Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m (Övning 10)
Rad 184: Rad 184:
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.4 Svar 11|Lösning 11|1.4 Lösning 11}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.4 Svar 11|Lösning 11|1.4 Lösning 11}}
 
<!-- Alternativt:
 
<!-- Alternativt:
:<small><small>[[1.4 Svar 11|Svar 11]] | [[1.4 Lösning 11|Lösning 11]]</small></small>
+
:<small><small>[[1.4 Svar 11|Svar 10]] | [[1.4 Lösning 11|Lösning 10]]</small></small>
 
-->
 
-->
  

Versionen från 6 juli 2014 kl. 10.29

       Repetition: Bråkräkning          Teori          Övningar          Fördjupning          Internetlänkar      


E-övningar: 1-6

Övning 1

För vilka värden på x är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?

a) \( x^2 + 1 \over 3\,x - 6 \)


b) \( x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1) \)


c) \( x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1 \)


d) \( 4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16 \)

Övning 2

Beräkna exakt

a) \( f(3)\, \) om \( f(x) = {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)


b) \( g(2)\, \) om \( g(t) = {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)


c) \( h(-1)\, \) om \( h(x) = {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)


d) \( f(-1)\, \) om \( f(z) = {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)

Övning 3

Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:

a) \( 20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y \)


b) \( x^2\,(x + y) \over x \)


c) \( x\,(x - y) \over y \)

Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( x - y \over y - x \)


b) \( 6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6 \)

Övning 5

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)


b) \( {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)


c) \( {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} \)

Övning 6

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} \)


b) \( {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} \)


c) \( \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) \)

C-övningar: 7-9

Övning 7

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x \)


b) \( 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 \)


c) \( 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y \)

Övning 8

Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:

a) \( {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)


b) \( {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)


c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\; \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]

Övning 9

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:

a) \( \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} \)


b) \( \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) \)


c) \( \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)

A-övningar: 10-12

Övning 10

Förenkla så långt som möjligt\[ {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \]

Övning 11

En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]

a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.

Läs om Hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter för att kunna lösa b)-d).

b) Ange de värden på x för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad (funktionens diskontinuiteter). Ange \(\, f(x)\):s hävbara och icke-hävbara diskontinuiteter.

c) Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).

d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska? Motivera ditt svar.

Övning 12

Lös ekvationen

\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)


där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).


Facit


1a

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 2 \).

1b

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = -6 \) och för \( x = 1 \).

1c

Uttrycket är definierat för alla (reella) x.

1d

Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 4 \) och \( x = -4 \).

2a

\( f(3)\, = 0 \)

2b

\( g(2) = {4 \over 3} \)

2c

\( h(-1)\, = 3 \)

2d

\( f(-1)\, \) är inte definierat.

3a

\( 5\;x\,y \)

3b

\( x\;(x+y) \)

3c

\( x\,(x - y) \over y \)

4a

\( - 1\, \)

4b

\( 2\;(x-2) \)

5a

\( {2 \over 3}\, x \) eller \( {2\, x \over 3} \)

5b

\( {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} \)

5c

\( a+16 \over 3\,(a-2) \)

6a

\( 9\, \)

6b

\( y \over x\, \)

6c

\( 2\,a^2 \over a+2 \)

7a

\( x + 5 \over 8\,x \)

7b

\( {3\,x \over x -2} \)

7c

\( - {1 \over x\,y} \)

8a

\( -{1 \over 3\,x + 2} \)

8b

\( 0\, \)

8c

9a

\( 2 \over 2\,x -1 \)

9b

\( {a-3 \over b} \)

9c

\( x + y \over y \)

10

\( 1\, \)

11a

\( x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) \)

11b

\( x = -2\, \)

\( x = 3\, \)

11c

Diskontinuiteten \( x = -2\, \) är hävbar.

\( g(x)\, =\, {1 \over x-3}\)

11d

Nej.

12

\( x = {u \over v^2 + 1} \)


Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.