Skillnad mellan versioner av "Övningar till Logaritmlagarna"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 4)
m
 
(117 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.7 Logaritmlagarna|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.4 Talet e och den naturliga logaritmen| <<&nbsp;&nbsp; Tillbaka till Talet e]]}}
{{Selected tab|[[1.7 Övningar till Logaritmlagarna|Övningar]]}}
+
{{Not selected tab|[[Logaritmlagarna|Genomgång]]}}
 +
{{Selected tab|[[Övningar till Logaritmlagarna|Övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Exponentialfunktioner och logaritmer|Exponentialfunktioner & logaritmer]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
== G-övningar: 1-4 ==
+
<big><big><big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span></big></big></big>
  
== Övning 1 ==
 
<div class="ovning">
 
Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar. Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten:
 
  
<math> \,\log </math>-knappen i räknaren står för 10-logaritmen. Slå in t.ex. <math> \log\,(3) </math> för att beräkna <math> \lg\,3 </math> .  
+
== <b>Övning 1</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar.
  
 +
Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten<span style="color:black">:</span>
  
a) <math> \lg\,(3 \cdot 4) </math>
 
  
 +
a) &nbsp; <math> \lg\,(3 \cdot 4) </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 1 (2/0/0) a 0,4771 b 0,6021
 +
Bestäm | \, a \, | och | \, b \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \lg\,(3 \cdot 4) \; = \;  a \, + \, b |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaren korrekt till 4 decimaler.
 +
-->
  
b) <math> \lg\,{1 \over 2} </math>
 
  
 +
b) &nbsp; <math> \displaystyle \lg\,\left(\frac{2}{5}\right) </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 2 (2/0/0) a 0,3010 b 0,6990
 +
Bestäm | \, a \, | och | \, b \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle \lg\,\left(\frac{2}{5}\right) \; = \;  a \, - \, b |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaren korrekt till 4 decimaler.
 +
-->
  
c) <math> \lg\,(5^2) </math>
 
  
 +
c) &nbsp; <math> \lg\,(4\,^2) </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 3 (2/0/0) a 2 b 0,6021
 +
Bestäm | \, a \, | och | \, b \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \lg\,(4\,^2) \; = \;  a \, \cdot \, b |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaren korrekt till 4 decimaler.
 +
-->
  
d) <math> \lg\,{7 \over 2} + \lg\,(9^{1\over2}) </math>
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.7 Svar 1a|Lösning 1a|1.7 Lösning 1a|Svar 1b|1.7 Svar 1b|Lösning 1b|1.7 Lösning 1b|Svar 1c|1.7 Svar 1c|Lösning 1c|1.7 Lösning 1c|Svar 1d|1.7 Svar 1d|Lösning 1d|1.7 Lösning 1d}}
+
d) &nbsp; <math> \displaystyle \lg\,\left(\frac{7}{2}\right) \, + \, \lg\,\left(9\,^{\frac{1}{2}}\right) </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 4 (2/2/0) a 0,8451 b 0,301 c 0,5 d 0,9542
 +
Bestäm | \, a \, |, | \, b \, |, | \, c \, | och | \, d \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle \lg\,\left(\frac{7}{2}\right) \, + \, \lg\,\left(9\,^{\frac{1}{2}}\right) \; = \;  a \, - \, b \, + \, c \, \cdot \, d |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaren korrekt till 4 decimaler.
 +
-->
  
== Övning 2 ==
+
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.7 Svar 1a|Lösning 1a|1.7 Lösning 1a|Svar 1b|1.7 Svar 1b|Lösning 1b|1.7 Lösning 1b|Svar 1c|1.7 Svar 1c|Lösning 1c|1.7 Lösning 1c|Svar 1d|1.7 Svar 1d|Lösning 1d|1.7 Lösning 1d}}
<div class="ovning">
+
</div>
Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken.
+
  
Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet. Ange svaret med 5 decimaler.
 
 
a) <math> \lg 36 \; = \; \lg 4 + \lg \, ? </math>
 
  
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken. Avrunda till 5 decimaler.
  
b) <math> \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? </math>
+
Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet.
  
  
c) <math> \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3  </math>
+
a) &nbsp; <math> \lg 36 \; = \; \lg 4 \, + \, \lg \, ? </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 9 (0/1/0) Svar 4
 +
Bestäm frågetecknet och kontrollera din lösning:
 +
<br><br>
 +
\lg \; ? \; = \; 0,602060 |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaret till heltal.
 +
-->
 +
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 10 (1/1/0) x 9
 +
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:
 +
<br><br>
 +
|  \lg \, x  \, + \, \lg 4 \; = \; \lg 36 |
 +
-->
 +
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 12 (0/1/0) Svar 0,602060
 +
Bestäm frågetecknet och kontrollera din lösning:
 +
<br><br>
 +
| 10\,^? \; = \;\, 4 |
 +
<br><br>
 +
Avrunda svaret korrekt till 6 decimaler.
 +
-->
  
  
d) <math> \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? </math>
+
b) &nbsp; <math> \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? </math>
  
  
e) <math> \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? </math>
+
c) &nbsp; <math> \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3  </math>
  
  
f) <math> 3 \cdot \lg 2 \; = \; \lg \, ? </math>
+
d) &nbsp; <math> \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 5 (2/0/0) ? 10
 +
Bestäm | \, ? \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? |
 +
-->
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.7 Svar 2a|Lösning 2a|1.7 Lösning 2a|Svar 2b|1.7 Svar 2b|Lösning 2b|1.7 Lösning 2b|Svar 2c|1.7 Svar 2c|Lösning 2c|1.7 Lösning 2c|Svar 2d|1.7 Svar 2d|Lösning 2d|1.7 Lösning 2d|Svar 2e|1.7 Svar 2e|Lösning 2e|1.7 Lösning 2e|Svar 2f|1.7 Svar 2f|Lösning 2f|1.7 Lösning 2f}}
 
  
== Övning 3 ==
+
e) &nbsp; <math> \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? </math>
<div class="ovning">
+
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 6 (2/0/0) ? 4
Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet. Hur skulle du svara om det hade varit krav på <u>exakt</u> lösning?
+
Bestäm | \, ? \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| \lg\,16 - \lg\,4 \; = \; \lg \, ? |
 +
-->
  
a) <math> 2^x = 35\, </math>
 
  
 +
f) &nbsp; <math> 3 \cdot \lg\,2 \; = \; \lg \, ? </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 11 (1/1/0) x 8
 +
1) Lös ekvationen och kontrollera din lösning:
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle \frac{\lg\,x}{3} \; = \; \lg\,2 |
 +
2) 3.4 Logaritmlagarna, övn 7 (2/0/0) ? 8
 +
Bestäm | \, ? \, | med hjälp av logaritmlagar (se Lathund):
 +
<br><br>
 +
| 3 \cdot \lg\,2 \; = \; \lg \, ? |
 +
-->
  
b) <math> 5 \cdot 1,09^x = 25 </math>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.7 Svar 2a|Lösning 2a|1.7 Lösning 2a|Svar 2b|1.7 Svar 2b|Lösning 2b|1.7 Lösning 2b|Svar 2c|1.7 Svar 2c|Lösning 2c|1.7 Lösning 2c|Svar 2d|1.7 Svar 2d|Lösning 2d|1.7 Lösning 2d|Svar 2e|1.7 Svar 2e|Lösning 2e|1.7 Lösning 2e|Svar 2f|1.7 Svar 2f|Lösning 2f|1.7 Lösning 2f}}
 +
</div>
  
  
c) <math> 4^x + 4^{x+1} = 85\, </math>  
+
== <b>Övning 3</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.7 Svar 3a|Lösning 3a|1.7 Lösning 3a|Svar 3b|1.7 Svar 3b|Lösning 3b|1.7 Lösning 3b|Svar 3c|1.7 Svar 3c|Lösning 3c|1.7 Lösning 3c}}
+
Hur skulle du svara om det hade varit krav på <i>exakt</i> lösning?
  
== Övning 4 ==
+
 
<div class="ovning">
+
a) &nbsp; <math> 2^x = 35\, </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 9 (1/1/0) x 5,129283
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 2\,^x \; = \; 35 |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
b) &nbsp; <math> 5 \cdot 1,09\,^x \; = \; 25 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 10 (1/2/0) x 18,67580
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 5 \cdot 1,09\,^x \; = \; 25 |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
c) &nbsp; <math> 4\,^x + 4\,^{x+1} \; = \; 85 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 11 (1/2/1) x 2,043731
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 4\,^x + 4\,^{x+1} \; = \; 85 |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
 +
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.7 Svar 3a|Lösning 3a|1.7 Lösning 3a|Svar 3b|1.7 Svar 3b|Lösning 3b|1.7 Lösning 3b|Svar 3c|1.7 Svar 3c|Lösning 3c|1.7 Lösning 3c}}
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 
Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:
 
Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:
  
a) <math> \lg 54 - \lg 38 = {\lg 54 \over \lg 38 } </math>
 
  
 +
a) &nbsp; <math> \lg\,54 - \lg\,38 \; = \; \displaystyle \frac{\lg\,54}{\lg\,38} </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 12 (0/2/0) Svar 0
 +
Är följande förenkling korrekt eller ej?
 +
<br><br>
 +
| \lg\,54 - \lg\,38 \; = \; \displaystyle \frac{\lg\,54}{\lg\,38} |
 +
<br><br>
 +
Svara med |1| för KORREKT och |0| för EJ KORREKT.
 +
-->
  
b) <math> \lg\,(3\,x^5) = 5 \cdot \lg 3\,x </math>
 
  
 +
b) &nbsp; <math> \lg\,(3\,x^5) \; = \; 5 \cdot \lg 3\,x </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 13 (0/2/0) Svar 0
 +
Är följande förenkling korrekt eller ej?
 +
<br><br>
 +
| \lg\,(3\,x^5) \; = \; 5 \cdot \lg 3\,x |
 +
<br><br>
 +
Svara med |1| för KORREKT och |0| för EJ KORREKT.
 +
-->
  
c) <math> \lg\,{3 \over 2} + \lg\,{2 \over 3} = 0 </math>
 
  
 +
c) &nbsp; <math> \displaystyle \lg\,\left(\frac{3}{2}\right) \; + \; \lg\,\left(\frac{2}{3}\right) \; = \; 0 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 14 (0/2/0) Svar 1
 +
Är följande förenkling korrekt eller ej?
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle \lg\,\left(\frac{3}{2}\right) \; + \; \lg\,\left(\frac{2}{3}\right) \; = \; 0 |
 +
<br><br>
 +
Svara med |1| för KORREKT och |0| för EJ KORREKT.
 +
-->
  
d) <math> \lg 0,2 = \lg 20 - 2\, </math>
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.7 Svar 4a|Lösning 4a|1.7 Lösning 4a|Svar 4b|1.7 Svar 4b|Lösning 4b|1.7 Lösning 4b|Svar 4c|1.7 Svar 4c|Lösning 4c|1.7 Lösning 4c|Svar 4d|1.7 Svar 4d|Lösning 4d|1.7 Lösning 4d}}
+
d) &nbsp; <math> \lg\,0,2 \; = \; \lg\,2 \, - \, 1 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 15 (0/2/0) Svar 1
 +
Är följande förenkling korrekt eller ej?
 +
<br><br>
 +
| \lg\,0,2 \; = \; \lg\,2 \, - \, 1 |
 +
<br><br>
 +
Svara med |1| för KORREKT och |0| för EJ KORREKT.
 +
-->
  
== VG-övningar: 5-6 ==
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.7 Svar 4a|Lösning 4a|1.7 Lösning 4a|Svar 4b|1.7 Svar 4b|Lösning 4b|1.7 Lösning 4b|Svar 4c|1.7 Svar 4c|Lösning 4c|1.7 Lösning 4c|Svar 4d|1.7 Svar 4d|Lösning 4d|1.7 Lösning 4d}}
 +
</div>
  
== Övning 5 ==
+
 
<div class="ovning">
+
 
 +
 
 +
<big><big><big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-6</span></big></big></big>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 
Lös följande ekvationer exakt:
 
Lös följande ekvationer exakt:
  
a) <math> 5 \cdot 6^x \; = \; 7^x </math>
 
  
 +
a) &nbsp; <math> 5 \cdot 6\,^x \; = \; 7\,^x </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 16 (0/1/2) x 10,440680
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 5 \cdot 6\,^x \; = \; 7\,^x |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
  
b) <math> 2 \cdot 3^x \; = \; 4 \cdot 5^x </math>
 
  
 +
b) &nbsp; <math> 2 \cdot 3\,^x \; = \; 4 \cdot 5\,^x </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 17 (0/1/2) x -1,356915
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| 2 \cdot 3\,^x \; = \; 4 \cdot 5\,^x |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
  
c) <math> \lg\,(x+1) + \lg\,(x-1) = \lg 3 - \lg 4 </math>
 
  
 +
c) &nbsp; <math> \lg\,(x+1) \, + \, \lg\,(x-1) \; = \; \lg\,3 \, - \, \lg\,4 </math>
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 18 (0/1/2) x 1,322876
 +
Lös ekvationen:
 +
<br><br>
 +
| \lg\,(x+1) \, + \, \lg\,(x-1) \; = \; \lg\,3 \, - \, \lg\,4 |
 +
<br><br>
 +
Ange svaret med 6 decimalers noggrannhet.
 +
-->
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.7 Svar 5a|Lösning 5a|1.7 Lösning 5a|Svar 5b|1.7 Svar 5b|Lösning 5b|1.7 Lösning 5b|Svar 5c|1.7 Svar 5c|Lösning 5c|1.7 Lösning 5c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.7 Svar 5a|Lösning 5a|1.7 Lösning 5a|Svar 5b|1.7 Svar 5b|Lösning 5b|1.7 Lösning 5b|Svar 5c|1.7 Svar 5c|Lösning 5c|1.7 Lösning 5c}}  
 +
</div>
  
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
En ny bil köptes för 325 000 kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till 17% per år. 
 
  
a) Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning där y är bilens aktuella värde och x antalet år efter inköpet.  
+
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
En ny bil köptes för <math> \, 325\,000 \, </math> kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till <math> \, 17\,\% \, </math> per år. 
 +
 
 +
 
 +
a) &nbsp; Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning.  
  
 
Använd modellen för att besvara följande frågor:
 
Använd modellen för att besvara följande frågor:
  
b) Hur mycket var bilen värd efter 2 år?  
+
b) &nbsp; Hur mycket var bilen värd efter <math> \, 2 \, </math> år?  
  
c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?
+
c) &nbsp; Efter hur många år och månader är bilens värde <math> \, 100\,000 \, </math>?
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 19 (0/2/2) År 6 Månader 4
 +
En ny bil köptes för | \, 325\,000 \, | kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till | \, 17\,\% \, | per år. 
 +
<br><br>
 +
Efter hur många år och månader är bilens värde | \, 100\,000 \, |?
 +
<br><br>
 +
Ange svaren i heltal.
 +
-->
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.7 Svar 6a|Lösning 6a|1.7 Lösning 6a|Svar 6b|1.7 Svar 6b|Lösning 6b|1.7 Lösning 6b}} -->
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.7 Svar 6a|Lösning 6a|1.7 Lösning 6a|Svar 6b|1.7 Svar 6b|Lösning 6b|1.7 Lösning 6b|Svar 6c|1.7 Svar 6c|Lösning 6c|1.7 Lösning 6c}}
  
== MVG-övningar: 7-8 ==
+
<!-- Appens fullständiga lösning:  
 +
En värdeminskning på | 17\% | innebär en förändringsfaktor (FF) på | 1 - 0,17 = 0,83\, |.
 +
<br><br>
 +
Vi inför följande beteckningar:
 +
<br><br>
 +
| \qquad x =\, | Antal år efter inköpet
 +
<br><br>
 +
| \qquad y =\, | Bilens aktuella värde
 +
<br><br>
 +
Så kan vi ställa upp följande modell för bilens värdeminskning:
 +
<br><br>
 +
| \quad  y = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x |
 +
<br><br>
 +
Därav får man följande ekvation genom att sätta y till | 100\,000 | kr:
 +
<br><br>
 +
| \quad  100\,000 = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x |
 +
<br><br>
 +
Lösningen:
 +
<br><br>
 +
| \quad \begin{align} 325\,000 \cdot (0,83)\,^x & = 100\,000 & &\;| \; /\,325\,000              \\
 +
                                    (0,83)\,^x & = {100 \over 325}                  \quad  & &\;| \;\lg\,(\,\cdot\,) \\
 +
                              \lg\,((0,83)\,^x) & = \lg\,\left({100 \over 325}\right) \quad  & &: \;\text{Logaritmlag 3 i VL} \\
 +
                              x \cdot \lg(0,83) & = \lg \,\left({100 \over 325}\right)  \\
 +
                                              x & = {\lg \,\left({100 \over 325}\right) \over \lg(0,83)} \\
 +
                                              x & = 6,32565
 +
        \end{align}|
 +
<br><br>
 +
För att omvandla decimaldelen till månader måste den multipliceras med | \, 12\, |:
 +
<br><br>
 +
| \quad  0,32565 \cdot 12 \, = \, 3,91 |
 +
<br><br>
 +
Detta blir avrundat | \, 4\, | månader. Därför:
 +
<br><br>
 +
Bilens värde har minskat till |100\,000| efter | \, 6\, | år och | \, 4\, | månader.
 +
-->
 +
</div>
  
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
  
Mellan energin E som frigjörs vid en jordbävning och dess magnitud M på Richterskalan gäller följande samband:
 
  
::::::<math> M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) </math>
 
  
I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden M = 9,1 på Richterskalan.
 
  
Beräkna den frigjorda energin E.
+
<big><big><big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-8</span></big></big></big>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Landet A hade år 1990 <math> \, 42,5 \, </math> miljoner invånare med en tillväxttakt på <math> \, 2,8\,\% \, </math> per år.
 +
 
 +
Landet B hade samma år <math> \, 63,7 \, </math> miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.
 +
 
 +
Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.
 +
 
 +
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
 +
<!-- Appens kod: 3.4 Logaritmlagarna, övn 20 (0/2/3) År 16 Månader 5
 +
Landet A hade år 1990 | \, 42,5 \, | miljoner invånare med en tillväxttakt på | \, 2,8\,\% \, | per år.
 +
<br><br>
 +
Landet B hade samma år | \, 63,7 \, | miljoner invånare med en tillväxttakt på | \, 0,3\,\% \, | per år.
 +
<br><br>
 +
Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.
 +
<br><br>
 +
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare?
 +
<br><br>
 +
Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
 +
-->
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.7 Svar 7|Lösning 7|1.7 Lösning 7}}
 +
 
 +
<!-- Appens fullständiga lösning:
 +
Från modellen:
 +
<br><br>
 +
| \quad \begin{align}      42,5 \cdot (1,028)\,^x & = 63,7 \cdot (1,003)\,^x \quad & &\;| \; /\,42,5\,/\,(1,003)\,^x \\
 +
                  {(1,028)\,^x \over (1,003)\,^x} & = {63,7 \over 42,5}    \\
 +
              \left({1,028 \over 1,003}\right)^x & = {63,7 \over 42,5}  \quad & &\;| \; \lg\,(\,\cdot\,)  \\
 +
          \lg\left({1,028 \over 1,003}\right)^x & = \lg\left({63,7 \over 42,5}\right)  \\
 +
    x\cdot \lg\left({1,028 \over 1,003}\right) & = \lg\left({63,7 \over 42,5}\right)  \\
 +
                                      x & = {\lg\left({63,7 \over 42,5}\right) \over \lg\left({1,028 \over 1,003}\right)} \\
 +
                                      x & = 16,4373
 +
        \end{align} |
 +
<br><br>
 +
För att omvandla decimaldelen till månader måste den multipliceras med | \, 12\, |:
 +
<br><br>
 +
| \qquad 0,4373 \cdot 12 = 5,25 |
 +
<br><br>
 +
Detta blir avrundat | 5\, | månader. Därför:
 +
<br><br>
 +
Det tar | \, 16\, | år och | \, 5 \, | månader tills båda länderna har lika många invånare.
 +
-->
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Mellan energin <math> \, E \, </math> som frigörs vid en jordbävning och dess magnitud <math> \, M \, </math> på Richterskalan gäller följande samband<span style="color:black">:</span>
 +
 
 +
::::::<math> \displaystyle M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) </math>
 +
 
 +
I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden <math> \, M = 9,1 \, </math> på Richterskalan.
 +
 
 +
Beräkna den frigjorda energin <math> \, E \, </math>.
  
 
Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.  
 
Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.  
Rad 134: Rad 387:
 
Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.
 
Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.7 Svar 7a|Lösning 7a|1.7 Lösning 7a|Svar 7b|1.7 Svar 7b|Lösning 7b|1.7 Lösning 7b}} -->
+
<!-- Appens kod: 3.3 10-logaritmer, övn 15 (0/2/1) a 1,122 n 18
 +
Mellan energin | \, E \, | som frigörs vid en jordbävning och dess magnitud | \, M \, | på Richterskalan gäller följande samband:
 +
<br><br>
 +
| \displaystyle M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) |
 +
<br><br>
 +
I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden | \, M = 9,1 \, | på Richterskalan.
 +
<br><br>
 +
Beräkna den frigjorda energin | \, E \, |.
 +
<br><br>
 +
Ange svaret i grundpotensform: | \quad a \, \cdot \, 10\,^n |
 +
<br>
 +
Mata in | \, a \, | med 3 decimaler och | \, n \, | som heltal.
 +
-->
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.7 Svar 8|Lösning 8|1.7 Lösning 8}}
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
<!--
 +
= Facit =
 +
 
 +
 
 +
== 1a ==
 +
<math> 1,0792\, </math>
 +
 
 +
== 1b ==
 +
<math> -0,3010\, </math>
 +
 
 +
== 1c ==
 +
<math> 1,3979\, </math>
 +
 
 +
== 1d ==
 +
<math> 1,0212\, </math>
 +
 
 +
== 2a ==
 +
<math> 9\, </math>
 +
 
 +
<math> 1,55630\, </math>
 +
 
 +
== 2b ==
 +
<math> 2\, </math>
 +
 
 +
<math> 0,60206\, </math>
 +
 
 +
== 2c ==
 +
<math> 2\, </math>
 +
 
 +
<math> 0,95424\, </math>
 +
 
 +
== 2d ==
 +
<math> 10\, </math>
 +
 
 +
<math> 1\, </math>
 +
 
 +
== 2e ==
 +
<math> 4\, </math>
 +
 
 +
<math> 0,60206\,</math>
 +
 
 +
== 2f ==
 +
<math> 8\, </math>
 +
 
 +
<math> 0,90309\, </math>
 +
 
 +
== 3a ==
 +
<math> x = 5,129283\, </math>
 +
 
 +
Exakt:
 +
 
 +
<math> x = {\lg\,35 \over \lg\,2} </math>
 +
 
 +
== 3b ==
 +
<math> x = 18,67580\, </math>
 +
 
 +
Exakt:
 +
 
 +
<math> x = {\lg\,5 \over \lg\,1,09} </math>
 +
 
 +
== 3c ==
 +
<math> x = 2,043731\, </math>
 +
 
 +
Exakt:
 +
 
 +
<math> x = {\lg\,17 \over \lg\,4} </math>
 +
 
 +
== 4a ==
 +
Inte korrekt.
 +
 
 +
Korrekt: <math> \lg 54 - \lg 38 = \lg\,{54 \over 38} </math>
 +
 
 +
== 4b ==
 +
Inte korrekt.
 +
 
 +
Korrekt: <math> \lg\,(3\,x^5) = \lg 3 + 5 \cdot \lg x </math>
 +
 
 +
== 4c ==
 +
Korrekt
 +
 
 +
== 4d ==
 +
Korrekt
 +
 
 +
== 5a ==
 +
<math> x = {-\lg\,5 \over \lg\,6 - \lg\,7} </math>
 +
 
 +
== 5b ==
 +
<math> x = {\lg\,4 - \lg\,2 \over \lg\,3 - \lg\,5} </math>
 +
 
 +
== 5c ==
 +
<math> x = {1 \over 2} \, \sqrt{7} </math>
 +
 
 +
== 6a ==
 +
<math> y = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x </math>
 +
 
 +
== 6b ==
 +
<math> 223\,892,50 </math>
 +
 
 +
== 6c ==
 +
<Big><math> 6\, </math> år och <math> 4\, </math> månader.</Big>
 +
 
 +
== 7 ==
 +
<math> 16\, </math> år och <math> 5\, </math> månader
 +
 
 +
== 8 ==
 +
<math>1,122 \cdot 10^{18}</math>
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
 
  
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
Landet A hade år 1990 42,5 miljoner invånare med en tillväxttakt på 2,8% per år.
 
  
Landet B hade samma år 63,7 miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.
 
  
Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.
 
  
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
 
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.7 Svar 8a|Lösning 8a|1.7 Lösning 8a|Svar 8b|1.7 Svar 8b|Lösning 8b|1.7 Lösning 8b|Svar 8c|1.7 Svar 8c|Lösning 8c|1.7 Lösning 8c}} -->
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 13 mars 2017 kl. 12.00

        <<   Tillbaka till Talet e          Genomgång          Övningar          Exponentialfunktioner & logaritmer      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar.

Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten:


a)   \( \lg\,(3 \cdot 4) \)


b)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{2}{5}\right) \)


c)   \( \lg\,(4\,^2) \)


d)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{7}{2}\right) \, + \, \lg\,\left(9\,^{\frac{1}{2}}\right) \)


Övning 2

Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken. Avrunda till 5 decimaler.

Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet.


a)   \( \lg 36 \; = \; \lg 4 \, + \, \lg \, ? \)


b)   \( \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? \)


c)   \( \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3 \)


d)   \( \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? \)


e)   \( \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? \)


f)   \( 3 \cdot \lg\,2 \; = \; \lg \, ? \)


Övning 3

Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet.

Hur skulle du svara om det hade varit krav på exakt lösning?


a)   \( 2^x = 35\, \)


b)   \( 5 \cdot 1,09\,^x \; = \; 25 \)


c)   \( 4\,^x + 4\,^{x+1} \; = \; 85 \)



Övning 4

Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:


a)   \( \lg\,54 - \lg\,38 \; = \; \displaystyle \frac{\lg\,54}{\lg\,38} \)


b)   \( \lg\,(3\,x^5) \; = \; 5 \cdot \lg 3\,x \)


c)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{3}{2}\right) \; + \; \lg\,\left(\frac{2}{3}\right) \; = \; 0 \)


d)   \( \lg\,0,2 \; = \; \lg\,2 \, - \, 1 \)



C-övningar: 5-6


Övning 5

Lös följande ekvationer exakt:


a)   \( 5 \cdot 6\,^x \; = \; 7\,^x \)


b)   \( 2 \cdot 3\,^x \; = \; 4 \cdot 5\,^x \)


c)   \( \lg\,(x+1) \, + \, \lg\,(x-1) \; = \; \lg\,3 \, - \, \lg\,4 \)


Övning 6

En ny bil köptes för \( \, 325\,000 \, \) kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till \( \, 17\,\% \, \) per år.


a)   Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning.

Använd modellen för att besvara följande frågor:

b)   Hur mycket var bilen värd efter \( \, 2 \, \) år?

c)   Efter hur många år och månader är bilens värde \( \, 100\,000 \, \)?



A-övningar: 7-8


Övning 7

Landet A hade år 1990 \( \, 42,5 \, \) miljoner invånare med en tillväxttakt på \( \, 2,8\,\% \, \) per år.

Landet B hade samma år \( \, 63,7 \, \) miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.

Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.

Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.


Övning 8

Mellan energin \( \, E \, \) som frigörs vid en jordbävning och dess magnitud \( \, M \, \) på Richterskalan gäller följande samband:

\[ \displaystyle M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) \]

I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden \( \, M = 9,1 \, \) på Richterskalan.

Beräkna den frigjorda energin \( \, E \, \).

Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.

Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.






Copyright © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.