Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(12 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 75: Rad 75:
  
  
== <b>Övning 4</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
Betrakta funktionen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} </math>
 
  
a) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>.
 
  
b) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; </math>?
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 4-7</span></Big></Big></Big>
  
:&nbsp;Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
 
 
c) &nbsp;&nbsp; Ange <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; </math> och <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) </math> och motivera.
 
  
<math> \quad\;\; x \to 3^+ </math> betyder att närma sig <math> \, x = 3 </math> från höger och
+
== <b>Övning 4</b> ==
 
+
<math> \quad\;\; x \to 3^- </math> att närma sig <math> \, x = 3 </math> från vänster.
+
 
+
d) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; </math>?
+
 
+
:&nbsp;Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
+
{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|2.3a Lösning 4a|Svar 4b|2.3a Svar 4b|Lösning 4b|2.3a Lösning 4b|Svar 4c|2.3a Svar 4d|Lösning 4c|2.3a Lösning 4d|Svar 4d|2.3a Svar 4c|Lösning 4d|2.3a Lösning 4c}}</div>
+
 
+
 
+
== <b>Övning 5</b> ==
+
<div class="ovnE">
+
Betrakta funktionen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} </math>
+
 
+
a) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; </math>?
+
 
+
:&nbsp;Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
+
 
+
b) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>.
+
 
+
:&nbsp; Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:
+
 
+
:&nbsp; Varför är grafen en rät linje fast <math> f(x) \, </math> inte är en linjär funktion?
+
 
+
:&nbsp; Vad händer med grafen i punkten <math> x = 4\, </math>?
+
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.3b Svar 5a|Lösning 5a|2.3a Lösning 5a|Lösning 5b|2.3a Lösning 5b}}</div>
+
 
+
 
+
 
+
 
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 6-8</span></Big></Big></Big>
+
 
+
 
+
== <b>Övning 6</b> ==
+
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
a) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} </math>
 
a) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} </math>
Rad 132: Rad 92:
  
 
d) &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} </math>
 
d) &nbsp;&nbsp; Bestäm <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.3b Svar 6a|Lösning 6a|2.3a Lösning 6a|Svar 6b|2.3b Svar 6b|Lösning 6b|2.3a Lösning 6b|Svar 6c|2.3b Svar 6c|Lösning 6c|2.3a Lösning 6c|Svar 6d|2.3b Svar 6d|Lösning 6d|2.3a Lösning 6d}}</div>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.3b Svar 6a|Lösning 4a|2.3a Lösning 6a|Svar 4b|2.3b Svar 6b|Lösning 4b|2.3a Lösning 6b|Svar 4c|2.3b Svar 6c|Lösning 4c|2.3a Lösning 6c|Svar 4d|2.3b Svar 6d|Lösning 4d|2.3a Lösning 6d}}</div>
 
<!-- == Övning 7 == -->
 
<!-- == Övning 7 == -->
 
<!-- <div class="ovning"> -->
 
<!-- <div class="ovning"> -->
Rad 142: Rad 102:
  
  
== <b>Övning 7</b> ==
+
== <b>Övning 5</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
Följande funktion är given<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad y = f(x) = x^3 </math>
 
Följande funktion är given<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad y = f(x) = x^3 </math>
Rad 155: Rad 115:
  
 
:&nbsp;Betrakta under gränsprocessen <math> \, x </math> som en konstant.
 
:&nbsp;Betrakta under gränsprocessen <math> \, x </math> som en konstant.
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|2.3a Svar 8a|Lösning 7a|2.3a Lösning 8a|Svar 7b|2.3a Svar 8b|Lösning 7b|2.3a Lösning 7b|Svar 7c|2.3a Svar 7c|Lösning 7c|2.3a Lösning 7c|Svar 7d|2.3a Svar 7d|Lösning 7d|2.3a Lösning 7d}}</div>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.3a Svar 8a|Lösning 5a|2.3a Lösning 8a|Svar 5b|2.3a Svar 8b|Lösning 5b|2.3a Lösning 7b|Svar 5c|2.3a Svar 7c|Lösning 5c|2.3a Lösning 7c|Svar 5d|2.3a Svar 7d|Lösning 5d|2.3a Lösning 7d}}</div>
  
  
== <b>Övning 8</b> ==
+
== <b>Övning 6</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
Ange ett exempel på en funktion <math> f(x) </math> som
 
Ange ett exempel på en funktion <math> f(x) </math> som
Rad 166: Rad 126:
  
 
Verifiera din lösning genom att göra en kontroll.
 
Verifiera din lösning genom att göra en kontroll.
{{#NAVCONTENT:Svar 8|2.3a Svar 9|Lösning 8|2.3a Lösning 8}}</div>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6|2.3a Svar 9|Lösning 6|2.3a Lösning 8}}</div>
  
  
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Betrakta funktionen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} </math>
 +
 +
a) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>.
 +
 +
b) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; </math>?
 +
 +
:&nbsp;Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
 +
 +
c) &nbsp;&nbsp; Ange <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; </math> och <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) </math> och motivera.
 +
 +
<math> \quad\;\; x \to 3^+ </math> betyder att närma sig <math> \, x = 3 </math> från höger och
 +
 +
<math> \quad\;\; x \to 3^- </math> att närma sig <math> \, x = 3 </math> från vänster.
 +
 +
d) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; </math>?
 +
 +
:&nbsp;Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 7a|2.3a Lösning 4a|Svar 7b|2.3a Svar 4b|Lösning 7b|2.3a Lösning 4b|Svar 7c|2.3a Svar 4d|Lösning 7c|2.3a Lösning 4d|Svar 7d|2.3a Svar 4c|Lösning 7d|2.3a Lösning 4c}}</div>
 +
 +
 +
 +
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 8-11</span></Big></Big></Big>
 +
 +
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Betrakta funktionen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} </math>
 +
 +
a) &nbsp;&nbsp; Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; </math>?
 +
 +
:&nbsp;Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
 +
 +
b) &nbsp;&nbsp; Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>.
 +
 +
:&nbsp;Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:
  
 +
:&nbsp;Varför är grafen en rät linje fast <math> f(x) \, </math> inte är en linjär funktion?
  
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 9-11</span></Big></Big></Big>
+
:&nbsp;Vad händer med grafen i punkten <math> x = 4\, </math>?
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|2.3b Svar 5a|Lösning 8a|2.3a Lösning 5a|Lösning 8b|2.3a Lösning 5b}}</div>
  
  
Rad 178: Rad 178:
 
Följande funktion är given<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle  y = f(x) = {1 \over x} </math>
 
Följande funktion är given<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle  y = f(x) = {1 \over x} </math>
  
Bestäm<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} </math>
+
Bestäm<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\quad \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} </math>
  
 
Betrakta under gränsprocessen <math> \, x </math> som en konstant.
 
Betrakta under gränsprocessen <math> \, x </math> som en konstant.
Rad 186: Rad 186:
 
== <b>Övning 10</b> ==
 
== <b>Övning 10</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
Beräkna gränsvärdet<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,-\,6\,x\,+\,5} </math>
+
Beräkna gränsvärdet<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,-\,6\,x\,+\,5} </math>
  
 
<b>Ledning:</b> Faktorisera uttryckets täljare och nämnare och förkorta det.
 
<b>Ledning:</b> Faktorisera uttryckets täljare och nämnare och förkorta det.
Rad 194: Rad 194:
 
== <b>Övning 11</b> ==
 
== <b>Övning 11</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
Beräkna gränsvärdet<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\lim_{x \to \infty}\,\,(\,x \,-\, \sqrt{x^2\,-\,x}\,) </math>
+
Beräkna gränsvärdet<span style="color:black">:</span> <math> \displaystyle \qquad \lim_{x \to \infty}\,\,\left(\,x \,-\, \sqrt{x^2\,-\,x}\,\right) </math>
  
 
<b>Ledning:</b> Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.
 
<b>Ledning:</b> Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.
  
<strong><span style="color:red">Konjugatet</span></strong> &nbsp; till <math> \; a + \sqrt{b} \; </math> är <math> \; a - \sqrt{b} \; </math> och omvänt.
+
<b><span style="color:red">Konjugatet</span></b> &nbsp; till <math> \; a + \sqrt{b} \; </math> är <math> \; a - \sqrt{b} \; </math> och omvänt.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 11|2.3a Svar 11a|Lösning 11|2.3a Lösning 11}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 11|2.3a Svar 11a|Lösning 11|2.3a Lösning 11}}</div>
  
Rad 210: Rad 210:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 7 november 2018 kl. 12.59

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Bestäm

a)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} \)


b)   \( \displaystyle \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} \)


c)   \( \displaystyle \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} \)


d)   \( \displaystyle \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} \)


e)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} \)


Övning 2

Beräkna

a)   \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} \)


b)   \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} \)


c)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} \)


d)   \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} \)


e)   \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} \)


Övning 3

En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus.

Kaffets temperatur minskar enligt modellen: \( \;\; y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x \;\; \)

där \( \;\, y \, \) är temperaturen i grader Celsius och

  \( x \) är tiden i timmar efter att kaffet hälldes i termosen.

a)    Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.

b)    Rita grafen till funktionen \( \, y_1 = 0,86\,^x \, \).

 Använd grafen för att bestämma \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(0,86\,^x\right) \) .

c)    Använd resultatet från b) för att beräkna \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(21\,+\,74\cdot 0,86\,^x\right) \) .

d)    Hur borde resultatet från c) tolkas?



C-övningar: 4-7


Övning 4

a)    Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} \)


b)    Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)


c)    Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)


d)    Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \)


Övning 5

Följande funktion är given: \( \qquad\qquad y = f(x) = x^3 \)

a)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) \) och förenkla.

b)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) - f(x) \) och förenkla.

c)    Bilda uttrycket \( \displaystyle {f(x+h) - f(x) \over h} \) och förenkla.

d)    Bestäm   \( \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \)   .

 Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.


Övning 6

Ange ett exempel på en funktion \( f(x) \) som

  • inte är definierad för \( x = -2 \, \) och som
  • har egenskapen: \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to -2}\,\,f(x) = 3 \qquad \)

Verifiera din lösning genom att göra en kontroll.


Övning 7

Betrakta funktionen: \( \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} \)

a)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).

b)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; \)?

 Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

c)    Ange \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; \) och \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) \) och motivera.

\( \quad\;\; x \to 3^+ \) betyder att närma sig \( \, x = 3 \) från höger och

\( \quad\;\; x \to 3^- \) att närma sig \( \, x = 3 \) från vänster.

d)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; \)?

 Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.



A-övningar: 8-11


Övning 8

Betrakta funktionen: \( \qquad\qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} \)

a)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; \)?

 Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

b)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).

 Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:
 Varför är grafen en rät linje fast \( f(x) \, \) inte är en linjär funktion?
 Vad händer med grafen i punkten \( x = 4\, \)?


Övning 9

Följande funktion är given: \( \qquad \displaystyle y = f(x) = {1 \over x} \)

Bestäm: \( \qquad\quad \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \)

Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.


Övning 10

Beräkna gränsvärdet: \( \qquad\qquad \displaystyle \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,-\,6\,x\,+\,5} \)

Ledning: Faktorisera uttryckets täljare och nämnare och förkorta det.


Övning 11

Beräkna gränsvärdet: \( \displaystyle \qquad \lim_{x \to \infty}\,\,\left(\,x \,-\, \sqrt{x^2\,-\,x}\,\right) \)

Ledning: Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.

Konjugatet   till \( \; a + \sqrt{b} \; \) är \( \; a - \sqrt{b} \; \) och omvänt.






Copyright © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.