Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Faktorisering av polynom"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (12a))
m
 
(95 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.3 Faktorisering av polynom|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|<span style="color:blue"> <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt</span>]]}}
{{Selected tab|[[1.3 Övningar till Faktorisering av polynom|Övningar]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.2 Faktorisering av polynom|Genomgång]]}}
 +
{{Selected tab|[[1.2 Övningar till Faktorisering av polynom|Övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.2 Fördjupning till Faktorisering av Polynom|Fördjupning]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.3 Rationella uttryck|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
== G-övningar: 1-6 ==
 
  
== Övning 1 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
<div class="ovning">
+
Om
+
  
::<math> x^3 - 5\,x^2 + 12\,x - 6 = (x-2) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
+
 
 +
== <b>Övning 1</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Om följande gäller:
 +
 
 +
::<math> x^3 - 5\,x^2 + 12\,x - 6 \; = \; (x-2) \, \cdot \, {\rm (ett\;okänt\;polynom)} </math>
 
    
 
    
 
vad är då graden till det okända polynomet?
 
vad är då graden till det okända polynomet?
+
{{#NAVCONTENT:Svar 1|1.3 Svar 1|Lösning 1|1.3 Lösning 1}}</div>
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1|1.3 Svar 1|Lösning 1|1.3 Lösning 1}}
+
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.3 Svar 1|Svar 1]] | [[1.3 Lösning 1|Lösning 1]]</small></small>
+
  
  
== Övning 2 ==
+
== <b>Övning 2</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Vi har:  
 
Vi har:  
  
::<math> 4\,x^2 + 16\,x - 8 = (x+3) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
+
::<math> 4\,x^2 + 16\,x - 8 \; = \; (x+3) \, \cdot \, {\rm (ett\;okänt\;polynom)} </math>
 
    
 
    
a) Vad är graden till det okända polynomet?
+
a) &nbsp; Vad är graden till det okända polynomet?
  
b) Vad är koefficienten till x-termen i det okända polynomet?
+
b) &nbsp; Vad är koefficienten till <math> \, x</math>-termen i det okända polynomet?
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 2a|Svar 2a]] | [[1.3 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[1.3 Svar 2b|Svar 2b]] | [[1.3 Lösning 2b|Lösning 2b]]</small></small>
 
  
 
+
== <b>Övning 3</b> ==
== Övning 3 ==
+
<div class="ovnE">
<div class="ovning">
+
 
Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är:
 
Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är:
  
a) 2 och 6
+
a) &nbsp; <math> \, 2 \, </math> och <math> 6 \, </math>
 
+
b) -2, och -6
+
  
c) 1, -5 och 4
+
b) &nbsp; <math> \, -2 \, </math> och <math> -6 \, </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c}}
+
c) &nbsp; <math> \, 1 \, </math>, <math> \; -5 \; </math> och <math> \; 4 </math>
Alternativt:
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c}}</div>
:<small><small>[[1.3 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.3 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.3 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.3 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.3 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.3 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
+
  
  
== Övning 4 ==
+
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Ange nollställen till följande polynom:
 
Ange nollställen till följande polynom:
  
a) <math> (x-2) \cdot (x+1) </math>
+
a) &nbsp; <math> (x-2) \cdot (x+1) </math>
  
b) <math> (3\,x-1) \cdot (2\,x+1) </math>  
+
b) &nbsp; <math> (3\,x-1) \cdot (2\,x+1) </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.3 Svar 4a|Lösning 4a|1.3 Lösning 4a|Svar 4b|1.3 Svar 4b|Lösning 4b|1.3 Lösning 4b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.3 Svar 4a|Lösning 4a|1.3 Lösning 4a|Svar 4b|1.3 Svar 4b|Lösning 4b|1.3 Lösning 4b}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.3 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.3 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.3 Lösning 4b|Lösning 4b]]</small></small>
 
  
== Övning 5 ==
+
== <b>Övning 5</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:
 
Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:
  
 
[[Image: 13Övn5_2agradspol.jpg]]
 
[[Image: 13Övn5_2agradspol.jpg]]
  
a) Ange några exempel på polynom i faktorform vars nollställen är identiska med kurvans nollställen.
+
a) &nbsp; Ange några exempel på polynom i faktorform vars nollställen
  
b) Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.
+
:är identiska med kurvans nollställen.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.3 Lösning 5a|Svar 5b|1.3 Svar 5b|Lösning 5b|1.3 Lösning 5b}}
+
b) &nbsp; Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.
Alternativt:
+
{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.3 Lösning 5a|Svar 5b|1.3 Svar 5b|Lösning 5b|1.3 Lösning 5b}}</div>
:<small><small>[[1.3 Lösning 5a|Svar & lösning 5a]] | [[1.3 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.3 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small>
+
  
  
== Övning 6 ==
+
== <b>Övning 6</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten:
 
Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten:
  
a) <math> x^2 - 6\,x + 8 </math>
+
a) &nbsp; <math> x^2 - 6\,x + 8 </math>
  
b) <math> 3\,x^2 + 3\,x - 6 </math>
+
b) &nbsp; <math> 3\,x^2 + 3\,x - 6 </math>
  
c) <math> 4\,x^2 - 36 </math>
+
c) &nbsp; <math> 4\,x^2 - 36 </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.3 Svar 6a|Lösning 6a|1.2 Lösning 6a|Svar 6b|1.3 Svar 6b|Lösning 6b|1.3 Lösning 6b|Svar 6c|1.3 Svar 6c|Lösning 6c|1.3 Lösning 6c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.3 Svar 6a|Lösning 6a|1.3 Lösning 6a|Svar 6b|1.3 Svar 6b|Lösning 6b|1.3 Lösning 6b|Svar 6c|1.3 Svar 6c|Lösning 6c|1.3 Lösning 6c}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.3 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.3 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.3 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.3 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.3 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
 
  
  
== VG-övningar: 7-10 ==
 
  
== Övning 7 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-10</span></Big></Big></Big>
<div class="ovning">
+
 
 +
 
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 
Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:
 
Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:
  
Rad 103: Rad 96:
  
 
Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.
 
Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.3 Svar 7|Lösning 7|1.3 Lösning 7}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.3 Svar 7|Lösning 7|1.3 Lösning 7}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 7|Svar 7]] | [[1.3 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
 
  
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten.
  
== Övning 8 ==
+
Ange slutresultaten med heltalskoefficienter.  
<div class="ovning">
+
Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten. Ange slutresultaten med heltalskoefficienter.  
+
  
a) <math> 9\,x^2 - 6\,x + 1 </math>
+
a) &nbsp; <math> 9\,x^2 - 6\,x + 1 </math>
  
b) <math> x^2 + 4\,x + 5 </math>
+
b) &nbsp; <math> x^2 + 4\,x + 5 </math>
  
c) <math> 49\,z^2 + 14\,z + 1 </math>
+
c) &nbsp; <math> 49\,z^2 + 14\,z + 1 </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.3 Svar 8a|Lösning 8a|1.3 Lösning 8a|Svar 8b|1.3 Svar 8b|Lösning 8b|1.3 Lösning 8b|Svar 8c|1.3 Svar 8c|Lösning 8c|1.3 Lösning 8c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.3 Svar 8a|Lösning 8a|1.3 Lösning 8a|Svar 8b|1.3 Svar 8b|Lösning 8b|1.3 Lösning 8b|Svar 8c|1.3 Svar 8c|Lösning 8c|1.3 Lösning 8c}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 8a|Svar 8a]] | [[1.3 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[1.3 Svar 8b|Svar 8b]] | [[1.3 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[1.3 Svar 8c|Svar 8c]] | [[1.3 Lösning 8c|Lösning 8c]]</small></small>
 
  
== Övning 9 ==
+
== <b>Övning 9</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
Ange den fullständiga faktoriseringen av polynomet
 
Ange den fullständiga faktoriseringen av polynomet
  
Rad 130: Rad 120:
  
 
om en av faktorerna är <math> (x-4)\, </math>.
 
om en av faktorerna är <math> (x-4)\, </math>.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.3 Svar 9|Lösning 9|1.3 Lösning 9}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.3 Svar 9|Lösning 9|1.3 Lösning 9}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 9|Svar 9]] | [[1.3 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small>
 
  
 
+
== <b>Övning 10</b> ==
== Övning 10 ==
+
<div class="ovnC">
<div class="ovning">
+
 
Vi har följande delfaktorisering av ett 3:e gradspolynom:  
 
Vi har följande delfaktorisering av ett 3:e gradspolynom:  
  
 
::<math> x^3 - 17\,x^2 + 54\,x - 8 = (x-4) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
 
::<math> x^3 - 17\,x^2 + 54\,x - 8 = (x-4) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
 
    
 
    
a) Bestäm det okända polynomet som en summa av termer.
+
a) &nbsp; Bestäm det okända polynomet som en summa av termer.
  
b) Ange 3:e gradspolynomets fullständiga faktorisering. Svara med två decimaler.
+
b) &nbsp; Ange 3:e gradspolynomets fullständiga faktorisering. Svara med två decimaler.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.3 Svar 10a|Lösning 10a|1.3 Lösning 10a|Svar 10b|1.3 Svar 10b|Lösning 10b|1.3 Lösning 10b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.3 Svar 10a|Lösning 10a|1.3 Lösning 10a|Svar 10b|1.3 Svar 10b|Lösning 10b|1.3 Lösning 10b}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 10a|Svar 10a]] | [[1.3 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[1.3 Svar 10b|Svar 10b]] | [[1.3 Lösning 10b|Lösning 10b]]</small></small>
 
  
== MVG-övningar: 11-12 ==
 
  
== Övning 11 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 11-14</span></Big></Big></Big>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 11</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 
Följande 4:e gradspolynom är givet och har dubbelroten <math> x = -1\,</math>:
 
Följande 4:e gradspolynom är givet och har dubbelroten <math> x = -1\,</math>:
  
:<math> P(x) = x^4 - 7\,x^3 + 3\,x^2 + 31\,x + 20 </math>
+
::<math> P(x) = x^4 - 7\,x^3 + 3\,x^2 + 31\,x + 20 </math>
  
a) Ange med hjälp av dubbelroten en delfaktorisering av P(x).
+
a) &nbsp; Ange med hjälp av dubbelroten en delfaktorisering av <math> P(x)\,</math>.
  
b) Faktorisera P(x) fullständigt.
+
b) &nbsp; Faktorisera <math> P(x)\,</math> fullständigt.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.3 Svar 11a|Lösning 11a|1.3 Lösning 11a|Svar 11b|1.3 Svar 11b|Lösning 11b|1.3 Lösning 11b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.3 Svar 11a|Lösning 11a|1.3 Lösning 11a|Svar 11b|1.3 Svar 11b|Lösning 11b|1.3 Lösning 11b}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 11a|Svar 11a]] | [[1.3 Lösning 11a|Lösning 11a]] | [[1.3 Svar 11b|Svar 11b]] | [[1.3 Lösning 11b|Lösning 11b]]</small></small>
 
  
== Övning 12 ==
+
== <b>Övning 12</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
Anta att två nollställen till polynomet:
+
Anta att polynomet  
  
:<math> P(x) = x^4 + 3\,x^3 - 7\,x^2 - 27\,x - 18 </math>
+
::<math> P(x) = x^4 + 3\,x^3 - 7\,x^2 - 27\,x - 18 </math>
  
har samma absolutbelopp, men olika förtecken.
+
har två nollställen <math> a\,</math> och <math> -a\,</math>.
  
a) Bestäm dessa två nollställen och ange en delfaktorisering av P(x).
+
a) &nbsp; Bestäm dessa två nollställen och ange en delfaktorisering av <math> P(x)\,</math>.
  
b) Faktorisera P(x) fullständigt.
+
b) &nbsp; Faktorisera <math> P(x)\,</math> fullständigt.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.3 Svar 12a|Lösning 12a|1.3 Lösning 12a|Svar 12b|1.3 Svar 12b|Lösning 12b|1.3 Lösning 12b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.3 Svar 12a|Lösning 12a|1.3 Lösning 12a|Svar 12b|1.3 Svar 12b|Lösning 12b|1.3 Lösning 12b}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 12a|Svar 12a]] | [[1.3 Lösning 12a|Lösning 12a]] | [[1.3 Svar 12b|Svar 12b]] | [[1.3 Lösning 12b|Lösning 12b]]</small></small>
 
  
 +
== <b>Övning 13</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Bevisa satsen om [[1.2_Faktorisering_av_polynom#Faktorisering_med_2_nollst.C3.A4llen|<strong><span style="color:blue">Faktorisering med 2 nollställen</span></strong>]]:
  
= Facit =
+
<div class="exempel">
 +
'''Sats''':
 +
Om 2:gradspolynomet <math> x^2 + p\,x + q </math> har nollställena <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> så gäller:
 +
 
 +
:::::<math> x^2 + p\,x + q = (x-x_1) \cdot (x-x_2) </math>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
<b>Ledning:</b>
 +
 
 +
Sätt in p-q-formeln för <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> i högerledet och utveckla produkten för att visa likheten med vänsterledet.
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 13|1.2 Lösning 13}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 14</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Faktorisera fullständigt 5:e gradspolynomet <math> P(x)\, </math>:
 +
 
 +
::<math> P(x) = x^5 - 5\,x^4 + 17\,x^3 - 13\,x^2 </math>
 +
 
 +
a) &nbsp; Börja med en delfaktorisering inom ramen av de reella talen.
 +
 
 +
b) &nbsp; Fortsätt sedan med fullständig faktorisering till linjära faktorer genom att hitta även <math> \, P(x)</math>:s komplexa rötter.
 +
{{#NAVCONTENT:Ledning 14|1.2 Lösning 14|Lösning 12|1.2 Lösninga 14}}</div>
 +
 
 +
 
 +
<!--
 +
<Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big>
  
 
== 1) ==
 
== 1) ==
Rad 260: Rad 274:
 
<math> x_2 = -3\, </math>
 
<math> x_2 = -3\, </math>
  
<math> (x-3) \cdot (x+3) \cdot (x^2 + 3\,x + 2) </math>
+
<math> (x+3) \cdot (x-3) \cdot (x^2 + 3\,x + 2) </math>
  
 
== 12b) ==
 
== 12b) ==
 
<math> (x+3) \cdot (x-3) \cdot (x+1) \cdot (x+2) </math>
 
<math> (x+3) \cdot (x-3) \cdot (x+1) \cdot (x+2) </math>
 +
-->
 +
[[1.3_Övningar_till_Polynom_i_faktorform|<b><span style="color:blue">Gamla övningar</span></b>]]
 +
 +
 +
 +
 +
  
 
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 3 december 2024 kl. 15.19

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Om följande gäller:

\[ x^3 - 5\,x^2 + 12\,x - 6 \; = \; (x-2) \, \cdot \, {\rm (ett\;okänt\;polynom)} \]

vad är då graden till det okända polynomet?


Övning 2

Vi har:

\[ 4\,x^2 + 16\,x - 8 \; = \; (x+3) \, \cdot \, {\rm (ett\;okänt\;polynom)} \]

a)   Vad är graden till det okända polynomet?

b)   Vad är koefficienten till \( \, x\)-termen i det okända polynomet?


Övning 3

Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är:

a)   \( \, 2 \, \) och \( 6 \, \)

b)   \( \, -2 \, \) och \( -6 \, \)

c)   \( \, 1 \, \), \( \; -5 \; \) och \( \; 4 \)


Övning 4

Ange nollställen till följande polynom:

a)   \( (x-2) \cdot (x+1) \)

b)   \( (3\,x-1) \cdot (2\,x+1) \)


Övning 5

Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:

13Övn5 2agradspol.jpg

a)   Ange några exempel på polynom i faktorform vars nollställen

är identiska med kurvans nollställen.

b)   Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.


Övning 6

Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten:

a)   \( x^2 - 6\,x + 8 \)

b)   \( 3\,x^2 + 3\,x - 6 \)

c)   \( 4\,x^2 - 36 \)



C-övningar: 7-10


Övning 7

Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:

13Övn7 3egradspol.jpg

Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.


Övning 8

Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten.

Ange slutresultaten med heltalskoefficienter.

a)   \( 9\,x^2 - 6\,x + 1 \)

b)   \( x^2 + 4\,x + 5 \)

c)   \( 49\,z^2 + 14\,z + 1 \)


Övning 9

Ange den fullständiga faktoriseringen av polynomet

\[ x^3 - 9\,x^2 + 26\,x - 24 \]

om en av faktorerna är \( (x-4)\, \).


Övning 10

Vi har följande delfaktorisering av ett 3:e gradspolynom:

\[ x^3 - 17\,x^2 + 54\,x - 8 = (x-4) \cdot {\rm (ett\ polynom)} \]

a)   Bestäm det okända polynomet som en summa av termer.

b)   Ange 3:e gradspolynomets fullständiga faktorisering. Svara med två decimaler.



A-övningar: 11-14


Övning 11

Följande 4:e gradspolynom är givet och har dubbelroten \( x = -1\,\):

\[ P(x) = x^4 - 7\,x^3 + 3\,x^2 + 31\,x + 20 \]

a)   Ange med hjälp av dubbelroten en delfaktorisering av \( P(x)\,\).

b)   Faktorisera \( P(x)\,\) fullständigt.


Övning 12

Anta att polynomet

\[ P(x) = x^4 + 3\,x^3 - 7\,x^2 - 27\,x - 18 \]

har två nollställen \( a\,\) och \( -a\,\).

a)   Bestäm dessa två nollställen och ange en delfaktorisering av \( P(x)\,\).

b)   Faktorisera \( P(x)\,\) fullständigt.


Övning 13

Bevisa satsen om Faktorisering med 2 nollställen:

Sats: Om 2:gradspolynomet \( x^2 + p\,x + q \) har nollställena \( x_1\, \) och \( x_2\, \) så gäller:

\[ x^2 + p\,x + q = (x-x_1) \cdot (x-x_2) \]


Ledning:

Sätt in p-q-formeln för \( x_1\, \) och \( x_2\, \) i högerledet och utveckla produkten för att visa likheten med vänsterledet.


Övning 14

Faktorisera fullständigt 5:e gradspolynomet \( P(x)\, \):

\[ P(x) = x^5 - 5\,x^4 + 17\,x^3 - 13\,x^2 \]

a)   Börja med en delfaktorisering inom ramen av de reella talen.

b)   Fortsätt sedan med fullständig faktorisering till linjära faktorer genom att hitta även \( \, P(x)\):s komplexa rötter.


Gamla övningar




Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.