Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Faktorisering av polynom"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 32: Rad 32:
 
::<math> 4\,x^2 + 16\,x - 8 = (x+3) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
 
::<math> 4\,x^2 + 16\,x - 8 = (x+3) \cdot {\rm (ett\ polynom)} </math>
 
    
 
    
a) Vad är graden till det okända polynomet?
+
a) &nbsp; Vad är graden till det okända polynomet?
  
b) Vad är koefficienten till <math> \, x</math>-termen i det okända polynomet?
+
b) &nbsp; Vad är koefficienten till <math> \, x</math>-termen i det okända polynomet?
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b}}</div>
  
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är:
 
Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är:
  
a) <math> {\color{White} x} 2 \, </math> och <math> 6 \, </math>
+
a) &nbsp; <math> {\color{White} x} 2 \, </math> och <math> 6 \, </math>
  
b) <math> {\color{White} x} -2 \, </math> och <math> -6 \, </math>
+
b) &nbsp; <math> {\color{White} x} -2 \, </math> och <math> -6 \, </math>
  
 
c) <math> {\color{White} x} 1 \, </math>, och <math> -5 \, </math> och <math> 4 \, </math>
 
c) <math> {\color{White} x} 1 \, </math>, och <math> -5 \, </math> och <math> 4 \, </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c}}</div>
<!-- Alternativt:
+
 
:<small><small>[[1.3 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.3 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.3 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.3 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.3 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.3 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
+
-->
+
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==

Versionen från 30 augusti 2015 kl. 21.51

       Repetition: Faktorisering & Vieta          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      

<-- Förra avsnitt


E-övningar: 1-6


Övning 1

Om följande gäller:

\[ x^3 - 5\,x^2 + 12\,x - 6 \; = \; (x-2) \, \cdot \, {\rm (ett\;okänt\;polynom)} \]

vad är då graden till det okända polynomet?


Övning 2

Vi har:

\[ 4\,x^2 + 16\,x - 8 = (x+3) \cdot {\rm (ett\ polynom)} \]

a)   Vad är graden till det okända polynomet?

b)   Vad är koefficienten till \( \, x\)-termen i det okända polynomet?


Övning 3

Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är:

a)   \( {\color{White} x} 2 \, \) och \( 6 \, \)

b)   \( {\color{White} x} -2 \, \) och \( -6 \, \)

c) \( {\color{White} x} 1 \, \), och \( -5 \, \) och \( 4 \, \)


Övning 4

Ange nollställen till följande polynom:

a) \( {\color{White} x} (x-2) \cdot (x+1) \)

b) \( {\color{White} x} (3\,x-1) \cdot (2\,x+1) \)

Övning 5

Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:

13Övn5 2agradspol.jpg

a) Ange några exempel på polynom i faktorform vars nollställen är identiska med kurvans nollställen.

b) Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.

Övning 6

Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten:

a) \( {\color{White} x} x^2 - 6\,x + 8 \)

b) \( {\color{White} x} 3\,x^2 + 3\,x - 6 \)

c) \( {\color{White} x} 4\,x^2 - 36 \)


C-övningar: 7-10


Övning 7

Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:

13Övn7 3egradspol.jpg

Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.

Övning 8

Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten. Ange slutresultaten med heltalskoefficienter.

a) \( {\color{White} x} 9\,x^2 - 6\,x + 1 \)

b) \( {\color{White} x} x^2 + 4\,x + 5 \)

c) \( {\color{White} x} 49\,z^2 + 14\,z + 1 \)

Övning 9

Ange den fullständiga faktoriseringen av polynomet

\[ x^3 - 9\,x^2 + 26\,x - 24 \]

om en av faktorerna är \( (x-4)\, \).

Övning 10

Vi har följande delfaktorisering av ett 3:e gradspolynom:

\[ x^3 - 17\,x^2 + 54\,x - 8 = (x-4) \cdot {\rm (ett\ polynom)} \]

a) Bestäm det okända polynomet som en summa av termer.

b) Ange 3:e gradspolynomets fullständiga faktorisering. Svara med två decimaler.


A-övningar: 11-14


Övning 11

Följande 4:e gradspolynom är givet och har dubbelroten \( x = -1\,\):

\[ P(x) = x^4 - 7\,x^3 + 3\,x^2 + 31\,x + 20 \]

a) Ange med hjälp av dubbelroten en delfaktorisering av \( P(x)\,\).

b) Faktorisera \( P(x)\,\) fullständigt.

Övning 12

Anta att polynomet

\[ P(x) = x^4 + 3\,x^3 - 7\,x^2 - 27\,x - 18 \]

har två nollställen \( a\,\) och \( -a\,\).

a) Bestäm dessa två nollställen och ange en delfaktorisering av \( P(x)\,\).

b) Faktorisera \( P(x)\,\) fullständigt.

Övning 13

Bevisa satsen om faktorisering med 2 nollställen:

Sats: Om 2:gradspolynomet \( x^2 + p\,x + q \) har nollställena \( x_1\, \) och \( x_2\, \) så gäller:

\[ x^2 + p\,x + q = (x-x_1) \cdot (x-x_2) \]

Ledning: Sätt in p-q-formeln för \( x_1\, \) och \( x_2\, \) i högerledet och utveckla produkten för att visa likheten med vänsterledet.

Övning 14

Faktorisera fullständigt 5:e gradspolynomet \( P(x)\, \):

\[ P(x) = x^5 - 5\,x^4 + 17\,x^3 - 13\,x^2 \]

a) Börja med en delfaktorisering inom ramen av de reella talen.

b) Fortsätt sedan med fullständig faktorisering till linjära faktorer genom att hitta även \( \, P(x)\):s komplexa rötter.






Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.