Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 12)
m (Övning 12)
Rad 174: Rad 174:
  
  
<math> v - {u \cdot u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \cdot x^2 - u^2} + {u\,v^2 \cdot (v\,x + u\,v) </math>
+
<math> v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} </math>
  
  

Versionen från 25 februari 2011 kl. 05.59

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-6

Övning 1

För vilka värden på x är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?

a) \( x^2 + 1 \over 3\,x - 6 \)


b) \( x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1) \)


c) \( x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1 \)


d) \( 4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16 \)

Övning 2

Beräkna exakt

a) \( f(3)\, \) om \( f(x) = {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)


b) \( g(2)\, \) om \( g(t) = {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)


c) \( h(-1)\, \) om \( h(x) = {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)


d) \( f(-1)\, \) om \( f(z) = {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)

Övning 3

Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:

a) \( 20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y \)


b) \( x^2\,(x + y) \over x \)


c) \( x\,(x - y) \over y \)

Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( x - y \over y - x \)


b) \( 6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6 \)

Övning 5

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)


b) \( {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)


c) \( {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} \)

Övning 6

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} \)


b) \( {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} \)


c) \( \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) \)

VG-övningar: 7-10

Övning 7

Förenkla följande uttryck:

a) \( x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x \)


b) \( 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 \)


c) \( 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y \)


Övning 8

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)


b) \( {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)


c) \( {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \)

Övning 9

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} \)


b) \( \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) \)


c) \( \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)

Övning 10

En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]

a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.

b) Ange funktionens diskontinuiteter, dvs de x för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad.

c) Vilken av funktionens diskontinuiteter är hävbar? Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).

d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska?

MVG-övningar: 11-12

Övning 11

För vilket värde av \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\; \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]

Övning 12

Lös ekvationen


\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)


där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).