Skillnad mellan versioner av "Övningar till Logaritmlagarna"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Created page with "__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |   {{Not selected tab|[[1.7 Logaritml...")
 
m
 
(169 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.7 Logaritmlagarna|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.4 Talet e och den naturliga logaritmen| <<&nbsp;&nbsp; Tillbaka till Talet e]]}}
{{Selected tab|[[1.7 Övningar till Logaritmlagarna|Övningar]]}}
+
{{Not selected tab|[[Logaritmlagarna|Genomgång]]}}
 +
{{Selected tab|[[Övningar till Logaritmlagarna|Övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Exponentialfunktioner och logaritmer|Exponentialfunktioner & logaritmer]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
== G-övningar: 1-4 ==
+
<big><big><big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span></big></big></big>
  
== Övning 1 ==
 
<div class="ovning">
 
Vilka av de nedanstående ekvationerna är potensekvationer och vilka är exponentialekvationer?
 
  
Lös ekvationerna, om det går exakt, annars med 4 decimalers noggrannhet.
+
== <b>Övning 1</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar.
  
Använd dina kunskaper från potensräkning för att lösa exponentialekvationerna utan räknare. Förklara din lösningsmetod.
+
Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten<span style="color:black">:</span>  
+
a) <math> x^8 = 11\, </math>
+
  
  
b) <math> 2^x = 32\, </math>
+
a) &nbsp; <math> \lg\,(3 \cdot 4) </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 1 (2/0/0) a 0,4771 b 0,6021
 +
Bestäm | \, a \, | och | \, b \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \lg\,(3 \cdot 4) \; = \;  a \, + \, b |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaren korrekt till 4 decimaler.
 +
-->
  
  
c) <math> (8\,x^3)^{1/3} = 1 </math>
+
b) &nbsp; <math> \displaystyle \lg\,\left(\frac{2}{5}\right) </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 2 (2/0/0) a 0,3010 b 0,6990
 +
Bestäm | \, a \, | och | \, b \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle \lg\,\left(\frac{2}{5}\right) \; = \;  a \, - \, b |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaren korrekt till 4 decimaler.
 +
-->
  
  
d) <math> 4^x + 4^{x+1} = 80\, </math>
+
c) &nbsp; <math> \lg\,(4\,^2) </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 3 (2/0/0) a 2 b 0,6021
 +
Bestäm | \, a \, | och | \, b \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \lg\,(4\,^2) \; = \;  a \, \cdot \, b |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaren korrekt till 4 decimaler.
 +
-->
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.6 Svar 1a|Lösning 1a|1.6 Lösning 1a|Svar 1b|1.6 Svar 1b|Lösning 1b|1.6 Lösning 1b|Svar 1c|1.6 Svar 1c|Lösning 1c|1.6 Lösning 1c|Svar 1d|1.6 Svar 1d|Lösning 1d|1.6 Lösning 1d}}
 
  
== Övning 2 ==
+
d) &nbsp; <math> \displaystyle \lg\,\left(\frac{7}{2}\right) \, + \, \lg\,\left(9\,^{\frac{1}{2}}\right) </math>
<div class="ovning">
+
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 4 (2/2/0) a 0,8451 b 0,301 c 0,5 d 0,9542
Skriv ned hur läser man följande uttryck. Ange deras värde utan att använda räknare:
+
Bestäm | \, a \, |, | \, b \, |, | \, c \, | och | \, d \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle \lg\,\left(\frac{7}{2}\right) \, + \, \lg\,\left(9\,^{\frac{1}{2}}\right) \; = \;  a \, - \, b \, + \, c \, \cdot \, d |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaren korrekt till 4 decimaler.
 +
-->
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.7 Svar 1a|Lösning 1a|1.7 Lösning 1a|Svar 1b|1.7 Svar 1b|Lösning 1b|1.7 Lösning 1b|Svar 1c|1.7 Svar 1c|Lösning 1c|1.7 Lösning 1c|Svar 1d|1.7 Svar 1d|Lösning 1d|1.7 Lösning 1d}}
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken. Avrunda till 5 decimaler.
 +
 
 +
Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet.
 +
 
 +
 
 +
a) &nbsp; <math> \lg 36 \; = \; \lg 4 \, + \, \lg \, ? </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 9 (0/1/0) Svar 4
 +
Bestäm frågetecknet och kontrollera din lösning:
 +
<br><br>
 +
|  \lg \; ?  \; = \; 0,602060 |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaret till heltal.
 +
-->
 +
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 10 (1/1/0) x 9
 +
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:
 +
<br><br>
 +
|  \lg \, x  \, + \, \lg 4 \; = \; \lg 36 |
 +
-->
 +
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 12 (0/1/0) Svar 0,602060
 +
Bestäm frågetecknet och kontrollera din lösning:
 +
<br><br>
 +
|  10\,^? \; = \;\, 4 |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaret korrekt till 6 decimaler.
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
b) &nbsp; <math> \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? </math>
 +
 
 +
 
 +
c) &nbsp; <math> \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3  </math>
 +
 
 +
 
 +
d) &nbsp; <math> \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 5 (2/0/0) ? 10
 +
Bestäm | \, ? \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? |
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
e) &nbsp; <math> \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 6 (2/0/0) ? 4
 +
Bestäm | \, ? \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \lg\,16 - \lg\,4 \; = \; \lg \, ? |
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
f) &nbsp; <math> 3 \cdot \lg\,2 \; = \; \lg \, ? </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 11 (1/1/0) x 8
 +
1) Lös ekvationen och kontrollera din lösning:
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle \frac{\lg\,x}{3} \; = \; \lg\,2 |
 +
2) 3.4 Logaritmlagarna, övn 7 (2/0/0) ? 8
 +
Bestäm | \, ? \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| 3 \cdot \lg\,2 \; = \; \lg \, ? |
 +
-->
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.7 Svar 2a|Lösning 2a|1.7 Lösning 2a|Svar 2b|1.7 Svar 2b|Lösning 2b|1.7 Lösning 2b|Svar 2c|1.7 Svar 2c|Lösning 2c|1.7 Lösning 2c|Svar 2d|1.7 Svar 2d|Lösning 2d|1.7 Lösning 2d|Svar 2e|1.7 Svar 2e|Lösning 2e|1.7 Lösning 2e|Svar 2f|1.7 Svar 2f|Lösning 2f|1.7 Lösning 2f}}
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 3</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet.
 +
 
 +
Hur skulle du svara om det hade varit krav på <i>exakt</i> lösning?
 +
 
 +
 
 +
a) &nbsp; <math> 2^x = 35\, </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 9 (1/1/0) x 5,129283
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 2\,^x \; = \; 35 |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
b) &nbsp; <math> 5 \cdot 1,09\,^x \; = \; 25 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 10 (1/2/0) x 18,67580
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 5 \cdot 1,09\,^x \; = \; 25 |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
c) &nbsp; <math> 4\,^x + 4\,^{x+1} \; = \; 85 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 11 (1/2/1) x 2,043731
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 4\,^x + 4\,^{x+1} \; = \; 85 |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 
   
 
   
a) <math> \log_{10} 100\,000 </math>
 
  
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.7 Svar 3a|Lösning 3a|1.7 Lösning 3a|Svar 3b|1.7 Svar 3b|Lösning 3b|1.7 Lösning 3b|Svar 3c|1.7 Svar 3c|Lösning 3c|1.7 Lösning 3c}}
 +
</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> \lg\,54 - \lg\,38 \; = \; \displaystyle \frac{\lg\,54}{\lg\,38} </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 12 (0/2/0) Svar 0
 +
Är följande förenkling korrekt eller ej?
 +
<br><br>
 +
| \lg\,54 - \lg\,38 \; = \; \displaystyle \frac{\lg\,54}{\lg\,38} |
 +
<br><br>
 +
Svara med |1| för KORREKT och |0| för EJ KORREKT.
 +
-->
 +
 +
 +
b) &nbsp; <math> \lg\,(3\,x^5) \; = \; 5 \cdot \lg 3\,x </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 13 (0/2/0) Svar 0
 +
Är följande förenkling korrekt eller ej?
 +
<br><br>
 +
| \lg\,(3\,x^5) \; = \; 5 \cdot \lg 3\,x |
 +
<br><br>
 +
Svara med |1| för KORREKT och |0| för EJ KORREKT.
 +
-->
 +
 +
 +
c) &nbsp; <math> \displaystyle \lg\,\left(\frac{3}{2}\right) \; + \; \lg\,\left(\frac{2}{3}\right) \; = \; 0 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 14 (0/2/0) Svar 1
 +
Är följande förenkling korrekt eller ej?
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle \lg\,\left(\frac{3}{2}\right) \; + \; \lg\,\left(\frac{2}{3}\right) \; = \; 0 |
 +
<br><br>
 +
Svara med |1| för KORREKT och |0| för EJ KORREKT.
 +
-->
 +
 +
 +
d) &nbsp; <math> \lg\,0,2 \; = \; \lg\,2 \, - \, 1 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 15 (0/2/0) Svar 1
 +
Är följande förenkling korrekt eller ej?
 +
<br><br>
 +
| \lg\,0,2 \; = \; \lg\,2 \, - \, 1 |
 +
<br><br>
 +
Svara med |1| för KORREKT och |0| för EJ KORREKT.
 +
-->
 +
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.7 Svar 4a|Lösning 4a|1.7 Lösning 4a|Svar 4b|1.7 Svar 4b|Lösning 4b|1.7 Lösning 4b|Svar 4c|1.7 Svar 4c|Lösning 4c|1.7 Lösning 4c|Svar 4d|1.7 Svar 4d|Lösning 4d|1.7 Lösning 4d}}
 +
</div>
 +
 +
 +
 +
 +
<big><big><big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-6</span></big></big></big>
 +
 +
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Lös följande ekvationer exakt:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> 5 \cdot 6\,^x \; = \; 7\,^x </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 16 (0/1/2) x 10,440680
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 5 \cdot 6\,^x \; = \; 7\,^x |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 +
 +
 +
b) &nbsp; <math> 2 \cdot 3\,^x \; = \; 4 \cdot 5\,^x </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 17 (0/1/2) x -1,356915
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 2 \cdot 3\,^x \; = \; 4 \cdot 5\,^x |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 +
 +
 +
c) &nbsp; <math> \lg\,(x+1) \, + \, \lg\,(x-1) \; = \; \lg\,3 \, - \, \lg\,4 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 18 (0/1/2) x 1,322876
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| \lg\,(x+1) \, + \, \lg\,(x-1) \; = \; \lg\,3 \, - \, \lg\,4 |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 +
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.7 Svar 5a|Lösning 5a|1.7 Lösning 5a|Svar 5b|1.7 Svar 5b|Lösning 5b|1.7 Lösning 5b|Svar 5c|1.7 Svar 5c|Lösning 5c|1.7 Lösning 5c}}
 +
</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
En ny bil köptes för <math> \, 325\,000 \, </math> kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till <math> \, 17\,\% \, </math> per år. 
 +
 +
 +
a) &nbsp; Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning.
 +
 +
Använd modellen för att besvara följande frågor:
 +
 +
b) &nbsp; Hur mycket var bilen värd efter <math> \, 2 \, </math> år?
 +
 +
c) &nbsp; Efter hur många år och månader är bilens värde <math> \, 100\,000 \, </math>?
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 19 (0/2/2) År 6 Månader 4
 +
En ny bil köptes för | \, 325\,000 \, | kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till | \, 17\,\% \, | per år. 
 +
<br><br>
 +
Efter hur många år och månader är bilens värde | \, 100\,000 \, |?
 +
<br><br>
 +
Ange svaren i heltal.
 +
-->
 +
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.7 Svar 6a|Lösning 6a|1.7 Lösning 6a|Svar 6b|1.7 Svar 6b|Lösning 6b|1.7 Lösning 6b|Svar 6c|1.7 Svar 6c|Lösning 6c|1.7 Lösning 6c}}
 +
 +
<!-- Appens fullständiga lösning:
 +
En värdeminskning på | 17\% | innebär en förändringsfaktor (FF) på | 1 - 0,17 = 0,83\, |.
 +
<br><br>
 +
Vi inför följande beteckningar:
 +
<br><br>
 +
| \qquad x =\, | Antal år efter inköpet
 +
<br><br>
 +
| \qquad y =\, | Bilens aktuella värde
 +
<br><br>
 +
Så kan vi ställa upp följande modell för bilens värdeminskning:
 +
<br><br>
 +
| \quad  y = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x |
 +
<br><br>
 +
Därav får man följande ekvation genom att sätta y till | 100\,000 | kr:
 +
<br><br>
 +
| \quad  100\,000 = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x |
 +
<br><br>
 +
Lösningen:
 +
<br><br>
 +
| \quad \begin{align} 325\,000 \cdot (0,83)\,^x & = 100\,000 & &\;| \; /\,325\,000              \\
 +
                                    (0,83)\,^x & = {100 \over 325}                  \quad  & &\;| \;\lg\,(\,\cdot\,) \\
 +
                              \lg\,((0,83)\,^x) & = \lg\,\left({100 \over 325}\right) \quad  & &: \;\text{Logaritmlag 3 i VL} \\
 +
                              x \cdot \lg(0,83) & = \lg \,\left({100 \over 325}\right)  \\
 +
                                              x & = {\lg \,\left({100 \over 325}\right) \over \lg(0,83)} \\
 +
                                              x & = 6,32565
 +
        \end{align}|
 +
<br><br>
 +
För att omvandla decimaldelen till månader måste den multipliceras med | \, 12\, |:
 +
<br><br>
 +
| \quad  0,32565 \cdot 12 \, = \, 3,91 |
 +
<br><br>
 +
Detta blir avrundat | \, 4\, | månader. Därför:
 +
<br><br>
 +
Bilens värde har minskat till |100\,000| efter | \, 6\, | år och | \, 4\, | månader.
 +
-->
 +
</div>
 +
 +
 +
 +
 +
 +
<big><big><big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-8</span></big></big></big>
 +
 +
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Landet A hade år 1990 <math> \, 42,5 \, </math> miljoner invånare med en tillväxttakt på <math> \, 2,8\,\% \, </math> per år.
 +
 +
Landet B hade samma år <math> \, 63,7 \, </math> miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.
 +
 +
Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.
 +
 +
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 20 (0/2/3) År 16 Månader 5
 +
Landet A hade år 1990 | \, 42,5 \, | miljoner invånare med en tillväxttakt på | \, 2,8\,\% \, | per år.
 +
<br><br>
 +
Landet B hade samma år | \, 63,7 \, | miljoner invånare med en tillväxttakt på | \, 0,3\,\% \, | per år.
 +
<br><br>
 +
Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.
 +
<br><br>
 +
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare?
 +
<br><br>
 +
Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
 +
-->
 +
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.7 Svar 7|Lösning 7|1.7 Lösning 7}}
 +
 +
<!-- Appens fullständiga lösning:
 +
Från modellen:
 +
<br><br>
 +
| \quad \begin{align}      42,5 \cdot (1,028)\,^x & = 63,7 \cdot (1,003)\,^x \quad & &\;| \; /\,42,5\,/\,(1,003)\,^x \\
 +
                  {(1,028)\,^x \over (1,003)\,^x} & = {63,7 \over 42,5}    \\
 +
              \left({1,028 \over 1,003}\right)^x & = {63,7 \over 42,5}  \quad & &\;| \; \lg\,(\,\cdot\,)  \\
 +
          \lg\left({1,028 \over 1,003}\right)^x & = \lg\left({63,7 \over 42,5}\right)  \\
 +
    x\cdot \lg\left({1,028 \over 1,003}\right) & = \lg\left({63,7 \over 42,5}\right)  \\
 +
                                      x & = {\lg\left({63,7 \over 42,5}\right) \over \lg\left({1,028 \over 1,003}\right)} \\
 +
                                      x & = 16,4373
 +
        \end{align} |
 +
<br><br>
 +
För att omvandla decimaldelen till månader måste den multipliceras med | \, 12\, |:
 +
<br><br>
 +
| \qquad 0,4373 \cdot 12 = 5,25 |
 +
<br><br>
 +
Detta blir avrundat | 5\, | månader. Därför:
 +
<br><br>
 +
Det tar | \, 16\, | år och | \, 5 \, | månader tills båda länderna har lika många invånare.
 +
-->
 +
</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Mellan energin <math> \, E \, </math> som frigörs vid en jordbävning och dess magnitud <math> \, M \, </math> på Richterskalan gäller följande samband<span style="color:black">:</span>
 +
 +
::::::<math> \displaystyle M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) </math>
 +
 +
I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden <math> \, M = 9,1 \, </math> på Richterskalan.
 +
 +
Beräkna den frigjorda energin <math> \, E \, </math>.
 +
 +
Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.
 +
 +
Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.
  
b) <math> \lg 10\,000 </math>
+
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 15 (0/2/1) a 1,122 n 18
 +
Mellan energin | \, E \, | som frigörs vid en jordbävning och dess magnitud | \, M \, | på Richterskalan gäller följande samband:
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) |
 +
<br><br>
 +
I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden | \, M = 9,1 \, | på Richterskalan.
 +
<br><br>
 +
Beräkna den frigjorda energin | \, E \, |.
 +
<br><br>
 +
Ange svaret i grundpotensform: | \quad a \, \cdot \, 10\,^n |
 +
<br>
 +
Mata in | \, a \, | med 3 decimaler och | \, n \, | som heltal.
 +
-->
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.7 Svar 8|Lösning 8|1.7 Lösning 8}}
 +
</div>
  
  
c) <math> \log_2 8\, </math>
+
<!--
 +
= Facit =
  
  
d) <math> \log_3 9\, </math>
+
== 1a ==
 +
<math> 1,0792\, </math>
  
 +
== 1b ==
 +
<math> -0,3010\, </math>
  
e) <math> \log_5 125\, </math>
+
== 1c ==
 +
<math> 1,3979\, </math>
  
 +
== 1d ==
 +
<math> 1,0212\, </math>
  
f) <math> \log_2 {1 \over 4} </math>
+
== 2a ==
 +
<math> 9\, </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6 Svar 2a|Lösning 2a|1.6 Lösning 2a|Svar 2b|1.6 Svar 2b|Lösning 2b|1.6 Lösning 2b|Svar 2c|1.6 Svar 2c|Lösning 2c|1.6 Lösning 2c|Svar 2d|1.6 Svar 2d|Lösning 2d|1.6 Lösning 2d|Svar 2e|1.6 Svar 2e|Lösning 2e|1.6 Lösning 2e|Svar 2f|1.6 Svar 2f|Lösning 2f|1.6 Lösning 2f}}
+
<math> 1,55630\, </math>
  
== Övning 3 ==
+
== 2b ==
<div class="ovning">
+
<math> 2\, </math>
Beräkna uttrycken nedan utan att använda räknare:
+
  
a) <math> \log_4 2 + \log_9 3\, </math>
+
<math> 0,60206\, </math>
  
 +
== 2c ==
 +
<math> 2\, </math>
  
b) <math> \log_8 2 - \log_{27} 3\, </math>
+
<math> 0,95424\, </math>
  
 +
== 2d ==
 +
<math> 10\, </math>
  
c) <math> \log_6 \sqrt{6} \cdot \log_5 \sqrt{5}\, </math>  
+
<math> 1\, </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.6 Svar 3a|Lösning 3a|1.6 Lösning 3a|Svar 3b|1.6 Svar 3b|Lösning 3b|1.6 Lösning 3b|Svar 3c|1.6 Svar 3c|Lösning 3c|1.6 Lösning 3c}}
+
== 2e ==
 +
<math> 4\, </math>
  
== Övning 4 ==
+
<math> 0,60206\,</math>
<div class="ovning">
+
Svara först utan att använda räknare. Bekräfta sedan ditt resultat men räknaren i de fall det går (10-logaritmerna). LOG-knappen på räknaren är 10-logaritmen. Vad blir:
+
  
a) <math> 10^{\lg 32}\, </math>
+
== 2f ==
 +
<math> 8\, </math>
  
 +
<math> 0,90309\, </math>
  
b) <math> 3^{\log_3 5}\, </math>
+
== 3a ==
 +
<math> x = 5,129283\, </math>
  
 +
Exakt:
  
c) <math> \lg(10^6)\, </math>
+
<math> x = {\lg\,35 \over \lg\,2} </math>
  
 +
== 3b ==
 +
<math> x = 18,67580\, </math>
  
d) <math> \log_3(3^8)\, </math>
+
Exakt:
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.6 Svar 4a|Lösning 4a|1.6 Lösning 4a|Svar 4b|1.6 Svar 4b|Lösning 4b|1.6 Lösning 4b|Svar 4c|1.6 Svar 4c|Lösning 4c|1.6 Lösning 4c|Svar 4d|1.6 Svar 4d|Lösning 4d|1.6 Lösning 4d}}
+
<math> x = {\lg\,5 \over \lg\,1,09} </math>
  
== VG-övningar: 5-6 ==
+
== 3c ==
 +
<math> x = 2,043731\, </math>
  
== Övning 5 ==
+
Exakt:
<div class="ovning">
+
Lös följande exponentialekvationer genom att skriva om baserna till 10-potenser. Använd räknaren för att få fram 10-logaritmerna. Svara med 5 decimaler:
+
  
a) <math> 2^x \; = \; 33 </math>
+
<math> x = {\lg\,17 \over \lg\,4} </math>
  
 +
== 4a ==
 +
Inte korrekt.
  
b) <math> 4^x\; = \; 17 </math>
+
Korrekt: <math> \lg 54 - \lg 38 = \lg\,{54 \over 38} </math>
  
 +
== 4b ==
 +
Inte korrekt.
  
c) <math> 8^x = 448\, </math>
+
Korrekt: <math> \lg\,(3\,x^5) = \lg 3 + 5 \cdot \lg x </math>
  
 +
== 4c ==
 +
Korrekt
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.5 Svar 5a|Lösning 5a|1.5 Lösning 5a|Svar 5b|1.5 Svar 5b|Lösning 5b|1.5 Lösning 5b|Svar 5c|1.5 Svar 5c|Lösning 5c|1.5 Lösning 5c}} -->
+
== 4d ==
 +
Korrekt
  
== Övning 6 ==
+
== 5a ==
<div class="ovning">
+
<math> x = {-\lg\,5 \over \lg\,6 - \lg\,7} </math>
Ett belopp på 12 000 kr sätts in på ett bankkonto med 6,5% årsränta. Inga uttag görs. Hur länge tar det exakt tills beloppet fördubblats?
+
  
a) Ställ upp en exponentialekvation. Använd som obekant antal år som behövs för att startkapitalet fördubblats.
+
== 5b ==
 +
<math> x = {\lg\,4 - \lg\,2 \over \lg\,3 - \lg\,5} </math>
  
b) Lös exponentialekvationen så noggrannt det går. Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
+
== 5c ==
 +
<math> x = {1 \over 2} \, \sqrt{7} </math>
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.5 Svar 6a|Lösning 6a|1.5 Lösning 6a|Svar 6b|1.5 Svar 6b|Lösning 6b|1.5 Lösning 6b}} -->
+
== 6a ==
 +
<math> y = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x </math>
  
== MVG-övningar: 7-8 ==
+
== 6b ==
 +
<math> 223\,892,50 </math>
  
== Övning 7 ==
+
== 6c ==
<div class="ovning">
+
<Big><math> 6\, </math> år och <math> 4\, </math> månader.</Big>
  
I början av ett år sattes in <math> 4\,000 </math> kr på ett bankkonto med en årsränta på <math> 5,25\, </math>.
+
== 7 ==
 +
<math> 16\, </math> år och <math> 5\, </math> månader
  
Efter två månader sattes in ytterligare <math> 2\,400 </math> kr på kontot. Inga uttag gjordes från kontot under denna period.
+
== 8 ==
 +
<math>1,122 \cdot 10^{18}</math>
 +
-->
  
Hur länge tog det tills saldot hade blivit <math> 6\,715 </math> kr?
 
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.5 Svar 7a|Lösning 7a|1.5 Lösning 7a|Svar 7b|1.5 Svar 7b|Lösning 7b|1.5 Lösning 7b}} -->
 
  
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
En termos fylls med hett kaffe. Temperaturen avtar exponentiellt med tiden.
 
  
Efter 4 timmar var temperaturen 76 º C. Under denna tid minskade temperaturen med 4,1 º C per timme.
 
  
a) Vilken temperatur hade kaffet när det hälldes i termosen?
 
  
b) Ställ upp en matematisk modell för kaffets avsvalnande.
 
  
c) Använd modellen från b) för att besvara frågan så noggrannt det går: Hur lång tid tar det tills kaffets temperatur understiger 55 º C då det inte längre anses drickbart? Ange svaret i antal timmar och avrundat antal minuter.
 
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.5 Svar 8a|Lösning 8a|1.5 Lösning 8a|Svar 8b|1.5 Svar 8b|Lösning 8b|1.5 Lösning 8b|Svar 8c|1.5 Svar 8c|Lösning 8c|1.5 Lösning 8c}} -->
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 13 mars 2017 kl. 12.00

        <<   Tillbaka till Talet e          Genomgång          Övningar          Exponentialfunktioner & logaritmer      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar.

Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten:


a)   \( \lg\,(3 \cdot 4) \)


b)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{2}{5}\right) \)


c)   \( \lg\,(4\,^2) \)


d)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{7}{2}\right) \, + \, \lg\,\left(9\,^{\frac{1}{2}}\right) \)


Övning 2

Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken. Avrunda till 5 decimaler.

Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet.


a)   \( \lg 36 \; = \; \lg 4 \, + \, \lg \, ? \)


b)   \( \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? \)


c)   \( \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3 \)


d)   \( \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? \)


e)   \( \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? \)


f)   \( 3 \cdot \lg\,2 \; = \; \lg \, ? \)


Övning 3

Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet.

Hur skulle du svara om det hade varit krav på exakt lösning?


a)   \( 2^x = 35\, \)


b)   \( 5 \cdot 1,09\,^x \; = \; 25 \)


c)   \( 4\,^x + 4\,^{x+1} \; = \; 85 \)



Övning 4

Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:


a)   \( \lg\,54 - \lg\,38 \; = \; \displaystyle \frac{\lg\,54}{\lg\,38} \)


b)   \( \lg\,(3\,x^5) \; = \; 5 \cdot \lg 3\,x \)


c)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{3}{2}\right) \; + \; \lg\,\left(\frac{2}{3}\right) \; = \; 0 \)


d)   \( \lg\,0,2 \; = \; \lg\,2 \, - \, 1 \)



C-övningar: 5-6


Övning 5

Lös följande ekvationer exakt:


a)   \( 5 \cdot 6\,^x \; = \; 7\,^x \)


b)   \( 2 \cdot 3\,^x \; = \; 4 \cdot 5\,^x \)


c)   \( \lg\,(x+1) \, + \, \lg\,(x-1) \; = \; \lg\,3 \, - \, \lg\,4 \)


Övning 6

En ny bil köptes för \( \, 325\,000 \, \) kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till \( \, 17\,\% \, \) per år.


a)   Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning.

Använd modellen för att besvara följande frågor:

b)   Hur mycket var bilen värd efter \( \, 2 \, \) år?

c)   Efter hur många år och månader är bilens värde \( \, 100\,000 \, \)?



A-övningar: 7-8


Övning 7

Landet A hade år 1990 \( \, 42,5 \, \) miljoner invånare med en tillväxttakt på \( \, 2,8\,\% \, \) per år.

Landet B hade samma år \( \, 63,7 \, \) miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.

Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.

Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.


Övning 8

Mellan energin \( \, E \, \) som frigörs vid en jordbävning och dess magnitud \( \, M \, \) på Richterskalan gäller följande samband:

\[ \displaystyle M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) \]

I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden \( \, M = 9,1 \, \) på Richterskalan.

Beräkna den frigjorda energin \( \, E \, \).

Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.

Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.






Copyright © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.