Skillnad mellan versioner av "1.5 Övningar till Potenslagarna"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 2)
m (8b))
 
(103 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 8: Rad 8:
  
  
== G-övningar: 1-6 ==
+
== G-övningar: 1-4 ==
  
 
== Övning 1 ==
 
== Övning 1 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Förenkla nedanstående uttryck med hjälp av potenslagarna  
+
Förenkla nedanstående uttryck så långt som möjligt bl.a. med hjälp av potenslagarna  
 
   
 
   
 
a) <math> x^4 \cdot x^{-2} / x </math>
 
a) <math> x^4 \cdot x^{-2} / x </math>
Rad 20: Rad 20:
  
  
c) <math> (25\,x^2)^{1/2} </math>
+
c) <math> (25\,x^2)^{1/2} </math>
  
  
d) <math> (3^x + 3^{-x})/4\, </math>  
+
d) <math> (x^{-2})^6 \cdot \sqrt{y} \over y^{0,5} \cdot (x^{-4})^3\, </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.4 Svar 1a|Lösning 1a|1.4 Lösning 1a|Svar 1b|1.4 Svar 1b|Lösning 1b|1.4 Lösning 1b|Svar 1c|1.4 Svar 1c|Lösning 1c|1.4 Lösning 1c|Svar 1d|1.4 Svar 1d|Lösning 1d|1.4 Lösning 1d}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.5 Svar 1a|Lösning 1a|1.5 Lösning 1a|Svar 1b|1.5 Svar 1b|Lösning 1b|1.5 Lösning 1b|Svar 1c|1.5 Svar 1c|Lösning 1c|1.5 Lösning 1c|Svar 1d|1.5 Svar 1d|Lösning 1d|1.5 Lösning 1d}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.5 Svar 1a|Svar 1a]] | [[1.5 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[1.5 Svar 1b|Svar 1b]] | [[1.5 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[1.5 Svar 1c|Svar 1c]] | [[1.5 Lösning 1c|Lösning 1c]] | [[1.5 Svar 1d|Svar 1d]] | [[1.5 Lösning 1d|Lösning 1d]]</small></small>
  
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
Rad 31: Rad 33:
 
Svara med SANT eller FALSKT på följande frågor och motivera ditt svar:
 
Svara med SANT eller FALSKT på följande frågor och motivera ditt svar:
 
   
 
   
a) Gäller <math> (a+b)^2 = a^2 + b^2\, </math>? T.ex. stämmer det att <math> (2+3)^2 = 2^2 + 3^2\, </math>?
+
a) Gäller <math> (a+b)^2 = a^2 + b^2\, </math>? T.ex. stämmer det att <math> (3+4)^2 = 3^2 + 4^2\, </math>?
  
  
b) Gäller <math> (a-b)^2 = a^2 - b^2\, </math>? T.ex. stämmer det att <math> (5-4)^2 = 5^2 + 4^2\, </math>?
+
b) Gäller <math> (a-b)^2 = a^2 - b^2\, </math>? T.ex. stämmer det att <math> (5-4)^2 = 5^2 - 4^2\, </math>?
  
  
c) Gäller <math> \sqrt{(a^2+b^2)} = a + b </math>? T.ex. stämmer det att <math> \sqrt{25+16} = 5 + 4 </math>?
+
c) Gäller <math> \sqrt{a^2+b^2} = a + b </math>? T.ex. stämmer det att <math> \sqrt{5^2+4^2} = 5 + 4 </math>?
  
  
d) <math> f(-1)\, </math> om <math> f(z) = {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} </math>  
+
d) Gäller <math> \sqrt{a^2 \cdot b^2} = a \cdot b </math>? T.ex. stämmer det att <math> \sqrt{9 \cdot 4} = 3 \cdot 2 </math>?
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.4 Svar 2a|Lösning 2a|1.4 Lösning 2a|Svar 2b|1.4 Svar 2b|Lösning 2b|1.4 Lösning 2b|Svar 2c|1.4 Svar 2c|Lösning 2c|1.4 Lösning 2c|Svar 2d|1.4 Svar 2d|Lösning 2d|1.4 Lösning 2d}}
+
 
 +
e) Gäller <math> \sqrt{a + b} = \sqrt{a} + \sqrt{b} </math>? T.ex. stämmer det att <math> \sqrt{4 + 36} = 2 + 6 </math>?
 +
 
 +
 
 +
f) Gäller <math> x^3 \cdot y^2 = (x \cdot y)^5 </math>? T.ex. stämmer det att <math> 2^3 \cdot 5^2 = (2 \cdot 5)^5 </math>?
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.5 Svar 2a|Lösning 2a|1.5 Lösning 2a|Svar 2b|1.5 Svar 2b|Lösning 2b|1.5 Lösning 2b|Svar 2c|1.5 Svar 2c|Lösning 2c|1.5 Lösning 2c|Svar 2d|1.5 Svar 2d|Lösning 2d|1.5 Lösning 2d|Svar 2e|1.5 Svar 2e|Lösning 2e|1.5 Lösning 2e|Svar 2f|1.5 Svar 2f|Lösning 2f|1.5 Lösning 2f}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.5 Svar 2a|Svar 2a]] | [[1.5 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[1.5 Svar 2b|Svar 2b]] | [[1.5 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[1.5 Svar 2c|Svar 2c]] | [[1.5 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[1.5 Svar 2d|Svar 2d]] | [[1.5 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[1.5 Svar 2e|Svar 2e]] | [[1.5 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[1.5 Svar 2f|Svar 2f]] | [[1.5 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small>
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:
+
Skriv om följande uttryck till en potens <math> a^x\, </math> av en enda bas. Avgör först vilken bas <math> a\, </math> som kan vara lämplig:
  
a) <math> 20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y </math>
+
a) <math> 8^2 \cdot 4^3 </math>
  
  
b) <math> x^2\,(x + y) \over x </math>
+
b) <math> 3^{-2} \cdot 9^2 \over 27 </math>
  
  
c) <math> x\,(x - y) \over y </math>  
+
c) <math> x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3} </math>  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.4 Svar 3a|Lösning 3a|1.4 Lösning 3a|Svar 3b|1.4 Svar 3b|Lösning 3b|1.4 Lösning 3b|Svar 3c|1.4 Svar 3c|Lösning 3c|1.4 Lösning 3c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.5 Svar 3a|Lösning 3a|1.5 Lösning 3a|Svar 3b|1.5 Svar 3b|Lösning 3b|1.5 Lösning 3b|Svar 3c|1.5 Svar 3c|Lösning 3c|1.5 Lösning 3c}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.5 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.5 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.5 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.5 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.5 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.5 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==
Rad 62: Rad 74:
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
  
a) <math> x - y \over y - x </math>
+
a) <math> \left({1 \over 3}\right)^{-3}\, </math>
  
  
b) <math> 6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6 </math>
+
b) <math> \sqrt{{4^{40} \over 4} \; / \; 4^{38}} </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.4 Svar 4a|Lösning 4a|1.4 Lösning 4a|Svar 4b|1.4 Svar 4b|Lösning 4b|1.4 Lösning 4b}}
+
 
 +
c) <math> {9\,^{z+1} \cdot 81\,^{3\,z/4} \over 27\,^{5\,z/3}} </math> (Tips: Skriv om alla baser till en enda bas.)
 +
 
 +
 
 +
d) <math> (6^x + 6^x + 6^x)^2 \; / \; 9</math>
 +
 
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.5 Svar 4a|Lösning 4a|1.5 Lösning 4a|Svar 4b|1.5 Svar 4b|Lösning 4b|1.5 Lösning 4b|Svar 4c|1.5 Svar 4c|Lösning 4c|1.5 Lösning 4c|Svar 4d|1.5 Svar 4d|Lösning 4d|1.5 Lösning 4d}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.5 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.5 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.5 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.5 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[1.5 Svar 4c|Svar 4c]] | [[1.5 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[1.5 Svar 4d|Svar 4d]] | [[1.5 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small>
 +
 
 +
== VG-övningar: 5-6 ==
  
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
+
Lös följande ekvationer:
  
a) <math> {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} </math>
+
a) <math> (3^x + 3^{x+1}) \,/\, 4\; = \; 9 </math>
  
 
b) <math> {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} </math>
 
  
 +
b) <math> (2^x + 2^{x-1}) \cdot {2 \over 3}\; = \; 32 </math>
  
c) <math> {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} </math>
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.4 Svar 5a|Lösning 5a|1.4 Lösning 5a|Svar 5b|1.4 Svar 5b|Lösning 5b|1.4 Lösning 5b|Svar 5c|1.4 Svar 5c|Lösning 5c|1.4 Lösning 5c}}
+
c) <math> 8^{3\,x+1} - 8^{3\,x} = 448\, </math>
 +
 
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.5 Svar 5a|Lösning 5a|1.5 Lösning 5a|Svar 5b|1.5 Svar 5b|Lösning 5b|1.5 Lösning 5b|Svar 5c|1.5 Svar 5c|Lösning 5c|1.5 Lösning 5c}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.5 Svar 5a|Svar 5a]] | [[1.5 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[1.5 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.5 Lösning 5b|Lösning 5b]] | [[1.5 Svar 5c|Svar 5c]] | [[1.5 Lösning 5c|Lösning 5c]]</small></small>
  
 
== Övning 6 ==
 
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
+
Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med fast årsränta. Inga uttag görs. Efter 10 år har beloppet fördubblats.
  
a) <math> {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} </math>
+
a) Ställ upp en potensekvation. Använd som obekant förändringsfaktorn för ett år och lös ekvationen. Ange bankens årsränta med två decimaler.
  
 +
b) Hur mycket pengar finns på kontot efter 20 år (efter insättningen) om inga uttag görs. Svara så exakt som möjligt.
  
b) <math> {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} </math>
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.5 Svar 6a|Lösning 6a|1.5 Lösning 6a|Svar 6b|1.5 Svar 6b|Lösning 6b|1.5 Lösning 6b}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.5 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.5 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.5 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.5 Lösning 6b|Lösning 6b]]</small></small>
  
 +
== MVG-övningar: 7-8 ==
  
c) <math> \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) </math>  
+
== Övning 7 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Övning 6 med en annan frågeställning: Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med 7% årsränta. Inga uttag görs. Hur länge tar det exakt tills beloppet fördubblats?
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.4 Svar 6a|Lösning 6a|1.4 Lösning 6a|Svar 6b|1.4 Svar 6b|Lösning 6b|1.4 Lösning 6b|Svar 6c|1.4 Svar 6c|Lösning 6c|1.4 Lösning 6c}}
+
a) Ställ upp en ekvation. Använd som obekant antal år som behövs för att startkapitalet fördubblats. Vilken typ av ekvation blir det?
  
== VG-övningar: 7-10 ==
+
b) Försök att lösa ekvationen exakt. Om du inte lyckas pröva dig fram med hjälp av räknaren till en approximativ lösning.
  
== Övning 7 ==
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.5 Svar 7a|Lösning 7a|1.5 Lösning 7a|Svar 7b|1.5 Svar 7b|Lösning 7b|1.5 Lösning 7b}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.5 Svar 7a|Svar 7a]] | [[1.5 Lösning 7a|Lösning 7a]] | [[1.5 Svar 7b|Svar 7b]] | [[1.5 Lösning 7b|Lösning 7b]]</small></small>
 +
 
 +
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Förenkla följande uttryck:
+
En termos fylls med hett kaffe. Temperaturen <math> y \, </math> avtar med tiden <math> x \, </math> enligt följande:
  
a) <math> x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x </math>
+
::::::::<math> y = c \cdot a^x </math>
  
 +
där <math> a \, </math> och <math> c \, </math> är vissa konstanter som måste bestämmas. Denna typ av funktion är därför en ansats till en matematisk modell för kaffets avsvalnande. Följande fakta kan användas för att bestämma konstanterna <math> a \, </math> och <math> c \, </math>:
  
b) <math> 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 </math>
+
1. Kaffets temperatur var 94,3 º C när det hälldes i termosen.
  
 +
2. Efter 4 timmar var temperaturen 76 º C.
 +
<!-- Under denna tid minskade temperaturen med 4,1 º C per timme. -->
  
c) <math> 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y </math>
+
a) Bestäm konstanterna <math> a \, </math> och <math> c \, </math> i ansatsen ovan och ställ upp den fullständiga matematiska modell där temperaturen <math> y \, </math> är en exponentialfunktion av tiden <math> x \, </math>. Ange resultaten med 5 decimalers noggrannhet.
  
 +
b) Använd modellen från b) för att besvara frågan: Hur lång tid tar det tills kaffets temperatur understiger 55 º C då det inte längre anses drickbart? Approximativ lösning räcker.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.4 Svar 7a|Lösning 7a|1.4 Lösning 7a|Svar 7b|1.4 Svar 7b|Lösning 7b|1.4 Lösning 7b|Svar 7c|1.4 Svar 7c|Lösning 7c|1.4 Lösning 7c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.5 Svar 8a|Lösning 8a|1.5 Lösning 8a|Svar 8b|1.5 Svar 8b|Lösning 8b|1.5 Lösning 8b}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.5 Svar 8a|Svar 8a]] | [[1.5 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[1.5 Svar 8b|Svar 8b]] | [[1.5 Lösning 8b|Lösning 8b]]</small></small>
  
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 
  
a) <math> {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} </math>
+
= Facit =
  
+
== 1a) ==
b) <math> {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} </math>
+
<math> x\, </math>
  
 +
== 1b) ==
 +
<math> {x^2 \over 3} </math>
  
c) <math> {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} </math>
+
== 1c) ==
 +
<math> 5\,x </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.4 Svar 8a|Lösning 8a|1.4 Lösning 8a|Svar 5b|1.4 Svar 8b|Lösning 8b|1.4 Lösning 8b|Svar 8c|1.4 Svar 8c|Lösning 8c|1.4 Lösning 8c}}
+
== 1d) ==
 +
<math> 1\, </math>
  
== Övning 9 ==
+
== 2a ==
<div class="ovning">
+
FALSKT
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
+
  
a) <math> \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} </math>
+
== 2b) ==
 +
FALSKT
  
 +
== 2c) ==
 +
FALSKT
  
b) <math> \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) </math>
+
== 2d) ==
 +
SANT
  
 +
== 2e) ==
 +
FALSKT
  
c) <math> \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) </math>
+
== 2f) ==
 +
FALSKT
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.4 Svar 9a|Lösning 9a|1.4 Lösning 9a|Svar 9b|1.4 Svar 9b|Lösning 9b|1.4 Lösning 9b|Svar 9c|1.4 Svar 9c|Lösning 9c|1.4 Lösning 9c}} -->
+
== 3a) ==
 +
<math> 2^{12}\, </math>
  
== Övning 10 ==
+
== 3b) ==
<div class="ovning">
+
<math> 3^{-1}\, </math>
En rationell funktion är given:
+
  
<math> f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} </math>  
+
== 3c) ==
 +
<math> x^7\, </math>
  
a) Faktorisera nämnaren och skriv <math> f(x)\, </math> med faktoriserad nämnare.
+
== 4a) ==
 +
<math> 9\, </math>
  
b) Ange funktionens diskontinuiteter, dvs de x för vilka <math> f(x)\, </math> inte är definierad.
+
== 4b) ==
 +
<math> 2\, </math>
  
c) Vilken av funktionens diskontinuiteter är hävbar? Ange en funktion <math> g(x)\, </math> som inte längre har <math>\, f(x)</math>:s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med <math> f(x)\, </math>.
+
== 4c) ==
 +
<math> 9\, </math>
  
d) Rita graferna till <math> f(x)\, </math> och <math> g(x)\, </math>. Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska?
+
== 4d) ==
 +
<math> 6\,^{2\,x}\, </math>
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.4 Svar 10a|Lösning 10a|1.4 Lösning 10a|Svar 10b|1.4 Svar 10b|Lösning 10b|1.4 Lösning 10b|Svar 10c|1.4 Svar 10c|Lösning 10c|1.4 Lösning 10c|Svar 10d|1.4 Svar 10d|Lösning 10d|1.4 Lösning 10d}} -->
+
== 5a) ==
 +
<math> x = 2\, </math>
  
== MVG-övningar: 11-12 ==
+
== 5b) ==
 +
<math> x = 5 \, </math>
  
== Övning 11 ==
+
== 5c) ==
<div class="ovning">
+
<math> x = {2 \over 3} </math>
För vilket värde av <math> z\, </math> har följande ekvation lösningen <math> x = 2\; </math>:
+
  
 +
== 6a) ==
 +
<math> 7,18 \, % </math>
  
<math> {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} =  {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} </math>
+
== 6b) ==
 +
<math> 20\,000\, </math>
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.4 Svar 11|Lösning 11|1.4 Lösning 11}} -->
+
== 7a) ==
 +
<math> 1,07\,^x\,=\,2 </math>
  
== Övning 12 ==
+
Exponentialekvation
<div class="ovning">
+
Lös ekvationen
+
  
<math> v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} </math>
+
== 7b) ==
 +
10 år och 3 månader
  
 +
== 8a) ==
 +
<math> c = 94,3\, </math>
  
där <math> u\, </math> och <math> v\, </math> är givna konstanter och <math> x\, </math> ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i <math> u\, </math> och <math> v\, </math>.
+
<math> a = 0,94749\, </math>
 +
 
 +
<math> y = 94,3 \cdot (0,94749)\,^x </math>
 +
 
 +
== 8b) ==
 +
ca. 10 timmar.
 +
 
 +
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 12|1.4 Svar 12|Lösning 12|1.4 Lösning 12}}  -->
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
<!-- CEF 253 -->
+

Nuvarande version från 8 januari 2012 kl. 18.07

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-4

Övning 1

Förenkla nedanstående uttryck så långt som möjligt bl.a. med hjälp av potenslagarna

a) \( x^4 \cdot x^{-2} / x \)


b) \( {2\,x^{-5} \over 3\,x^{-8}} \cdot (2\,x)^{-1} \)


c) \( (25\,x^2)^{1/2} \)


d) \( (x^{-2})^6 \cdot \sqrt{y} \over y^{0,5} \cdot (x^{-4})^3\, \)

Alternativt:

Svar 1a | Lösning 1a | Svar 1b | Lösning 1b | Svar 1c | Lösning 1c | Svar 1d | Lösning 1d

Övning 2

Svara med SANT eller FALSKT på följande frågor och motivera ditt svar:

a) Gäller \( (a+b)^2 = a^2 + b^2\, \)? T.ex. stämmer det att \( (3+4)^2 = 3^2 + 4^2\, \)?


b) Gäller \( (a-b)^2 = a^2 - b^2\, \)? T.ex. stämmer det att \( (5-4)^2 = 5^2 - 4^2\, \)?


c) Gäller \( \sqrt{a^2+b^2} = a + b \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{5^2+4^2} = 5 + 4 \)?


d) Gäller \( \sqrt{a^2 \cdot b^2} = a \cdot b \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{9 \cdot 4} = 3 \cdot 2 \)?


e) Gäller \( \sqrt{a + b} = \sqrt{a} + \sqrt{b} \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{4 + 36} = 2 + 6 \)?


f) Gäller \( x^3 \cdot y^2 = (x \cdot y)^5 \)? T.ex. stämmer det att \( 2^3 \cdot 5^2 = (2 \cdot 5)^5 \)?

Alternativt:

Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e | Lösning 2e | Svar 2f | Lösning 2f

Övning 3

Skriv om följande uttryck till en potens \( a^x\, \) av en enda bas. Avgör först vilken bas \( a\, \) som kan vara lämplig:

a) \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b) \( 3^{-2} \cdot 9^2 \over 27 \)


c) \( x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3} \)

Alternativt:

Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c

Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( \left({1 \over 3}\right)^{-3}\, \)


b) \( \sqrt{{4^{40} \over 4} \; / \; 4^{38}} \)


c) \( {9\,^{z+1} \cdot 81\,^{3\,z/4} \over 27\,^{5\,z/3}} \) (Tips: Skriv om alla baser till en enda bas.)


d) \( (6^x + 6^x + 6^x)^2 \; / \; 9\)


Alternativt:

Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d

VG-övningar: 5-6

Övning 5

Lös följande ekvationer:

a) \( (3^x + 3^{x+1}) \,/\, 4\; = \; 9 \)


b) \( (2^x + 2^{x-1}) \cdot {2 \over 3}\; = \; 32 \)


c) \( 8^{3\,x+1} - 8^{3\,x} = 448\, \)


Alternativt:

Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b | Svar 5c | Lösning 5c

Övning 6

Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med fast årsränta. Inga uttag görs. Efter 10 år har beloppet fördubblats.

a) Ställ upp en potensekvation. Använd som obekant förändringsfaktorn för ett år och lös ekvationen. Ange bankens årsränta med två decimaler.

b) Hur mycket pengar finns på kontot efter 20 år (efter insättningen) om inga uttag görs. Svara så exakt som möjligt.

Alternativt:

Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b

MVG-övningar: 7-8

Övning 7

Övning 6 med en annan frågeställning: Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med 7% årsränta. Inga uttag görs. Hur länge tar det exakt tills beloppet fördubblats?

a) Ställ upp en ekvation. Använd som obekant antal år som behövs för att startkapitalet fördubblats. Vilken typ av ekvation blir det?

b) Försök att lösa ekvationen exakt. Om du inte lyckas pröva dig fram med hjälp av räknaren till en approximativ lösning.

Alternativt:

Svar 7a | Lösning 7a | Svar 7b | Lösning 7b

Övning 8

En termos fylls med hett kaffe. Temperaturen \( y \, \) avtar med tiden \( x \, \) enligt följande:

\[ y = c \cdot a^x \]

där \( a \, \) och \( c \, \) är vissa konstanter som måste bestämmas. Denna typ av funktion är därför en ansats till en matematisk modell för kaffets avsvalnande. Följande fakta kan användas för att bestämma konstanterna \( a \, \) och \( c \, \):

1. Kaffets temperatur var 94,3 º C när det hälldes i termosen.

2. Efter 4 timmar var temperaturen 76 º C.

a) Bestäm konstanterna \( a \, \) och \( c \, \) i ansatsen ovan och ställ upp den fullständiga matematiska modell där temperaturen \( y \, \) är en exponentialfunktion av tiden \( x \, \). Ange resultaten med 5 decimalers noggrannhet.

b) Använd modellen från b) för att besvara frågan: Hur lång tid tar det tills kaffets temperatur understiger 55 º C då det inte längre anses drickbart? Approximativ lösning räcker.

Alternativt:

Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b


Facit

1a)

\( x\, \)

1b)

\( {x^2 \over 3} \)

1c)

\( 5\,x \)

1d)

\( 1\, \)

2a

FALSKT

2b)

FALSKT

2c)

FALSKT

2d)

SANT

2e)

FALSKT

2f)

FALSKT

3a)

\( 2^{12}\, \)

3b)

\( 3^{-1}\, \)

3c)

\( x^7\, \)

4a)

\( 9\, \)

4b)

\( 2\, \)

4c)

\( 9\, \)

4d)

\( 6\,^{2\,x}\, \)

5a)

\( x = 2\, \)

5b)

\( x = 5 \, \)

5c)

\( x = {2 \over 3} \)

6a)

\( 7,18 \, % \)

6b)

\( 20\,000\, \)

7a)

\( 1,07\,^x\,=\,2 \)

Exponentialekvation

7b)

10 år och 3 månader

8a)

\( c = 94,3\, \)

\( a = 0,94749\, \)

\( y = 94,3 \cdot (0,94749)\,^x \)

8b)

ca. 10 timmar.


Copyright © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.