Skillnad mellan versioner av "2.4 Övningar till Derivatans definition"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 5)
m
 
(65 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 +
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[2.4 Derivatans definition: Från sekanten till tangenten|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[2.3 Gränsvärde| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
 +
{{Not selected tab|[[2.4 Derivatans definition|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[2.4 Övningar till Derivatans definition|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[2.4 Övningar till Derivatans definition|Övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
__NOTOC__
 
== E-övningar: 1-4 ==
 
  
== Övning 1 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span></Big></Big></Big>
<div class="ovning">
+
 
 +
 
 +
== <b>Övning 1</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 
Följande funktion är given:
 
Följande funktion är given:
  
:<math> y = f(x) = 6\,x </math>
+
::<math> y = f(x) = 6\,x </math>
  
a) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 1 \leq x \,\leq\, 5 </math>.
+
a) &nbsp; Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 1 \leq x \,\leq\, 5 </math>.
  
b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 2 \leq x \,\leq\, 4 </math>.
+
b) &nbsp; Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 2 \leq x \,\leq\, 4 </math>.
  
c) Ställ upp ett uttryck för <math> f(3+h)\, </math> genom att sätta in <math> 3+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 6\,x </math>.
+
c) &nbsp; Ställ upp ett uttryck för <math> f(3+h)\, </math> genom att sätta in <math> 3+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 6\,x </math>.
  
d) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(3) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 3\, </math>.
+
d) &nbsp; Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(3) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 3\, </math>.
  
e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.
+
e) &nbsp; Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.3 Svar 2a|Lösning 1a|2.3 Lösning 2a|Svar 1b|2.3 Svar 2b|Lösning 1b|2.3 Lösning 2b|Svar 1c|2.3 Svar 2c|Lösning 1c|2.3 Lösning 2c|Svar 1d|2.3 Svar 2d|Lösning 1d|2.3 Lösning 2d|Svar 1e|2.3 Svar 2e}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.3 Svar 2a|Lösning 1a|2.3 Lösning 2a|Svar 1b|2.3 Svar 2b|Lösning 1b|2.3 Lösning 2b|Svar 1c|2.3 Svar 2c|Lösning 1c|2.3 Lösning 2c|Svar 1d|2.3 Svar 2d|Lösning 1d|2.3 Lösning 2d|Svar 1e|2.3 Svar 2e}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.3 Svar 2a|Svar 1a]] | [[2.3 Lösning 2a|Lösning 1a]] | [[2.3 Svar 2b|Svar 1b]] | [[2.3 Lösning 2b|Lösning 1b]] | [[2.3 Svar 2c|Svar 1c]] | [[2.3 Lösning 2c|Lösning 1c]] | [[2.3 Svar 2d|Svar 1d]] | [[2.3 Lösning 2d|Lösning 1d]] | [[2.3 Svar 2e|Svar 1e]]</small></small> -->
 
  
== Övning 2 ==
+
== <b>Övning 2</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
 
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
  
 
::::::<math> y = f(x) = 5\;x^2 </math>
 
::::::<math> y = f(x) = 5\;x^2 </math>
  
där <math> {\color{White} x} \quad \!\!  x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} </math>
+
där <math> \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} </math>
  
 
:::<math> y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} </math>
 
:::<math> y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} </math>
  
a) Ställ upp ett uttryck för <math> f(1+h)\, </math> genom att sätta in <math> 1+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 5\,x^2 </math>.
+
a) &nbsp; Ställ upp ett uttryck för <math> f(1+h)\, </math> genom att sätta in <math> 1+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 5\,x^2 </math>.
  
b) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet.
+
b) &nbsp; Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3 Svar 3a|Lösning 2a|2.3 Lösning 3a|Svar 2b|2.3 Svar 3b|Lösning 2b|2.3 Lösning 3b}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3 Svar 3a|Lösning 2a|2.3 Lösning 3a|Svar 2b|2.3 Svar 3b|Lösning 2b|2.3 Lösning 3b}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.3 Svar 3a|Svar 2a]] | [[2.3 Lösning 3a|Lösning 2a]] | [[2.3 Svar 3b|Svar 2b]] | [[2.3 Lösning 3b|Lösning 2b]] </small></small> -->
 
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
  
 
:::::::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math>
 
:::::::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math>
  
där <math> {\color{White} x} \quad \!\!  x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} </math>
+
där <math> \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} </math>
  
 
:::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math>
 
:::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math>
  
a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?
+
a) &nbsp; Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?
  
b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde?
+
b) &nbsp; Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning i slutet av 2014 om modellen ovan fortfarande gällde?
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.3 Svar 4a|Lösning 3a|2.3 Lösning 4a|Svar 3b|2.3 Svar 4b|Lösning 3b|2.3 Lösning 4b}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.3 Svar 4a|Lösning 3a|2.3 Lösning 4a|Svar 3b|2.3 Svar 4b|Lösning 3b|2.3 Lösning 3b}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.3 Svar 4a|Svar 3a]] | [[2.3 Lösning 4a|Lösning 3a]] | [[2.3 Svar 4b|Svar 3b]] | [[2.3 Lösning 4b|Lösning 3b]]</small></small> -->
 
  
== Övning 4 ==
+
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Följande funktion är given:
 
Följande funktion är given:
  
:<math> y = f(x) = 4\, </math>
+
:::<math> y = f(x) = 4\, </math>
  
 
Dvs funktionens värde för <u>alla</u> <math> x\, </math> är <math> 4\, </math>.
 
Dvs funktionens värde för <u>alla</u> <math> x\, </math> är <math> 4\, </math>.
  
a) Rita grafen till funktionen.
+
a) &nbsp; Rita grafen till funktionen.
  
b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 0 \leq x \,\leq\, 2 </math>.
+
b) &nbsp; Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 0 \leq x \,\leq\, 2 </math>.
  
c) Vad blir <math> f(1+h)\, </math> ?
+
c) &nbsp; Vad blir <math> f(1+h)\, </math> ?
  
d) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 1\, </math>.
+
d) &nbsp; Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 1\, </math>.
  
e) Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.
+
e) &nbsp; Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3 Svar 1a|Svar 4b|2.3 Svar 1b|Lösning 4b|2.3 Lösning 1b|Svar 4c|2.3 Svar 1c|Lösning 4c|2.3 Lösning 1c|Svar 4d|2.3 Svar 1d|Lösning 4d|2.3 Lösning 1d|Svar 4e|2.3 Svar 1e}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3 Svar 1a|Svar 4b|2.3 Svar 1b|Lösning 4b|2.3 Lösning 1b|Svar 4c|2.3 Svar 1c|Lösning 4c|2.3 Lösning 1c|Svar 4d|2.3 Svar 1d|Lösning 4d|2.3 Lösning 1d|Svar 4e|2.3 Svar 1e}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.3 Svar 1a|Svar 4a]] | [[2.3 Svar 1b|Svar 4b]] | [[2.3 Lösning 1b|Lösning 4b]] | [[2.3 Svar 1c|Svar 4c]] | [[2.3 Lösning 1c|Lösning 4c]] | [[2.3 Svar 1d|Svar 4d]] | [[2.3 Lösning 1d|Lösning 4d]] | [[2.3 Svar 1e|Svar 4e]]</small></small> -->
 
  
== C-övningar: 5-6 ==
 
  
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
I [[2.2 Genomsnittlig förändringshastighet#Exempel_2|förra avsnitt, Exempel 2]] i Teori-delen betraktade vi följande problem:
 
  
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big>
  
:::<math> y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 </math>
 
där <math> {\color{White} x} \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} </math>
 
  
:::<math> y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} </math>
+
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen
  
a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden <math> x = 25\, </math>.
+
::<math> y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, a </math>  
  
b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut?
+
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 5|2.3 Svar 7|Lösning 5|2.3 Lösning 7}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.3 Svar 5a|Lösning 5a|2.3 Lösning 5a|Svar 5b|2.3 Svar 5b|Lösning 5b|2.3 Lösning 5b}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.3 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.3 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.3 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.3 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small> -->
 
  
== Övning 6 ==
+
== <b>Övning 6</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln
+
a) &nbsp; Beräkna med hjälp av derivatans definition derivatan till parabeln
  
::<math> y \, = \, x^2 </math>  
+
::<math> y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, -3 </math>  
  
i punkten
+
b) &nbsp; Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.
  
::<math> x \, = \, -3 </math>  
+
c) &nbsp; Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.3 Svar 6a|Lösning 6a|2.3 Lösning 6a|Svar 6b|2.3 Svar 6b|Lösning 6b|2.3 Lösning 6b|Lösning 6c|2.3 Lösning 6c}}</div>
  
b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.
 
  
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
 
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.3 Svar 6a|Lösning 6a|2.3 Lösning 6a|Svar 6b|2.3 Svar 6b|Lösning 6b|2.3 Lösning 6b|Svar 6c|2.3 Svar 6c|Lösning 6c|2.3 Lösning 6c}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.3 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.3 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.3 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.3 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[2.3 Svar 6c|Svar 6c]] | [[2.3 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small> -->
 
  
== A-övningar: 7-8 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
  
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen
 
  
::<math> y \, = \, x^2 </math>
+
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
I [[2.4_Derivatans_definition#Exempel_Oljetank|<strong><span style="color:blue">Exempel Oljetank</span></strong>]] betraktade vi följande problem:
  
i punkten
+
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
  
::<math> x = a\, </math>.
+
:::<math> y \, = \, f(x) = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 </math>
 +
där <math> \; \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} </math>
  
Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt.
+
:::<math> y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} </math>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.3 Svar 7|Lösning 7|2.3 Lösning 7}}
+
a) &nbsp; Beräkna med hjälp av derivatans definition oljans utströmningshastighet vid tiden <math> x = 25\, </math>.
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.3 Svar 7|Svar 7]] | [[2.3 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small> -->
+
  
== Övning 8 ==
+
b) &nbsp; Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut?
<div class="ovning">
+
Följande funktion är given:
+
  
::<math> y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 </math>
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Använd utströmningsfunktionens derivata som funktion från [[2.4_Derivatans_definition#Exempel_Oljetank_.28utvidgat.29|<strong><span style="color:blue">Exempel Oljetank (utvidgat)</span></strong>]].
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|2.3 Svar 5a|Lösning 7a|2.3 Lösning 5a|Svar 7b|2.3 Svar 5b|Lösning 7b|2.3 Lösning 5b}}</div>
  
a) Rita funktionens graf.
 
  
b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten <math> x = 1\, </math>.
+
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Följande funktion är given:
  
c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> y\, </math> i samma punkt.
+
::<math> y \, = \, f(x) = \, 3\,x^2 - 2\,x - 4 </math>
  
d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.
+
a) &nbsp; Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten <math> x = 1\, </math>. Tolka resultatet geometriskt.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.3 Svar 8a|Svar 8b|2.3 Svar 8b|Lösning 8b|2.3 Lösning 8b|Svar 8c|2.3 Svar 8c|Lösning 8c|2.3 Lösning 8c|Svar 8d|2.3 Svar 8d|Lösning 8d|2.3 Lösning 8d}}
+
b) &nbsp; Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> y = f(x)\, </math> i samma punkt.
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.3 Svar 8a|Svar 8a]] | [[2.3 Svar 8b|Svar 8b]] | [[2.3 Lösning 8b|Lösning 8b]] | [[2.3 Svar 8c|Svar 8c]] | [[2.3 Lösning 8c|Lösning 8c]] | [[2.3 Svar 8d|Svar 8d]] | [[2.3 Lösning 8d|Lösning 8d]]</small></small> -->
+
  
 +
c) &nbsp; Rita funktionens och tangentens graf i samma koordinatsystem.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.3 Svar 8a|Lösning 8a|2.3 Lösning 8a|Svar 8b|2.3 Svar 8b|Lösning 8b|2.3 Lösning 8b|Lösning 8c|2.3 Lösning 8c}}</div>
  
  
 +
<!--
 
= Facit =
 
= Facit =
  
Rad 239: Rad 224:
 
== 8b ==
 
== 8b ==
 
<math> 4\, </math>
 
<math> 4\, </math>
 +
-->
 +
 +
  
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 13 maj 2019 kl. 11.09

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 6\,x \]

a)   Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 1 \leq x \,\leq\, 5 \).

b)   Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 4 \).

c)   Ställ upp ett uttryck för \( f(3+h)\, \) genom att sätta in \( 3+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 6\,x \).

d)   Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(3) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 3\, \).

e)   Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.


Övning 2

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = 5\;x^2 \]

där \( \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} \)

\[ y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} \]

a)   Ställ upp ett uttryck för \( f(1+h)\, \) genom att sätta in \( 1+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 5\,x^2 \).

b)   Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \). Tolka resultatet.


Övning 3

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där \( \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} \)

\[ y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} \]

a)   Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?

b)   Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning i slutet av 2014 om modellen ovan fortfarande gällde?


Övning 4

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 4\, \]

Dvs funktionens värde för alla \( x\, \) är \( 4\, \).

a)   Rita grafen till funktionen.

b)   Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, 2 \).

c)   Vad blir \( f(1+h)\, \) ?

d)   Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 1\, \).

e)   Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.



C-övningar: 5-6


Övning 5

Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen

\[ y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, a \]

Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.


Övning 6

a)   Beräkna med hjälp av derivatans definition derivatan till parabeln

\[ y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, -3 \]

b)   Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.

c)   Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.



A-övningar: 7-8


Övning 7

I Exempel Oljetank betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, f(x) = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där \( \; \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} \)

\[ y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} \]

a)   Beräkna med hjälp av derivatans definition oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).

b)   Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?

       Använd utströmningsfunktionens derivata som funktion från Exempel Oljetank (utvidgat).


Övning 8

Följande funktion är given:

\[ y \, = \, f(x) = \, 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]

a)   Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \). Tolka resultatet geometriskt.

b)   Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y = f(x)\, \) i samma punkt.

c)   Rita funktionens och tangentens graf i samma koordinatsystem.




Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.