Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 52: | Rad 52: | ||
d) <math> \quad x = - 2\, </math> | d) <math> \quad x = - 2\, </math> | ||
− | + | För att få fram funktionen <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> för absolutbeloppet i miniräknaren gör så här: | |
− | * | + | * Tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> \, 0 </math>) |
− | * | + | * Välj <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> |
− | * | + | * Tryck på ENTER |
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c|Svar 2d|1.6a Svar 2d|Lösning 2d|1.6a Lösning 2d}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c|Svar 2d|1.6a Svar 2d|Lösning 2d|1.6a Lösning 2d}}</div> | ||
Rad 81: | Rad 81: | ||
:::<math> \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ | :::<math> \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ | ||
− | + | y_2 & = 4 | |
\end{align}</math> | \end{align}</math> | ||
Versionen från 29 september 2015 kl. 16.11
<-- Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Diagnosprov 1 kap 1 | Diagnosprov 2 kap 1 |
E-övningar: 1-5
Övning 1
Beräkna följande uttryckens värden:
a) \( \quad | -25\,| + | -5\,| \)
b) \( \quad | \, 17 - 20 \, | \)
c) \( \quad | -4\,| - |\,2\,| \)
d) \( \quad | \,0\,| - | -0,01\,| \)
e) \( \quad 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)
Övning 2
Beräkna värdet av uttrycket \( \quad | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \quad \) för
a) \( \quad x = 1\, \)
b) \( \quad x = - 1\, \)
c) \( \quad x = 2\, \)
d) \( \quad x = - 2\, \)
För att få fram funktionen abs ( ) för absolutbeloppet i miniräknaren gör så här:
- Tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( \, 0 \))
- Välj abs ( )
- Tryck på ENTER
Övning 3
Rita med grafräknaren graferna till följande funktioner i intervallet \( \, -2 \leq x \leq 5 \, \) i separata koordinatsystem:
a) \( \quad y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)
b) \( \quad y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)
För att i grafräknaren kunna mata in b):s funktionsuttryck i räknarens knapp Y= tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( \, 0 \)), välj sedan abs ( ) och tryck på ENTER.
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen? Förklara varför.
Övning 4
Lös ekvationen \( \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
- \[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
Övning 5
Lös ekvationen \( \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
- \[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
C-övningar: 6-9
Övning 6
a) Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.
b) Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.
c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.
Övning 7
Tolka följande olikhet med hjälp av avstånd mellan två tal på tallinjen:
- \[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]
a) Ange olikhetens lösning som ett intervall på \( \, x\)-axeln med hjälp av tolkningen ovan.
b) Visualisera lösningen grafiskt.
Övning 8
Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:
- \[ -8 \leq x \leq 15 \, \]
a) Ange lösningen som en olikhet. Läs sista delen av genomgången Intervall med absolutbelopp.
b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.
Övning 9
Lös följande ekvation grafiskt:
- \[ 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | \]
A-övningar: 10-12
Övning 10
Betrakta ekvationen
- \[ | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 \]
a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.
b) Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).
c) Förklara resultatet i b).
Övning 11
Lös följande olikheter med hjälp av grafer:
a) \( \quad | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| \)
b) \( \quad | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| \)
Övning 12
Betrakta olikheten
- \[ \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0 \]
a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.
b) Lös olikheten algebraiskt.
Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.