Skillnad mellan versioner av "2.3 Övningar till Gränsvärde"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 210: Rad 210:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 7 november 2018 kl. 12.59

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Bestäm

a)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x - 8)} \)


b)   \( \displaystyle \lim_{x \to 3}\, {(2\,x)} \)


c)   \( \displaystyle \lim_{x \to 7}\,\, {5 \over x} \)


d)   \( \displaystyle \lim_{x \to -3}\, {(4\,x - 10)} \)


e)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\, {(x^2 - 4\,x + 12)} \)


Övning 2

Beräkna

a)   \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\, {x\,+\,3 \over x\,+\,2} \)


b)   \( \displaystyle \lim_{x \to 2}\,\, {2\,(x^2 + 1) \over x} \)


c)   \( \displaystyle \lim_{x \to 0}\,\, {x^2 - 9\,x \over x} \)


d)   \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {-7 \over x} \)


e)   \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, {3\,x\,+\,4 \over x} \)


Övning 3

En termos fylls med hett kaffe i ett rum inomhus.

Kaffets temperatur minskar enligt modellen: \( \;\; y = f(x) = 21\,+\,74\cdot 0,86\,^x \;\; \)

där \( \;\, y \, \) är temperaturen i grader Celsius och

  \( x \) är tiden i timmar efter att kaffet hälldes i termosen.

a)    Ange kaffets temperatur när det hälldes i termosen.

b)    Rita grafen till funktionen \( \, y_1 = 0,86\,^x \, \).

 Använd grafen för att bestämma \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(0,86\,^x\right) \) .

c)    Använd resultatet från b) för att beräkna \( \displaystyle \lim_{x \to \infty}\, \left(21\,+\,74\cdot 0,86\,^x\right) \) .

d)    Hur borde resultatet från c) tolkas?



C-övningar: 4-7


Övning 4

a)    Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, {x^2\,-\,9 \over 7\,x\,-\,21} \)


b)    Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to 2}\,\, {x^2\,-\,5\,x\,+\,6 \over x\,-\,2} \)


c)    Beräkna \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x^2\,-\,2\,x\,+\,3 \over 2\,x^2\,+\,5\,x\,-\,3} \)


d)    Bestäm \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, {x\,+\,1 \over x^2\,+\,1} \)


Övning 5

Följande funktion är given: \( \qquad\qquad y = f(x) = x^3 \)

a)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) \) och förenkla.

b)    Bilda uttrycket \( f(x\,+\,h) - f(x) \) och förenkla.

c)    Bilda uttrycket \( \displaystyle {f(x+h) - f(x) \over h} \) och förenkla.

d)    Bestäm   \( \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \)   .

 Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.


Övning 6

Ange ett exempel på en funktion \( f(x) \) som

  • inte är definierad för \( x = -2 \, \) och som
  • har egenskapen: \( \qquad \displaystyle \lim_{x \to -2}\,\,f(x) = 3 \qquad \)

Verifiera din lösning genom att göra en kontroll.


Övning 7

Betrakta funktionen: \( \qquad \displaystyle \; y = f(x) = {12 \over x - 3} \)

a)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).

b)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to \infty}\,\, f(x) \; \)?

 Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

c)    Ange \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{+}} f(x) \; \) och \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3^{-}} f(x) \) och motivera.

\( \quad\;\; x \to 3^+ \) betyder att närma sig \( \, x = 3 \) från höger och

\( \quad\;\; x \to 3^- \) att närma sig \( \, x = 3 \) från vänster.

d)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 3}\,\, f(x) \; \)?

 Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.



A-övningar: 8-11


Övning 8

Betrakta funktionen: \( \qquad\qquad \displaystyle \; y = f(x) = {x^2\,-\,16 \over x\,-\,4} \)

a)    Existerar gränsvärdet \( \displaystyle \; \lim_{x \to 4}\,\, f(x) \; \)?

 Om ja beräkna det. Om nej, motivera det.

b)    Rita grafen till \( \displaystyle f(x) \).

 Svara med hjälp av ditt svar från a) på följande frågor:
 Varför är grafen en rät linje fast \( f(x) \, \) inte är en linjär funktion?
 Vad händer med grafen i punkten \( x = 4\, \)?


Övning 9

Följande funktion är given: \( \qquad \displaystyle y = f(x) = {1 \over x} \)

Bestäm: \( \qquad\quad \displaystyle \lim_{h \to 0}\,\,{f(x+h) - f(x) \over h} \)

Betrakta under gränsprocessen \( \, x \) som en konstant.


Övning 10

Beräkna gränsvärdet: \( \qquad\qquad \displaystyle \lim_{x \to 1}\,\,{x^3\,-\,1 \over x^2\,-\,6\,x\,+\,5} \)

Ledning: Faktorisera uttryckets täljare och nämnare och förkorta det.


Övning 11

Beräkna gränsvärdet: \( \displaystyle \qquad \lim_{x \to \infty}\,\,\left(\,x \,-\, \sqrt{x^2\,-\,x}\,\right) \)

Ledning: Börja med att förlänga uttrycket i limes med konjugatet och fortsätt sedan att förenkla det.

Konjugatet   till \( \; a + \sqrt{b} \; \) är \( \; a - \sqrt{b} \; \) och omvänt.






Copyright © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.