Skillnad mellan versioner av "1.5 Övningar till Potenslagarna"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 4)
m
Rad 81: Rad 81:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.5 Svar 4a|Lösning 4a|1.5 Lösning 4a|Svar 4b|1.5 Svar 4b|Lösning 4b|1.5 Lösning 4b|Svar 4c|1.5 Svar 4c|Lösning 4c|1.5 Lösning 4c|Svar 4d|1.5 Svar 4d|Lösning 4d|1.5 Lösning 4d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.5 Svar 4a|Lösning 4a|1.5 Lösning 4a|Svar 4b|1.5 Svar 4b|Lösning 4b|1.5 Lösning 4b|Svar 4c|1.5 Svar 4c|Lösning 4c|1.5 Lösning 4c|Svar 4d|1.5 Svar 4d|Lösning 4d|1.5 Lösning 4d}}
 +
 +
== VG-övningar: 5-6 ==
  
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
<div class="ovning">
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 
 
a) <math> {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} </math>
 
 
 
b) <math> {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} </math>
 
 
 
c) <math> {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} </math>
 
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.4 Svar 5a|Lösning 5a|1.4 Lösning 5a|Svar 5b|1.4 Svar 5b|Lösning 5b|1.4 Lösning 5b|Svar 5c|1.4 Svar 5c|Lösning 5c|1.4 Lösning 5c}}
 
 
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 
 
a) <math> {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} </math>
 
 
 
b) <math> {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} </math>
 
 
 
c) <math> \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) </math>
 
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.4 Svar 6a|Lösning 6a|1.4 Lösning 6a|Svar 6b|1.4 Svar 6b|Lösning 6b|1.4 Lösning 6b|Svar 6c|1.4 Svar 6c|Lösning 6c|1.4 Lösning 6c}}
 
 
== VG-övningar: 7-10 ==
 
 
== Övning 7 ==
 
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Lös följande ekvationer:
 
Lös följande ekvationer:
Rad 127: Rad 99:
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.4 Svar 7a|Lösning 7a|1.4 Lösning 7a|Svar 7b|1.4 Svar 7b|Lösning 7b|1.4 Lösning 7b|Svar 7c|1.4 Svar 7c|Lösning 7c|1.4 Lösning 7c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.4 Svar 7a|Lösning 7a|1.4 Lösning 7a|Svar 7b|1.4 Svar 7b|Lösning 7b|1.4 Lösning 7b|Svar 7c|1.4 Svar 7c|Lösning 7c|1.4 Lösning 7c}}
  
== Övning 8 ==
+
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
Rad 141: Rad 113:
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.4 Svar 8a|Lösning 8a|1.4 Lösning 8a|Svar 5b|1.4 Svar 8b|Lösning 8b|1.4 Lösning 8b|Svar 8c|1.4 Svar 8c|Lösning 8c|1.4 Lösning 8c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.4 Svar 8a|Lösning 8a|1.4 Lösning 8a|Svar 5b|1.4 Svar 8b|Lösning 8b|1.4 Lösning 8b|Svar 8c|1.4 Svar 8c|Lösning 8c|1.4 Lösning 8c}}
  
== Övning 9 ==
+
== MVG-övningar: 7-8 ==
<div class="ovning">
+
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
+
 
+
a) <math> \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} </math>
+
 
+
 
+
b) <math> \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) </math>
+
 
+
 
+
c) <math> \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) </math>
+
 
+
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.4 Svar 9a|Lösning 9a|1.4 Lösning 9a|Svar 9b|1.4 Svar 9b|Lösning 9b|1.4 Lösning 9b|Svar 9c|1.4 Svar 9c|Lösning 9c|1.4 Lösning 9c}} -->
+
 
+
== Övning 10 ==
+
<div class="ovning">
+
En rationell funktion är given:
+
 
+
<math> f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} </math>
+
 
+
a) Faktorisera nämnaren och skriv <math> f(x)\, </math> med faktoriserad nämnare.
+
 
+
b) Ange funktionens diskontinuiteter, dvs de x för vilka <math> f(x)\, </math> inte är definierad.
+
 
+
c) Vilken av funktionens diskontinuiteter är hävbar? Ange en funktion <math> g(x)\, </math> som inte längre har <math>\, f(x)</math>:s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med <math> f(x)\, </math>.
+
 
+
d) Rita graferna till <math> f(x)\, </math> och <math> g(x)\, </math>. Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska?
+
 
+
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.4 Svar 10a|Lösning 10a|1.4 Lösning 10a|Svar 10b|1.4 Svar 10b|Lösning 10b|1.4 Lösning 10b|Svar 10c|1.4 Svar 10c|Lösning 10c|1.4 Lösning 10c|Svar 10d|1.4 Svar 10d|Lösning 10d|1.4 Lösning 10d}} -->
+
 
+
== MVG-övningar: 11-12 ==
+
  
 
== Övning 11 ==
 
== Övning 11 ==

Versionen från 9 mars 2011 kl. 12.19

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-6

Övning 1

Förenkla nedanstående uttryck så långt som möjligt bl.a. med hjälp av potenslagarna

a) \( x^4 \cdot x^{-2} / x \)


b) \( {2\,x^{-5} \over 3\,x^{-8}} \cdot (2\,x)^{-1} \)


c) \( (25\,x^2)^{1/2} \)


d) \( (x^{-2})^6 \cdot \sqrt{y} \over y^{0,5} \cdot (x^{-4})^3\, \)

Övning 2

Svara med SANT eller FALSKT på följande frågor och motivera ditt svar:

a) Gäller \( (a+b)^2 = a^2 + b^2\, \)? T.ex. stämmer det att \( (2+3)^2 = 2^2 + 3^2\, \)?


b) Gäller \( (a-b)^2 = a^2 - b^2\, \)? T.ex. stämmer det att \( (5-4)^2 = 5^2 - 4^2\, \)?


c) Gäller \( \sqrt{a^2+b^2} = a + b \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{25+16} = 5 + 4 \)?


d) Gäller \( \sqrt{a^2 \cdot b^2} = a \cdot b \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{9 \cdot 4} = 3 \cdot 2 \)?


d) Gäller \( \sqrt{a + b} = \sqrt{a} + \sqrt{b} \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{4 + 36} = 2 + 6 \)?


f) Gäller \( x^3 \cdot y^2 = (x \cdot y)^5 \)? T.ex. stämmer det att \( 2^3 \cdot 5^2 = (2 \cdot 5)^5 \)?

Övning 3

Förenkla uttrycken nedan till en enda potens:

a) \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b) \( 3^{-2} \cdot 9^2 \over 27 \)


c) \( x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3} \)

Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( 625\;^{-{2 \over 3}}\, \)


b) \( \sqrt{{4^{40} \over 4} \; / \; 4^{38}} \)


c) \( {9\,^{z+1} \cdot 81\,^{3\,z/4} \over 27\,^{5\,z/3}} \). (Tips: Skriv om alla baser till en enda bas.)


d) \( (6^x + 6^x + 6^x)^2 \; / \; 9\)


VG-övningar: 5-6

Övning 5

Lös följande ekvationer:

a) \( (3^x + 3^{x+1}) \,/\, 4\; = \; 9 \)


b) \( (2^x + 2^{x-1}) \cdot {2 \over 3}\; = \; 32 \)


c) \( 8^{3\,x+1} - 8^{3\,x} = 448\, \)


Övning 6

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)


b) \( {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)


c) \( {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \)

MVG-övningar: 7-8

Övning 11

För vilket värde av \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\; \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]


Övning 12

Lös ekvationen

\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)


där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).