1.8 Lösning 1d|Svar 1e|1.8 Svar 1e|Lösning 1e|1.8 Lösning 1e}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[1.8 Svar 1a|Svar 1a]] | [[1.8 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[1.8 Svar 1b|Svar 1b]] | [[1.8 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[1.8 Svar 1c|Svar 1c]] | [[1.8 Lösning 1c|Lösning 1c]] | [[1.8 Svar 1d|Svar 1d]] | [[1.8 Lösning 1d|Lösning 1d]] | [[1.8 Svar 1e|Svar 1e]] | [[1.8 Lösning 1e|Lösning 1e]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 2 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Beräkna följande funktioners värde för <math> x = 2\, </math>. Ange svaret med 4 decimaler. | ||
+ | |||
+ | a) <math> f(x) \; = \; e\,^{-2\,x} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) <math> f(x) \; = \; 3\,e\,^{0,1\,x} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) <math> f(x) \; = \; {1 \over 2}\,e\,^{1,5\,x} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | d) <math> f(x) \; = \; -4\,e\,^{x \over 3} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | e) <math> f(x) \; = \; {e\,^x + e\,^{-\,x} \over 2} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | f) <math> f(x) \; = \; {e\,^x - e\,^{-\,x} \over 2} </math> | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.8 Svar 2a|Svar 2b|1.8 Svar 2b|Svar 2c|1.8 Svar 2c|Svar 2d|1.8 Svar 2d|Svar 2e|1.8 Svar 2e|Svar 2f|1.8 Svar 2f}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[1.8 Svar 2a|Svar 2a]] | [[1.8 Svar 2b|Svar 2b]] | [[1.8 Svar 2c|Svar 2c]] | [[1.8 Svar 2d|Svar 2d]] | [[1.8 Svar 2e|Svar 2e]] | [[1.8 Svar 2f|Svar 2f]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 3 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Skriv följande likheter i logaritmform: | ||
+ | |||
+ | a) <math> e\,^0 = 1\, </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) <math> e\,^x = 100\, </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) <math> e\,^7 = x\, </math> | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.8 Svar 3a|Lösning 3a|1.8 Lösning 3a|Svar 3b|1.8 Svar 3b|Lösning 3b|1.8 Lösning 3b|Svar 3c|1.8 Svar 3c|Lösning 3c|1.8 Lösning 3c}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[1.8 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.8 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.8 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.8 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.8 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.8 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Övning 4 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Lös följande ekvationerna. Ange svaret med 6 decimaler: | ||
+ | |||
+ | a) <math> e\,^x = 10\, </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) <math> \ln\,x = 2 </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) <math> 4\,e\,^{3\,x} = 145\, </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | d) <math> \ln\,2\,x = \ln\,10 - \ln\,5 </math> | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.8 Svar 4a|Lösning 4a|1.8 Lösning 4a|Svar 4b|1.8 Svar 4b|Lösning 4b|1.8 Lösning 4b|Svar 4c|1.8 Svar 4c|Lösning 4c|1.8 Lösning 4c|Svar 4d|1.8 Svar 4d|Lösning 4d|1.8 Lösning 4d}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[1.8 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.8 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.8 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.8 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[1.8 Svar 4c|Svar 4c]] | [[1.8 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[1.8 Svar 4d|Svar 4d]] | [[1.8 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == VG-övningar: 5-6 == | ||
+ | |||
+ | == Övning 5 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | |||
+ | a) Lös följande ekvation exakt: | ||
+ | |||
+ | :<math> \ln\,x \; = \; 1 + \ln\,(x-1) </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | b) Lös följande ekvation med 4 decimalers noggrannhet: | ||
+ | |||
+ | :<math> e\,^{x+1} \; = \; 4 \cdot e\,^{2\,x} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | c) Lös följande ekvation exakt: | ||
+ | |||
+ | :<math> \ln\,(x+1) + \ln\,(x-1) = \ln 3 - \ln 4 </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.8 Svar 5a|Lösning 5a|1.8 Lösning 5a|Svar 5b|1.8 Svar 5b|Lösning 5b|1.8 Lösning 5b|Svar 5c|1.8 Svar 5c|Lösning 5c|1.8 Lösning 5c}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[1.8 Svar 5a|Svar 5a]] | [[1.8 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[1.8 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.8 Lösning 5b|Lösning 5b]] | [[1.8 Svar 5c|Svar 5c]] | [[1.8 Lösning 5c|Lösning 5c]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 6 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen | ||
+ | |||
+ | :::<math> B \; = \; 50\cdot e\,^t </math> | ||
+ | |||
+ | där B är antalet bakterier vid tiden och t är tiden i timmar. | ||
+ | |||
+ | Använd modellen för att besvara följande frågor: | ||
+ | |||
+ | a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början? | ||
+ | |||
+ | b) Hur många bakterier finns det i mjölken efter 8 timmar? | ||
+ | |||
+ | c) Efter hur många timmar har antalet bakterier nått 2000 då den anses blivit sur? | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.8 Svar 6a|Lösning 6a|1.8 Lösning 6a|Svar 6b|1.8 Svar 6b|Lösning 6b|1.8 Lösning 6b|Svar 6c|1.8 Svar 6c|Lösning 6c|1.8 Lösning 6c}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[1.8 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.8 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.8 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.8 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.8 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.8 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == MVG-övningar: 7-8 == | ||
+ | |||
+ | == Övning 7 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Temperaturen T i en glassmet sjunker enligt modellen | ||
+ | |||
+ | :<math> T \; = \; 50\cdot e\,^{-0,034 \,t} - 35 </math> | ||
+ | |||
+ | där t är tiden i minuter efter att smeten ställs i frysen. | ||
+ | |||
+ | a) Vilken temperatur hade smeten när den ställdes i frysen? | ||
+ | |||
+ | b) Hur lång tid tar det tills smeten frusit och blivit glass. | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.8 Svar 7a|Lösning 7a|1.8 Lösning 7a|Svar 7b|1.8 Svar 7b|Lösning 7b|1.8 Lösning 7b}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[1.8 Svar 7a|Svar 7a]] | [[1.8 Lösning 7a|Lösning 7a]] | [[1.8 Svar 7b|Svar 7b]] | [[1.8 Lösning 7b|Lösning 7b]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Övning 8 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Värdet av en företagsbil minskar enligt följande modell: | ||
+ | |||
+ | :::<math> y \; = \; 225\,000\;e\,^{-k\,x} </math> | ||
+ | |||
+ | där y är värdet i kr, x bilens ålder i år och k en konstant. | ||
+ | |||
+ | a) Bestäm k med 6 decimalers noggrannhet så att värdet är 100 000 kr efter 5 år. | ||
+ | |||
+ | Använd resultatet från a) för att besvara följande frågor: | ||
+ | |||
+ | b) Hur länge tar det tills bilens värde har sjunkit till 10% av nyvärdet då den anses kunna avskrivas. | ||
+ | |||
+ | c) Hur länge tar det tills bilens värde är 0? | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.8 Svar 8a|Lösning 8a|1.8 Lösning 8a|Svar 8b|1.8 Svar 8b|Lösning 8b|1.8 Lösning 8b|Svar 8c|1.8 Svar 8c|Lösning 8c|1.8 Lösning 8c}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[1.8 Svar 8a|Svar 8a]] | [[1.8 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[1.8 Svar 8b|Svar 8b]] | [[1.8 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[1.8 Svar 8c|Svar 8c]] | [[1.8 Lösning 8c|Lösning 8c]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. |
Versionen från 1 maj 2011 kl. 08.01
Teori | Övningar |
Innehåll
G-övningar: 1-6
Övning 1
Beräkna följande uttryck på det enklast möjliga sättet och ange deras värde med 5 decimaler.
a) \( e\,^2 \cdot e\,^{0,5} \)
b) \( e\,^3 \over e\,^4 \)
c) \( \left(e\,^{\ln\,6}\right)^2 \)
d) \( -5\cdot\ln(e^{-2}) \)
e) \( e\,^{1 \over 3} - (e\,^2)^{1\over 3} \)
Alternativt:
- Svar 1a | Lösning 1a | Svar 1b | Lösning 1b | Svar 1c | Lösning 1c | Svar 1d | Lösning 1d | Svar 1e | Lösning 1e
Övning 2
Beräkna följande funktioners värde för \( x = 2\, \). Ange svaret med 4 decimaler.
a) \( f(x) \; = \; e\,^{-2\,x} \)
b) \( f(x) \; = \; 3\,e\,^{0,1\,x} \)
c) \( f(x) \; = \; {1 \over 2}\,e\,^{1,5\,x} \)
d) \( f(x) \; = \; -4\,e\,^{x \over 3} \)
e) \( f(x) \; = \; {e\,^x + e\,^{-\,x} \over 2} \)
f) \( f(x) \; = \; {e\,^x - e\,^{-\,x} \over 2} \)
Alternativt:
Övning 3
Skriv följande likheter i logaritmform:
a) \( e\,^0 = 1\, \)
b) \( e\,^x = 100\, \)
c) \( e\,^7 = x\, \)
Alternativt:
- Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c
Övning 4
Lös följande ekvationerna. Ange svaret med 6 decimaler:
a) \( e\,^x = 10\, \)
b) \( \ln\,x = 2 \)
c) \( 4\,e\,^{3\,x} = 145\, \)
d) \( \ln\,2\,x = \ln\,10 - \ln\,5 \)
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d
VG-övningar: 5-6
Övning 5
a) Lös följande ekvation exakt:
\[ \ln\,x \; = \; 1 + \ln\,(x-1) \]
b) Lös följande ekvation med 4 decimalers noggrannhet:
\[ e\,^{x+1} \; = \; 4 \cdot e\,^{2\,x} \]
c) Lös följande ekvation exakt:
\[ \ln\,(x+1) + \ln\,(x-1) = \ln 3 - \ln 4 \]
Alternativt:
- Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b | Svar 5c | Lösning 5c
Övning 6
Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen
- \[ B \; = \; 50\cdot e\,^t \]
där B är antalet bakterier vid tiden och t är tiden i timmar.
Använd modellen för att besvara följande frågor:
a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början?
b) Hur många bakterier finns det i mjölken efter 8 timmar?
c) Efter hur många timmar har antalet bakterier nått 2000 då den anses blivit sur?
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c
MVG-övningar: 7-8
Övning 7
Temperaturen T i en glassmet sjunker enligt modellen
\[ T \; = \; 50\cdot e\,^{-0,034 \,t} - 35 \]
där t är tiden i minuter efter att smeten ställs i frysen.
a) Vilken temperatur hade smeten när den ställdes i frysen?
b) Hur lång tid tar det tills smeten frusit och blivit glass.
Alternativt:
- Svar 7a | Lösning 7a | Svar 7b | Lösning 7b
Övning 8
Värdet av en företagsbil minskar enligt följande modell:
- \[ y \; = \; 225\,000\;e\,^{-k\,x} \]
där y är värdet i kr, x bilens ålder i år och k en konstant.
a) Bestäm k med 6 decimalers noggrannhet så att värdet är 100 000 kr efter 5 år.
Använd resultatet från a) för att besvara följande frågor:
b) Hur länge tar det tills bilens värde har sjunkit till 10% av nyvärdet då den anses kunna avskrivas.
c) Hur länge tar det tills bilens värde är 0?
Alternativt:
- Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.