Skillnad mellan versioner av "Övningar till Logaritmlagarna"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 350: Rad 350:
 
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.7 Svar 7|Lösning 7|1.7 Lösning 7}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.7 Svar 7|Lösning 7|1.7 Lösning 7}}
  
<!-- Appens fullständiga lösning:  
+
<!-- Appens fullständiga lösning:
En värdeminskning på | 17\% | innebär en förändringsfaktor (FF) på | 1 - 0,17 = 0,83\, |.
+
Från modellen:
 
<br><br>
 
<br><br>
Vi inför följande beteckningar:
+
| \quad \begin{align}      42,5 \cdot (1,028)\,^x & = 63,7 \cdot (1,003)\,^x \quad & &\;| \; /\,42,5\,/\,(1,003)\,^x \\
<br><br>
+
                  {(1,028)\,^x \over (1,003)\,^x} & = {63,7 \over 42,5}    \\
| \qquad x =\, | Antal år efter inköpet
+
              \left({1,028 \over 1,003}\right)^x & = {63,7 \over 42,5} \quad & &\;| \; \lg\,(\,\cdot\,) \\
<br><br>
+
          \lg\left({1,028 \over 1,003}\right)^x & = \lg\left({63,7 \over 42,5}\right)  \\
| \qquad y =\, | Bilens aktuella värde
+
    x\cdot \lg\left({1,028 \over 1,003}\right) & = \lg\left({63,7 \over 42,5}\right)  \\
<br><br>
+
                                      x & = {\lg\left({63,7 \over 42,5}\right) \over \lg\left({1,028 \over 1,003}\right)} \\
Så kan vi ställa upp följande modell för bilens värdeminskning:
+
                                      x & = 16,4373
<br><br>
+
         \end{align} |
| \quad  y = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x |
+
<br><br>
+
Därav får man följande ekvation genom att sätta y till | 100\,000 | kr:
+
<br><br>
+
| \quad  100\,000 = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x |
+
<br><br>
+
Lösningen:
+
<br><br>
+
| \quad \begin{align} 325\,000 \cdot (0,83)\,^x & = 100\,000 & &\;| \; /\,325\,000              \\
+
                                    (0,83)\,^x & = {100 \over 325}                   \quad & &\;| \;\lg\,(\,\cdot\,) \\
+
                              \lg\,((0,83)\,^x) & = \lg\,\left({100 \over 325}\right) \quad & &: \;\text{Logaritmlag 3 i VL} \\
+
                              x \cdot \lg(0,83) & = \lg \,\left({100 \over 325}\right)  \\
+
                                              x & = {\lg \,\left({100 \over 325}\right) \over \lg(0,83)} \\
+
                                              x & = 6,32565
+
         \end{align}|
+
 
<br><br>
 
<br><br>
 
För att omvandla decimaldelen till månader måste den multipliceras med | \, 12\, |:
 
För att omvandla decimaldelen till månader måste den multipliceras med | \, 12\, |:
 
<br><br>
 
<br><br>
| \quad  0,32565 \cdot 12 \, = \, 3,91 |
+
| \qquad 0,4373 \cdot 12 = 5,25 |
 
<br><br>
 
<br><br>
Detta blir avrundat | \, 4\, | månader. Därför:
+
Detta blir avrundat | 5\, | månader. Därför:
 
<br><br>
 
<br><br>
Bilens värde har minskat till |100\,000| efter | \, 6\, | år och | \, 4\, | månader.
+
Det tar | \, 16\, | år och | \, 5 \, | månader tills båda länderna har lika många invånare.
 
-->
 
-->
 
</div>
 
</div>

Nuvarande version från 13 mars 2017 kl. 12.00

        <<   Tillbaka till Talet e          Genomgång          Övningar          Exponentialfunktioner & logaritmer      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar.

Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten:


a)   \( \lg\,(3 \cdot 4) \)


b)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{2}{5}\right) \)


c)   \( \lg\,(4\,^2) \)


d)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{7}{2}\right) \, + \, \lg\,\left(9\,^{\frac{1}{2}}\right) \)


Övning 2

Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken. Avrunda till 5 decimaler.

Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet.


a)   \( \lg 36 \; = \; \lg 4 \, + \, \lg \, ? \)


b)   \( \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? \)


c)   \( \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3 \)


d)   \( \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? \)


e)   \( \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? \)


f)   \( 3 \cdot \lg\,2 \; = \; \lg \, ? \)


Övning 3

Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet.

Hur skulle du svara om det hade varit krav på exakt lösning?


a)   \( 2^x = 35\, \)


b)   \( 5 \cdot 1,09\,^x \; = \; 25 \)


c)   \( 4\,^x + 4\,^{x+1} \; = \; 85 \)



Övning 4

Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:


a)   \( \lg\,54 - \lg\,38 \; = \; \displaystyle \frac{\lg\,54}{\lg\,38} \)


b)   \( \lg\,(3\,x^5) \; = \; 5 \cdot \lg 3\,x \)


c)   \( \displaystyle \lg\,\left(\frac{3}{2}\right) \; + \; \lg\,\left(\frac{2}{3}\right) \; = \; 0 \)


d)   \( \lg\,0,2 \; = \; \lg\,2 \, - \, 1 \)



C-övningar: 5-6


Övning 5

Lös följande ekvationer exakt:


a)   \( 5 \cdot 6\,^x \; = \; 7\,^x \)


b)   \( 2 \cdot 3\,^x \; = \; 4 \cdot 5\,^x \)


c)   \( \lg\,(x+1) \, + \, \lg\,(x-1) \; = \; \lg\,3 \, - \, \lg\,4 \)


Övning 6

En ny bil köptes för \( \, 325\,000 \, \) kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till \( \, 17\,\% \, \) per år.


a)   Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning.

Använd modellen för att besvara följande frågor:

b)   Hur mycket var bilen värd efter \( \, 2 \, \) år?

c)   Efter hur många år och månader är bilens värde \( \, 100\,000 \, \)?



A-övningar: 7-8


Övning 7

Landet A hade år 1990 \( \, 42,5 \, \) miljoner invånare med en tillväxttakt på \( \, 2,8\,\% \, \) per år.

Landet B hade samma år \( \, 63,7 \, \) miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.

Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.

Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.


Övning 8

Mellan energin \( \, E \, \) som frigörs vid en jordbävning och dess magnitud \( \, M \, \) på Richterskalan gäller följande samband:

\[ \displaystyle M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) \]

I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden \( \, M = 9,1 \, \) på Richterskalan.

Beräkna den frigjorda energin \( \, E \, \).

Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.

Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.






Copyright © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.