Skillnad mellan versioner av "2.7 Övningar till Numerisk derivering"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 3) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 120: | Rad 120: | ||
Alternativt: | Alternativt: | ||
:<small><small>[[2.6 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.6 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.6 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.6 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.6 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.6 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.6 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.6 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small> | :<small><small>[[2.6 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.6 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.6 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.6 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.6 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.6 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.6 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.6 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == VG-övningar: 5-6 == | ||
+ | |||
+ | == Övning 5 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | I Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem: | ||
+ | |||
+ | En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen: | ||
+ | |||
+ | :::<math> y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 </math> | ||
+ | |||
+ | där | ||
+ | |||
+ | :::<math> x \, = \, </math> Tiden i minuter | ||
+ | |||
+ | :::<math> y \, = \, </math> Oljans volym i liter | ||
+ | |||
+ | Läs igenom lösningarna '''a)''' - '''d)''' i Exempel 2 och besvara följande fråga: | ||
+ | |||
+ | '''e)''' Bestäm <math> a\, </math> i intervallet <math> 0 \leq x \,\leq\, a </math> där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är <math> - 260\, </math>, dvs där oljan läcker med 260 liter per minut. | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5e|2.6 Svar 5e|Lösning 5e|2.6 Lösning 5e}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.6 Svar 5e|Svar 5e]] | [[2.6 Lösning 5e|Lösning 5e]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 6 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Följande utdrag ur [http://www.skatteverket.se/download/18.6fdde64a12cc4eee230800031/skatt_30_29.pdf Skatteverkets skattetabell] för 2011 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen: | ||
+ | |||
+ | :::{| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! <math> x\, </math> || <math> y\, </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 22\,801-23\,000 </math> ||align=center| <math> 5\,510 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 23\,001-23\,200 </math> ||align=center| <math> 5\,572 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 23\,201-23\,400 </math> ||align=center| <math> 5\,638 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 23\,401-23\,600 </math> ||align=center| <math> 5\,700 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 23\,601-23\,800 </math> ||align=center| <math> 5\,763 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 23\,801-24\,000 </math> ||align=center| <math> 5\,826 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 24\,001-24\,200 </math> ||align=center| <math> 5\,889 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 24\,201-24\,400 </math> ||align=center| <math> 5\,952 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 24\,401-24\,600 </math> ||align=center| <math> 6\,017 </math> | ||
+ | |- | ||
+ | | align=center| <math> 24\,601-24\,800 </math> ||align=center| <math> 6\,080 </math> | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | där | ||
+ | |||
+ | :::<math> x \, = \, </math> Månadslönen i kr | ||
+ | |||
+ | :::<math> y \, = \, </math> Skatten i kr | ||
+ | |||
+ | Åsas får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från <math> 23\,150 </math> kr till <math> 24\,700 </math>. | ||
+ | |||
+ | a) Bestäm <math> \Delta x\, </math> för Åsa. | ||
+ | |||
+ | b) Bestäm <math> \Delta y\, </math> för Åsa. | ||
+ | |||
+ | c) Beräkna <math> \Delta y \over \Delta x </math> för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön. | ||
+ | |||
+ | Detta belopp kallas <span style="color:red">marginalskatt</span>. Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda till heltal. | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.6 Svar 6a|Lösning 6a|2.6 Lösning 6a|Svar 6b|2.6 Svar 6b|Lösning 6b|2.6 Lösning 6b|Svar 6c|2.6 Svar 6c|Lösning 6c|2.6 Lösning 6c}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.6 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.6 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.6 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.6 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.6 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.6 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == MVG-övningar: 7-8 == | ||
+ | |||
+ | == Övning 7 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen | ||
+ | |||
+ | ::<math> y \, = \, x^2 </math> | ||
+ | |||
+ | i intervallet | ||
+ | |||
+ | ::<math> a \,\leq\, x \,\leq\, a+h </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> och <math> h\, </math> så långt som möjligt. | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|2.6 Svar 7|Lösning 7|2.6 Lösning 7}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.6 Svar 7|Svar 7]] | [[2.6 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | == Övning 8 == | ||
+ | <div class="ovning"> | ||
+ | Följande polynomfunktion är given: | ||
+ | |||
+ | ::<math> y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 </math> | ||
+ | |||
+ | a) Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan <math> x\, </math> och <math> x + h\, </math>. Förenkla uttrycket så långt som möjligt. | ||
+ | |||
+ | b) Låt i uttrycket från a) gå <math> h\, </math> mot 0 så att du får ett uttryck endast i <math> x\, </math>. | ||
+ | |||
+ | c) Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för <math> x = 2\, </math>. Tolka ditt resultat. | ||
+ | |||
+ | d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan <math> y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 </math> i punkten <math> x = 2\, </math>. | ||
+ | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.6 Svar 8a|Lösning 8a|2.6 Lösning 8a|Svar 8b|2.6 Svar 8b|Lösning 8b|2.6 Lösning 8b|Svar 8c|2.6 Svar 8c|Lösning 8c|2.6 Lösning 8c|Svar 8d|2.6 Svar 8d|Lösning 8d|2.6 Lösning 8d}} | ||
+ | Alternativt: | ||
+ | :<small><small>[[2.6 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.6 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[2.6 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.6 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.6 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.6 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.6 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.6 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. |
Versionen från 19 maj 2011 kl. 22.13
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-4
Övning 1
Följande funktion \( f(x)\, \) är definierad i tabellform:
\( x\, \) \( f(x)\, \) \( 0,5\, \) \( 1,79744\, \) \( 0,6\, \) \( 2,04424\, \) \( 0,7\, \) \( 2,32751\, \)
Beräkna \( f\,'(0,6) \) dvs funktionens derivata i \( x = 0,6\, \) med:
a) framåtdifferenskvoten
b) bakåtdifferenskvoten
c) centrala differenskvoten
Alternativt:
- Svar 1a | Lösning 1a | Svar 1b | Lösning 1b | Svar 1c | Lösning 1c
Övning 2
Funktionen \( f(x) = \ln x\, \) är given.
Beräkna med 6 decimalers noggrannhet \( f\,'(1,8) \) dvs funktionens derivata i \( x = 1,8\, \) med framåtdifferenskvoten och steglängden
a) \( h = 0,1\, \)
b) \( h = 0,01\, \)
c) \( h = 0,001\, \)
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c
Övning 3
I övning 2 ovan beräknades tre närmevärden till derivatan av funktionen \( f(x) = \ln x\, \) i \( x = 1,8\, \) med framåtdifferenskvoten.
Derivatans exakta värde avrundat till 6 decimaler är \( f\,'(1,8) = 0,555\,556 \).
a) Ange felet till det närmevärde som beräknades med steglängden \( h = 0,01\, \).
Approximera \( f\,'(1,8) \) med steglängden \( h = 0,01\, \) och
b) bakåtdifferenskvoten. Ange felet.
c) centrala differenskvoten. Ange felet.
d) Vilken differenskvot approximerar funktionens derivata \( f\,'(1,8) \) bäst?
Alternativt:
- Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c Svar 3d | Lösning 3d
Övning 4
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 enligt följande tabell:
År Folkmängd i tusental \( 1900\, \) \( 5\,130 \) \( 1910\, \) \( 5\,406 \) \( 1920\, \) \( 5\,832 \) \( 1930\, \) \( 6\,298 \) \( 1940\, \) \( 6\,645 \) \( 1950\, \) \( 7\,016 \) \( 1960\, \) \( 7\,495 \) \( 1970\, \) \( 8\,126 \) \( 1980\, \) \( 8\,217 \) \( 1990\, \) \( 8\,654 \) \( 2000\, \) \( 8\,983 \)
a) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.
b) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.
c) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.
d) Är följande påstående sant eller falskt?
- "Anledningen till att a)-c) ger samma resultat är att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling, är en linjär funktion.
- Linjära funktioner har samma genomsnittliga förändringshastighet i alla intervall på x-axeln."
Motivera ditt svar.
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d
VG-övningar: 5-6
Övning 5
I Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
- \[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]
där
- \[ x \, = \, \] Tiden i minuter
- \[ y \, = \, \] Oljans volym i liter
Läs igenom lösningarna a) - d) i Exempel 2 och besvara följande fråga:
e) Bestäm \( a\, \) i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, a \) där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är \( - 260\, \), dvs där oljan läcker med 260 liter per minut.
Alternativt:
Övning 6
Följande utdrag ur Skatteverkets skattetabell för 2011 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:
\( x\, \) \( y\, \) \( 22\,801-23\,000 \) \( 5\,510 \) \( 23\,001-23\,200 \) \( 5\,572 \) \( 23\,201-23\,400 \) \( 5\,638 \) \( 23\,401-23\,600 \) \( 5\,700 \) \( 23\,601-23\,800 \) \( 5\,763 \) \( 23\,801-24\,000 \) \( 5\,826 \) \( 24\,001-24\,200 \) \( 5\,889 \) \( 24\,201-24\,400 \) \( 5\,952 \) \( 24\,401-24\,600 \) \( 6\,017 \) \( 24\,601-24\,800 \) \( 6\,080 \)
där
- \[ x \, = \, \] Månadslönen i kr
- \[ y \, = \, \] Skatten i kr
Åsas får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från \( 23\,150 \) kr till \( 24\,700 \).
a) Bestäm \( \Delta x\, \) för Åsa.
b) Bestäm \( \Delta y\, \) för Åsa.
c) Beräkna \( \Delta y \over \Delta x \) för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön.
Detta belopp kallas marginalskatt. Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda till heltal.
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c
MVG-övningar: 7-8
Övning 7
Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen
- \[ y \, = \, x^2 \]
i intervallet
- \[ a \,\leq\, x \,\leq\, a+h \]
Förenkla uttrycket i \( a\, \) och \( h\, \) så långt som möjligt.
Alternativt:
Övning 8
Följande polynomfunktion är given:
- \[ y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \]
a) Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan \( x\, \) och \( x + h\, \). Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
b) Låt i uttrycket från a) gå \( h\, \) mot 0 så att du får ett uttryck endast i \( x\, \).
c) Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för \( x = 2\, \). Tolka ditt resultat.
d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan \( y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \) i punkten \( x = 2\, \).
Alternativt:
- Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c | Svar 8d | Lösning 8d
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.