Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 11)
m
Rad 52: Rad 52:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3a Svar 2a|Lösning 2a|2.3a Lösning 2a|Svar 2b|2.3a Svar 2b|Lösning 2b|2.3a Lösning 2b|Svar 2c|2.3a Svar 1c|Lösning 2c|2.3a Lösning 2c|Svar 2d|2.3a Svar 2d|Lösning 2d|2.3a Lösning 2d|Svar 2e|2.3a Svar 2e|Lösning 2e|2.3a Lösning 2e}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3a Svar 2a|Lösning 2a|2.3a Lösning 2a|Svar 2b|2.3a Svar 2b|Lösning 2b|2.3a Lösning 2b|Svar 2c|2.3a Svar 1c|Lösning 2c|2.3a Lösning 2c|Svar 2d|2.3a Svar 2d|Lösning 2d|2.3a Lösning 2d|Svar 2e|2.3a Svar 2e|Lösning 2e|2.3a Lösning 2e}}
 +
 +
== Övning 5 ==
 +
<div class="ovning">
 +
 +
En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Kaffets temperatur minskar enligt följande modell:
 +
 +
::<math> y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x </math>
 +
 +
där <math> \, y </math> är temperaturen i grader Celsius och <math> \, x </math> är tiden i timmar.
 +
 +
a) &nbsp;&nbsp; Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.
 +
 +
b) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till funktionen <math> y_1 = 0,86\,^x </math>. Hur beter sig denna funktion för stora <math> \, x </math> ?
 +
 +
c) &nbsp;&nbsp; Använd resultatet från b) för att beräkna <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, f(x) {\color{White} x} </math>.
 +
 +
d) &nbsp;&nbsp; Hur borde resultatet från c) tolkas?
 +
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.3a Svar 5a|Lösning 5a|2.3a Lösning 5a|Svar 5b|2.3a Svar 5b|Lösning 5b|2.3a Lösning 5b|Svar 5c|2.3a Svar 5c|Lösning 5c|2.3a Lösning 5c|Svar 5d|2.3a Svar 5d|Lösning 5d|2.3a Lösning 5d}}
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
Rad 82: Rad 101:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3a Svar 4a|Lösning 4a|2.3a Lösning 4a|Svar 4b|2.3a Svar 4b|Lösning 4b|2.3a Lösning 4b|Svar 4c|2.3a Svar 4c|Lösning 4c|2.3a Lösning 4c|Svar 4d|2.3a Svar 4d|Lösning 4d|2.3a Lösning 4d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3a Svar 4a|Lösning 4a|2.3a Lösning 4a|Svar 4b|2.3a Svar 4b|Lösning 4b|2.3a Lösning 4b|Svar 4c|2.3a Svar 4c|Lösning 4c|2.3a Lösning 4c|Svar 4d|2.3a Svar 4d|Lösning 4d|2.3a Lösning 4d}}
 
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
 
En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Kaffets temperatur minskar enligt följande modell:
 
 
::<math> y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x </math>
 
 
där <math> \, y </math> är temperaturen i grader Celsius och <math> \, x </math> är tiden i timmar.
 
 
a) &nbsp;&nbsp; Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.
 
 
b) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till funktionen <math> y_1 = 0,86\,^x </math>. Hur beter sig denna funktion för stora <math> \, x </math> ?
 
 
c) &nbsp;&nbsp; Använd resultatet från b) för att beräkna <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, f(x) {\color{White} x} </math>.
 
 
d) &nbsp;&nbsp; Hur borde resultatet från c) tolkas?
 
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.3a Svar 5a|Lösning 5a|2.3a Lösning 5a|Svar 5b|2.3a Svar 5b|Lösning 5b|2.3a Lösning 5b|Svar 5c|2.3a Svar 5c|Lösning 5c|2.3a Lösning 5c|Svar 5d|2.3a Svar 5d|Lösning 5d|2.3a Lösning 5d}}
 
  
  

Versionen från 2 september 2014 kl. 09.55

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Bestäm

a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} \)


b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} \)


c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} \)


d) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} \)


e) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} \)

Övning 2

Beräkna

a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} \)


b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} \)


c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} \)


d) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} \)


e) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} \)

Övning 5

En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Kaffets temperatur minskar enligt följande modell:

\[ y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x \]

där \( \, y \) är temperaturen i grader Celsius och \( \, x \) är tiden i timmar.

a)    Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.

b)    Rita grafen till funktionen \( y_1 = 0,86\,^x \). Hur beter sig denna funktion för stora \( \, x \) ?

c)    Använd resultatet från b) för att beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, f(x) {\color{White} x} \).

d)    Hur borde resultatet från c) tolkas?

Övning 3

Betrakta funktionen \( \displaystyle {\color{White} x} y = f(x) = {12 \over x - 3} {\color{White} x} \).

a)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).

b)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) {\color{White} x} \)?    Om ja beräkna det.

c)    Existerar ett gränsvärde för \( f(x) \) när \( x \to 3 \) ?

d)    Ange \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3^{+}}\, f(x) {\color{White} x} \) och \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3^{-}}\,\, f(x) {\color{White} x} \).

Övning 4

Betrakta funktionen \( \displaystyle {\color{White} x} y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} {\color{White} x} \).

a)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).

b)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) {\color{White} x} \)?    Om ja beräkna det.

c)    Beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4^{+}}\, f(x) {\color{White} x} \) och \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4^{-}}\, f(x) {\color{White} x} \).

d)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4}\,\, f(x) {\color{White} x} \)?    Om ja beräkna det.


C-övningar: 6-8


Övning 6


a)    Beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)


b)    Bestäm \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)


c)    Sätt in i följande gränsvärde \( \displaystyle x = {1 \over h} \) och låt \( h \to 0 \):

\[ \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \]

Övning 7

Bestäm de följande gränsvärdena:


a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {5\,x\,+\,3 \over 2\,x\,-\,7} \)


b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\,\, {x^2 - 7\,x + 12 \over x - 3} \)


c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {2\,x^2\,+\,4\,x\,-\,3 \over 5\,x^2\,-\,6\,x\,+\,1} \)

Övning 8

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = x^3 \]

a)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) \) och förenkla.

b)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) - f(x) \) och förenkla.

c)    Bilda uttrycket \( \displaystyle {f(x+h) - f(x) \over h} \) och förenkla.

d)    Bestäm   \( \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \)   .

 Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.


A-övningar: 9-11


Övning 9

Ange ett exempel på en funktion \( f(x) \) som inte är definierad för \( x = -2 \, \) och som har egenskapen:

\[ \lim_{x \to 0}\,\,f(x) = 5 \]

Övning 10

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = {1 \over x} \]

Bestäm

\[ \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \]

Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.

Övning 11

Beräkna gränsvärdet

\[ \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,+\,2\,x\,-\,3} \]

Ledning: Faktorisera täljaren och nämnare i uttrycket i limes och förenkla.