Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 10: | Rad 10: | ||
− | <Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1- | + | <Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big> |
Rad 83: | Rad 83: | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3a Svar 4a|Lösning 4a|2.3a Lösning 4a|Svar 4b|2.3a Svar 4b|Lösning 4b|2.3a Lösning 4b|Svar 4c|2.3a Svar 4c|Lösning 4c|2.3a Lösning 4c|Svar 4d|2.3a Svar 4d|Lösning 4d|2.3a Lösning 4d}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3a Svar 4a|Lösning 4a|2.3a Lösning 4a|Svar 4b|2.3a Svar 4b|Lösning 4b|2.3a Lösning 4b|Svar 4c|2.3a Svar 4c|Lösning 4c|2.3a Lösning 4c|Svar 4d|2.3a Svar 4d|Lösning 4d|2.3a Lösning 4d}} | ||
+ | == Övning 5 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
− | + | En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Temperaturen minskar enligt följande modell: | |
+ | :: | ||
+ | |||
+ | där | ||
− | == Övning | + | a) Beräkna <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} </math> |
+ | |||
+ | |||
+ | b) Bestäm <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} </math> | ||
+ | |||
+ | :::::<math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} </math> | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.3a Svar 5a|Lösning 5a|2.3a Lösning 5a|Svar 5b|2.3a Svar 5b|Lösning 5b|2.3a Lösning 5b|Svar 5c|2.3a Svar 5c|Lösning 5c|2.3a Lösning 5c}} | ||
+ | |||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 6-8</span></Big></Big></Big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Övning 6 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Rad 101: | Rad 118: | ||
:::::<math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} </math> | :::::<math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.3a Svar 6a|Lösning 6a|2.3a Lösning 6a|Svar 6b|2.3a Svar 6b|Lösning 6b|2.3a Lösning 6b|Svar 6c|2.3a Svar 6c|Lösning 6c|2.3a Lösning 6c}} |
− | == Övning | + | == Övning 7 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Bestäm de följande gränsvärdena: | Bestäm de följande gränsvärdena: | ||
Rad 116: | Rad 133: | ||
c) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {2\,x^2\,+\,4\,x\,-\,3 \over 5\,x^2\,-\,6\,x\,+\,1} </math> | c) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {2\,x^2\,+\,4\,x\,-\,3 \over 5\,x^2\,-\,6\,x\,+\,1} </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|2.3a Svar 7a|Lösning 7a|2.3a Lösning 7a|Svar 7b|2.3a Svar 7b|Lösning 7b|2.3a Lösning 7b|Svar 6c|2.3a Svar 7c|Lösning 7c|2.3a Lösning 7c}} |
− | == Övning | + | == Övning 8 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
Rad 134: | Rad 151: | ||
: Betrakta under gränsprocessen <math> \, x </math> som en konstant. | : Betrakta under gränsprocessen <math> \, x </math> som en konstant. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.3a Svar 8a|Lösning 8a|2.3a Lösning 8a|Svar 8b|2.3a Svar 8b|Lösning 7b|2.3a Lösning 7b|Svar 7c|2.3a Svar 7c|Lösning 7c|2.3a Lösning 7c|Svar 7d|2.3a Svar 7d|Lösning 7d|2.3a Lösning 7d}} |
− | <Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: | + | <Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 9-11</span></Big></Big></Big> |
− | == Övning | + | == Övning 9 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
Rad 152: | Rad 169: | ||
Betrakta under gränsprocessen <math> \, x </math> som en konstant. | Betrakta under gränsprocessen <math> \, x </math> som en konstant. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|2.3a Svar 9|Lösning 9|2.3a Lösning 9}} |
Versionen från 1 september 2014 kl. 14.53
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-5
Övning 1
Bestäm
a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} \)
b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} \)
c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} \)
d) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} \)
e) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} \)
Övning 2
Beräkna
a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} \)
b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {1 \over x^2} \)
c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} \)
d) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} \)
e) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} \)
Övning 3
Betrakta funktionen \( \displaystyle {\color{White} x} y = f(x) = {12 \over x - 3} {\color{White} x} \).
a) Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).
b) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) {\color{White} x} \)? Om ja beräkna det.
c) Existerar ett gränsvärde för \( f(x) \) när \( x \to 3 \) ?
d) Ange \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3^{+}}\, f(x) {\color{White} x} \) och \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3^{-}}\,\, f(x) {\color{White} x} \).
Övning 4
Betrakta funktionen \( \displaystyle {\color{White} x} y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} {\color{White} x} \).
a) Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).
b) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) {\color{White} x} \)? Om ja beräkna det.
c) Beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4^{+}}\, f(x) {\color{White} x} \) och \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4^{-}}\, f(x) {\color{White} x} \).
d) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4}\,\, f(x) {\color{White} x} \)? Om ja beräkna det.
Övning 5
En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Temperaturen minskar enligt följande modell:
där
a) Beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)
b) Bestäm \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)
- \[ \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \]
C-övningar: 6-8
Övning 6
a) Beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)
b) Bestäm \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)
c) Sätt in i följande gränsvärde \( \displaystyle x = {1 \over h} \) och låt \( h \to 0 \):
- \[ \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \]
Övning 7
Bestäm de följande gränsvärdena:
a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {5\,x\,+\,3 \over 2\,x\,-\,7} \)
b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\,\, {x^2 - 7\,x + 12 \over x - 3} \)
c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {2\,x^2\,+\,4\,x\,-\,3 \over 5\,x^2\,-\,6\,x\,+\,1} \)
Övning 8
Följande funktion är given:
- \[ y = f(x) = x^3 \]
a) Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) \) och förenkla.
b) Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) - f(x) \) och förenkla.
c) Bilda uttrycket \( \displaystyle {f(x+h) - f(x) \over h} \) och förenkla.
d) Bestäm \( \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \) .
- Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.
A-övningar: 9-11
Övning 9
Följande funktion är given:
- \[ y = f(x) = {1 \over x} \]
Bestäm
- \[ \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \]
Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.