Skillnad mellan versioner av "2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 1)
m
Rad 11: Rad 11:
 
== Övning 1 ==
 
== Övning 1 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen:
+
Marie startar kl 10:30 med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl 15:15. Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 478 km. Vad är hennes genomsnittliga hastighet?
 
+
a) <math> y = 5\,x + 23 </math> i intervallet <math> 2 \leq x \,\leq\, 3 </math>
+
 
+
b) <math> y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 </math> i intervallet <math> -2 \leq x \,\leq\, 2 </math>
+
 
+
c) <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -1 \leq x \,\leq\, 1 </math>
+
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.8 Svar 1a|Lösning 1a|1.8 Lösning 1a|Svar 1b|1.8 Svar 1b|Lösning 1b|1.8 Lösning 1b|Svar 1c|1.8 Svar 1c|Lösning 1c|1.8 Lösning 1c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1|2.2 Svar 1|Lösning 1|2.2 Lösning 1}}
 
Alternativt:
 
Alternativt:
:<small><small>[[1.8 Svar 1a|Svar 1a]] | [[1.8 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[1.8 Svar 1b|Svar 1b]] | [[1.8 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[1.8 Svar 1c|Svar 1c]] | [[1.8 Lösning 1c|Lösning 1c]]</small></small>
+
:<small><small>[[2.2 Svar 1|Svar 1]] | [[2.2 Lösning 1|Lösning 1]]</small></small>
  
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
Rad 41: Rad 35:
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Skriv följande likheter i logaritmform:
+
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen:
  
a) <math> e\,^0 = 1\, </math>
+
a) <math> y = 5\,x + 23 </math> i intervallet <math> 2 \leq x \,\leq\, 3 </math>
  
 +
b) <math> y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 </math> i intervallet <math> -2 \leq x \,\leq\, 2 </math>
  
b) <math> e\,^x = 100\, </math>
+
c) <math> y = e\,^x </math> i intervallet <math> -1 \leq x \,\leq\, 1 </math>
 
+
 
+
c) <math> e\,^7 = x\, </math>  
+
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.8 Svar 3a|Lösning 3a|1.8 Lösning 3a|Svar 3b|1.8 Svar 3b|Lösning 3b|1.8 Lösning 3b|Svar 3c|1.8 Svar 3c|Lösning 3c|1.8 Lösning 3c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.8 Svar 3a|Lösning 3a|1.8 Lösning 3a|Svar 3b|1.8 Svar 3b|Lösning 3b|1.8 Lösning 3b|Svar 3c|1.8 Svar 3c|Lösning 3c|1.8 Lösning 3c}}

Versionen från 1 maj 2011 kl. 09.06

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-4

Övning 1

Marie startar kl 10:30 med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl 15:15. Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 478 km. Vad är hennes genomsnittliga hastighet?

Alternativt:

Svar 1 | Lösning 1

Övning 2

Beräkna följande funktioners värde för \( x = 2\, \). Ange svaret med 4 decimaler.

a) \( f(x) \; = \; e\,^{-2\,x} \)


b) \( f(x) \; = \; 3\,e\,^{0,1\,x} \)


c) \( f(x) \; = \; {1 \over 2}\,e\,^{1,5\,x} \)

Alternativt:

Svar 2a | Svar 2b | Svar 2c

Övning 3

Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen:

a) \( y = 5\,x + 23 \) i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 3 \)

b) \( y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 \) i intervallet \( -2 \leq x \,\leq\, 2 \)

c) \( y = e\,^x \) i intervallet \( -1 \leq x \,\leq\, 1 \)

Alternativt:

Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c


Övning 4

Lös följande ekvationerna. Ange svaret med 6 decimaler:

a) \( e\,^x = 10\, \)


b) \( \ln\,x = 2 \)


c) \( 4\,e\,^{3\,x} = 145\, \)


d) \( \ln\,2\,x = \ln\,10 - \ln\,5 \)

Alternativt:

Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d


VG-övningar: 5-6

Övning 5

a) Lös följande ekvation exakt:

\[ \ln\,x \; = \; 1 + \ln\,(x-1) \]


b) Lös följande ekvation med 4 decimalers noggrannhet:

\[ e\,^{x+1} \; = \; 4 \cdot e\,^{2\,x} \]


c) Lös följande ekvation exakt:

\[ \ln\,(x+1) + \ln\,(x-1) = \ln 3 - \ln 4 \]


Alternativt:

Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b | Svar 5c | Lösning 5c

Övning 6

Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen

\[ B \; = \; 50\cdot e\,^t \]

där B är antalet bakterier vid tiden och t är tiden i timmar.

Använd modellen för att besvara följande frågor:

a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början?

b) Hur många bakterier finns det i mjölken efter 8 timmar?

c) Efter hur många timmar har antalet bakterier nått 2000 då den anses blivit sur?

Alternativt:

Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c


MVG-övningar: 7-8

Övning 7

Temperaturen T i en glassmet sjunker enligt modellen

\[ T \; = \; 50\cdot e\,^{-0,034 \,t} - 35 \]

där t är tiden i minuter efter att smeten ställs i frysen.

a) Vilken temperatur hade smeten när den ställdes i frysen?

b) Hur lång tid tar det tills smeten frusit och blivit glass.

Alternativt:

Svar 7a | Lösning 7a | Svar 7b | Lösning 7b


Övning 8

Värdet av en företagsbil minskar enligt följande modell:

\[ y \; = \; 225\,000\;e\,^{-k\,x} \]

där y är värdet i kr, x bilens ålder i år och k en konstant.

a) Bestäm k med 6 decimalers noggrannhet så att värdet är 100 000 kr efter 5 år.

Använd resultatet från a) för att besvara följande frågor:

b) Hur länge tar det tills bilens värde har sjunkit till 10% av nyvärdet då den anses kunna avskrivas.

c) Hur länge tar det tills bilens värde är 0?

Alternativt:

Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c


Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.