Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 6)
m
Rad 124: Rad 124:
  
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 7-9</span></Big></Big></Big>
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 7-9</span></Big></Big></Big>
 +
  
 
== Övning 7 ==
 
== Övning 7 ==
Rad 129: Rad 130:
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
  
a) <math> x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x </math>
+
a) <big><big><math> {\color{White} x} {x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x} </math></big></big>
  
  
b) <math> 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 </math>
+
b) <big><big><math> {\color{White} x} {3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8} </math></big></big>
  
  
c) <math> 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y </math>
+
c) <big><big><math> {\color{White} x} {1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y} </math></big></big>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.4 Svar 7a|Lösning 7a|1.4 Lösning 7a|Svar 7b|1.4 Svar 7b|Lösning 7b|1.4 Lösning 7b|Svar 7c|1.4 Svar 7c|Lösning 7c|1.4 Lösning 7c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.4 Svar 7a|Lösning 7a|1.4 Lösning 7a|Svar 7b|1.4 Svar 7b|Lösning 7b|1.4 Lösning 7b|Svar 7c|1.4 Svar 7c|Lösning 7c|1.4 Lösning 7c}}
Rad 146: Rad 147:
 
Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:
 
Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:
  
a) <math> {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} </math>
+
a) <big><big><math> {\color{White} x} {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} </math></big></big>
  
 
   
 
   
b) <math> {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} </math>
+
b) <big><big><math> {\color{White} x} {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} </math></big></big>
  
  
c) För vilket värde på <math> z\, </math> har följande ekvation lösningen <math> x = 2\; </math>:
+
c) För vilket värde på <math> z\, </math> har följande ekvation lösningen <math> x = 2\, </math>:
  
  
Rad 166: Rad 167:
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
  
a) <math> \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} </math>  
+
a) <big><big><math> {\color{White} x} \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} </math></big></big>
  
  
b) <math> \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) </math>
+
b) <big><big><math> {\color{White} x} \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) </math></big></big>
  
  
c) <math> \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) </math>  
+
c) <big><big><math> {\color{White} x} \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) </math></big></big>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.4 Svar 9a|Lösning 9a|1.4 Lösning 9a|Svar 9b|1.4 Svar 9b|Lösning 9b|1.4 Lösning 9b|Svar 9c|1.4 Svar 9c|Lösning 9c|1.4 Lösning 9c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.4 Svar 9a|Lösning 9a|1.4 Lösning 9a|Svar 9b|1.4 Svar 9b|Lösning 9b|1.4 Lösning 9b|Svar 9c|1.4 Svar 9c|Lösning 9c|1.4 Lösning 9c}}

Versionen från 1 augusti 2014 kl. 21.30

       Repetition: Bråkräkning          Teori          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      

<-- Förra avsnitt


E-övningar: 1-6


Övning 1

För vilka värden på \( x \, \) är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?

a) \( {\color{White} x} {x^2 + 1 \over 3\,x - 6} \)


b) \( {\color{White} x} {x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1)} \)


c) \( {\color{White} x} {x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1} \)


d) \( {\color{White} x} {4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16} \)


Övning 2

Beräkna exakt

a) \( {\color{White} x} f(3)\, \) om \( \, f(x) = \) \( {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)


b) \( {\color{White} x} g(2)\, \) om \( \, g(t) = \) \( {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)


c) \( {\color{White} x} h(-1)\, \) om \( h(x) = \) \( {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)


d) \( {\color{White} x} f(-1)\, \) om \( f(z) = \) \( {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)

Övning 3

Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:

a) \( {\color{White} x} {20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y} \)


b) \( {\color{White} x} {x^2\,(x + y) \over x} \)


c) \( {\color{White} x} {x\,(x - y) \over y} \)

Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {\color{White} x} {x - y \over y - x} \)


b) \( {\color{White} x} {6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6} \)

Övning 5

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {\color{White} x} {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)


b) \( {\color{White} x} {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)


c) \( {\color{White} x} {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} \)

Övning 6

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {\color{White} x} {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} \)


b) \( {\color{White} x} {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} \)


c) \( {\color{White} x} \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Big / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) \)


C-övningar: 7-9


Övning 7

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {\color{White} x} {x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x} \)


b) \( {\color{White} x} {3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8} \)


c) \( {\color{White} x} {1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y} \)

Övning 8

Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:

a) \( {\color{White} x} {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)


b) \( {\color{White} x} {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)


c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\, \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]

Övning 9

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {\color{White} x} \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} \)


b) \( {\color{White} x} \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) \)


c) \( {\color{White} x} \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)


A-övningar: 10-12


Övning 10

Förenkla så långt som möjligt\[ {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \]

Övning 11

En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]

a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.

Läs om Hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter för att kunna lösa b)-d).

b) Ange de värden på \( x\, \) för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.

c) Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).

d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.

Övning 12

Lös ekvationen

\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)


där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).


Facit


1a

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 2 \).

1b

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = -6 \) och för \( x = 1 \).

1c

Uttrycket är definierat för alla (reella) x.

1d

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 4 \) och \( x = -4 \).

2a

\( f(3)\, = 0 \)

2b

\( g(2) = {4 \over 3} \)

2c

\( h(-1)\, = 3 \)

2d

\( f(-1)\, \) är inte definierat.

3a

\( 5\;x\,y \)

3b

\( x\;(x+y) \)

3c

\( x\,(x - y) \over y \)

4a

\( - 1\, \)

4b

\( 2\;(x-2) \)

5a

\( {2 \over 3}\, x \) eller \( {2\, x \over 3} \)

5b

\( {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} \)

5c

\( a+16 \over 3\,(a-2) \)

6a

\( 9\, \)

6b

\( y \over x\, \)

6c

\( 2\,a^2 \over a+2 \)

7a

\( x + 5 \over 8\,x \)

7b

\( {3\,x \over x -2} \)

7c

\( - {1 \over x\,y} \)

8a

\( -{1 \over 3\,x + 2} \)

8b

\( 0\, \)

8c

\( z = - 2\, \)

9a

\( 2 \over 2\,x -1 \)

9b

\( {a-3 \over b} \)

9c

\( x + y \over y \)

10

\( 1\, \)

11a

\( x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) \)

11b

\( x_1 = -2\, \)

\( x_2 = 3\, \)

\( x_1 = -2\, \) är en hävbar diskontinuitet.

\( x_2 = 3\, \) är en icke-hävbar diskontinuitet.

11c

Diskontinuiteten \( x = -2\, \) är hävbar.

\( g(x)\, =\, {1 \over x-3}\)

11d

Nej.

12

\( x = {u \over v^2 + 1} \)


Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.