Skillnad mellan versioner av "2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 4) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 4) |
||
Rad 77: | Rad 77: | ||
Motivera ditt svar. | Motivera ditt svar. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.2 Svar 4a|Lösning 4a|2.2 Lösning 4a|Svar 4b|2.2 Svar 4b|Lösning 4b|2.2 Lösning 4b|Svar 4c|2.2 Svar 4c|Lösning 4c|2.2 Lösning 4c|Svar 4d|2.2 Svar 4d|Lösning 4d|2.2 Lösning 4d}} |
Alternativt: | Alternativt: | ||
− | :<small><small>[[ | + | :<small><small>[[2.2 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.2 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.2 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.2 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.2 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.2 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.2 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.2 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small> |
== VG-övningar: 5-6 == | == VG-övningar: 5-6 == |
Versionen från 1 maj 2011 kl. 10.10
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-4
Övning 1
Marie startar kl 10:30 med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl 15:15.
Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 478 km.
Vad är hennes genomsnittliga hastighet?
Alternativt:
Övning 2
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen:
a) \( y = 5\,x + 23 \) i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 3 \)
b) \( y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 \) i intervallet \( -2 \leq x \,\leq\, 2 \)
c) \( y = e\,^x \) i intervallet \( -1 \leq x \,\leq\, 1 \)
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c
Övning 3
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
- \[ y \, = \, 5,1\;x^2 \]
där
- \[ y =\, \] Sträckan som äpplet faller i meter
- \[ x =\, \] Tiden i sekunder
Beräkna äpplets genomsnittliga hastighet i tidsintervallet mellan 0,2 och 0,3 sekunder.
Alternativt:
Övning 4
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
- \[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]
där
- \[ y =\, \] Sveriges befolkning i miljoner
- \[ x =\, \] Tiden i antal år efter 1900
a) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.
b) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.
c) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.
d) Är följande påstående sant eller falskt?
Resultaten i a)-c) är samma därför att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling är en linjär funktion.
Motivera ditt svar.
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d
VG-övningar: 5-6
Övning 5
a) Lös följande ekvation exakt:
\[ \ln\,x \; = \; 1 + \ln\,(x-1) \]
b) Lös följande ekvation med 4 decimalers noggrannhet:
\[ e\,^{x+1} \; = \; 4 \cdot e\,^{2\,x} \]
c) Lös följande ekvation exakt:
\[ \ln\,(x+1) + \ln\,(x-1) = \ln 3 - \ln 4 \]
Alternativt:
- Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b | Svar 5c | Lösning 5c
Övning 6
Bakterier i en liter mjölk förökar sig enligt modellen
- \[ B \; = \; 50\cdot e\,^t \]
där B är antalet bakterier vid tiden och t är tiden i timmar.
Använd modellen för att besvara följande frågor:
a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början?
b) Hur många bakterier finns det i mjölken efter 8 timmar?
c) Efter hur många timmar har antalet bakterier nått 2000 då den anses blivit sur?
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c
MVG-övningar: 7-8
Övning 7
Temperaturen T i en glassmet sjunker enligt modellen
\[ T \; = \; 50\cdot e\,^{-0,034 \,t} - 35 \]
där t är tiden i minuter efter att smeten ställs i frysen.
a) Vilken temperatur hade smeten när den ställdes i frysen?
b) Hur lång tid tar det tills smeten frusit och blivit glass.
Alternativt:
- Svar 7a | Lösning 7a | Svar 7b | Lösning 7b
Övning 8
Värdet av en företagsbil minskar enligt följande modell:
- \[ y \; = \; 225\,000\;e\,^{-k\,x} \]
där y är värdet i kr, x bilens ålder i år och k en konstant.
a) Bestäm k med 6 decimalers noggrannhet så att värdet är 100 000 kr efter 5 år.
Använd resultatet från a) för att besvara följande frågor:
b) Hur länge tar det tills bilens värde har sjunkit till 10% av nyvärdet då den anses kunna avskrivas.
c) Hur länge tar det tills bilens värde är 0?
Alternativt:
- Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.