Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 12) |
||
Rad 197: | Rad 197: | ||
Beräkna gränsvärdet | Beräkna gränsvärdet | ||
− | ::<math> \lim_{x \to \infty}\,\,{(\sqrt{x^2\,-\,x}} </math> | + | ::<math> \lim_{x \to \infty}\,\,{(\sqrt{x^2\,-\,x}} \,-\, x)</math> |
<b>Ledning:</b> Förläng uttrycket i limes med konjugaten. | <b>Ledning:</b> Förläng uttrycket i limes med konjugaten. | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 12|2.3a Svar 12|Lösning 12|2.3a Lösning 12}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 12|2.3a Svar 12|Lösning 12|2.3a Lösning 12}} |
Versionen från 2 september 2014 kl. 12.05
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-5
Övning 1
Bestäm
a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} \)
b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} \)
c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} \)
d) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} \)
e) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} \)
Övning 2
Beräkna
a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} \)
b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} \)
c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} \)
d) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} \)
e) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} \)
Övning 3
En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Kaffets temperatur minskar enligt följande modell:
- \[ y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x \]
där \( \, y \) är temperaturen i grader Celsius och \( \, x \) är tiden i timmar.
a) Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.
b) Rita grafen till funktionen \( y_1 = 0,86\,^x \). Hur beter sig denna funktion för stora \( \, x \) ?
c) Använd resultatet från b) för att beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, f(x) {\color{White} x} \).
d) Hur borde resultatet från c) tolkas?
Övning 4
Betrakta funktionen \( \displaystyle {\color{White} x} y = f(x) = {12 \over x - 3} {\color{White} x} \).
a) Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).
b) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) {\color{White} x} \)? Om ja beräkna det.
c) Existerar ett gränsvärde för \( f(x) \) när \( x \to 3 \) ?
d) Ange \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3^{+}}\, f(x) {\color{White} x} \) och \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3^{-}}\,\, f(x) {\color{White} x} \).
Övning 5
Betrakta funktionen \( \displaystyle {\color{White} x} y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} {\color{White} x} \).
a) Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).
b) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) {\color{White} x} \)? Om ja beräkna det.
c) Beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4^{+}}\, f(x) {\color{White} x} \) och \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4^{-}}\, f(x) {\color{White} x} \).
d) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4}\,\, f(x) {\color{White} x} \)? Om ja beräkna det.
C-övningar: 6-8
Övning 6
a) Bestäm \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,4 \over 5\,x\,-\,10} \)
b) Beräkna \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)
c) Bestäm \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)
d) Sätt in i följande gränsvärde \( \displaystyle x = {1 \over h} \) och låt \( h \to 0 \):
- \[ \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \]
Övning 7
Bestäm de följande gränsvärdena:
a) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {5\,x\,+\,3 \over 2\,x\,-\,7} \)
b) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\,\, {x^2 - 7\,x + 12 \over x - 3} \)
c) \( \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {2\,x^2\,+\,4\,x\,-\,3 \over 5\,x^2\,-\,6\,x\,+\,1} \)
Övning 8
Följande funktion är given:
- \[ y = f(x) = x^3 \]
a) Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) \) och förenkla.
b) Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) - f(x) \) och förenkla.
c) Bilda uttrycket \( \displaystyle {f(x+h) - f(x) \over h} \) och förenkla.
d) Bestäm \( \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \) .
- Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.
A-övningar: 9-12
Övning 9
Ange ett exempel på en funktion \( f(x) \) som inte är definierad för \( x = -2 \, \) och som har egenskapen:
- \[ \lim_{x \to 0}\,\,f(x) = 5 \]
Övning 10
Följande funktion är given:
- \[ y = f(x) = {1 \over x} \]
Bestäm
- \[ \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \]
Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.
Övning 11
Beräkna gränsvärdet
- \[ \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,+\,2\,x\,-\,3} \]
Ledning: Faktorisera täljaren och nämnare i uttrycket i limes och förenkla.
Övning 12
Beräkna gränsvärdet
- \[ \lim_{x \to \infty}\,\,{(\sqrt{x^2\,-\,x}} \,-\, x)\]
Ledning: Förläng uttrycket i limes med konjugaten.