Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 10)
m
 
(106 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.5 Kontinuerliga och diskreta funktioner|<-- Förra avsnitt]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.5 Kontinuerliga och diskreta funktioner| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
{{Not selected tab|[[1.6 Absolutbelopp|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.6 Absolutbelopp|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[1.6 Övningar till Absolutbelopp|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[1.6 Övningar till Absolutbelopp|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Diagnosprov 1 Ma3c1.pdf|Diagnosprov 1 kap 1]]}}
+
{{Not selected tab|[[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|Diagnosprov 1 kap 1]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Diagnosprov 2 Ma3c kap 1.pdf|Diagnosprov 2 kap 1]]}}
+
{{Not selected tab|[[Diagnosprov 2 kap 1 Algebra & funktioner|Diagnosprov 2 kap 1]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
 +
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
{{Not selected tab|    }}
 +
{{Not selected tab|[[1.6 Fördjupning till Absolutbelopp|Fördjupning]]}}
 +
{{Not selected tab|    }}
 +
{{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|Lösningar till diagnos 1 kap 1 ]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov 2 kap 1|Lösningar&nbsp;till diagnos 2 kap 1]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big>
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big>
  
  
== Övning 1 ==
+
== <b>Övning 1</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Beräkna följande uttryckens värden:
 
Beräkna följande uttryckens värden:
  
a) <math> | -25\,| + | -5\,| </math>
+
a) <math> \quad | -25\,| + | -5\,| </math>
  
  
b) <math> | \, 17 - 20 \, |  </math>
+
b) <math> \quad | \, 17 - 20 \, |  </math>
  
  
c) <math> | -4\,| - |\,2\,| </math>
+
c) <math> \quad | -4\,| - |\,2\,| </math>
  
  
d) <math> | \,0\,| - | -0,01\,| </math>
+
d) <math> \quad | \,0\,| - | -0,01\,| </math>
  
  
e) <math> 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 </math>
+
e) <math> \quad 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.6a Svar 1a|Lösning 1a|1.6a Lösning 1a|Svar 1b|1.6a Svar 1b|Lösning 1b|1.6a Lösning 1b|Svar 1c|1.6a Svar 1c|Lösning 1c|1.6a Lösning 1c|Svar 1d|1.6a Svar 1d|Lösning 1d|1.6a Lösning 1d|Svar 1e|1.6a Svar 1e|Lösning 1e|1.6a Lösning 1e}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.6a Svar 1a|Lösning 1a|1.6a Lösning 1a|Svar 1b|1.6a Svar 1b|Lösning 1b|1.6a Lösning 1b|Svar 1c|1.6a Svar 1c|Lösning 1c|1.6a Lösning 1c|Svar 1d|1.6a Svar 1d|Lösning 1d|1.6a Lösning 1d|Svar 1e|1.6a Svar 1e|Lösning 1e|1.6a Lösning 1e}}
 
  
== Övning 2 ==
+
== <b>Övning 2</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
Beräkna värdet av uttrycket <math> | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| </math> för
+
Beräkna värdet av uttrycket <math> \quad | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \quad </math> för
  
a) <math> x = 1\, </math>
+
a) <math> \quad x = 1\, </math>
  
b) <math> x = - 1\, </math>
+
b) <math> \quad x = - 1\, </math>
  
c) <math> x = 2\, </math>
+
c) <math> \quad x = 2\, </math>
  
d) <math> x = - 2\, </math>
+
d) <math> \quad x = - 2\, </math>
  
Räkna först manuellt.
+
För att beräkna absolutbelopp med miniräknaren gör så här:
  
Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> genom att trycka på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>) och sedan med ENTER välja <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong>.
+
* &nbsp;&nbsp; Tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> \, 0 </math>)
 +
* &nbsp;&nbsp; Välj <strong><span style="color:black">abs ( </span></strong>
 +
* &nbsp;&nbsp; Tryck på ENTER
 +
* &nbsp;&nbsp; Mata in ett tal, stäng parentesen och tryck på ENTER
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c|Svar 2d|1.6a Svar 2d|Lösning 2d|1.6a Lösning 2d}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c|Svar 2d|1.6a Svar 2d|Lösning 2d|1.6a Lösning 2d}}
 
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
Rita grafen till följande funktioner i intervallet <math> -2 \leq x \leq 5 </math> i separata koordinatsystem:
+
Rita med grafräknaren graferna till följande funktioner i intervallet <math> \, -2 \leq x \leq 5 \, </math> i separata koordinatsystem:
  
a) <math> y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 </math>
+
a) <math> \quad y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 </math>
  
b) <math> y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| </math>
+
:&nbsp; <math>x</math>-intervallet som är definitionsmängden, ger värdena för XMIN och XMAX. Prova dig fram med räknaren till YMIN och YMAX.
  
För att i i räknaren, knappen <strong><span style="color:black"> Y= </span></strong> mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>), välj sedan <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> och tryck ENTER.
+
b) <math> \quad y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| </math>
  
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
+
:&nbsp; För att mata in b):s funktionsuttryck i grafräknaren med knappen &nbsp; <strong><span style="color:black"> Y= </span></strong> &nbsp; tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> \, 0 </math>),
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.6a Svar 3a|Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Svar 3b|1.6a Svar 3b|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Svar 3c|1.6a Svar 3c|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}
+
:&nbsp; välj sedan <strong><span style="color:black">abs ( </span></strong> &nbsp;och tryck på ENTER. Fortsätt med att mata in uttrycket, stäng parentesen och tryck på ENTER.
  
== Övning 4 ==
+
c) &nbsp;&nbsp; Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen? Förklara varför.
<div class="ovning">
+
{{#NAVCONTENT:Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}</div>
Lös ekvationen <math> {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math> .
+
  
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
+
 
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math> .
 +
 
 +
a) &nbsp; Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner
 +
 
 +
:för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
 
   
 
   
 
:::<math> \begin{align}  y_1 & = | \, x - 1 \, |  \\
 
:::<math> \begin{align}  y_1 & = | \, x - 1 \, |  \\
                        y_2 & = 4  
+
                        y_2 & = 4  
 
           \end{align}</math>
 
           \end{align}</math>
  
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
+
b) &nbsp; Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
 +
 
 +
:Jämför resultatet med grafen i a).
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 4b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}</div>
 +
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.6a Svar 4a|Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 4b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}
+
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 </math> .
  
== Övning 5 ==
+
a) &nbsp; Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner
<div class="ovning">
+
Lös ekvationen <math> {\color{White} x} \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 </math> .
+
  
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
+
:för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
 
   
 
   
 
:::<math>\begin{align}  y_1 & = | \, x + 1 \, |  \\
 
:::<math>\begin{align}  y_1 & = | \, x + 1 \, |  \\
Rad 90: Rad 112:
 
         \end{align}</math>
 
         \end{align}</math>
  
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
+
b) &nbsp; Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.6a Svar 5a|Lösning 5a|1.6a Lösning 5a|Svar 5b|1.6a Svar 5b|Lösning 5b|1.6a Lösning 5b}}
+
:Jämför resultatet med grafen i a).
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 5a|1.6a Lösning 5a|Svar 5b|1.6a Svar 5b|Lösning 5b|1.6a Lösning 5b}}</div>
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 6-8</span></Big></Big></Big>
 
  
  
== Övning 6 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 6-9</span></Big></Big></Big>
<div class="ovning">
+
 
a) Lös olikheten <math> | \, x - 1 \, | \, < \, 5 </math> med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
+
 
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
a) &nbsp; Lös olikheten <math> | \, x - 1 \, | \, < \, 5 </math> med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
  
 
Ange lösningsmängden som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
 
Ange lösningsmängden som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
  
b) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningsmängden till olikheten i a).
+
b) &nbsp; Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.
  
c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.  
+
c) &nbsp; Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.  
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.6a Svar 6a|Lösning 6a|1.6a Lösning 6a|Lösning 6b|1.6a Lösning 6b|Svar 6c|1.6a Svar 6c|Lösning 6c|1.6a Lösning 6c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.6a Svar 6a|Lösning 6a|1.6a Lösning 6a|Svar 6b|1.6a Svar 6b|Lösning 6b|1.6a Lösning 6b|Svar 6c|1.6a Svar 6c|Lösning 6c|1.6a Lösning 6c}}
 
  
== Övning 7 ==
+
== <b>Övning 7</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
Tolka
+
Tolka följande olikhet med hjälp av [[1.6_Absolutbelopp#Exempel_2_Avst.C3.A5nd_mellan_tv.C3.A5_tal|<strong><span style="color:blue">avstånd mellan två tal</span></strong>]] på tallinjen:
  
:<math> | \, x + 5 \, | \, < \, 2 </math>  
+
::<math> | \, x + 5 \, | \, < \, 2 </math>  
  
med hjälp av [[1.6_Absolutbelopp#Exempel_2_Avst.C3.A5nd_mellan_tv.C3.A5_tal|<strong><span style="color:blue">avståndsformeln</span></strong>]] på tallinjen.
+
a) &nbsp; Ange olikhetens lösning som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln med hjälp av tolkningen ovan.
  
Ange lösningen som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
+
b) &nbsp; Visualisera lösningen grafiskt.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.6a Svar 7|Lösning 7a|1.6a Lösning 7|Lösning 7b|1.6a Lösning 7b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.6a Svar 7|Lösning 7|1.6a Lösning 7}}
 
  
== Övning 8 ==
+
== <b>Övning 8</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
Beskriv intervallet
+
Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:
  
:<math> -8 \leq x \leq 15 \, </math>  
+
::<math> -8 \leq x \leq 15 \, </math>  
  
med hjälp av absolutbelopp. Ange lösningen som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
+
a) &nbsp; Ange lösningen som en olikhet.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.6a Svar 8|Lösning 8|1.6a Lösning 8}}
+
b) &nbsp; Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.
  
 +
Läs sista delen av genomgången [[1.6_Absolutbelopp#Intervall_med_absolutbelopp|<strong><span style="color:blue">Intervall med absolutbelopp</span></strong>]].
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.6a Svar 8|Lösning 8a|1.6a Lösning 8|Lösning 8b|1.6a Lösning 8b}}</div>
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 9-11</span></Big></Big></Big>
 
  
 +
== <b>Övning 9</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Lös följande ekvation grafiskt:
  
== Övning 9 ==
+
::<math> 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | </math>
<div class="ovning">
+
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.6a Svar 9|Lösning 9|1.6a Lösning 9}}</div>
a) Lös ekvationen
+
  
:<math> 2\,| \, x - 1 \, | \, < \, | \, x + 2 \, | </math> .
 
  
b) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen i a).
 
  
c) Hur många lösningar har ekvationen i a)? Förklara varför.
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.6a Svar 9a|Svar 9b|1.6a Svar 9b|Svar 9c|1.6a Svar 9c}}
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 10-12</span></Big></Big></Big>
  
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
Lös följande olikheter
 
  
a) <math> | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4  \,| </math>
+
== <b>Övning 10</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Betrakta ekvationen
  
b) <math> | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| </math>
+
::<math> | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.6a Svar 10a|Lösning 10a|1.6a Lösning 10a|Svar 10b|1.6a Svar 10b|Lösning 10b|1.6a Lösning 10b}}
+
a) &nbsp; Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.
  
 +
b) &nbsp; Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).
 +
 +
c) &nbsp; Förklara resultatet i b).
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 10a|1.6a Svar 9a|Svar 10b|1.6a Svar 9b|Lösning 10c|1.6a Svar 9c}}</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 11</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Lös följande olikheter med hjälp av grafer:
 +
 +
a) <math> \quad | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4  \,| </math>
 +
 +
b) <math> \quad | \, 2\,x - 6 | \, < \, |  \,x + 1 \,| </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.6a Svar 11a|Lösning 11a|1.6a Lösning 11a|Svar 11b|1.6a Svar 11b|Lösning 11b|1.6a Lösning 11b}}</div>
 
<!-- Armin Halilovic: EXTRA ÖVNINGAR, uppg. 4 (Absolutbelopp Extraövn Armin Halilovic.pdf) -->
 
<!-- Armin Halilovic: EXTRA ÖVNINGAR, uppg. 4 (Absolutbelopp Extraövn Armin Halilovic.pdf) -->
 
<!-- Ändra lite grann på sifrorna! -->
 
<!-- Ändra lite grann på sifrorna! -->
  
== Övning 11 ==
 
<div class="ovning">
 
Bevisa den s.k. triangelolikheten:
 
  
:<math> |\, x + y \, | \leq | \, x \, | + | \, y \, | \, </math>
+
== <b>Övning 12</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Betrakta olikheten
 +
 
 +
::<math> \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0  </math>
 +
 
 +
a) &nbsp; Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.
 +
 
 +
b) &nbsp; Lös olikheten algebraiskt.
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 12a|1.6a Lösning 12a|Svar 12b|1.6a Svar 12b|Lösning 12b|1.6a Lösning 12b}}</div>
 +
 
 +
 
 +
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 11|1.6a Lösning 11}}
 
  
  
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 6 maj 2019 kl. 18.36

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      
                 Fördjupning                    Lösningar till diagnos 1 kap 1          Lösningar till diagnos 2 kap 1      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( \quad | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( \quad | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( \quad | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( \quad | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( \quad 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)


Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( \quad | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \quad \) för

a) \( \quad x = 1\, \)

b) \( \quad x = - 1\, \)

c) \( \quad x = 2\, \)

d) \( \quad x = - 2\, \)

För att beräkna absolutbelopp med miniräknaren gör så här:

  •    Tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( \, 0 \))
  •    Välj abs (
  •    Tryck på ENTER
  •    Mata in ett tal, stäng parentesen och tryck på ENTER


Övning 3

Rita med grafräknaren graferna till följande funktioner i intervallet \( \, -2 \leq x \leq 5 \, \) i separata koordinatsystem:

a) \( \quad y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

  \(x\)-intervallet som är definitionsmängden, ger värdena för XMIN och XMAX. Prova dig fram med räknaren till YMIN och YMAX.

b) \( \quad y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

  För att mata in b):s funktionsuttryck i grafräknaren med knappen   Y=   tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( \, 0 \)),
  välj sedan abs (  och tryck på ENTER. Fortsätt med att mata in uttrycket, stäng parentesen och tryck på ENTER.

c)    Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen? Förklara varför.


Övning 4

Lös ekvationen \( \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .

a)   Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner

för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
\[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]

b)   Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Jämför resultatet med grafen i a).


Övning 5

Lös ekvationen \( \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .

a)   Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner

för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
\[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]

b)   Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Jämför resultatet med grafen i a).



C-övningar: 6-9


Övning 6

a)   Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

b)   Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.

c)   Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.


Övning 7

Tolka följande olikhet med hjälp av avstånd mellan två tal på tallinjen:

\[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]

a)   Ange olikhetens lösning som ett intervall på \( \, x\)-axeln med hjälp av tolkningen ovan.

b)   Visualisera lösningen grafiskt.


Övning 8

Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:

\[ -8 \leq x \leq 15 \, \]

a)   Ange lösningen som en olikhet.

b)   Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.

Läs sista delen av genomgången Intervall med absolutbelopp.


Övning 9

Lös följande ekvation grafiskt:

\[ 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | \]



A-övningar: 10-12


Övning 10

Betrakta ekvationen

\[ | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 \]

a)   Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.

b)   Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).

c)   Förklara resultatet i b).


Övning 11

Lös följande olikheter med hjälp av grafer:

a) \( \quad | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| \)

b) \( \quad | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| \)


Övning 12

Betrakta olikheten

\[ \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0 \]

a)   Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.

b)   Lös olikheten algebraiskt.





Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.