Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(En mellanliggande version av samma användare visas inte)
Rad 9: Rad 9:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
[[1.2 Faktorisering av polynom|<span style="color:blue"> <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt</span>]]
 
  
  
Rad 327: Rad 326:
 
   
 
   
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 6 maj 2019 kl. 18.29

       Repetition: Tal i bråkform          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-6


Övning 1

För vilka värden på \( \, x \, \) är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?


a)    \( \displaystyle \frac{x^2 \, + \, 1}{3\,x \, - \, 6} \)


b)    \( \displaystyle {x^2 \, - \, 5\,x \, + \, 3 \over (x+6) \, \cdot \, (x-1)} \)


c)    \( \displaystyle {x^3 \, + \, 3\,x^2 \, - \, 8\,x - \, 1 \over x^2 \, + \, 1} \)


d)    \( \displaystyle {4\,x^4 \, - \, 6\,x^2 \, + \, 1 \over x^2 \, - \, 16} \)


Övning 2

Beräkna exakt:

a)    \( f(3)\, \) om \( \, f(x) \, = \, \displaystyle {x^2 \, - \, 4\,x \, + \, 3 \over 2\,x^2 \, + \, 3} \)


b)    \( g(2)\, \) om \( \, g(t) \, = \, \displaystyle {3\,t^2 \, - \, 2\,t \over t\,(t \, + \, 1)} \)


c)    \( h(-1)\, \) om \( h(x) \, = \, \displaystyle {x^3 \, - \, x^2 - \, 1 \over x^3 \, + \, x^2 \, + \, x} \)


d)    \( f(-1)\, \) om \( f(z) \, = \, \displaystyle {z^3 \, - \, z^2 \, - \, z \, - \, 1 \over z^3 \, + \, z^2 \, + z \, + \, 1} \)


Övning 3

Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:


a)    \( \displaystyle {20\,x^3 \, y^2 \over 4\,x^2 \, y} \)


b)    \( \displaystyle {x^2\,(x \, + \, y) \over x} \)


c)    \( \displaystyle {x\,(x \, - \, y) \over y} \)


Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:


a)    \( \displaystyle {x \, - \, y \over y \, - \, x} \)


b)    \( \displaystyle {6\,(x \, - \, 2)\, ^2 \over 3\,x \, - \, 6} \)


Övning 5

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:


a)    \( \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \)


b)    \( \displaystyle {2 \over x} \, + \, {3 \over x^2} \, + \, {4 \over x^3} \)


c)    \( \displaystyle {3 \over a \, - \, 2} \, - \, {a \, + \, 7 \over 6 \, - \, 3\,a} \)


Övning 6

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:


a)    \( \displaystyle {3\,(y \, - \, 3) \over 8\,y} \, \cdot \, {24\,y \over y \, - \, 3} \)


b)    \( \displaystyle {x \, + \, y \over x\,^2} \cdot {x \, y \over x \, + \, y} \)


c)    \( \displaystyle \left({2\,a \, - \, 4 \over a\,^2}\right)\, \Big / \,\left({a\,^2 \, - \, 4 \over a\,^4}\right) \)



C-övningar: 7-9


Övning 7

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:


a)    \( \displaystyle {x^2 \, - \, 25 \over 8\,x^2 \, - \, 40\,x} \)


b)    \( \displaystyle {3\,x^2 \, - \, 12\,x \over x^2 \, - \, 6\,x \, + \, 8} \)


c)    \( \displaystyle {1 \, - \, x\,y \over (x\,y)^2 \, - \, x\,y} \)


Övning 8

Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:

a)    \( \displaystyle {6\,x \over 4 - 9\,x^2} \, - \, {1 \over 2 -3\,x} \)


b)    \( \displaystyle {1 \, - \, x \over x \, + \, 1} \, - \, {1 \, + \, x \over 1 \, - \, x} \, + \, {4\,x \over 1 \, - \, x^2} \)


c)    För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\, \):


\[ {15\,x^2 \, - \, 2\,x \, - \, 6 \over 6} = {x \, - \, 3\,z \over 2} - {z \, - \, 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]


Övning 9

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a)    \( \displaystyle \left({1 \over 2\,x \, - \, 1} \, + \, {1 \over 2\,x \, + \, 1}\right) \, \cdot \, {2\,x \, + \, 1 \over 2\,x} \)


b)    \( \displaystyle \left({a^2 \, - \, 6\,a \, + \, 9 \over b^6}\right)\, \Big / \,\left({a \, - \, 3 \over b^5}\right) \)


c)    \( \displaystyle \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Big / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)



A-övningar: 10-12


Övning 10

Förenkla så långt som möjligt:

\[ {2\,x^2 \, - \, x^3 \over 2\,x^2 \, - \, 8} \, - \, {x \over x \, + \, 2} \, + \, {x \, + \, 2 \over 2} \quad \]


Övning 11

En rationell funktion är given:

\[ f(x) \, = \, {x \, + \, 2 \over x^2 \, - \, x \, - \, 6} \]

a)    Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.

Läs om Hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter för att kunna lösa b)-d).

b)    Ange de värden på \( x\, \) för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.

c)    Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).

d)    Rita graferna till \( \, f(x) \, \) och \( \, g(x) \, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.


Övning 12

Lös följande ekvation:

\[ v \, - \, {u \over u\,v \, + \, v\,x} \, = \, {v\,x^2 \over x^2 \, - \, u^2} \, + \, {u\,v^2 \over v\,x \, + \, u\,v} \]


där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).





Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.