Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 157: Rad 157:
 
:<small><small>[[1.4 Svar 8a|Svar 8a]] | [[1.4 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[1.4 Svar 8b|Svar 8b]] | [[1.4 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[1.4 Svar 8c|Svar 8c]] | [[1.4 Lösning 8c|Lösning 8c]]</small></small>
 
:<small><small>[[1.4 Svar 8a|Svar 8a]] | [[1.4 Lösning 8a|Lösning 8a]] | [[1.4 Svar 8b|Svar 8b]] | [[1.4 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[1.4 Svar 8c|Svar 8c]] | [[1.4 Lösning 8c|Lösning 8c]]</small></small>
 
-->
 
-->
 +
 
== Övning 9 ==
 
== Övning 9 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Rad 173: Rad 174:
 
:<small><small>[[1.4 Svar 9a|Svar 9a]] | [[1.4 Lösning 9a|Lösning 9a]] | [[1.4 Svar 9b|Svar 9b]] | [[1.4 Lösning 9b|Lösning 9b]] | [[1.4 Svar 9c|Svar 9c]] | [[1.4 Lösning 9c|Lösning 9c]]</small></small>
 
:<small><small>[[1.4 Svar 9a|Svar 9a]] | [[1.4 Lösning 9a|Lösning 9a]] | [[1.4 Svar 9b|Svar 9b]] | [[1.4 Lösning 9b|Lösning 9b]] | [[1.4 Svar 9c|Svar 9c]] | [[1.4 Lösning 9c|Lösning 9c]]</small></small>
 
-->
 
-->
 +
 
== Övning 10 ==
 
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Rad 191: Rad 193:
 
:<small><small>[[1.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[1.4 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[1.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[1.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[1.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[1.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[1.4 Svar 10d|Svar 10d]] | [[1.4 Lösning 10d|Lösning 10d]]</small></small>
 
:<small><small>[[1.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[1.4 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[1.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[1.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[1.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[1.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[1.4 Svar 10d|Svar 10d]] | [[1.4 Lösning 10d|Lösning 10d]]</small></small>
 
-->
 
-->
 +
 
== A-övningar: 11-12 ==
 
== A-övningar: 11-12 ==
  

Versionen från 5 juli 2014 kl. 09.42

       Repetition: Bråkräkning          Teori          Övningar          Fördjupning          Internetlänkar      


E-övningar: 1-6

Övning 1

För vilka värden på x är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?

a) \( x^2 + 1 \over 3\,x - 6 \)


b) \( x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1) \)


c) \( x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1 \)


d) \( 4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16 \)

Övning 2

Beräkna exakt

a) \( f(3)\, \) om \( f(x) = {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)


b) \( g(2)\, \) om \( g(t) = {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)


c) \( h(-1)\, \) om \( h(x) = {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)


d) \( f(-1)\, \) om \( f(z) = {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)

Övning 3

Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:

a) \( 20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y \)


b) \( x^2\,(x + y) \over x \)


c) \( x\,(x - y) \over y \)

Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( x - y \over y - x \)


b) \( 6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6 \)

Övning 5

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)


b) \( {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)


c) \( {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} \)

Övning 6

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} \)


b) \( {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} \)


c) \( \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) \)

C-övningar: 7-10

Övning 7

Förenkla följande uttryck:

a) \( x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x \)


b) \( 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 \)


c) \( 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y \)


Övning 8

Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:

a) \( {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)


b) \( {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)


c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\; \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]

Övning 9

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} \)


b) \( \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) \)


c) \( \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)

Övning 10

En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]

a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.

b) Ange de värden på x för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.

c) Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).

d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.

A-övningar: 11-12

Övning 11

Förenkla så långt som möjligt\[ {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \]

Övning 12

Lös ekvationen

\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)


där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).


Facit

1a

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 2 \).

1b

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = -6 \) och för \( x = 1 \).

1c

Uttrycket är definierat för alla (reella) x.

1d

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 4 \) och \( x = -4 \).

2a

\( f(3)\, = 0 \)

2b

\( g(2) = {4 \over 3} \)

2c

\( h(-1)\, = 3 \)

2d

\( f(-1)\, \) är inte definierat.

3a

\( 5\;x\,y \)

3b

\( x\;(x+y) \)

3c

\( x\,(x - y) \over y \)

4a

\( - 1\, \)

4b

\( 2\;(x-2) \)

5a

\( {2 \over 3}\, x \) eller \( {2\, x \over 3} \)

5b

\( {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} \)

5c

\( a+16 \over 3\,(a-2) \)

6a

\( 9\, \)

6b

\( y \over x\, \)

6c

\( 2\,a^2 \over a+2 \)

7a

\( x + 5 \over 8\,x \)

7b

\( {3\,x \over x -2} \)

7c

\( - {1 \over x\,y} \)

8a

\( -{1 \over 3\,x + 2} \)

8b

\( 0\, \)

8c

9a

\( 2 \over 2\,x -1 \)

9b

\( {a-3 \over b} \)

9c

\( x + y \over y \)

10a

\( x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) \)

10b

\( x = -2\, \)

\( x = 3\, \)

10c

Diskontinuiteten \( x = -2\, \) är hävbar.

\( g(x)\, =\, {1 \over x-3}\)

10d

Nej.

11

\( 1\, \)

12

\( x = {u \over v^2 + 1} \)


Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.