Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 9) |
||
Rad 170: | Rad 170: | ||
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | Förenkla följande uttryck så långt som möjligt: | ||
− | a) <big><big><math> {\color{White} x} \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} </math></big></big> | + | a) <big><big><math> {\color{White} x} \left({1 \over 2\,x\,-\,1} + {1 \over 2\,x\,+\,1}\right) \cdot {2\,x\,+\,1 \over 2\,x} </math></big></big> |
− | b) <big><big><math> {\color{White} x} \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Big / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) </math></big></big> | + | b) <big><big><math> {\color{White} x} \left({a^2\,-\,6\,a\,+\,9 \over b^6}\right)\, \Big / \,\left({a\,-\,3 \over b^5}\right) </math></big></big> |
− | c) <big><big><math> {\color{White} x} \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Big / \,\left(1 - {x \over y}\right) </math></big></big> | + | c) <big><big><math> {\color{White} x} \left(1\,-\,{x^2 \over y^2}\right)\, \Big / \,\left(1 - {x \over y}\right) </math></big></big> |
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.4 Svar 9a|Lösning 9a|1.4 Lösning 9a|Svar 9b|1.4 Svar 9b|Lösning 9b|1.4 Lösning 9b|Svar 9c|1.4 Svar 9c|Lösning 9c|1.4 Lösning 9c}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.4 Svar 9a|Lösning 9a|1.4 Lösning 9a|Svar 9b|1.4 Svar 9b|Lösning 9b|1.4 Lösning 9b|Svar 9c|1.4 Svar 9c|Lösning 9c|1.4 Lösning 9c}} | ||
Rad 186: | Rad 186: | ||
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 10-12</span></Big></Big></Big> | <Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 10-12</span></Big></Big></Big> | ||
− | |||
== Övning 10 == | == Övning 10 == |
Versionen från 3 augusti 2014 kl. 23.09
Repetition: Bråkräkning | Teori | Övningar | Fördjupning | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
För vilka värden på \( x \, \) är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?
a) \( {\color{White} x} {x^2 + 1 \over 3\,x - 6} \)
b) \( {\color{White} x} {x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1)} \)
c) \( {\color{White} x} {x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1} \)
d) \( {\color{White} x} {4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16} \)
Övning 2
Beräkna exakt
a) \( {\color{White} x} f(3)\, \) om \( \, f(x) = \) \( {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)
b) \( {\color{White} x} g(2)\, \) om \( \, g(t) = \) \( {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)
c) \( {\color{White} x} h(-1)\, \) om \( h(x) = \) \( {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)
d) \( {\color{White} x} f(-1)\, \) om \( f(z) = \) \( {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)
Övning 3
Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:
a) \( {\color{White} x} {20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y} \)
b) \( {\color{White} x} {x^2\,(x + y) \over x} \)
c) \( {\color{White} x} {x\,(x - y) \over y} \)
Övning 4
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {\color{White} x} {x - y \over y - x} \)
b) \( {\color{White} x} {6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6} \)
Övning 5
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {\color{White} x} {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)
b) \( {\color{White} x} {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)
c) \( {\color{White} x} {3 \over a\,-\,2} - {a\,+\,7 \over 6\,-\,3\,a} \)
Övning 6
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {\color{White} x} {3\,(y\,-\,3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y\,-\,3} \)
b) \( {\color{White} x} {x\,+\,y \over x^2} \cdot {x\,y \over x\,+\,y} \)
c) \( {\color{White} x} \left({2\,a\,-\,4 \over a^2}\right)\, \Big / \,\left({a^2\,-\,4 \over a^4}\right) \)
C-övningar: 7-9
Övning 7
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {\color{White} x} {x^2\,-\,25 \over 8\,x^2\,-\,40\,x} \)
b) \( {\color{White} x} {3\,x^2\,-\,12\,x \over x^2\,-\,6\,x\,+\,8} \)
c) \( {\color{White} x} {1\,-\,x\,y \over (x\,y)^2\,-\,x\,y} \)
Övning 8
Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:
a) \( {\color{White} x} {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)
b) \( {\color{White} x} {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)
c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\, \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]
Övning 9
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {\color{White} x} \left({1 \over 2\,x\,-\,1} + {1 \over 2\,x\,+\,1}\right) \cdot {2\,x\,+\,1 \over 2\,x} \)
b) \( {\color{White} x} \left({a^2\,-\,6\,a\,+\,9 \over b^6}\right)\, \Big / \,\left({a\,-\,3 \over b^5}\right) \)
c) \( {\color{White} x} \left(1\,-\,{x^2 \over y^2}\right)\, \Big / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)
A-övningar: 10-12
Övning 10
Förenkla så långt som möjligt\[ {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \]
Övning 11
En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]
a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.
Läs om Hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter för att kunna lösa b)-d).
b) Ange de värden på \( x\, \) för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.
c) Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).
d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.
Övning 12
Lös ekvationen
\( {\color{White} x} v - {u \over u\,v\,+\,v\,x} = {v\,x^2 \over x^2\,-\,u^2} + {u\,v^2 \over v\,x\,+\,u\,v} \)
där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).
Facit
1a
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 2 \).
1b
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = -6 \) och för \( x = 1 \).
1c
Uttrycket är definierat för alla (reella) x.
1d
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 4 \) och \( x = -4 \).
2a
\( f(3)\, = 0 \)
2b
\( g(2) = {4 \over 3} \)
2c
\( h(-1)\, = 3 \)
2d
\( f(-1)\, \) är inte definierat.
3a
\( 5\;x\,y \)
3b
\( x\;(x+y) \)
3c
\( x\,(x - y) \over y \)
4a
\( - 1\, \)
4b
\( 2\;(x-2) \)
5a
\( {2 \over 3}\, x \) eller \( {2\, x \over 3} \)
5b
\( {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} \)
5c
\( a+16 \over 3\,(a-2) \)
6a
\( 9\, \)
6b
\( y \over x\, \)
6c
\( 2\,a^2 \over a+2 \)
7a
\( x + 5 \over 8\,x \)
7b
\( {3\,x \over x -2} \)
7c
\( - {1 \over x\,y} \)
8a
\( -{1 \over 3\,x + 2} \)
8b
\( 0\, \)
8c
\( z = - 2\, \)
9a
\( 2 \over 2\,x -1 \)
9b
\( {a-3 \over b} \)
9c
\( x + y \over y \)
10
\( 1\, \)
11a
\( x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) \)
11b
\( x_1 = -2\, \)
\( x_2 = 3\, \)
\( x_1 = -2\, \) är en hävbar diskontinuitet.
\( x_2 = 3\, \) är en icke-hävbar diskontinuitet.
11c
Diskontinuiteten \( x = -2\, \) är hävbar.
\( g(x)\, =\, {1 \over x-3}\)
11d
Nej.
12
\( x = {u \over v^2 + 1} \)
Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.