Skillnad mellan versioner av "Övningar till Logaritmlagarna"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 20: Rad 20:
  
  
a) <math> \lg\,(3 \cdot 4) </math>
+
a) &nbsp; <math> \lg\,(3 \cdot 4) </math>
  
  
b) <math> \lg\,{1 \over 2} </math>
+
b) &nbsp; <math> \lg\,{1 \over 2} </math>
  
  
c) <math> \lg\,(5^2) </math>
+
c) &nbsp; <math> \lg\,(5^2) </math>
  
  
d) <math> \lg\,{7 \over 2} + \lg\,(9^{1\over2}) </math>
+
d) &nbsp; <math> \lg\,{7 \over 2} + \lg\,(9^{1\over2}) </math>
  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.7 Svar 1a|Lösning 1a|1.7 Lösning 1a|Svar 1b|1.7 Svar 1b|Lösning 1b|1.7 Lösning 1b|Svar 1c|1.7 Svar 1c|Lösning 1c|1.7 Lösning 1c|Svar 1d|1.7 Svar 1d|Lösning 1d|1.7 Lösning 1d}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.7 Svar 1a|Lösning 1a|1.7 Lösning 1a|Svar 1b|1.7 Svar 1b|Lösning 1b|1.7 Lösning 1b|Svar 1c|1.7 Svar 1c|Lösning 1c|1.7 Lösning 1c|Svar 1d|1.7 Svar 1d|Lösning 1d|1.7 Lösning 1d}}
Rad 35: Rad 35:
  
  
== Övning 2 ==
+
== <b>Övning 2</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken.
 
Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken.
  
Rad 58: Rad 58:
 
f) <math> 3 \cdot \lg 2 \; = \; \lg \, ? </math>
 
f) <math> 3 \cdot \lg 2 \; = \; \lg \, ? </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.7 Svar 2a|Lösning 2a|1.7 Lösning 2a|Svar 2b|1.7 Svar 2b|Lösning 2b|1.7 Lösning 2b|Svar 2c|1.7 Svar 2c|Lösning 2c|1.7 Lösning 2c|Svar 2d|1.7 Svar 2d|Lösning 2d|1.7 Lösning 2d|Svar 2e|1.7 Svar 2e|Lösning 2e|1.7 Lösning 2e|Svar 2f|1.7 Svar 2f|Lösning 2f|1.7 Lösning 2f}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.7 Svar 2a|Lösning 2a|1.7 Lösning 2a|Svar 2b|1.7 Svar 2b|Lösning 2b|1.7 Lösning 2b|Svar 2c|1.7 Svar 2c|Lösning 2c|1.7 Lösning 2c|Svar 2d|1.7 Svar 2d|Lösning 2d|1.7 Lösning 2d|Svar 2e|1.7 Svar 2e|Lösning 2e|1.7 Lösning 2e|Svar 2f|1.7 Svar 2f|Lösning 2f|1.7 Lösning 2f}}
<!-- Alternativt:
+
</div>
:<small><small>[[1.7 Svar 2a|Svar 2a]] | [[1.7 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[1.7 Svar 2b|Svar 2b]] | [[1.7 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[1.7 Svar 2c|Svar 2c]] | [[1.7 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[1.7 Svar 2d|Svar 2d]] | [[1.7 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[1.7 Svar 2e|Svar 2e]] | [[1.7 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[1.7 Svar 2f|Svar 2f]] | [[1.7 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small>
+
 
-->
+
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet. Hur skulle du svara om det hade varit krav på <u>exakt</u> lösning?
 
Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet. Hur skulle du svara om det hade varit krav på <u>exakt</u> lösning?
  
Rad 75: Rad 74:
 
c) <math> 4^x + 4^{x+1} = 85\, </math>  
 
c) <math> 4^x + 4^{x+1} = 85\, </math>  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.7 Svar 3a|Lösning 3a|1.7 Lösning 3a|Svar 3b|1.7 Svar 3b|Lösning 3b|1.7 Lösning 3b|Svar 3c|1.7 Svar 3c|Lösning 3c|1.7 Lösning 3c}}  
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.7 Svar 3a|Lösning 3a|1.7 Lösning 3a|Svar 3b|1.7 Svar 3b|Lösning 3b|1.7 Lösning 3b|Svar 3c|1.7 Svar 3c|Lösning 3c|1.7 Lösning 3c}}  
<!-- Alternativt:
+
</div>
:<small><small>[[1.7 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.7 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.7 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.7 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.7 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.7 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
+
 
-->
+
  
== Övning 4 ==
+
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:
 
Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:
  
Rad 95: Rad 93:
 
d) <math> \lg\,0,2 = \lg\,2 - 1 </math>
 
d) <math> \lg\,0,2 = \lg\,2 - 1 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.7 Svar 4a|Lösning 4a|1.7 Lösning 4a|Svar 4b|1.7 Svar 4b|Lösning 4b|1.7 Lösning 4b|Svar 4c|1.7 Svar 4c|Lösning 4c|1.7 Lösning 4c|Svar 4d|1.7 Svar 4d|Lösning 4d|1.7 Lösning 4d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.7 Svar 4a|Lösning 4a|1.7 Lösning 4a|Svar 4b|1.7 Svar 4b|Lösning 4b|1.7 Lösning 4b|Svar 4c|1.7 Svar 4c|Lösning 4c|1.7 Lösning 4c|Svar 4d|1.7 Svar 4d|Lösning 4d|1.7 Lösning 4d}}
<!-- Alternativt:
+
</div>
:<small><small>[[1.7 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.7 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.7 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.7 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[1.7 Svar 4c|Svar 4c]] | [[1.7 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[1.7 Svar 4d|Svar 4d]] | [[1.7 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small>
+
-->
+
  
== C-övningar: 5-6 ==
 
  
== Övning 5 ==
+
 
<div class="ovning">
+
 
 +
<big><big><big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-6</span></big></big></big>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 
Lös följande ekvationer exakt:
 
Lös följande ekvationer exakt:
  
Rad 115: Rad 115:
  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.7 Svar 5a|Lösning 5a|1.7 Lösning 5a|Svar 5b|1.7 Svar 5b|Lösning 5b|1.7 Lösning 5b|Svar 5c|1.7 Svar 5c|Lösning 5c|1.7 Lösning 5c}}  
+
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.7 Svar 5a|Lösning 5a|1.7 Lösning 5a|Svar 5b|1.7 Svar 5b|Lösning 5b|1.7 Lösning 5b|Svar 5c|1.7 Svar 5c|Lösning 5c|1.7 Lösning 5c}}  
<!-- Alternativt:
+
</div>
:<small><small>[[1.7 Svar 5a|Svar 5a]] | [[1.7 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[1.7 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.7 Lösning 5b|Lösning 5b]] | [[1.7 Svar 5c|Svar 5c]] | [[1.7 Lösning 5c|Lösning 5c]]</small></small>
+
 
-->
+
  
== Övning 6 ==
+
== <b>Övning 6</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
En ny bil köptes för 325 000 kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till 17% per år.   
 
En ny bil köptes för 325 000 kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till 17% per år.   
  
Rad 132: Rad 131:
 
c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?
 
c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.7 Svar 6a|Lösning 6a|1.7 Lösning 6a|Svar 6b|1.7 Svar 6b|Lösning 6b|1.7 Lösning 6b|Svar 6c|1.7 Svar 6c|Lösning 6c|1.7 Lösning 6c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.7 Svar 6a|Lösning 6a|1.7 Lösning 6a|Svar 6b|1.7 Svar 6b|Lösning 6b|1.7 Lösning 6b|Svar 6c|1.7 Svar 6c|Lösning 6c|1.7 Lösning 6c}}
<!-- Alternativt:
+
</div>
:<small><small>[[1.7 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.7 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.7 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.7 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.7 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.7 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
+
 
-->
+
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<big><big><big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-8</span></big></big></big>
  
== A-övningar: 7-8 ==
 
  
== Övning 7 ==
+
== <b>Övning 8</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
 
Landet A hade år 1990 42,5 miljoner invånare med en tillväxttakt på 2,8% per år.  
 
Landet A hade år 1990 42,5 miljoner invånare med en tillväxttakt på 2,8% per år.  
  
Rad 149: Rad 151:
 
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
 
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.7 Svar 7|Lösning 7|1.7 Lösning 7}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.7 Svar 7|Lösning 7|1.7 Lösning 7}}
<!-- Alternativt:
+
</div>
:<small><small>[[1.7 Svar 7|Svar 7]] | [[1.7 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
+
 
-->
+
  
== Övning 8 ==
+
== <b>Övning 8</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
 
Mellan energin E som frigjörs vid en jordbävning och dess magnitud M på Richterskalan gäller följande samband<span style="color:black">:</span>
 
Mellan energin E som frigjörs vid en jordbävning och dess magnitud M på Richterskalan gäller följande samband<span style="color:black">:</span>
  
Rad 168: Rad 169:
 
Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.
 
Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.7 Svar 8|Lösning 8|1.7 Lösning 8}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.7 Svar 8|Lösning 8|1.7 Lösning 8}}
<!-- Alternativt:
+
</div>
:<small><small>[[1.7 Svar 8|Svar 8]] | [[1.7 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small>
+
 
-->
+
 
 
<!--  
 
<!--  
 
= Facit =
 
= Facit =

Versionen från 19 januari 2017 kl. 12.41

        <<   Tillbaka till Talet e          Genomgång          Övningar          Exponentialfunktioner & logaritmer      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar. Avrunda till 4 decimaler.

Jamför och tolka resultaten:


a)   \( \lg\,(3 \cdot 4) \)


b)   \( \lg\,{1 \over 2} \)


c)   \( \lg\,(5^2) \)


d)   \( \lg\,{7 \over 2} + \lg\,(9^{1\over2}) \)


Övning 2

Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken.

Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet. Ange svaret med 5 decimaler.

a) \( \lg 36 \; = \; \lg 4 + \lg \, ? \)


b) \( \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? \)


c) \( \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3 \)


d) \( \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? \)


e) \( \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? \)


f) \( 3 \cdot \lg 2 \; = \; \lg \, ? \)


Övning 3

Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet. Hur skulle du svara om det hade varit krav på exakt lösning?

a) \( 2^x = 35\, \)


b) \( 5 \cdot 1,09^x = 25 \)


c) \( 4^x + 4^{x+1} = 85\, \)


Övning 4

Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:

a) \( \lg 54 - \lg 38 = {\lg 54 \over \lg 38 } \)


b) \( \lg\,(3\,x^5) = 5 \cdot \lg 3\,x \)


c) \( \lg\,{3 \over 2} + \lg\,{2 \over 3} = 0 \)


d) \( \lg\,0,2 = \lg\,2 - 1 \)



C-övningar: 5-6


Övning 5

Lös följande ekvationer exakt:

a) \( 5 \cdot 6^x \; = \; 7^x \)


b) \( 2 \cdot 3^x \; = \; 4 \cdot 5^x \)


c) \( \lg\,(x+1) + \lg\,(x-1) = \lg 3 - \lg 4 \)



Övning 6

En ny bil köptes för 325 000 kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till 17% per år.

a) Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning.

Använd modellen för att besvara följande frågor:

b) Hur mycket var bilen värd efter 2 år?

c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?



A-övningar: 7-8


Övning 8

Landet A hade år 1990 42,5 miljoner invånare med en tillväxttakt på 2,8% per år.

Landet B hade samma år 63,7 miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.

Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.

Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.


Övning 8

Mellan energin E som frigjörs vid en jordbävning och dess magnitud M på Richterskalan gäller följande samband:

\[ M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) \]

I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden M = 9,1 på Richterskalan.

Beräkna den frigjorda energin E.

Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.

Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.






Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.