Skillnad mellan versioner av "2.4 Övningar till Derivatans definition"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 8) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(36 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[2.3 Gränsvärde|< | + | {{Not selected tab|[[2.3 Gränsvärde| << Förra avsnitt]]}} |
− | {{Not selected tab|[[2.4 Derivatans definition| | + | {{Not selected tab|[[2.4 Derivatans definition|Genomgång]]}} |
{{Selected tab|[[2.4 Övningar till Derivatans definition|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[2.4 Övningar till Derivatans definition|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler|Nästa avsnitt | + | {{Not selected tab|[[2.5 Deriveringsregler|Nästa avsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | <Big><Big><Big><span style="color: | + | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span></Big></Big></Big> |
− | == Övning 1 == | + | == <b>Övning 1</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
− | :<math> y = f(x) = 6\,x </math> | + | ::<math> y = f(x) = 6\,x </math> |
− | a) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 1 \leq x \,\leq\, 5 </math>. | + | a) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 1 \leq x \,\leq\, 5 </math>. |
− | b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 2 \leq x \,\leq\, 4 </math>. | + | b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 2 \leq x \,\leq\, 4 </math>. |
− | c) Ställ upp ett uttryck för <math> f(3+h)\, </math> genom att sätta in <math> 3+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 6\,x </math>. | + | c) Ställ upp ett uttryck för <math> f(3+h)\, </math> genom att sätta in <math> 3+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 6\,x </math>. |
− | d) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(3) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 3\, </math>. | + | d) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(3) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 3\, </math>. |
− | e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar. | + | e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar. |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|2.3 Svar 2a|Lösning 1a|2.3 Lösning 2a|Svar 1b|2.3 Svar 2b|Lösning 1b|2.3 Lösning 2b|Svar 1c|2.3 Svar 2c|Lösning 1c|2.3 Lösning 2c|Svar 1d|2.3 Svar 2d|Lösning 1d|2.3 Lösning 2d|Svar 1e|2.3 Svar 2e}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == Övning 2 == | + | == <b>Övning 2</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen | Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen | ||
::::::<math> y = f(x) = 5\;x^2 </math> | ::::::<math> y = f(x) = 5\;x^2 </math> | ||
− | där <math> | + | där <math> \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} </math> |
:::<math> y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} </math> | :::<math> y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} </math> | ||
− | a) Ställ upp ett uttryck för <math> f(1+h)\, </math> genom att sätta in <math> 1+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 5\,x^2 </math>. | + | a) Ställ upp ett uttryck för <math> f(1+h)\, </math> genom att sätta in <math> 1+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 5\,x^2 </math>. |
− | b) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet. | + | b) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet. |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3 Svar 3a|Lösning 2a|2.3 Lösning 3a|Svar 2b|2.3 Svar 3b|Lösning 2b|2.3 Lösning 3b}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == Övning 3 == | + | == <b>Övning 3</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen | Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen | ||
:::::::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math> | :::::::<math> y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 </math> | ||
− | där <math> | + | där <math> \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} </math> |
:::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math> | :::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math> | ||
− | a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)? | + | a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)? |
− | b) | + | b) Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning i slutet av 2014 om modellen ovan fortfarande gällde? |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.3 Svar 4a|Lösning 3a|2.3 Lösning 4a|Svar 3b|2.3 Svar 4b|Lösning 3b|2.3 Lösning 4b}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == Övning 4 == | + | == <b>Övning 4</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
− | :<math> y = f(x) = 4\, </math> | + | :::<math> y = f(x) = 4\, </math> |
Dvs funktionens värde för <u>alla</u> <math> x\, </math> är <math> 4\, </math>. | Dvs funktionens värde för <u>alla</u> <math> x\, </math> är <math> 4\, </math>. | ||
− | a) Rita grafen till funktionen. | + | a) Rita grafen till funktionen. |
− | b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 0 \leq x \,\leq\, 2 </math>. | + | b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet <math> 0 \leq x \,\leq\, 2 </math>. |
− | c) Vad blir <math> f(1+h)\, </math> ? | + | c) Vad blir <math> f(1+h)\, </math> ? |
− | d) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 1\, </math>. | + | d) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math> dvs funktionens exakta derivata i punkten <math> x = 1\, </math>. |
− | e) Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar. | + | e) Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar. |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3 Svar 1a|Svar 4b|2.3 Svar 1b|Lösning 4b|2.3 Lösning 1b|Svar 4c|2.3 Svar 1c|Lösning 4c|2.3 Lösning 1c|Svar 4d|2.3 Svar 1d|Lösning 4d|2.3 Lösning 1d|Svar 4e|2.3 Svar 1e}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | == <b>Övning 5</b> == | |
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen | ||
− | + | ::<math> y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, a </math> | |
− | + | ||
− | + | Förenkla uttrycket i <math> a\, </math> så långt som möjligt. | |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 5|2.3 Svar 7|Lösning 5|2.3 Lösning 7}}</div> | ||
− | |||
− | + | == <b>Övning 6</b> == | |
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | a) Beräkna med hjälp av derivatans definition derivatan till parabeln | ||
− | + | ::<math> y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, -3 </math> | |
− | + | b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. | |
− | <div | + | {{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.3 Svar 6a|Lösning 6a|2.3 Lösning 6a|Svar 6b|2.3 Svar 6b|Lösning 6b|2.3 Lösning 6b|Lösning 6c|2.3 Lösning 6c}}</div> |
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | < | + | <Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big> |
− | < | + | |
− | :< | + | |
− | < | + | == <b>Övning 7</b> == |
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | I [[2.4_Derivatans_definition#Exempel_Oljetank|<strong><span style="color:blue">Exempel Oljetank</span></strong>]] betraktade vi följande problem: | ||
− | + | En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen: | |
− | + | ||
− | + | ||
− | ::<math> y \, = \, f(x) = \, x^2 \ | + | :::<math> y \, = \, f(x) = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 </math> |
+ | där <math> \; \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} </math> | ||
− | + | :::<math> y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} </math> | |
+ | |||
+ | a) Beräkna med hjälp av derivatans definition oljans utströmningshastighet vid tiden <math> x = 25\, </math>. | ||
+ | |||
+ | b) Efter hur många minuter läcker oljan med <math> 300\, </math> liter per minut? | ||
+ | |||
+ | Använd utströmningsfunktionens derivata som funktion från [[2.4_Derivatans_definition#Exempel_Oljetank_.28utvidgat.29|<strong><span style="color:blue">Exempel Oljetank (utvidgat)</span></strong>]]. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 7a|2.3 Svar 5a|Lösning 7a|2.3 Lösning 5a|Svar 7b|2.3 Svar 5b|Lösning 7b|2.3 Lösning 5b}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == Övning 8 == | + | == <b>Övning 8</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnA"> |
Följande funktion är given: | Följande funktion är given: | ||
::<math> y \, = \, f(x) = \, 3\,x^2 - 2\,x - 4 </math> | ::<math> y \, = \, f(x) = \, 3\,x^2 - 2\,x - 4 </math> | ||
− | a) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten <math> x = 1\, </math>. Tolka resultatet geometriskt. | + | a) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten <math> x = 1\, </math>. Tolka resultatet geometriskt. |
− | b) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> y = f(x)\, </math> i samma punkt. | + | b) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan <math> y = f(x)\, </math> i samma punkt. |
− | c) Rita funktionens och tangentens graf i samma koordinatsystem. | + | c) Rita funktionens och tangentens graf i samma koordinatsystem. |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.3 Svar 8a|Lösning 8a|2.3 Lösning 8a|Svar 8b|2.3 Svar 8b|Lösning 8b|2.3 Lösning 8b|Lösning 8c|2.3 Lösning 8c}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | <!-- | ||
= Facit = | = Facit = | ||
Rad 236: | Rad 224: | ||
== 8b == | == 8b == | ||
<math> 4\, </math> | <math> 4\, </math> | ||
+ | --> | ||
+ | |||
+ | |||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 13 maj 2019 kl. 11.09
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
E-övningar: 1-4
Övning 1
Följande funktion är given:
- \[ y = f(x) = 6\,x \]
a) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 1 \leq x \,\leq\, 5 \).
b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 4 \).
c) Ställ upp ett uttryck för \( f(3+h)\, \) genom att sätta in \( 3+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 6\,x \).
d) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(3) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 3\, \).
e) Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.
Övning 2
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
- \[ y = f(x) = 5\;x^2 \]
där \( \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} \)
- \[ y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} \]
a) Ställ upp ett uttryck för \( f(1+h)\, \) genom att sätta in \( 1+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 5\,x^2 \).
b) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \). Tolka resultatet.
Övning 3
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
- \[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]
där \( \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} \)
- \[ y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} \]
a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?
b) Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning i slutet av 2014 om modellen ovan fortfarande gällde?
Övning 4
Följande funktion är given:
- \[ y = f(x) = 4\, \]
Dvs funktionens värde för alla \( x\, \) är \( 4\, \).
a) Rita grafen till funktionen.
b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, 2 \).
c) Vad blir \( f(1+h)\, \) ?
d) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 1\, \).
e) Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.
C-övningar: 5-6
Övning 5
Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen
- \[ y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, a \]
Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.
Övning 6
a) Beräkna med hjälp av derivatans definition derivatan till parabeln
- \[ y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, -3 \]
b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.
c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.
A-övningar: 7-8
Övning 7
I Exempel Oljetank betraktade vi följande problem:
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
- \[ y \, = \, f(x) = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]
där \( \; \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} \)
- \[ y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} \]
a) Beräkna med hjälp av derivatans definition oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).
b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?
Använd utströmningsfunktionens derivata som funktion från Exempel Oljetank (utvidgat).
Övning 8
Följande funktion är given:
- \[ y \, = \, f(x) = \, 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]
a) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \). Tolka resultatet geometriskt.
b) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y = f(x)\, \) i samma punkt.
c) Rita funktionens och tangentens graf i samma koordinatsystem.
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.