Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 203: | Rad 203: | ||
d) Rita graferna till <math> f(x)\, </math> och <math> g(x)\, </math>. Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar. | d) Rita graferna till <math> f(x)\, </math> och <math> g(x)\, </math>. Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.4 Svar 10a|Lösning 11a|1.4 Lösning 10a|Svar 11b|1.4 Svar 10b|Lösning 11b|1.4 Lösning 10b|Svar 11c|1.4 Svar 10c|Lösning 11c|1.4 Lösning 10c|Svar 11d|1.4 Svar 10d|Lösning 11d|1.4 Lösning 10d}} |
<!-- Alternativt: | <!-- Alternativt: | ||
:<small><small>[[1.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[1.4 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[1.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[1.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[1.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[1.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[1.4 Svar 10d|Svar 10d]] | [[1.4 Lösning 10d|Lösning 10d]]</small></small> | :<small><small>[[1.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[1.4 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[1.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[1.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[1.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[1.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[1.4 Svar 10d|Svar 10d]] | [[1.4 Lösning 10d|Lösning 10d]]</small></small> |
Versionen från 6 juli 2014 kl. 10.34
Repetition: Bråkräkning | Teori | Övningar | Fördjupning | Internetlänkar |
E-övningar: 1-6
Övning 1
För vilka värden på x är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?
a) \( x^2 + 1 \over 3\,x - 6 \)
b) \( x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1) \)
c) \( x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1 \)
d) \( 4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16 \)
Övning 2
Beräkna exakt
a) \( f(3)\, \) om \( f(x) = {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)
b) \( g(2)\, \) om \( g(t) = {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)
c) \( h(-1)\, \) om \( h(x) = {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)
d) \( f(-1)\, \) om \( f(z) = {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)
Övning 3
Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:
a) \( 20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y \)
b) \( x^2\,(x + y) \over x \)
c) \( x\,(x - y) \over y \)
Övning 4
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( x - y \over y - x \)
b) \( 6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6 \)
Övning 5
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)
b) \( {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)
c) \( {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} \)
Övning 6
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} \)
b) \( {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} \)
c) \( \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) \)
C-övningar: 7-9
Övning 7
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x \)
b) \( 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 \)
c) \( 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y \)
Övning 8
Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:
a) \( {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)
b) \( {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)
c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\; \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]
Övning 9
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} \)
b) \( \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) \)
c) \( \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)
A-övningar: 10-12
Övning 10
Förenkla så långt som möjligt\[ {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \]
Övning 11
En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]
a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.
Läs om Hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter för att kunna lösa b)-d).
b) Ange de värden på x för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.
c) Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).
d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.
Övning 12
Lös ekvationen
\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)
där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).
Facit
1a
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 2 \).
1b
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = -6 \) och för \( x = 1 \).
1c
Uttrycket är definierat för alla (reella) x.
1d
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 4 \) och \( x = -4 \).
2a
\( f(3)\, = 0 \)
2b
\( g(2) = {4 \over 3} \)
2c
\( h(-1)\, = 3 \)
2d
\( f(-1)\, \) är inte definierat.
3a
\( 5\;x\,y \)
3b
\( x\;(x+y) \)
3c
\( x\,(x - y) \over y \)
4a
\( - 1\, \)
4b
\( 2\;(x-2) \)
5a
\( {2 \over 3}\, x \) eller \( {2\, x \over 3} \)
5b
\( {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} \)
5c
\( a+16 \over 3\,(a-2) \)
6a
\( 9\, \)
6b
\( y \over x\, \)
6c
\( 2\,a^2 \over a+2 \)
7a
\( x + 5 \over 8\,x \)
7b
\( {3\,x \over x -2} \)
7c
\( - {1 \over x\,y} \)
8a
\( -{1 \over 3\,x + 2} \)
8b
\( 0\, \)
8c
9a
\( 2 \over 2\,x -1 \)
9b
\( {a-3 \over b} \)
9c
\( x + y \over y \)
10
\( 1\, \)
11a
\( x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) \)
11b
\( x = -2\, \)
\( x = 3\, \)
11c
Diskontinuiteten \( x = -2\, \) är hävbar.
\( g(x)\, =\, {1 \over x-3}\)
11d
Nej.
12
\( x = {u \over v^2 + 1} \)
Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.