Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 10: Rad 10:
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:#A4A4A4">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big>
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big>
  
  
Rad 17: Rad 17:
 
Bestäm
 
Bestäm
  
a) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} </math>
  
  
b) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} </math>
+
b) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} </math>
  
  
c) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} </math>
+
c) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} </math>
  
  
d) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} </math>
+
d) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} </math>
  
  
e) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} </math>
+
e) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} </math>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.3a Svar 1a|Lösning 1a|2.3a Lösning 1a|Svar 1b|2.3a Svar 1b|Lösning 1b|2.3a Lösning 1b|Svar 1c|2.3a Svar 1c|Lösning 1c|2.3a Lösning 1c|Svar 1d|2.3a Svar 1d|Lösning 1d|2.3a Lösning 1d|Svar 1e|2.3a Svar 1e|Lösning 1e|2.3a Lösning 1e}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.3a Svar 1a|Lösning 1a|2.3a Lösning 1a|Svar 1b|2.3a Svar 1b|Lösning 1b|2.3a Lösning 1b|Svar 1c|2.3a Svar 1c|Lösning 1c|2.3a Lösning 1c|Svar 1d|2.3a Svar 1d|Lösning 1d|2.3a Lösning 1d|Svar 1e|2.3a Svar 1e|Lösning 1e|2.3a Lösning 1e}}</div>
  
Rad 37: Rad 37:
 
Beräkna
 
Beräkna
  
a) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} </math>
  
  
b) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} </math>
+
b) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} </math>
  
  
c) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} </math>
+
c) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} </math>
  
  
d) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} </math>
+
d) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} </math>
  
  
e) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} </math>
+
e) &nbsp; <math> \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} </math>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3a Svar 2a|Lösning 2a|2.3a Lösning 2a|Svar 2b|2.3a Svar 2b|Lösning 2b|2.3a Lösning 2b|Svar 2c|2.3a Svar 2c|Lösning 2c|2.3a Lösning 2c|Svar 2d|2.3a Svar 2d|Lösning 2d|2.3a Lösning 2d|Svar 2e|2.3a Svar 2e|Lösning 2e|2.3a Lösning 2e}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3a Svar 2a|Lösning 2a|2.3a Lösning 2a|Svar 2b|2.3a Svar 2b|Lösning 2b|2.3a Lösning 2b|Svar 2c|2.3a Svar 2c|Lösning 2c|2.3a Lösning 2c|Svar 2d|2.3a Svar 2d|Lösning 2d|2.3a Lösning 2d|Svar 2e|2.3a Svar 2e|Lösning 2e|2.3a Lösning 2e}}</div>
  
Rad 75: Rad 75:
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
  
Betrakta funktionen <math> \displaystyle {\color{White} x} y = f(x) = {12 \over x - 3} {\color{White} x} </math>.
+
Betrakta funktionen <math> \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} </math>.
  
 
a) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>.
 
a) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>.
  
b) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) {\color{White} x} </math>? &nbsp;&nbsp; Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
+
b) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; </math>? &nbsp;&nbsp; Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
  
c) &nbsp;&nbsp; Ange <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3^{+}} f(x) {\color{White} x} </math> och <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3^{-}} f(x) {\color{White} x} </math>. Motivera.
+
c) &nbsp;&nbsp; Ange <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; </math> och <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) </math>. Motivera.
  
d) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\,\, f(x) {\color{White} x} </math>? &nbsp;&nbsp; Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
+
d) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; </math>? &nbsp;&nbsp; Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|2.3a Lösning 4a|Svar 4b|2.3a Svar 4b|Lösning 4b|2.3a Lösning 4b|Svar 4c|2.3a Svar 4d|Lösning 4c|2.3a Lösning 4d|Svar 4d|2.3a Svar 4c|Lösning 4d|2.3a Lösning 4c}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|2.3a Lösning 4a|Svar 4b|2.3a Svar 4b|Lösning 4b|2.3a Lösning 4b|Svar 4c|2.3a Svar 4d|Lösning 4c|2.3a Lösning 4d|Svar 4d|2.3a Svar 4c|Lösning 4d|2.3a Lösning 4c}}
Rad 90: Rad 90:
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
  
Betrakta funktionen <math> \displaystyle {\color{White} x} y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} {\color{White} x} </math>.
+
Betrakta funktionen <math> \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} </math>.
  
a) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 4}\,\, f(x) {\color{White} x} </math>? &nbsp;&nbsp; Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
+
a) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; </math>? &nbsp;&nbsp; Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
  
 
b) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>. Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:
 
b) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>. Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:
Rad 109: Rad 109:
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
  
a) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} </math>
+
a) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} </math>
  
  
b) &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} </math>
+
b) &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} </math>
  
  
c) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} </math>
+
c) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} </math>
  
  
d) &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} </math>
+
d) &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.3b Svar 6a|Lösning 6a|2.3a Lösning 6a|Svar 6b|2.3b Svar 6b|Lösning 6b|2.3a Lösning 6b|Svar 6c|2.3b Svar 6c|Lösning 6c|2.3a Lösning 6c|Svar 6d|2.3b Svar 6d|Lösning 6d|2.3a Lösning 6d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.3b Svar 6a|Lösning 6a|2.3a Lösning 6a|Svar 6b|2.3b Svar 6b|Lösning 6b|2.3a Lösning 6b|Svar 6c|2.3b Svar 6c|Lösning 6c|2.3a Lösning 6c|Svar 6d|2.3b Svar 6d|Lösning 6d|2.3a Lösning 6d}}
Rad 124: Rad 124:
 
<!-- <div class="ovning"> -->
 
<!-- <div class="ovning"> -->
 
<!-- Bestäm de följande gränsvärdena: -->
 
<!-- Bestäm de följande gränsvärdena: -->
<!-- a) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {5\,x\,+\,3 \over 2\,x\,-\,7} </math> -->
+
<!-- a) <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {5\,x\,+\,3 \over 2\,x\,-\,7} </math> -->
<!-- b) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to 3}\,\, {x^2 - 7\,x + 12 \over x - 3} </math> -->
+
<!-- b) <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2 - 7\,x + 12 \over x - 3} </math> -->
<!-- c) <math> \displaystyle {\color{White} x} \lim_{x \to \infty}\,\, {2\,x^2\,+\,4\,x\,-\,3 \over 5\,x^2\,-\,6\,x\,+\,1} </math> -->
+
<!-- c) <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {2\,x^2\,+\,4\,x\,-\,3 \over 5\,x^2\,-\,6\,x\,+\,1} </math> -->
 
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|2.3a Svar 7a|Lösning 7a|2.3a Lösning 7a|Svar 7b|2.3a Svar 7b|Lösning 7b|2.3a Lösning 7b|Svar 7c|2.3a Svar 7c|Lösning 7c|2.3a Lösning 7c}} -->
 
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|2.3a Svar 7a|Lösning 7a|2.3a Lösning 7a|Svar 7b|2.3a Svar 7b|Lösning 7b|2.3a Lösning 7b|Svar 7c|2.3a Svar 7c|Lösning 7c|2.3a Lösning 7c}} -->
 
== Övning 7 ==
 
== Övning 7 ==
Rad 192: Rad 192:
 
<b>Ledning:</b> Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.
 
<b>Ledning:</b> Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.
  
<strong><span style="color:red">Konjugatet</span></strong> till <math> {\color{White} x} a + \sqrt{b} {\color{White} x} </math> är <math> {\color{White} x} a - \sqrt{b} {\color{White} x} </math> och omvänt.
+
<strong><span style="color:red">Konjugatet</span></strong> till <math> \; a + \sqrt{b} \; </math> är <math> \; a - \sqrt{b} \; </math> och omvänt.
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|2.3a Svar 11a|Lösning 11|2.3a Lösning 11}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|2.3a Svar 11a|Lösning 11|2.3a Lösning 11}}

Versionen från 1 november 2015 kl. 13.24

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Bestäm

a)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} \)


b)   \( \displaystyle \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} \)


c)   \( \displaystyle \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} \)


d)   \( \displaystyle \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} \)


e)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} \)


Övning 2

Beräkna

a)   \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} \)


b)   \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} \)


c)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} \)


d)   \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} \)


e)   \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} \)


Övning 3

En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Kaffets temperatur minskar enligt följande modell:

\[ y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x \]

där \( \, y \) är temperaturen i grader Celsius och \( \, x \) är tiden i timmar efter att kaffet hälldes i termosen.

a)    Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.

b)    Rita grafen till funktionen \( y_1 = 0,86\,^x \). Använd grafen för att bestämma \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(0,86\,^x\right) \) .

c)    Använd resultatet från b) för att beräkna \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(21\,+\,74\cdot 0,86\,^x\right) \) .

d)    Hur borde resultatet från c) tolkas?

Övning 4

Betrakta funktionen \( \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} \).

a)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).

b)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; \)?    Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

c)    Ange \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; \) och \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) \). Motivera.

d)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; \)?    Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

Övning 5

Betrakta funktionen \( \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} \).

a)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; \)?    Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

b)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \). Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:

  Varför är grafen en rät linje fast \( f(x) \, \) inte är en linjär funktion?
  Vad händer med grafen i punkten \( x = 4\, \)?


C-övningar: 6-8


Övning 6

a)    Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} \)


b)    Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)


c)    Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)


d)    Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \)

Övning 7

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = x^3 \]

a)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) \) och förenkla.

b)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) - f(x) \) och förenkla.

c)    Bilda uttrycket \( \displaystyle {f(x+h) - f(x) \over h} \) och förenkla.

d)    Bestäm   \( \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \)   .

 Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.

Övning 8

Ange ett exempel på en funktion \( f(x) \) som inte är definierad för \( x = -2 \, \) och som har egenskapen:

\[ \lim_{x \to -2}\,\,f(x) = 3 \]

Verifiera din lösning genom att göra en prövning.


A-övningar: 9-11


Övning 9

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = {1 \over x} \]

Bestäm

\[ \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \]

Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.

Övning 10

Beräkna gränsvärdet

\[ \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,-\,6\,x\,+\,5} \]

Ledning: Faktorisera uttryckets täljare och nämnare och förkorta det.

Övning 11

Beräkna gränsvärdet

\[ \lim_{x \to \infty}\,\,(\,x \,-\, \sqrt{x^2\,-\,x}\,) \]

Ledning: Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.

Konjugatet till \( \; a + \sqrt{b} \; \) är \( \; a - \sqrt{b} \; \) och omvänt.





Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.