Skillnad mellan versioner av "2.4 Övningar till Derivatans definition"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 41: Rad 41:
 
:::<math> y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} </math>
 
:::<math> y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} </math>
  
a) Ställ upp ett uttryck för <math> f(1+h)\, </math> genom att sätta in <math> 1+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 5\,x^2 </math>.
+
a) &nbsp; Ställ upp ett uttryck för <math> f(1+h)\, </math> genom att sätta in <math> 1+h\, </math> för <math> x\,</math> i funktionen <math> f(x) = 5\,x^2 </math>.
  
b) Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet.
+
b) &nbsp; Beräkna med hjälp av derivatans definition <math> f\,'(1) </math>. Tolka resultatet.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3 Svar 3a|Lösning 2a|2.3 Lösning 3a|Svar 2b|2.3 Svar 3b|Lösning 2b|2.3 Lösning 3b}}</div>  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.3 Svar 3a|Lösning 2a|2.3 Lösning 3a|Svar 2b|2.3 Svar 3b|Lösning 2b|2.3 Lösning 3b}}</div>  
  
  
== Övning 3 ==
+
<div class="ovnE">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
  
Rad 57: Rad 57:
 
:::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math>
 
:::<math> y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} </math>
  
a) Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?
+
a) &nbsp; Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?
  
b) Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning i slutet av 2014 om modellen ovan fortfarande gällde?
+
b) &nbsp; Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning i slutet av 2014 om modellen ovan fortfarande gällde?
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.3 Svar 4a|Lösning 3a|2.3 Lösning 4a|Svar 3b|2.3 Svar 4b|Lösning 3b|2.3 Lösning 4b}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.3 Svar 4a|Lösning 3a|2.3 Lösning 4a|Svar 3b|2.3 Svar 4b|Lösning 3b|2.3 Lösning 4b}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.3 Svar 4a|Svar 3a]] | [[2.3 Lösning 4a|Lösning 3a]] | [[2.3 Svar 4b|Svar 3b]] | [[2.3 Lösning 4b|Lösning 3b]]</small></small> -->
 
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==

Versionen från 10 november 2015 kl. 17.09

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 6\,x \]

a)   Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 1 \leq x \,\leq\, 5 \).

b)   Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 4 \).

c)   Ställ upp ett uttryck för \( f(3+h)\, \) genom att sätta in \( 3+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 6\,x \).

d)   Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(3) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 3\, \).

e)   Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.


Övning 2

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = 5\;x^2 \]

där \( \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} \)

\[ y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} \]

a)   Ställ upp ett uttryck för \( f(1+h)\, \) genom att sätta in \( 1+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 5\,x^2 \).

b)   Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \). Tolka resultatet.


Övning 3

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där \( {\color{White} x} \quad \!\! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} \)

\[ y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} \]

a)   Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?

b)   Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning i slutet av 2014 om modellen ovan fortfarande gällde?


Övning 4

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 4\, \]

Dvs funktionens värde för alla \( x\, \) är \( 4\, \).

a) Rita grafen till funktionen.

b) Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, 2 \).

c) Vad blir \( f(1+h)\, \) ?

d) Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 1\, \).

e) Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.


C-övningar: 5-6

Övning 5

I Exempel Oljetank betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, f(x) = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där \( {\color{White} x} \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} \)

\[ y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} \]

a) Beräkna med hjälp av derivatans definition oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).

b) Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?

     Använd utströmningsfunktionens derivata som funktion från Exempel Oljetank (utvidgat).

Övning 6

a) Beräkna med hjälp av derivatans definition derivatan till parabeln

\[ y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, -3 \]

b) Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.

c) Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.


A-övningar: 7-8

Övning 7

Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen

\[ y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, a \]

Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.

Övning 8

Följande funktion är given:

\[ y \, = \, f(x) = \, 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]

a) Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \). Tolka resultatet geometriskt.

b) Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y = f(x)\, \) i samma punkt.

c) Rita funktionens och tangentens graf i samma koordinatsystem.



Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.