Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 11)
m
Rad 152: Rad 152:
 
== Övning 10 ==
 
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Följande funktion är given:
+
Lös följande olikheter
  
::<math> y = f(x) = {3\,x^2 + 12\,x + 12 \over x^2 - 4}\;,\qquad x\quad\text{reell} </math>  
+
a) <math> | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| </math>
  
a) Ange funktionens diskontinuiteter. Vilka är [[1.3_Fördjupning_till_Rationella_uttryck#H.C3.A4vbara_och_icke-h.C3.A4vbara_diskontinuiteter|<strong><span style="color:blue">hävbara</span></strong>]] och vilka är [[1.3_Fördjupning_till_Rationella_uttryck#H.C3.A4vbara_och_icke-h.C3.A4vbara_diskontinuiteter|<strong><span style="color:blue">icke-hävbara</span></strong>]] diskontinuiteter?
+
b) <math> | \, 2\,x - 6 | \, < \, |  \,x + 1 \,| </math>
  
b) Definiera funktionen <math>\,f(x)</math>:s [[1.3_Fördjupning_till_Rationella_uttryck#Kontinuerlig_forts.C3.A4ttning|<strong><span style="color:blue">kontinuerliga fortsättning</span></strong>]] <math> g(x)\, </math>, dvs en funktion som inte längre har <math>\, f(x)</math>:s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med <math> f(x)\, </math>.
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.6a Svar 10a|Lösning 10a|1.6a Lösning 10a|Svar 10b|1.6a Svar 10b|Lösning 10b|1.6a Lösning 10b}}
  
c) Rita graferna till <math> f(x)\, </math> och <math> g(x)\, </math>. Vilka slutsatser kan man dra av grafernas förlopp?
+
<!-- Armin Halilovic: EXTRA ÖVNINGAR, uppg. 4 (Absolutbelopp Extraövn Armin Halilovic.pdf) -->
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.6a Svar 10a|Lösning 10a|1.6a Lösning 10a|Svar 10b|1.6a Svar 10b|Lösning 10b|1.6a Lösning 10b|Lösning 10c|1.6a Lösning 10c}}
 
  
 
== Övning 11 ==
 
== Övning 11 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Lös följande olikheter
+
Bevisa den s.k. triangelolikheten:
  
a) <math> | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4  \,| </math>
 
  
b) <math> | \, 2\,x - 6 | \, < \, |  \,x + 1 \,| </math>
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.6a Svar 11a|Lösning 11a|1.6a Lösning 11a|Svar 11b|1.6a Svar 11b|Lösning 11b|1.6a Lösning 11b}}
+
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 11|1.6a Lösning 11}}
 +
 
  
  

Versionen från 24 juli 2014 kl. 17.14

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)

Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \) för

a) \( x = 1\, \)

b) \( x = - 1\, \)

c) \( x = 2\, \)

d) \( x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).

Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i i räknaren, knappen Y= mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.

Övning 4

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Övning 5

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.


C-övningar: 6-8


Övning 6

a) Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

b) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningsmängden till olikheten i a).

c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.

Övning 7

Tolka

\[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]

med hjälp av avståndsformeln på tallinjen.

Ange lösningen som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

Övning 8

Beskriv intervallet

\[ -8 \leq x \leq 15 \, \]

med hjälp av absolutbelopp. Ange lösningen som ett intervall på \( \, x\)-axeln.


A-övningar: 9-11


Övning 9

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = {x^2 - 9 \over x-3}\;,\qquad x\quad\text{reell} \]

a) Rita funktionens graf. Kan man av grafen dra slutsatsen att \( f(x)\, \) är kontinuerlig för alla \( \,x\)? Om inte, ange för vilka \( x\, \) funktionen är diskontinuerlig. Motivera ditt svar.

b) Faktorisera polynomet i funktionsuttryckets täljare. Förkorta sedan.

c) Är resultatet i b) ett uttryck till en ny funktion eller är det bara en annan form till funktionen \( f(x)\, \)? Motivera ditt svar.

Övning 10

Lös följande olikheter

a) \( | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| \)

b) \( | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| \)


Övning 11

Bevisa den s.k. triangelolikheten:





Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.