Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 73: | Rad 73: | ||
d) Hur borde resultatet från c) tolkas? | d) Hur borde resultatet från c) tolkas? | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.3a Svar 3a|Lösning 3a|2.3a Lösning 3a|Svar 3b|2.3a Svar 3b|Lösning 3b|2.3a Lösning 3b|Svar 3c|2.3a Svar 3c|Lösning 3c|2.3a Lösning 3c|Lösning 3d|2.3a Lösning 3d}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.3a Svar 3a|Lösning 3a|2.3a Lösning 3a|Svar 3b|2.3a Svar 3b|Lösning 3b|2.3a Lösning 3b|Svar 3c|2.3a Svar 3c|Lösning 3c|2.3a Lösning 3c|Lösning 3d|2.3a Lösning 3d}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Rad 167: | Rad 127: | ||
Verifiera din lösning genom att göra en kontroll. | Verifiera din lösning genom att göra en kontroll. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 8|2.3a Svar 9|Lösning 8|2.3a Lösning 8}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 8|2.3a Svar 9|Lösning 8|2.3a Lösning 8}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 4</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Betrakta funktionen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} </math> | ||
+ | |||
+ | a) Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>. | ||
+ | |||
+ | b) Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; </math>? | ||
+ | |||
+ | : Om ja beräkna det. Om nej, motivera det. | ||
+ | |||
+ | c) Ange <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; </math> och <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) </math> och motivera. | ||
+ | |||
+ | <math> \quad\;\; x \to 3^+ </math> betyder att närma sig <math> \, x = 3 </math> från höger och | ||
+ | |||
+ | <math> \quad\;\; x \to 3^- </math> att närma sig <math> \, x = 3 </math> från vänster. | ||
+ | |||
+ | d) Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; </math>? | ||
+ | |||
+ | : Om ja beräkna det. Om nej, motivera det. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Lösning 4a|2.3a Lösning 4a|Svar 4b|2.3a Svar 4b|Lösning 4b|2.3a Lösning 4b|Svar 4c|2.3a Svar 4d|Lösning 4c|2.3a Lösning 4d|Svar 4d|2.3a Svar 4c|Lösning 4d|2.3a Lösning 4c}}</div> | ||
Rad 172: | Rad 154: | ||
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 9-11</span></Big></Big></Big> | <Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 9-11</span></Big></Big></Big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Betrakta funktionen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} </math> | ||
+ | |||
+ | a) Existerar gränsvärdet <math> \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; </math>? | ||
+ | |||
+ | : Om ja beräkna det. Om nej, motivera det. | ||
+ | |||
+ | b) Rita grafen till <math> \displaystyle f(x) </math>. | ||
+ | |||
+ | : Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor: | ||
+ | |||
+ | : Varför är grafen en rät linje fast <math> f(x) \, </math> inte är en linjär funktion? | ||
+ | |||
+ | : Vad händer med grafen i punkten <math> x = 4\, </math>? | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.3b Svar 5a|Lösning 5a|2.3a Lösning 5a|Lösning 5b|2.3a Lösning 5b}}</div> | ||
Versionen från 20 oktober 2017 kl. 13.11
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
E-övningar: 1-5
Övning 1
Bestäm
a) \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} \)
b) \( \displaystyle \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} \)
c) \( \displaystyle \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} \)
d) \( \displaystyle \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} \)
e) \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} \)
Övning 2
Beräkna
a) \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} \)
b) \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} \)
c) \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} \)
d) \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} \)
e) \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} \)
Övning 3
En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus.
Kaffets temperatur minskar enligt modellen: \( \;\; y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x \;\; \)
där \( \;\, y \, \) är temperaturen i grader Celsius och
- \( x \) är tiden i timmar efter att kaffet hälldes i termosen.
a) Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.
b) Rita grafen till funktionen \( \, y_1 = 0,86\,^x \, \).
- Använd grafen för att bestämma \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(0,86\,^x\right) \) .
c) Använd resultatet från b) för att beräkna \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(21\,+\,74\cdot 0,86\,^x\right) \) .
d) Hur borde resultatet från c) tolkas?
C-övningar: 6-8
Övning 6
a) Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} \)
b) Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)
c) Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)
d) Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \)
Övning 7
Följande funktion är given: \( \qquad\qquad y = f(x) = x^3 \)
a) Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) \) och förenkla.
b) Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) - f(x) \) och förenkla.
c) Bilda uttrycket \( \displaystyle {f(x+h) - f(x) \over h} \) och förenkla.
d) Bestäm \( \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \) .
- Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.
Övning 8
Ange ett exempel på en funktion \( f(x) \) som
- inte är definierad för \( x = -2 \, \) och som
- har egenskapen: \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to -2}\,\,f(x) = 3 \qquad \)
Verifiera din lösning genom att göra en kontroll.
Övning 4
Betrakta funktionen: \( \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} \)
a) Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).
b) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; \)?
- Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
c) Ange \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; \) och \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) \) och motivera.
\( \quad\;\; x \to 3^+ \) betyder att närma sig \( \, x = 3 \) från höger och
\( \quad\;\; x \to 3^- \) att närma sig \( \, x = 3 \) från vänster.
d) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; \)?
- Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
A-övningar: 9-11
Övning 5
Betrakta funktionen: \( \qquad\qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} \)
a) Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; \)?
- Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.
b) Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).
- Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:
- Varför är grafen en rät linje fast \( f(x) \, \) inte är en linjär funktion?
- Vad händer med grafen i punkten \( x = 4\, \)?
Övning 9
Följande funktion är given: \( \qquad \displaystyle y = f(x) = {1 \over x} \)
Bestäm: \( \qquad\quad \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \)
Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.
Övning 10
Beräkna gränsvärdet: \( \qquad\qquad \displaystyle \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,-\,6\,x\,+\,5} \)
Ledning: Faktorisera uttryckets täljare och nämnare och förkorta det.
Övning 11
Beräkna gränsvärdet: \( \qquad\lim_{x \to \infty}\,\,(\,x \,-\, \sqrt{x^2\,-\,x}\,) \)
Ledning: Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.
Konjugatet till \( \; a + \sqrt{b} \; \) är \( \; a - \sqrt{b} \; \) och omvänt.
Copyright © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.