2.4 Övningar till Derivatans definition

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
       \( \pmb{\gets} \) Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt \( \pmb{\to} \)      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 6\,x \]

a)   Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 1 \leq x \,\leq\, 5 \).

b)   Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 4 \).

c)   Ställ upp ett uttryck för \( f(3+h)\, \) genom att sätta in \( 3+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 6\,x \).

d)   Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(3) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 3\, \).

e)   Jämför resultaten i a), b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.


Övning 2

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = 5\;x^2 \]

där \( \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} \)

\[ y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} \]

a)   Ställ upp ett uttryck för \( f(1+h)\, \) genom att sätta in \( 1+h\, \) för \( x\,\) i funktionen \( f(x) = 5\,x^2 \).

b)   Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \). Tolka resultatet.


Övning 3

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där \( \quad \, x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900\;(början)} \)

\[ y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} \]

a)   Med hur många människor per år växte Sveriges befolkning år 1910 (slutet)?

b)   Med hur många människor per år växer Sveriges befolkning i slutet av 2014 om modellen ovan fortfarande gällde?


Övning 4

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = 4\, \]

Dvs funktionens värde för alla \( x\, \) är \( 4\, \).

a)   Rita grafen till funktionen.

b)   Beräkna funktionens genomsnittliga förändringshastighet i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, 2 \).

c)   Vad blir \( f(1+h)\, \) ?

d)   Beräkna med hjälp av derivatans definition \( f\,'(1) \) dvs funktionens exakta derivata i punkten \( x = 1\, \).

e)   Jämför resultaten i b) och d). Vilka slutsatser kan man dra? Motivera ditt svar.



C-övningar: 5-6


Övning 5

Bestäm med derivatans definition derivatan till funktionen

\[ y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, a \]

Förenkla uttrycket i \( a\, \) så långt som möjligt.


Övning 6

a)   Beräkna med hjälp av derivatans definition derivatan till parabeln

\[ y \, = \, f(x) = \, x^2 \quad {\rm i\;punkten} \quad x \, = \, -3 \]

b)   Ställ upp ekvationen för tangenten till parabeln i samma punkt.

c)   Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem.



A-övningar: 7-8


Övning 7

I Exempel Oljetank betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, f(x) = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där \( \; \quad \! x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} \)

\[ y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} \]

a)   Beräkna med hjälp av derivatans definition oljans utströmningshastighet vid tiden \( x = 25\, \).

b)   Efter hur många minuter läcker oljan med \( 300\, \) liter per minut?

       Använd utströmningsfunktionens derivata som funktion från Exempel Oljetank (utvidgat).


Övning 8

Följande funktion är given:

\[ y \, = \, f(x) = \, 3\,x^2 - 2\,x - 4 \]

a)   Beräkna med derivatans definition funktionens derivata i punkten \( x = 1\, \). Tolka resultatet geometriskt.

b)   Bestäm ekvationen för tangenten till kurvan \( y = f(x)\, \) i samma punkt.

c)   Rita funktionens och tangentens graf i samma koordinatsystem.




Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.