Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 76: Rad 76:
 
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math> .
 
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math> .
  
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
+
a) &nbsp; Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
 
   
 
   
 
:::<math> \begin{align}  y_1 & = | \, x - 1 \, |  \\
 
:::<math> \begin{align}  y_1 & = | \, x - 1 \, |  \\
Rad 82: Rad 82:
 
           \end{align}</math>
 
           \end{align}</math>
  
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
+
b) &nbsp; Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 4b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 4b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}</div>
  
Rad 90: Rad 90:
 
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 </math> .
 
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 </math> .
  
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
+
a) &nbsp; Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
 
   
 
   
 
:::<math>\begin{align}  y_1 & = | \, x + 1 \, |  \\
 
:::<math>\begin{align}  y_1 & = | \, x + 1 \, |  \\
Rad 96: Rad 96:
 
         \end{align}</math>
 
         \end{align}</math>
  
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
+
b) &nbsp; Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 5a|1.6a Lösning 5a|Svar 5b|1.6a Svar 5b|Lösning 5b|1.6a Lösning 5b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 5a|1.6a Lösning 5a|Svar 5b|1.6a Svar 5b|Lösning 5b|1.6a Lösning 5b}}</div>
  
Rad 107: Rad 107:
 
== <b>Övning 6</b> ==
 
== <b>Övning 6</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
a) Lös olikheten <math> | \, x - 1 \, | \, < \, 5 </math> med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
+
a) &nbsp; Lös olikheten <math> | \, x - 1 \, | \, < \, 5 </math> med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
  
 
Ange lösningsmängden som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
 
Ange lösningsmängden som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
  
b) Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.
+
b) &nbsp; Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.
  
c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.  
+
c) &nbsp; Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.6a Svar 6a|Lösning 6a|1.6a Lösning 6a|Lösning 6b|1.6a Lösning 6b|Svar 6c|1.6a Svar 6c|Lösning 6c|1.6a Lösning 6c}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.6a Svar 6a|Lösning 6a|1.6a Lösning 6a|Lösning 6b|1.6a Lösning 6b|Svar 6c|1.6a Svar 6c|Lösning 6c|1.6a Lösning 6c}}</div>
  
Rad 123: Rad 123:
 
::<math> | \, x + 5 \, | \, < \, 2 </math>  
 
::<math> | \, x + 5 \, | \, < \, 2 </math>  
  
a) Ange olikhetens lösning som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln med hjälp av tolkningen ovan.
+
a) &nbsp; Ange olikhetens lösning som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln med hjälp av tolkningen ovan.
  
b) Visualisera lösningen grafiskt.
+
b) &nbsp; Visualisera lösningen grafiskt.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.6a Svar 7|Lösning 7a|1.6a Lösning 7|Lösning 7b|1.6a Lösning 7b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.6a Svar 7|Lösning 7a|1.6a Lösning 7|Lösning 7b|1.6a Lösning 7b}}</div>
  
Rad 135: Rad 135:
 
::<math> -8 \leq x \leq 15 \, </math>  
 
::<math> -8 \leq x \leq 15 \, </math>  
  
a) Ange lösningen som en olikhet. Läs sista delen av genomgången [[1.6_Absolutbelopp#Intervall_med_absolutbelopp|<strong><span style="color:blue">Intervall med absolutbelopp</span></strong>]].
+
a) &nbsp; Ange lösningen som en olikhet. Läs sista delen av genomgången [[1.6_Absolutbelopp#Intervall_med_absolutbelopp|<strong><span style="color:blue">Intervall med absolutbelopp</span></strong>]].
  
b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.
+
b) &nbsp; Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.6a Svar 8|Lösning 8a|1.6a Lösning 8|Lösning 8b|1.6a Lösning 8b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.6a Svar 8|Lösning 8a|1.6a Lösning 8|Lösning 8b|1.6a Lösning 8b}}</div>
  
Rad 160: Rad 160:
 
::<math> | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 </math>
 
::<math> | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 </math>
  
a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.
+
a) &nbsp; Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.
  
b) Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).
+
b) &nbsp; Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).
  
c) Förklara resultatet i b).
+
c) &nbsp; Förklara resultatet i b).
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 10a|1.6a Svar 9a|Svar 10b|1.6a Svar 9b|Lösning 10c|1.6a Svar 9c}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 10a|1.6a Svar 9a|Svar 10b|1.6a Svar 9b|Lösning 10c|1.6a Svar 9c}}</div>
  
Rad 186: Rad 186:
 
::<math> \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0  </math>
 
::<math> \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0  </math>
  
a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.
+
a) &nbsp; Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.
  
b) Lös olikheten algebraiskt.
+
b) &nbsp; Lös olikheten algebraiskt.
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 12a|1.6a Lösning 12a|Svar 12b|1.6a Svar 12b|Lösning 12b|1.6a Lösning 12b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 12a|1.6a Lösning 12a|Svar 12b|1.6a Svar 12b|Lösning 12b|1.6a Lösning 12b}}</div>
  

Versionen från 29 september 2015 kl. 15.44

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      

E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( \quad | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( \quad | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( \quad | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( \quad | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( \quad 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)


Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( \quad | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| {\color{White} x} \) för

a) \( \quad x = 1\, \)

b) \( \quad x = - 1\, \)

c) \( \quad x = 2\, \)

d) \( \quad x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).


Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( \quad y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( \quad y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i räknarens knapp Y= kunna mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.


Övning 4

Lös ekvationen \( \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .

a)   Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]

b)   Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).


Övning 5

Lös ekvationen \( \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .

a)   Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]

b)   Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).



C-övningar: 6-9


Övning 6

a)   Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

b)   Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.

c)   Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.


Övning 7

Tolka följande olikhet med hjälp av avstånd mellan två tal på tallinjen:

\[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]

a)   Ange olikhetens lösning som ett intervall på \( \, x\)-axeln med hjälp av tolkningen ovan.

b)   Visualisera lösningen grafiskt.


Övning 8

Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:

\[ -8 \leq x \leq 15 \, \]

a)   Ange lösningen som en olikhet. Läs sista delen av genomgången Intervall med absolutbelopp.

b)   Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.


Övning 9

Lös följande ekvation grafiskt:

\[ 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | \]



A-övningar: 10-12


Övning 10

Betrakta ekvationen

\[ | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 \]

a)   Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.

b)   Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).

c)   Förklara resultatet i b).


Övning 11

Lös följande olikheter med hjälp av grafer:

a) \( \quad | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| \)

b) \( \quad | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| \)


Övning 12

Betrakta olikheten

\[ \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0 \]

a)   Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.

b)   Lös olikheten algebraiskt.





Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.