Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 13: Rad 13:
  
  
 +
== <b>Övning 1</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> ==
 
 
Bestäm
 
Bestäm
  
Rad 33: Rad 33:
  
  
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
 
Beräkna
 
Beräkna
  
Rad 53: Rad 53:
  
  
 +
== <b>Övning 3</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
 
 
En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Kaffets temperatur minskar enligt följande modell:
 
En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Kaffets temperatur minskar enligt följande modell:
  
Rad 71: Rad 71:
  
  
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
 
Betrakta funktionen <math> \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} </math>
 
Betrakta funktionen <math> \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} </math>
  
Rad 87: Rad 87:
  
  
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
 
 
Betrakta funktionen <math> \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} </math>
 
Betrakta funktionen <math> \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} </math>
  
Rad 106: Rad 106:
  
  
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
 
a) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} </math>
 
a) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} </math>
  
Rad 128: Rad 128:
  
  
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> ==
 
 
Följande funktion är given:
 
Följande funktion är given:
  
Rad 146: Rad 146:
  
  
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
 
Ange ett exempel på en funktion <math> f(x) </math> som inte är definierad för <math> x = -2 \, </math> och som har egenskapen:
 
Ange ett exempel på en funktion <math> f(x) </math> som inte är definierad för <math> x = -2 \, </math> och som har egenskapen:
  
Rad 161: Rad 161:
  
  
 +
== <b>Övning 9</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> ==
 
 
Följande funktion är given:
 
Följande funktion är given:
  
Rad 175: Rad 175:
  
  
 +
== <b>Övning 10</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> ==
 
 
Beräkna gränsvärdet
 
Beräkna gränsvärdet
  
Rad 185: Rad 185:
  
  
 +
== <b>Övning 11</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> ==
 
 
Beräkna gränsvärdet
 
Beräkna gränsvärdet
  
Rad 203: Rad 203:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Versionen från 1 december 2016 kl. 16.53

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Bestäm

a)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} \)


b)   \( \displaystyle \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} \)


c)   \( \displaystyle \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} \)


d)   \( \displaystyle \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} \)


e)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} \)


Övning 2

Beräkna

a)   \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} \)


b)   \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} \)


c)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} \)


d)   \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} \)


e)   \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} \)


Övning 3

En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus. Kaffets temperatur minskar enligt följande modell:

\[ y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x \]

där \( \, y \) är temperaturen i grader Celsius och \( \, x \) är tiden i timmar efter att kaffet hälldes i termosen.

a)    Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.

b)    Rita grafen till funktionen \( y_1 = 0,86\,^x \). Använd grafen för att bestämma \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(0,86\,^x\right) \) .

c)    Använd resultatet från b) för att beräkna \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(21\,+\,74\cdot 0,86\,^x\right) \) .

d)    Hur borde resultatet från c) tolkas?


Övning 4

Betrakta funktionen \( \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} \)

a)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).

b)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; \)?    Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

c)    Ange \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; \) och \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) \) och motivera.

\( \quad\;\; x \to 3^+ \) betyder att närma sig \( \, x = 3 \) från höger och \( x \to 3^- \) att närma sig \( \, x = 3 \) från vänster.

d)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; \)?    Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.


Övning 5

Betrakta funktionen \( \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} \)

a)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; \)?    Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

b)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \). Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:

  Varför är grafen en rät linje fast \( f(x) \, \) inte är en linjär funktion?
  Vad händer med grafen i punkten \( x = 4\, \)?



C-övningar: 6-8


Övning 6

a)    Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} \)


b)    Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)


c)    Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)


d)    Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \)


Övning 7

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = x^3 \]

a)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) \) och förenkla.

b)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) - f(x) \) och förenkla.

c)    Bilda uttrycket \( \displaystyle {f(x+h) - f(x) \over h} \) och förenkla.

d)    Bestäm   \( \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \)   .

 Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.


Övning 8

Ange ett exempel på en funktion \( f(x) \) som inte är definierad för \( x = -2 \, \) och som har egenskapen:

\[ \lim_{x \to -2}\,\,f(x) = 3 \]

Verifiera din lösning genom att göra en prövning.



A-övningar: 9-11


Övning 9

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = {1 \over x} \]

Bestäm

\[ \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \]

Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.


Övning 10

Beräkna gränsvärdet

\[ \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,-\,6\,x\,+\,5} \]

Ledning: Faktorisera uttryckets täljare och nämnare och förkorta det.


Övning 11

Beräkna gränsvärdet

\[ \lim_{x \to \infty}\,\,(\,x \,-\, \sqrt{x^2\,-\,x}\,) \]

Ledning: Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.

Konjugatet   till \( \; a + \sqrt{b} \; \) är \( \; a - \sqrt{b} \; \) och omvänt.





Copyright © 2011-2016 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.