Skillnad mellan versioner av "2.4 Övningar till Derivatans definition"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m (Övning 3)
Rad 51: Rad 51:
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
  
::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math>
+
:::::::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math>
  
där
+
där <math> {\color{White} x} \quad \!\!  x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} </math>
  
::<math> x =\, </math> Tiden i antal år efter 1900 (början)
+
:::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math>
 
+
::<math> y =\, </math> Sveriges befolkning i miljoner
+
  
 
a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?
 
a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?

Versionen från 17 september 2014 kl. 16.53

       Teori          Övningar      


E-övningar: 1-4

Övning 1

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 6\,x \]

a) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 1 \leq x \,\leq\, 5 \).

b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 4 \).

c) Ställ upp ett uttryck för \( f(3+h)\, \) genom att sätta in \( 3+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 6\,x \).

d) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(3) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 3\, \).

e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.

Övning 2

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = 5\;x^2 \]

där \( {\color{White} x} \quad \!\! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} \)

\[ y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} \]

a) Ställ upp ett uttryck för \( f(1+h)\, \) genom att sätta in \( 1+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 5\,x^2 \).

b) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \). Tolka resultatet.

Övning 3

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där \( {\color{White} x} \quad \!\! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} \)

\[ y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} \]

a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?

b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde?

Övning 4

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 4\, \]

Dvs funktionens värde för alla \( x\, \) är \( 4\, \).

a) Rita grafen till funktionen.

b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, 2 \).

c) Vad blir \( f(1+h)\, \) ?

d) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 1\, \).

e) Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.

C-övningar: 5-6

Övning 5

I förra avsnitt, Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där

\[ x \, = \, \] Tiden i minuter
\[ y \, = \, \] Oljans volym i liter

a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).

b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?

Övning 6

a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten

\[ x \, = \, -3 \]

b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.

A-övningar: 7-8

Övning 7

Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten

\[ x = a\, \].

Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.

Övning 8

Följande funktion är given:

\[ y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]

a) Rita funktionens graf.

b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \).

c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y\, \) i samma punkt.

d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.


Facit

1a

\( 6\, \)

1b

\( 6\, \)

1c

\[ 18 + 6\,h \]

1d

\( 6\, \)

1e

För funktionen

\[ y = f(x) = 6\,x \]

överensstämmer den genomsnittliga förändringshastigheten med den exakta derivatan. Båda är \( 6\, \) .

Första slutsatsen kan vara att en linjär funktions derivata alltid är konstant. Dock måste detta bevisas generellt.

Andra slutsatsen kan vara att för linjära funktioner den genomsnittliga förändringshastigheten överensstämmer med den exakta derivatan. Även detta måste bevisas generellt.

2a

\( 5+10\,h+5\,h^2 \)

2b

\( 10\, \)

3a

\( 40\,000 \)

3b

\( 40\,000 \)

4a

Fil:Övn1a 70.jpg

4b

\( 0\,\)

4c

\( 4\,\)

4d

\( 0\, \)

4e

För funktionen

\[ y = f(x) = 4\, \]

överensstämmer den genomsnittliga förändringshastigheten med den exakta derivatan. Båda är \( 0\, \) .

Första slutsatsen kan vara att en konstants derivata alltid är \( 0\, \). Dock måste detta bevisas generellt.

Andra slutsatsen kan vara att för konstanta funktioner den genomsnittliga förändringshastigheten överensstämmer med den exakta derivatan. Även detta måste bevisas generellt.

5a

\( -180\, \)

5b

10 minuter

6a

\( -6\, \)

7

\( 2\,a \)

8b

\( 4\, \)


Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.