Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 119: Rad 119:
  
 
== C-övningar: 7-10 ==
 
== C-övningar: 7-10 ==
 +
 +
== Övning 7 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Förenkla så långt som möjligt:
 +
 +
<math> {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} </math>
 +
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.4 Svar 11|Lösning 11|1.4 Lösning 11}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.4 Svar 11|Svar 11]] | [[1.4 Lösning 11|Lösning 11]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 8 ==
 
== Övning 8 ==
Rad 173: Rad 184:
 
:<small><small>[[1.4 Svar 9a|Svar 9a]] | [[1.4 Lösning 9a|Lösning 9a]] | [[1.4 Svar 9b|Svar 9b]] | [[1.4 Lösning 9b|Lösning 9b]] | [[1.4 Svar 9c|Svar 9c]] | [[1.4 Lösning 9c|Lösning 9c]]</small></small>
 
:<small><small>[[1.4 Svar 9a|Svar 9a]] | [[1.4 Lösning 9a|Lösning 9a]] | [[1.4 Svar 9b|Svar 9b]] | [[1.4 Lösning 9b|Lösning 9b]] | [[1.4 Svar 9c|Svar 9c]] | [[1.4 Lösning 9c|Lösning 9c]]</small></small>
 
-->
 
-->
 +
 +
== A-övningar: 11-12 ==
  
 
== Övning 11 ==
 
== Övning 11 ==
Rad 191: Rad 204:
 
<!-- Alternativt:
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[1.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[1.4 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[1.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[1.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[1.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[1.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[1.4 Svar 10d|Svar 10d]] | [[1.4 Lösning 10d|Lösning 10d]]</small></small>
 
:<small><small>[[1.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[1.4 Lösning 10a|Lösning 10a]] | [[1.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[1.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[1.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[1.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[1.4 Svar 10d|Svar 10d]] | [[1.4 Lösning 10d|Lösning 10d]]</small></small>
-->
 
 
== A-övningar: 11-12 ==
 
 
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
Förenkla så långt som möjligt:
 
 
<math> {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} </math>
 
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.4 Svar 11|Lösning 11|1.4 Lösning 11}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[1.4 Svar 11|Svar 11]] | [[1.4 Lösning 11|Lösning 11]]</small></small>
 
 
-->
 
-->
  

Versionen från 6 juli 2014 kl. 10.02

       Repetition: Bråkräkning          Teori          Övningar          Fördjupning          Internetlänkar      


E-övningar: 1-6

Övning 1

För vilka värden på x är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?

a) \( x^2 + 1 \over 3\,x - 6 \)


b) \( x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1) \)


c) \( x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1 \)


d) \( 4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16 \)

Övning 2

Beräkna exakt

a) \( f(3)\, \) om \( f(x) = {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)


b) \( g(2)\, \) om \( g(t) = {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)


c) \( h(-1)\, \) om \( h(x) = {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)


d) \( f(-1)\, \) om \( f(z) = {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)

Övning 3

Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:

a) \( 20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y \)


b) \( x^2\,(x + y) \over x \)


c) \( x\,(x - y) \over y \)

Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( x - y \over y - x \)


b) \( 6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6 \)

Övning 5

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)


b) \( {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)


c) \( {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} \)

Övning 6

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} \)


b) \( {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} \)


c) \( \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) \)

C-övningar: 7-10

Övning 7

Förenkla så långt som möjligt\[ {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \]

Övning 8

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x \)


b) \( 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 \)


c) \( 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y \)

Övning 9

Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:

a) \( {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)


b) \( {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)


c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\; \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]

Övning 10

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} \)


b) \( \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) \)


c) \( \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)

A-övningar: 11-12

Övning 11

En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]

a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.

b) Ange de värden på x för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.

c) Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).

d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.

Övning 12

Lös ekvationen

\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)


där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).


Facit

1a

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 2 \).

1b

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = -6 \) och för \( x = 1 \).

1c

Uttrycket är definierat för alla (reella) x.

1d

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 4 \) och \( x = -4 \).

2a

\( f(3)\, = 0 \)

2b

\( g(2) = {4 \over 3} \)

2c

\( h(-1)\, = 3 \)

2d

\( f(-1)\, \) är inte definierat.

3a

\( 5\;x\,y \)

3b

\( x\;(x+y) \)

3c

\( x\,(x - y) \over y \)

4a

\( - 1\, \)

4b

\( 2\;(x-2) \)

5a

\( {2 \over 3}\, x \) eller \( {2\, x \over 3} \)

5b

\( {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} \)

5c

\( a+16 \over 3\,(a-2) \)

6a

\( 9\, \)

6b

\( y \over x\, \)

6c

\( 2\,a^2 \over a+2 \)

7

\( 1\, \)

8a

\( x + 5 \over 8\,x \)

8b

\( {3\,x \over x -2} \)

8c

\( - {1 \over x\,y} \)

9a

\( -{1 \over 3\,x + 2} \)

9b

\( 0\, \)

9c

10a

\( 2 \over 2\,x -1 \)

10b

\( {a-3 \over b} \)

10c

\( x + y \over y \)

11a

\( x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) \)

11b

\( x = -2\, \)

\( x = 3\, \)

11c

Diskontinuiteten \( x = -2\, \) är hävbar.

\( g(x)\, =\, {1 \over x-3}\)

11d

Nej.

12

\( x = {u \over v^2 + 1} \)


Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.