Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.4 Rationella uttryck|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.4 Polynom|Teori]]}}
{{Selected tab|[[1.4 Övningar till Rationella uttryck|Övningar]]}}
+
{{Selected tab|[[1.4 Övningar till Polynom|Övningar]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
Rad 12: Rad 12:
 
== Övning 1 ==
 
== Övning 1 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Om
+
Två polynom är givna: <math> P_1(x) = 3\,x - 5 </math> och <math> P_2(x) = - 8\,x - 6 </math>. Bilda deras
 
+
::<math> x^3 - 5\,x^2 + 12\,x - 6 = (x-2) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
+
 
+
vad är då graden till det okända polynomet?
+
 
   
 
   
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1|1.4 Svar 1|Lösning 1|1.4 Lösning 1}}
+
:a) summa
  
== Övning 2 ==
+
:b) differens
<div class="ovning">
+
Vi har:  
+
  
::<math> 4\,x^2 + 16\,x - 8 = (x+3) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
+
:c) produkt
 
+
a) Vad är graden till det okända polynomet?
+
  
b) Vad är koefficienten till x-termen i det okända polynomet?
+
:d) kvot
 +
 
 +
Förenkla så mycket som möjligt. Ange varje gång om resultatet är ett polynom. I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.4 Svar 1a|Lösning 1a|1.4 Lösning 1a|Svar 1b|1.4 Svar 1b|Lösning 1b|1.4 Lösning 1b|Svar 1c|1.4 Svar 1c|Lösning 1c|1.4 Lösning 1c|Svar 1d|1.4 Svar 1d|Lösning 1d|1.4 Lösning 1d}}
 +
 
 +
== Övning 2 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Gör samma sak som i övning 1 ovan med polynomen <math> P_1(x) = 4\,x^2 - 7\,x + 2 </math> och <math> P_2(x) = -4\,x^2 - 5\,x </math>.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.4 Svar 2a|Lösning 2a|1.4 Lösning 2a|Svar 2b|1.4 Svar 2b|Lösning 2b|1.4 Lösning 2b}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.4 Svar 2a|Lösning 2a|1.4 Lösning 2a|Svar 2b|1.4 Svar 2b|Lösning 2b|1.4 Lösning 2b|Svar 2c|1.4 Svar 2c|Lösning 2c|1.4 Lösning 2c|Svar 2d|1.4 Svar 2d|Lösning 2d|1.4 Lösning 2d}}
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är:
+
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt och skriv om det till ett polynom:
  
a) 2 och 6
+
a) <math> \displaystyle P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
  
b) -2, och -6
+
b) Använd svaret i a) för att beräkna <math>\displaystyle P(-1)</math>.
  
c) 1, -5 och 4
+
c) Bestäm alla nollställen till det polynom du fick i a).
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.4 Svar 3a|Lösning 3a|1.4 Lösning 3a|Svar 3b|1.4 Svar 3b|Lösning 3b|1.4 Lösning 3b|Svar 3c|1.4 Svar 3c|Lösning 3c|1.4 Lösning 3c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.4 Svar 3a|Lösning 3a|1.4 Lösning 3a|Svar 3b|1.4 Svar 3b|Lösning 3b|1.4 Lösning 3b|Svar 3c|1.4 Svar 3c|Lösning 3c|1.4 Lösning 3c}}
Rad 46: Rad 46:
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Ange nollställen till följande polynom:
+
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
  
a) <math> (x-2) \cdot (x+1) </math>
+
a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
  
b) <math> (3\,x-1) \cdot (2\,x+1) </math>
+
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för x = -2.
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.4 Svar 4a|Lösning 4a|1.4 Lösning 4a|Svar 4b|1.4 Svar 4b|Lösning 4b|1.4 Lösning 4b}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.4 Svar 4a|Lösning 4a|1.4 Lösning 4a|Svar 4b|1.4 Svar 4b|Lösning 4b|1.4 Lösning 4b}}
Rad 56: Rad 56:
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:
+
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
  
[[Image: 13Övn5_2agradspol.jpg]]
+
<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
  
a) Ange några exempel på polynom i faktorform vars nollställen är identiska med kurvans nollställen.
+
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
  
b) Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.
+
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
 +
 
 +
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.4 Lösning 5a|Svar 5b|1.4 Svar 5b|Lösning 5b|1.4 Lösning 5b}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.4 Lösning 5a|Svar 5b|1.4 Svar 5b|Lösning 5b|1.4 Lösning 5b}}
Rad 68: Rad 70:
 
== Övning 6 ==
 
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten:
+
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
  
a) <math> x^2 - 6\,x + 8 </math>
+
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
  
b) <math> 3\,x^2 + 3\,x - 6 </math>
+
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
  
c) <math> 4\,x^2 - 36 </math>
+
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.4 Svar 6a|Lösning 6a|1.4 Lösning 6a|Svar 6b|1.4 Svar 6b|Lösning 6b|1.4 Lösning 6b|Svar 6c|1.4 Svar 6c|Lösning 6c|1.4 Lösning 6c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.4 Svar 6a|Lösning 6a|1.4 Lösning 6a|Svar 6b|1.4 Svar 6b|Lösning 6b|1.4 Lösning 6b|Svar 6c|1.4 Svar 6c|Lösning 6c|1.4 Lösning 6c}}
Rad 82: Rad 84:
 
== Övning 7 ==
 
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:
+
Följande två polynom är givna:
  
[[Image: 13Övn7_3egradspol.jpg]]
+
<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math>
  
Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.
+
<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math>
 +
 
 +
Utveckla polynomet <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av formeln:
 +
 
 +
<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.4 Svar 7|Lösning 7|1.4 Lösning 7}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.4 Svar 7|Lösning 7|1.4 Lösning 7}}
Rad 92: Rad 98:
 
== Övning 8 ==
 
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten. Ange slutresultaten med heltalskoefficienter.
+
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
  
a) <math> 9\,x^2 - 6\,x + 1 </math>
+
<math> \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 </math>
  
b) <math> x^2 + 4\,x - 4 </math>
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.4 Svar 8|Lösning 8|1.4 Lösning 8}}
 
+
c) <math> 49\,z^2 + 14\,z + 1 </math>
+
 
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.4 Svar 8a|Lösning 8a|1.4 Lösning 8a|Svar 8b|1.4 Svar 8b|Lösning 8b|1.4 Lösning 8b|Svar 8c|1.4 Svar 8c|Lösning 8c|1.4 Lösning 8c}}
+
  
 
== Övning 9 ==
 
== Övning 9 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Ange den fullständiga faktoriseringen av polynomet
+
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
  
::<math> x^3 - 9\,x^2 + 26\,x - 24 </math>
+
<math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math>
  
om en av faktorerna är <math>(x-4)</math>.
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 9|1.4 Svar 9}}
 
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.4 Svar 9|Lösning 9|1.4 Lösning 9}}
+
  
 
== Övning 10 ==
 
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Vi har följande delfaktorisering av ett 3:e gradspolynom:
+
Två polynom är givna:
 +
 
 +
<math> P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b </math>
  
::<math> x^3 - 17\,x^2 + 54\,x - 8 = (x-4) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
+
<math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math>
 
+
a) Bestäm det okända polynomet som en summa av termer.
+
  
b) Ange 3:e gradspolynomets fullständiga faktorisering. Svara med två decimaler.
+
För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>?
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.4 Svar 10a|Lösning 10a|1.4 Lösning 10a|Svar 10b|1.4 Svar 10b|Lösning 10b|1.4 Lösning 10b}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.4 Svar 10|Lösning 10|1.4 Lösning 10}}
  
 
== MVG-övningar: 11-12 ==
 
== MVG-övningar: 11-12 ==
  
 
== Övning 11 ==
 
== Övning 11 ==
 +
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Följande 4:e gradspolynom är givet och har dubbelroten x = -1:
+
Följande 2:a gradspolynom är givet:
  
:<math> P(x) = x^4 - 7\,x^3 + 3\,x^2 + 31\,x + 20 </math>
+
:<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
  
a) Ange med hjälp av dubbelroten en delfaktorisering av P(x).
+
a) Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter.
  
b) Faktorisera P(x) fullständigt.
+
b) Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.4 Svar 11a|Lösning 11a|1.4 Lösning 11a|Svar 11b|1.4 Svar 11b|Lösning 11b|1.4 Lösning 11b}}
+
:<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.4 Svar 11a|Lösning 11a|1.4 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.4 Lösning 11b}}
  
 
== Övning 12 ==
 
== Övning 12 ==
 +
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Anta att två nollställen till polynomet:
+
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
  
:<math> P(x) = x^4 + 3\,x^3 - 7\,x^2 - 27\,x - 18 </math>
+
:<math> (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) </math>
  
har samma absolutbelopp, men olika förtecken.
+
vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att:
  
a) Bestäm dessa två nollställen och ange en delfaktorisering av P(x).
+
a) Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s rötter <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen.
  
b) Faktorisera P(x) fullständigt.
+
b) Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2)  </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.4 Svar 12a|Lösning 12a|1.4 Lösning 12a|Svar 12b|1.4 Svar 12b|Lösning 12b|1.4 Lösning 12b}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.4 Svar 12a|Lösning 12a|1.4 Lösning 12a|Svar 12b|1.4 Svar 12b|Lösning 12b|1.4 Lösning 12b}}

Versionen från 12 januari 2011 kl. 23.23

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-6

Övning 1

Två polynom är givna\[ P_1(x) = 3\,x - 5 \] och \( P_2(x) = - 8\,x - 6 \). Bilda deras

a) summa
b) differens
c) produkt
d) kvot

Förenkla så mycket som möjligt. Ange varje gång om resultatet är ett polynom. I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.

Övning 2

Gör samma sak som i övning 1 ovan med polynomen \( P_1(x) = 4\,x^2 - 7\,x + 2 \) och \( P_2(x) = -4\,x^2 - 5\,x \).

Övning 3

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt och skriv om det till ett polynom:

a) \( \displaystyle P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) \)

b) Använd svaret i a) för att beräkna \(\displaystyle P(-1)\).

c) Bestäm alla nollställen till det polynom du fick i a).

Övning 4

Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:

a) \( \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 \)

b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för x = -2.

Övning 5

En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]

där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.

a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.

b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.

Övning 6

Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:

a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.

b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.

c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.

VG-övningar: 7-10

Övning 7

Följande två polynom är givna\[ U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x \]

\( U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 \)

Utveckla polynomet \( \displaystyle U_5(x) \) med hjälp av formeln\[ U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... \]

Övning 8

Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna\[ \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 \]

Övning 9

Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan\[ 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 \]

Övning 10

Två polynom är givna\[ P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b \]

\( Q(x) = 4 \cdot x - 6 \)

För vilka värden av \( a\, \) och \( b\, \) är \( P(x) = Q(x)\, \)?

MVG-övningar: 11-12

Övning 11

Följande 2:a gradspolynom är givet:

\[ P(x) = x^2 - 10\,x + 16 \]

a) Utveckla uttrycket \( Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) \) till ett polynom. Bestäm \( a\, \) och \( b\, \) så att \( P(x) = Q(x)\, \). Använd jämförelse av koefficienter.

b) Visa att de värden du får för \( a\, \) och \( b\, \) i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:

\[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]

Övning 12

Visa att 2:a gradspolynomet \( P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 \) kan skrivas som

\[ (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) \]

vilket innebär en faktorisering av polynomet \( P(x)\, \). Bestäm a, b, c och d genom att:

a) Hitta först polynomet \( P(x)\, \):s rötter \( x_1\, \) och \( x_2\, \) exakt, dvs bibehåll bråkformen.

b) Sätt sedan \( P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) \) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.