Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 9) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(144 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1. | + | {{Not selected tab|[[1.3 Repetition: Tal i bråkform|Repetition: Tal i bråkform]]}} |
− | {{Selected tab|[[1. | + | {{Not selected tab|[[1.3 Rationella uttryck|Genomgång]]}} |
+ | {{Selected tab|[[1.3 Övningar till Rationella uttryck|Övningar]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[1.3 Fördjupning till Rationella uttryck|Fördjupning]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[1.4 Talet e och den naturliga logaritmen|Nästa avsnitt >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | = | + | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | == <b>Övning 1</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | För vilka värden på <math> \, x \, </math> är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade? | ||
− | |||
+ | a) <math> \displaystyle \frac{x^2 \, + \, 1}{3\,x \, - \, 6} </math> | ||
− | |||
+ | b) <math> \displaystyle {x^2 \, - \, 5\,x \, + \, 3 \over (x+6) \, \cdot \, (x-1)} </math> | ||
− | |||
− | < | + | c) <math> \displaystyle {x^3 \, + \, 3\,x^2 \, - \, 8\,x - \, 1 \over x^2 \, + \, 1} </math> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | d) <math> \displaystyle {4\,x^4 \, - \, 6\,x^2 \, + \, 1 \over x^2 \, - \, 16} </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.4 Svar 1a|Lösning 1a|1.4 Lösning 1a|Svar 1b|1.4 Svar 1b|Lösning 1b|1.4 Lösning 1b|Svar 1c|1.4 Svar 1c|Lösning 1c|1.4 Lösning 1c|Svar 1d|1.4 Svar 1d|Lösning 1d|1.4 Lösning 1d}}</div> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | b) <math> | + | == <b>Övning 2</b> == |
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Beräkna exakt: | ||
+ | |||
+ | a) <math> f(3)\, </math> om <math> \, f(x) \, = \, \displaystyle {x^2 \, - \, 4\,x \, + \, 3 \over 2\,x^2 \, + \, 3} </math> | ||
+ | |||
+ | b) <math> g(2)\, </math> om <math> \, g(t) \, = \, \displaystyle {3\,t^2 \, - \, 2\,t \over t\,(t \, + \, 1)} </math> | ||
− | |||
+ | c) <math> h(-1)\, </math> om <math> h(x) \, = \, \displaystyle {x^3 \, - \, x^2 - \, 1 \over x^3 \, + \, x^2 \, + \, x} </math> | ||
− | |||
− | </ | + | d) <math> f(-1)\, </math> om <math> f(z) \, = \, \displaystyle {z^3 \, - \, z^2 \, - \, z \, - \, 1 \over z^3 \, + \, z^2 \, + z \, + \, 1} </math> |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.4 Svar 2a|Lösning 2a|1.4 Lösning 2a|Svar 2b|1.4 Svar 2b|Lösning 2b|1.4 Lösning 2b|Svar 2c|1.4 Svar 2c|Lösning 2c|1.4 Lösning 2c|Svar 2d|1.4 Svar 2d|Lösning 2d|1.4 Lösning 2d}}</div> | |
− | + | ||
− | == Övning 3 == | + | == <b>Övning 3</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går: | Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går: | ||
− | |||
+ | a) <math> \displaystyle {20\,x^3 \, y^2 \over 4\,x^2 \, y} </math> | ||
− | |||
+ | b) <math> \displaystyle {x^2\,(x \, + \, y) \over x} </math> | ||
− | |||
− | </ | + | c) <math> \displaystyle {x\,(x \, - \, y) \over y} </math> |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.4 Svar 3a|Lösning 3a|1.4 Lösning 3a|Svar 3b|1.4 Svar 3b|Lösning 3b|1.4 Lösning 3b|Svar 3c|1.4 Svar 3c|Lösning 3c|1.4 Lösning 3c}}</div> | |
− | + | ||
− | == Övning 4 == | + | == <b>Övning 4</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | ||
− | |||
+ | a) <math> \displaystyle {x \, - \, y \over y \, - \, x} </math> | ||
− | |||
− | </ | + | b) <math> \displaystyle {6\,(x \, - \, 2)\, ^2 \over 3\,x \, - \, 6} </math> |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.4 Svar 4a|Lösning 4a|1.4 Lösning 4a|Svar 4b|1.4 Svar 4b|Lösning 4b|1.4 Lösning 4b}}</div> | |
− | + | ||
− | == Övning 5 == | + | == <b>Övning 5</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | ||
− | |||
− | + | a) <math> \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} </math> | |
− | + | ||
+ | |||
+ | b) <math> \displaystyle {2 \over x} \, + \, {3 \over x^2} \, + \, {4 \over x^3} </math> | ||
− | |||
− | </ | + | c) <math> \displaystyle {3 \over a \, - \, 2} \, - \, {a \, + \, 7 \over 6 \, - \, 3\,a} </math> |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.4 Svar 5a|Lösning 5a|1.4 Lösning 5a|Svar 5b|1.4 Svar 5b|Lösning 5b|1.4 Lösning 5b|Svar 5c|1.4 Svar 5c|Lösning 5c|1.4 Lösning 5c}}</div> | |
− | + | ||
− | == Övning 6 == | + | == <b>Övning 6</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | ||
− | |||
+ | a) <math> \displaystyle {3\,(y \, - \, 3) \over 8\,y} \, \cdot \, {24\,y \over y \, - \, 3} </math> | ||
− | |||
+ | b) <math> \displaystyle {x \, + \, y \over x\,^2} \cdot {x \, y \over x \, + \, y} </math> | ||
− | |||
− | </ | + | c) <math> \displaystyle \left({2\,a \, - \, 4 \over a\,^2}\right)\, \Big / \,\left({a\,^2 \, - \, 4 \over a\,^4}\right) </math> |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.4 Svar 6a|Lösning 6a|1.4 Lösning 6a|Svar 6b|1.4 Svar 6b|Lösning 6b|1.4 Lösning 6b|Svar 6c|1.4 Svar 6c|Lösning 6c|1.4 Lösning 6c}}</div> | |
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-9</span></Big></Big></Big> | |
− | b) <math> | + | == <b>Övning 7</b> == |
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | a) <math> \displaystyle {x^2 \, - \, 25 \over 8\,x^2 \, - \, 40\,x} </math> | ||
+ | |||
+ | b) <math> \displaystyle {3\,x^2 \, - \, 12\,x \over x^2 \, - \, 6\,x \, + \, 8} </math> | ||
− | |||
+ | c) <math> \displaystyle {1 \, - \, x\,y \over (x\,y)^2 \, - \, x\,y} </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.4 Svar 7a|Lösning 7a|1.4 Lösning 7a|Svar 7b|1.4 Svar 7b|Lösning 7b|1.4 Lösning 7b|Svar 7c|1.4 Svar 7c|Lösning 7c|1.4 Lösning 7c}}</div> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | == Övning 8 == | + | == <b>Övning 8</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt: | Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt: | ||
− | a) <math> {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} </math> | + | a) <math> \displaystyle {6\,x \over 4 - 9\,x^2} \, - \, {1 \over 2 -3\,x} </math> |
− | b) <math> {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} </math> | + | b) <math> \displaystyle {1 \, - \, x \over x \, + \, 1} \, - \, {1 \, + \, x \over 1 \, - \, x} \, + \, {4\,x \over 1 \, - \, x^2} </math> |
− | c) För vilket värde på <math> z\, </math> har följande ekvation lösningen <math> x = 2\ | + | c) För vilket värde på <math> z\, </math> har följande ekvation lösningen <math> x = 2\, </math>: |
− | <math> {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} </math> | + | ::<math> {15\,x^2 \, - \, 2\,x \, - \, 6 \over 6} = {x \, - \, 3\,z \over 2} - {z \, - \, 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} </math> |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.4 Svar 8a|Lösning 8a|1.4 Lösning 8a|Svar 8b|1.4 Svar 8b|Lösning 8b|1.4 Lösning 8b|Svar 8c|1.4 Svar 8c|Lösning 8c|1.4 Lösning 8c}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == Övning 9 == | + | == <b>Övning 9</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | ||
− | a) <math> \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} </math> | + | a) <math> \displaystyle \left({1 \over 2\,x \, - \, 1} \, + \, {1 \over 2\,x \, + \, 1}\right) \, \cdot \, {2\,x \, + \, 1 \over 2\,x} </math> |
− | b) <math> \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \ | + | b) <math> \displaystyle \left({a^2 \, - \, 6\,a \, + \, 9 \over b^6}\right)\, \Big / \,\left({a \, - \, 3 \over b^5}\right) </math> |
− | c) <math> \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \ | + | c) <math> \displaystyle \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Big / \,\left(1 - {x \over y}\right) </math> |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.4 Svar 9a|Lösning 9a|1.4 Lösning 9a|Svar 9b|1.4 Svar 9b|Lösning 9b|1.4 Lösning 9b|Svar 9c|1.4 Svar 9c|Lösning 9c|1.4 Lösning 9c}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | <Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 10-12</span></Big></Big></Big> | |
− | |||
− | + | == <b>Övning 10</b> == | |
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | Förenkla så långt som möjligt: | ||
− | + | ::<math> {2\,x^2 \, - \, x^3 \over 2\,x^2 \, - \, 8} \, - \, {x \over x \, + \, 2} \, + \, {x \, + \, 2 \over 2} \quad </math> | |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1.4 Svar 11|Lösning 10|1.4 Lösning 11}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | == <b>Övning 11</b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | En rationell funktion är given: | ||
− | = | + | ::<math> f(x) \, = \, {x \, + \, 2 \over x^2 \, - \, x \, - \, 6} </math> |
− | + | a) Faktorisera nämnaren och skriv <math> f(x)\, </math> med faktoriserad nämnare. | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | < | + | :Läs om [[1.3_Fördjupning_till_Rationella_uttryck#H.C3.A4vbara_och_icke-h.C3.A4vbara_diskontinuiteter|<strong><span style="color:blue">Hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter</span></strong>]] för att kunna lösa b)-d). |
− | </ | + | b) Ange de värden på <math> x\, </math> för vilka <math> f(x)\, </math> inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange <math>\, f(x)</math>:s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter. |
− | + | ||
− | + | ||
+ | c) Ange en funktion <math> g(x)\, </math> som inte längre har <math>\, f(x)</math>:s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med <math> f(x)\, </math>. | ||
− | + | d) Rita graferna till <math> \, f(x) \, </math> och <math> \, g(x) \, </math>. Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar. | |
− | <div | + | {{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.4 Svar 10a|Lösning 11a|1.4 Lösning 10a|Svar 11b|1.4 Svar 10b|Lösning 11b|1.4 Lösning 10b|Svar 11c|1.4 Svar 10c|Lösning 11c|1.4 Lösning 10c|Svar 11d|1.4 Svar 10d|Lösning 11d|1.4 Lösning 10d}}</div> |
− | + | ||
− | <math> v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} </math> | + | |
+ | == <b>Övning 12</b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | Lös följande ekvation: | ||
+ | |||
+ | ::<math> v \, - \, {u \over u\,v \, + \, v\,x} \, = \, {v\,x^2 \over x^2 \, - \, u^2} \, + \, {u\,v^2 \over v\,x \, + \, u\,v} </math> | ||
där <math> u\, </math> och <math> v\, </math> är givna konstanter och <math> x\, </math> ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i <math> u\, </math> och <math> v\, </math>. | där <math> u\, </math> och <math> v\, </math> är givna konstanter och <math> x\, </math> ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i <math> u\, </math> och <math> v\, </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 12|1.4 Svar 12|Lösning 12|1.4 Lösning 12}}</div> | ||
+ | <!-- CEF sid 253 --> | ||
+ | |||
− | < | + | <!-- |
− | + | <Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big> | |
− | :< | + | |
− | < | + | |
− | |||
== 1a == | == 1a == | ||
− | Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = 2 </math>. | + | Uttrycket är definierat för alla <math> x \, </math> utom för <math> x = 2 </math>. |
== 1b == | == 1b == | ||
− | Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = -6 </math> och för <math> x = 1 </math>. | + | Uttrycket är definierat för alla <math> x \, </math> utom för <math> x = -6 </math> och för <math> x = 1 </math>. |
== 1c == | == 1c == | ||
− | Uttrycket är definierat för alla (reella) x. | + | Uttrycket är definierat för alla (reella) <math> x \, </math>. |
== 1d == | == 1d == | ||
− | Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = 4 </math> och <math> x = -4 </math>. | + | Uttrycket är definierat för alla <math> x \, </math> utom för <math> x = 4 </math> och <math> x = -4 </math>. |
== 2a == | == 2a == | ||
Rad 293: | Rad 280: | ||
== 8c == | == 8c == | ||
+ | |||
+ | <math> z = - 2\, </math> | ||
== 9a == | == 9a == | ||
Rad 303: | Rad 292: | ||
<math> x + y \over y </math> | <math> x + y \over y </math> | ||
− | == | + | == 10 == |
+ | <math> 1\, </math> | ||
+ | |||
+ | == 11a == | ||
<math> x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) </math> | <math> x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) </math> | ||
− | == | + | == 11b == |
− | + | ||
− | <math> | + | <math> x_1 = -2\, </math> |
− | == | + | <math> x_2 = 3\, </math> |
+ | |||
+ | <math> x_1 = -2\, </math> är en hävbar diskontinuitet. | ||
+ | |||
+ | <math> x_2 = 3\, </math> är en icke-hävbar diskontinuitet. | ||
+ | |||
+ | == 11c == | ||
Diskontinuiteten <math> x = -2\, </math> är hävbar. | Diskontinuiteten <math> x = -2\, </math> är hävbar. | ||
<math> g(x)\, =\, {1 \over x-3}</math> | <math> g(x)\, =\, {1 \over x-3}</math> | ||
− | == | + | == 11d == |
<big> Nej. </big> | <big> Nej. </big> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
== 12 == | == 12 == | ||
− | <math> x = {u \over | + | <math> x = {u \over v^2 + 1} </math> |
+ | --> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 6 maj 2019 kl. 18.29
Repetition: Tal i bråkform | Genomgång | Övningar | Fördjupning | Nästa avsnitt >> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
För vilka värden på \( \, x \, \) är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?
a) \( \displaystyle \frac{x^2 \, + \, 1}{3\,x \, - \, 6} \)
b) \( \displaystyle {x^2 \, - \, 5\,x \, + \, 3 \over (x+6) \, \cdot \, (x-1)} \)
c) \( \displaystyle {x^3 \, + \, 3\,x^2 \, - \, 8\,x - \, 1 \over x^2 \, + \, 1} \)
d) \( \displaystyle {4\,x^4 \, - \, 6\,x^2 \, + \, 1 \over x^2 \, - \, 16} \)
Övning 2
Beräkna exakt:
a) \( f(3)\, \) om \( \, f(x) \, = \, \displaystyle {x^2 \, - \, 4\,x \, + \, 3 \over 2\,x^2 \, + \, 3} \)
b) \( g(2)\, \) om \( \, g(t) \, = \, \displaystyle {3\,t^2 \, - \, 2\,t \over t\,(t \, + \, 1)} \)
c) \( h(-1)\, \) om \( h(x) \, = \, \displaystyle {x^3 \, - \, x^2 - \, 1 \over x^3 \, + \, x^2 \, + \, x} \)
d) \( f(-1)\, \) om \( f(z) \, = \, \displaystyle {z^3 \, - \, z^2 \, - \, z \, - \, 1 \over z^3 \, + \, z^2 \, + z \, + \, 1} \)
Övning 3
Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:
a) \( \displaystyle {20\,x^3 \, y^2 \over 4\,x^2 \, y} \)
b) \( \displaystyle {x^2\,(x \, + \, y) \over x} \)
c) \( \displaystyle {x\,(x \, - \, y) \over y} \)
Övning 4
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( \displaystyle {x \, - \, y \over y \, - \, x} \)
b) \( \displaystyle {6\,(x \, - \, 2)\, ^2 \over 3\,x \, - \, 6} \)
Övning 5
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \)
b) \( \displaystyle {2 \over x} \, + \, {3 \over x^2} \, + \, {4 \over x^3} \)
c) \( \displaystyle {3 \over a \, - \, 2} \, - \, {a \, + \, 7 \over 6 \, - \, 3\,a} \)
Övning 6
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( \displaystyle {3\,(y \, - \, 3) \over 8\,y} \, \cdot \, {24\,y \over y \, - \, 3} \)
b) \( \displaystyle {x \, + \, y \over x\,^2} \cdot {x \, y \over x \, + \, y} \)
c) \( \displaystyle \left({2\,a \, - \, 4 \over a\,^2}\right)\, \Big / \,\left({a\,^2 \, - \, 4 \over a\,^4}\right) \)
C-övningar: 7-9
Övning 7
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( \displaystyle {x^2 \, - \, 25 \over 8\,x^2 \, - \, 40\,x} \)
b) \( \displaystyle {3\,x^2 \, - \, 12\,x \over x^2 \, - \, 6\,x \, + \, 8} \)
c) \( \displaystyle {1 \, - \, x\,y \over (x\,y)^2 \, - \, x\,y} \)
Övning 8
Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:
a) \( \displaystyle {6\,x \over 4 - 9\,x^2} \, - \, {1 \over 2 -3\,x} \)
b) \( \displaystyle {1 \, - \, x \over x \, + \, 1} \, - \, {1 \, + \, x \over 1 \, - \, x} \, + \, {4\,x \over 1 \, - \, x^2} \)
c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\, \):
- \[ {15\,x^2 \, - \, 2\,x \, - \, 6 \over 6} = {x \, - \, 3\,z \over 2} - {z \, - \, 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]
Övning 9
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( \displaystyle \left({1 \over 2\,x \, - \, 1} \, + \, {1 \over 2\,x \, + \, 1}\right) \, \cdot \, {2\,x \, + \, 1 \over 2\,x} \)
b) \( \displaystyle \left({a^2 \, - \, 6\,a \, + \, 9 \over b^6}\right)\, \Big / \,\left({a \, - \, 3 \over b^5}\right) \)
c) \( \displaystyle \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Big / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)
A-övningar: 10-12
Övning 10
Förenkla så långt som möjligt:
- \[ {2\,x^2 \, - \, x^3 \over 2\,x^2 \, - \, 8} \, - \, {x \over x \, + \, 2} \, + \, {x \, + \, 2 \over 2} \quad \]
Övning 11
En rationell funktion är given:
- \[ f(x) \, = \, {x \, + \, 2 \over x^2 \, - \, x \, - \, 6} \]
a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.
- Läs om Hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter för att kunna lösa b)-d).
b) Ange de värden på \( x\, \) för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.
c) Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).
d) Rita graferna till \( \, f(x) \, \) och \( \, g(x) \, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.
Övning 12
Lös följande ekvation:
- \[ v \, - \, {u \over u\,v \, + \, v\,x} \, = \, {v\,x^2 \over x^2 \, - \, u^2} \, + \, {u\,v^2 \over v\,x \, + \, u\,v} \]
där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.