Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1.4 | + | {{Not selected tab|[[1.4 Polynom|Teori]]}} |
− | {{Selected tab|[[1.4 Övningar till | + | {{Selected tab|[[1.4 Övningar till Polynom|Övningar]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
Rad 12: | Rad 12: | ||
== Övning 1 == | == Övning 1 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Två polynom är givna: <math> P_1(x) = 3\,x - 5 </math> och <math> P_2(x) = - 8\,x - 6 </math>. Bilda deras | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | :a) summa | |
− | + | :b) differens | |
− | + | ||
− | + | ||
− | : | + | :c) produkt |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | :d) kvot | |
+ | |||
+ | Förenkla så mycket som möjligt. Ange varje gång om resultatet är ett polynom. I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter. | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.4 Svar 1a|Lösning 1a|1.4 Lösning 1a|Svar 1b|1.4 Svar 1b|Lösning 1b|1.4 Lösning 1b|Svar 1c|1.4 Svar 1c|Lösning 1c|1.4 Lösning 1c|Svar 1d|1.4 Svar 1d|Lösning 1d|1.4 Lösning 1d}} | ||
+ | |||
+ | == Övning 2 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Gör samma sak som i övning 1 ovan med polynomen <math> P_1(x) = 4\,x^2 - 7\,x + 2 </math> och <math> P_2(x) = -4\,x^2 - 5\,x </math>. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.4 Svar 2a|Lösning 2a|1.4 Lösning 2a|Svar 2b|1.4 Svar 2b|Lösning 2b|1.4 Lösning 2b}} | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.4 Svar 2a|Lösning 2a|1.4 Lösning 2a|Svar 2b|1.4 Svar 2b|Lösning 2b|1.4 Lösning 2b|Svar 2c|1.4 Svar 2c|Lösning 2c|1.4 Lösning 2c|Svar 2d|1.4 Svar 2d|Lösning 2d|1.4 Lösning 2d}} |
== Övning 3 == | == Övning 3 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Förenkla följande uttryck så långt som möjligt och skriv om det till ett polynom: | |
− | a) 2 | + | a) <math> \displaystyle P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math> |
− | b) - | + | b) Använd svaret i a) för att beräkna <math>\displaystyle P(-1)</math>. |
− | c) | + | c) Bestäm alla nollställen till det polynom du fick i a). |
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.4 Svar 3a|Lösning 3a|1.4 Lösning 3a|Svar 3b|1.4 Svar 3b|Lösning 3b|1.4 Lösning 3b|Svar 3c|1.4 Svar 3c|Lösning 3c|1.4 Lösning 3c}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.4 Svar 3a|Lösning 3a|1.4 Lösning 3a|Svar 3b|1.4 Svar 3b|Lösning 3b|1.4 Lösning 3b|Svar 3c|1.4 Svar 3c|Lösning 3c|1.4 Lösning 3c}} | ||
Rad 46: | Rad 46: | ||
== Övning 4 == | == Övning 4 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom: | |
− | a) <math> (x-2) | + | a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math> |
− | b) | + | b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för x = -2. |
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.4 Svar 4a|Lösning 4a|1.4 Lösning 4a|Svar 4b|1.4 Svar 4b|Lösning 4b|1.4 Lösning 4b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.4 Svar 4a|Lösning 4a|1.4 Lösning 4a|Svar 4b|1.4 Svar 4b|Lösning 4b|1.4 Lösning 4b}} | ||
Rad 56: | Rad 56: | ||
== Övning 5 == | == Övning 5 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen: | |
− | + | <math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math> | |
− | + | där y är höjden i meter och x tiden i sekunder. | |
− | b) | + | a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken. |
+ | |||
+ | b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter. | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.4 Lösning 5a|Svar 5b|1.4 Svar 5b|Lösning 5b|1.4 Lösning 5b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.4 Lösning 5a|Svar 5b|1.4 Svar 5b|Lösning 5b|1.4 Lösning 5b}} | ||
Rad 68: | Rad 70: | ||
== Övning 6 == | == Övning 6 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter: | |
− | a) | + | a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW. |
− | b) | + | b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem. |
− | c) | + | c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler. |
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.4 Svar 6a|Lösning 6a|1.4 Lösning 6a|Svar 6b|1.4 Svar 6b|Lösning 6b|1.4 Lösning 6b|Svar 6c|1.4 Svar 6c|Lösning 6c|1.4 Lösning 6c}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.4 Svar 6a|Lösning 6a|1.4 Lösning 6a|Svar 6b|1.4 Svar 6b|Lösning 6b|1.4 Lösning 6b|Svar 6c|1.4 Svar 6c|Lösning 6c|1.4 Lösning 6c}} | ||
Rad 82: | Rad 84: | ||
== Övning 7 == | == Övning 7 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Följande två polynom är givna: | |
− | + | <math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math> | |
− | + | <math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math> | |
+ | |||
+ | Utveckla polynomet <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av formeln: | ||
+ | |||
+ | <math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math> | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.4 Svar 7|Lösning 7|1.4 Lösning 7}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.4 Svar 7|Lösning 7|1.4 Lösning 7}} | ||
Rad 92: | Rad 98: | ||
== Övning 8 == | == Övning 8 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna: | |
− | + | <math> \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 </math> | |
− | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.4 Svar 8|Lösning 8|1.4 Lösning 8}} | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar | + | |
== Övning 9 == | == Övning 9 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan: | |
− | + | <math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math> | |
− | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 9|1.4 Svar 9}} | |
− | + | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.4 Svar | + | |
== Övning 10 == | == Övning 10 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Två polynom är givna: | |
+ | |||
+ | <math> P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b </math> | ||
− | + | <math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | b) | + | För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>? |
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.4 Svar 10|Lösning 10|1.4 Lösning 10}} |
== MVG-övningar: 11-12 == | == MVG-övningar: 11-12 == | ||
== Övning 11 == | == Övning 11 == | ||
+ | |||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | Följande | + | Följande 2:a gradspolynom är givet: |
− | :<math> P(x) = x^ | + | :<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math> |
− | a) | + | a) Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter. |
− | b) | + | b) Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen: |
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.4 Svar 11a|Lösning 11a|1.4 Lösning 11a|Svar | + | :<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math> |
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.4 Svar 11a|Lösning 11a|1.4 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.4 Lösning 11b}} | ||
== Övning 12 == | == Övning 12 == | ||
+ | |||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som | |
− | :<math> | + | :<math> (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) </math> |
− | + | vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att: | |
− | a) | + | a) Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s rötter <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen. |
− | b) | + | b) Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d. |
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.4 Svar 12a|Lösning 12a|1.4 Lösning 12a|Svar 12b|1.4 Svar 12b|Lösning 12b|1.4 Lösning 12b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.4 Svar 12a|Lösning 12a|1.4 Lösning 12a|Svar 12b|1.4 Svar 12b|Lösning 12b|1.4 Lösning 12b}} |
Versionen från 12 januari 2011 kl. 23.23
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-6
Övning 1
Två polynom är givna\[ P_1(x) = 3\,x - 5 \] och \( P_2(x) = - 8\,x - 6 \). Bilda deras
- a) summa
- b) differens
- c) produkt
- d) kvot
Förenkla så mycket som möjligt. Ange varje gång om resultatet är ett polynom. I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
Övning 2
Gör samma sak som i övning 1 ovan med polynomen \( P_1(x) = 4\,x^2 - 7\,x + 2 \) och \( P_2(x) = -4\,x^2 - 5\,x \).
Övning 3
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt och skriv om det till ett polynom:
a) \( \displaystyle P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) \)
b) Använd svaret i a) för att beräkna \(\displaystyle P(-1)\).
c) Bestäm alla nollställen till det polynom du fick i a).
Övning 4
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
a) \( \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 \)
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för x = -2.
Övning 5
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
Övning 6
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.
VG-övningar: 7-10
Övning 7
Följande två polynom är givna\[ U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x \]
\( U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 \)
Utveckla polynomet \( \displaystyle U_5(x) \) med hjälp av formeln\[ U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... \]
Övning 8
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna\[ \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 \]
Övning 9
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan\[ 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 \]
Övning 10
Två polynom är givna\[ P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b \]
\( Q(x) = 4 \cdot x - 6 \)
För vilka värden av \( a\, \) och \( b\, \) är \( P(x) = Q(x)\, \)?
MVG-övningar: 11-12
Övning 11
Följande 2:a gradspolynom är givet:
\[ P(x) = x^2 - 10\,x + 16 \]
a) Utveckla uttrycket \( Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) \) till ett polynom. Bestäm \( a\, \) och \( b\, \) så att \( P(x) = Q(x)\, \). Använd jämförelse av koefficienter.
b) Visa att de värden du får för \( a\, \) och \( b\, \) i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
\[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]
Övning 12
Visa att 2:a gradspolynomet \( P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 \) kan skrivas som
\[ (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) \]
vilket innebär en faktorisering av polynomet \( P(x)\, \). Bestäm a, b, c och d genom att:
a) Hitta först polynomet \( P(x)\, \):s rötter \( x_1\, \) och \( x_2\, \) exakt, dvs bibehåll bråkformen.
b) Sätt sedan \( P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) \) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.