Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 7) |
||
Rad 120: | Rad 120: | ||
== C-övningar: 7-10 == | == C-övningar: 7-10 == | ||
− | == Övning | + | == Övning 8 == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | ||
Rad 131: | Rad 131: | ||
c) <math> 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y </math> | c) <math> 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y </math> | ||
− | |||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.4 Svar 7a|Lösning 7a|1.4 Lösning 7a|Svar 7b|1.4 Svar 7b|Lösning 7b|1.4 Lösning 7b|Svar 7c|1.4 Svar 7c|Lösning 7c|1.4 Lösning 7c}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.4 Svar 7a|Lösning 7a|1.4 Lösning 7a|Svar 7b|1.4 Svar 7b|Lösning 7b|1.4 Lösning 7b|Svar 7c|1.4 Svar 7c|Lösning 7c|1.4 Lösning 7c}} |
Versionen från 6 juli 2014 kl. 09.51
Repetition: Bråkräkning | Teori | Övningar | Fördjupning | Internetlänkar |
E-övningar: 1-6
Övning 1
För vilka värden på x är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?
a) \( x^2 + 1 \over 3\,x - 6 \)
b) \( x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1) \)
c) \( x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1 \)
d) \( 4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16 \)
Övning 2
Beräkna exakt
a) \( f(3)\, \) om \( f(x) = {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)
b) \( g(2)\, \) om \( g(t) = {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)
c) \( h(-1)\, \) om \( h(x) = {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)
d) \( f(-1)\, \) om \( f(z) = {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)
Övning 3
Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:
a) \( 20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y \)
b) \( x^2\,(x + y) \over x \)
c) \( x\,(x - y) \over y \)
Övning 4
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( x - y \over y - x \)
b) \( 6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6 \)
Övning 5
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)
b) \( {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)
c) \( {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} \)
Övning 6
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} \)
b) \( {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} \)
c) \( \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) \)
C-övningar: 7-10
Övning 8
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x \)
b) \( 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 \)
c) \( 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y \)
Övning 8
Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:
a) \( {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)
b) \( {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)
c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\; \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]
Övning 9
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} \)
b) \( \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) \)
c) \( \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)
Övning 10
En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]
a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.
b) Ange de värden på x för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.
c) Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).
d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.
A-övningar: 11-12
Övning 11
Förenkla så långt som möjligt\[ {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \]
Övning 12
Lös ekvationen
\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)
där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).
Facit
1a
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 2 \).
1b
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = -6 \) och för \( x = 1 \).
1c
Uttrycket är definierat för alla (reella) x.
1d
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 4 \) och \( x = -4 \).
2a
\( f(3)\, = 0 \)
2b
\( g(2) = {4 \over 3} \)
2c
\( h(-1)\, = 3 \)
2d
\( f(-1)\, \) är inte definierat.
3a
\( 5\;x\,y \)
3b
\( x\;(x+y) \)
3c
\( x\,(x - y) \over y \)
4a
\( - 1\, \)
4b
\( 2\;(x-2) \)
5a
\( {2 \over 3}\, x \) eller \( {2\, x \over 3} \)
5b
\( {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} \)
5c
\( a+16 \over 3\,(a-2) \)
6a
\( 9\, \)
6b
\( y \over x\, \)
6c
\( 2\,a^2 \over a+2 \)
7a
\( x + 5 \over 8\,x \)
7b
\( {3\,x \over x -2} \)
7c
\( - {1 \over x\,y} \)
8a
\( -{1 \over 3\,x + 2} \)
8b
\( 0\, \)
8c
9a
\( 2 \over 2\,x -1 \)
9b
\( {a-3 \over b} \)
9c
\( x + y \over y \)
10a
\( x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) \)
10b
\( x = -2\, \)
\( x = 3\, \)
10c
Diskontinuiteten \( x = -2\, \) är hävbar.
\( g(x)\, =\, {1 \over x-3}\)
10d
Nej.
11
\( 1\, \)
12
\( x = {u \over v^2 + 1} \)
Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.