Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Rationella uttryck"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 220: | Rad 220: | ||
= Facit = | = Facit = | ||
− | |||
== 1a == | == 1a == | ||
− | |||
Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = 2 </math>. | Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = 2 </math>. | ||
− | + | == 1b == | |
Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = -6 </math> och för <math> x = 1 </math>. | Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = -6 </math> och för <math> x = 1 </math>. | ||
Rad 232: | Rad 230: | ||
Uttrycket är definierat för alla (reella) x. | Uttrycket är definierat för alla (reella) x. | ||
− | + | == 1d == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = 4 </math> och <math> x = -4 </math>. | Uttrycket är definierat för alla x utom för <math> x = 4 </math> och <math> x = -4 </math>. | ||
− | + | == 2a == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> f(3)\, = 0 </math> | <math> f(3)\, = 0 </math> | ||
− | + | == 2b == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> g(2) = {4 \over 3} </math> | <math> g(2) = {4 \over 3} </math> | ||
− | + | == 2c == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> h(-1)\, = 3 </math> | <math> h(-1)\, = 3 </math> | ||
− | + | == 2d == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> f(-1)\, </math> <big>är inte definierat.</big> | <math> f(-1)\, </math> <big>är inte definierat.</big> | ||
− | + | == 3a == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> 5\;x\,y </math> | <math> 5\;x\,y </math> | ||
− | + | == 3b == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> x\;(x+y) </math> | <math> x\;(x+y) </math> | ||
− | + | == 3c == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> x\,(x - y) \over y </math> | <math> x\,(x - y) \over y </math> | ||
− | + | == 4a == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> - 1\, </math> | <math> - 1\, </math> | ||
− | + | == 4b == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> 2\;(x-2) </math> | <math> 2\;(x-2) </math> | ||
− | + | == 5a == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> {2 \over 3}\, x </math> eller <math> {2\, x \over 3} </math> | <math> {2 \over 3}\, x </math> eller <math> {2\, x \over 3} </math> | ||
− | + | == 5b == | |
− | + | ||
− | + | ||
<math> {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} </math> | <math> {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} </math> | ||
− | + | == 5c == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> a+16 \over 3\,(a-2) </math> | <math> a+16 \over 3\,(a-2) </math> | ||
− | + | == 6a == | |
− | + | ||
− | + | ||
<math> 9\, </math> | <math> 9\, </math> | ||
− | + | == 6b == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> y \over x\, </math> | <math> y \over x\, </math> | ||
− | + | == 6c == | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<math> 2\,a^2 \over a+2 </math> | <math> 2\,a^2 \over a+2 </math> | ||
− | + | == 7a == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> x + 5 \over 8\,x </math> | <math> x + 5 \over 8\,x </math> | ||
− | + | == 7b == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> {3\,x \over x -2} </math> | <math> {3\,x \over x -2} </math> | ||
− | + | == 7c == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> - {1 \over x\,y} </math> | <math> - {1 \over x\,y} </math> | ||
− | + | == 8a == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> -{1 \over 3\,x + 2} </math> | <math> -{1 \over 3\,x + 2} </math> | ||
− | + | == 8b == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> 0\, </math> | <math> 0\, </math> | ||
− | + | == 8c == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | == 9a == | |
<math> 2 \over 2\,x -1 </math> | <math> 2 \over 2\,x -1 </math> | ||
− | + | == 9b == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> {a-3 \over b} </math> | <math> {a-3 \over b} </math> | ||
− | + | == 9c == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> x + y \over y </math> | <math> x + y \over y </math> | ||
− | + | == 10a == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) </math> | <math> x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) </math> | ||
− | + | == 10b == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> x = -2\, </math> | <math> x = -2\, </math> | ||
<math> x = 3\, </math> | <math> x = 3\, </math> | ||
− | + | == 10c == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
Diskontinuiteten <math> x = -2\, </math> är hävbar. | Diskontinuiteten <math> x = -2\, </math> är hävbar. | ||
<math> g(x)\, =\, {1 \over x-3}</math> | <math> g(x)\, =\, {1 \over x-3}</math> | ||
− | + | == 10d == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<big> Nej. </big> | <big> Nej. </big> | ||
− | + | == 11 == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> 1\, </math> | <math> 1\, </math> | ||
− | + | == 12 == | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<math> x = {u \over 1 + v^2} </math> | <math> x = {u \over 1 + v^2} </math> | ||
Versionen från 19 oktober 2011 kl. 03.59
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-6
Övning 1
För vilka värden på x är uttrycken nedan definierade och för vilka är de inte definierade?
a) \( x^2 + 1 \over 3\,x - 6 \)
b) \( x^2 - 5\,x + 3 \over (x+6) \cdot (x-1) \)
c) \( x^3 + 3\,x^2 -8\,x - 1 \over x^2 + 1 \)
d) \( 4\,x^4 -6\,x^2 + 1 \over x^2 - 16 \)
Alternativt:
- Svar 1a | Lösning 1a | Svar 1b | Lösning 1b | Svar 1c | Lösning 1c | Svar 1d | Lösning 1d
Övning 2
Beräkna exakt
a) \( f(3)\, \) om \( f(x) = {x^2 - 4\,x + 3 \over 2\,x^2 + 3} \)
b) \( g(2)\, \) om \( g(t) = {3\,t^2 - 2\,t \over t\,(t+1)} \)
c) \( h(-1)\, \) om \( h(x) = {x^3 - x^2 - 1 \over x^3 + x^2 + x} \)
d) \( f(-1)\, \) om \( f(z) = {z^3 - z^2 - z - 1 \over z^3 + z^2 + z + 1} \)
Alternativt:
- Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d
Övning 3
Förkorta följande uttryck så långt som möjligt, om det går:
a) \( 20\,x^3\,y^2 \over 4\,x^2\,y \)
b) \( x^2\,(x + y) \over x \)
c) \( x\,(x - y) \over y \)
Alternativt:
- Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c
Övning 4
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( x - y \over y - x \)
b) \( 6\,(x-2)^2 \over 3\,x - 6 \)
Alternativt:
- Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b
Övning 5
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {x \over 3} + {x \over 2} - {x \over 6} \)
b) \( {2 \over x} + {3 \over x^2} + {4 \over x^3} \)
c) \( {3 \over a-2} - {a+7 \over 6-3\,a} \)
Alternativt:
- Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b | Svar 5c | Lösning 5c
Övning 6
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( {3\,(y-3) \over 8\,y} \cdot {24\,y \over y-3} \)
b) \( {x+y \over x^2} \cdot {x\,y \over x+y} \)
c) \( \left({2\,a - 4 \over a^2}\right)\, \Bigg / \,\left({a^2 - 4 \over a^4}\right) \)
Alternativt:
- Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c
VG-övningar: 7-10
Övning 7
Förenkla följande uttryck:
a) \( x^2 - 25 \over 8\,x^2 - 40\,x \)
b) \( 3\,x^2 - 12\,x \over x^2 - 6\,x + 8 \)
c) \( 1 - x\,y \over (x\,y)^2 - x\,y \)
Alternativt:
- Svar 7a | Lösning 7a | Svar 7b | Lösning 7b | Svar 7c | Lösning 7c
Övning 8
Förenkla uttrycken i a) och b) så långt som möjligt:
a) \( {6\,x \over 4 - 9\,x^2} - {1 \over 2 -3\,x} \)
b) \( {1-x \over x+1} - {1+x \over 1-x} + {4\,x \over 1-x^2} \)
c) För vilket värde på \( z\, \) har följande ekvation lösningen \( x = 2\; \)\[ {15\,x^2 - 2\,x - 6 \over 6} = {x - 3\,z \over 2} - {z - 2\,x^2 \over 3} - {z \over x} \]
Alternativt:
- Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c
Övning 9
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
a) \( \left({1 \over 2\,x - 1} + {1 \over 2\,x + 1}\right) \cdot {2\,x + 1 \over 2\,x} \)
b) \( \left({a^2 - 6\,a + 9 \over b^6}\right)\, \Bigg / \,\left({a - 3 \over b^5}\right) \)
c) \( \left(1 - {x^2 \over y^2}\right)\, \Bigg / \,\left(1 - {x \over y}\right) \)
Alternativt:
- Svar 9a | Lösning 9a | Svar 9b | Lösning 9b | Svar 9c | Lösning 9c
Övning 10
En rationell funktion är given\[ f(x) = {x+2 \over x^2 - x - 6} \]
a) Faktorisera nämnaren och skriv \( f(x)\, \) med faktoriserad nämnare.
b) Ange funktionens diskontinuiteter, dvs de x för vilka \( f(x)\, \) inte är definierad.
c) Vilken av funktionens diskontinuiteter är hävbar? Ange en funktion \( g(x)\, \) som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).
d) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Kan man av grafernas utseende dra slutsatsen att funktionerna är identiska?
Alternativt:
- Svar 10a | Lösning 10a | Svar 10b | Lösning 10b | Svar 10c | Lösning 10c | Svar 10d | Lösning 10d
MVG-övningar: 11-12
Övning 11
Förenkla så långt som möjligt\[ {2\,x^2 - x^3 \over 2\,x^2 - 8} - {x \over x+2} + {x+2 \over 2} \]
Alternativt:
Övning 12
Lös ekvationen
\( v - {u \over u\,v + v\,x} = {v\,x^2 \over x^2 - u^2} + {u\,v^2 \over v\,x + u\,v} \)
där \( u\, \) och \( v\, \) är givna konstanter och \( x\, \) ekvationens obekant. Lösningen kommer därför att bli ett rationellt uttryck i \( u\, \) och \( v\, \).
Alternativt:
Facit
1a
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 2 \).
1b
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = -6 \) och för \( x = 1 \).
1c
Uttrycket är definierat för alla (reella) x.
1d
Uttrycket är definierat för alla x utom för \( x = 4 \) och \( x = -4 \).
2a
\( f(3)\, = 0 \)
2b
\( g(2) = {4 \over 3} \)
2c
\( h(-1)\, = 3 \)
2d
\( f(-1)\, \) är inte definierat.
3a
\( 5\;x\,y \)
3b
\( x\;(x+y) \)
3c
\( x\,(x - y) \over y \)
4a
\( - 1\, \)
4b
\( 2\;(x-2) \)
5a
\( {2 \over 3}\, x \) eller \( {2\, x \over 3} \)
5b
\( {2\,x^2 + 3\,x + 4 \over x^3} \)
5c
\( a+16 \over 3\,(a-2) \)
6a
\( 9\, \)
6b
\( y \over x\, \)
6c
\( 2\,a^2 \over a+2 \)
7a
\( x + 5 \over 8\,x \)
7b
\( {3\,x \over x -2} \)
7c
\( - {1 \over x\,y} \)
8a
\( -{1 \over 3\,x + 2} \)
8b
\( 0\, \)
8c
9a
\( 2 \over 2\,x -1 \)
9b
\( {a-3 \over b} \)
9c
\( x + y \over y \)
10a
\( x+2 \over (x+2) \cdot (x-3) \)
10b
\( x = -2\, \)
\( x = 3\, \)
10c
Diskontinuiteten \( x = -2\, \) är hävbar.
\( g(x)\, =\, {1 \over x-3}\)
10d
Nej.
11
\( 1\, \)
12
\( x = {u \over 1 + v^2} \)
Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.