Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Created page with "{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |   {{Not selected tab|[[2.4 Deriveringsregler|T...")
 
m (Övning 1)
Rad 11: Rad 11:
 
== Övning 1 ==
 
== Övning 1 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Följande funktion är given:
+
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
  
:<math> y = f(x) = 4\, </math>
+
Anta alltid <math> y = f(x) </math>.
  
a) Rita grafen till funktionen.
+
a) <math> y = -8\, </math>
  
b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 0 \leq x \,\leq\, 2 </math>.
+
b) <math> y = 12\,x - 7 </math>
  
c) Vad är <math> f(1+h)\, </math> dvs funktionens värde för <math> x = 1+h\, </math>?
+
c) <math> y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 </math>
  
d) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 1\, </math>.
+
d) <math> y = x </math>
  
e) Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.
+
e) <math> y = x + 6 </math>
  
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.3 Svar 1a|Svar 1b|2.3 Svar 1b|Lösning 1b|2.3 Lösning 1b|Svar 1c|2.3 Svar 1c|Lösning 1c|2.3 Lösning 1c|Svar 1d|2.3 Svar 1d|Lösning 1d|2.3 Lösning 1d|Svar 1e|2.3 Svar 1e}}
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.3 Svar 1a|Svar 1b|2.3 Svar 1b|Lösning 1b|2.3 Lösning 1b|Svar 1c|2.3 Svar 1c|Lösning 1c|2.3 Lösning 1c|Svar 1d|2.3 Svar 1d|Lösning 1d|2.3 Lösning 1d|Svar 1e|2.3 Svar 1e}}

Versionen från 8 maj 2011 kl. 16.05

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-4

Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

Anta alltid \( y = f(x) \).

a) \( y = -8\, \)

b) \( y = 12\,x - 7 \)

c) \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d) \( y = x \)

e) \( y = x + 6 \)

Alternativt:

Svar 1a | Svar 1b | Lösning 1b | Svar 1c | Lösning 1c | Svar 1d | Lösning 1d | Svar 1e

Övning 2

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 6\,x \]

a) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 1 \leq x \,\leq\, 5 \).

b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 4 \).

c) Vad är \( f(3+h)\, \) dvs funktionens värde för \( x = 3+h\, \)?

d) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(3) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 3\, \).

e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera dit svar.

Alternativt:

Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e

Övning 3

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = 5\;x^2 \]

där

\[ x =\, \] Tiden i sekunder
\[ y =\, \] Sträckan som äpplet faller i meter


a) Vad är \( f(1+h)\, \)?

b) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \). Tolka resultatet.

Alternativt:

Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b

Övning 4

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där

\[ x =\, \] Tiden i antal år efter 1900 (början)
\[ y =\, \] Sveriges befolkning i miljoner

a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?

b) Svara utan att räkna: Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning idag om modellen ovan fortfarande gällde?

Alternativt:

Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b

VG-övningar: 5-6

Övning 5

I förra avsnitt, Exempel 2 i Teori-delen betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där

\[ x \, = \, \] Tiden i minuter
\[ y \, = \, \] Oljans volym i liter

a) Beräkna oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).

b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?

Alternativt:

Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b

Övning 6

a) Beräkna med derivatans definition derivatan till parabeln

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten med

\[ x \, = \, -3 \]

b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c

MVG-övningar: 7-8

Övning 7

Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen

\[ y \, = \, x^2 \]

i punkten

\[ x = a\, \].

Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.

Alternativt:

Svar 7 | Lösning 7

Övning 8

Följande funktion är given:

\[ y = 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]

a) Rita funktionens graf.

b) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \).

c) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y\, \) i samma punkt.

d) Rita tangentens graf i samma koordinatsystem.

Alternativt:

Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c | Svar 8d | Lösning 8d


Copyright © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.