Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m (Övning 11)
Rad 168: Rad 168:
 
Lös följande olikheter
 
Lös följande olikheter
  
a) <math> | x + 2 |>| 2x − 4 | </math>
+
a) <math> | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x − 4 \,| </math>
  
b) | 2x − 6 |<| x +1| </math>
+
b) | \, 2x − 6 | \, < \, | \,x +1 \,| </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.6a Svar 11a|Lösning 11a|1.6a Lösning 11a|Svar 11b|1.6a Svar 11b|Lösning 11b|1.6a Lösning 11b}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.6a Svar 11a|Lösning 11a|1.6a Lösning 11a|Svar 11b|1.6a Svar 11b|Lösning 11b|1.6a Lösning 11b}}

Versionen från 24 juli 2014 kl. 16.03

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      


E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)

Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \) för

a) \( x = 1\, \)

b) \( x = - 1\, \)

c) \( x = 2\, \)

d) \( x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).

Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i i räknaren, knappen Y= mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.

Övning 4

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Övning 5

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.


C-övningar: 6-8


Övning 6

a) Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

b) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningsmängden till olikheten i a).

c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.

Övning 7

Tolka

\[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]

med hjälp av avståndsformeln på tallinjen.

Ange lösningen som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

Övning 8

Beskriv intervallet

\[ -8 \leq x \leq 15 \, \]

med hjälp av absolutbelopp. Ange lösningen som ett intervall på \( \, x\)-axeln.


A-övningar: 9-11


Övning 9

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = {x^2 - 9 \over x-3}\;,\qquad x\quad\text{reell} \]

a) Rita funktionens graf. Kan man av grafen dra slutsatsen att \( f(x)\, \) är kontinuerlig för alla \( \,x\)? Om inte, ange för vilka \( x\, \) funktionen är diskontinuerlig. Motivera ditt svar.

b) Faktorisera polynomet i funktionsuttryckets täljare. Förkorta sedan.

c) Är resultatet i b) ett uttryck till en ny funktion eller är det bara en annan form till funktionen \( f(x)\, \)? Motivera ditt svar.

Övning 10

Följande funktion är given:

\[ y = f(x) = {3\,x^2 + 12\,x + 12 \over x^2 - 4}\;,\qquad x\quad\text{reell} \]

a) Ange funktionens diskontinuiteter. Vilka är hävbara och vilka är icke-hävbara diskontinuiteter?

b) Definiera funktionen \(\,f(x)\):s kontinuerliga fortsättning \( g(x)\, \), dvs en funktion som inte längre har \(\, f(x)\):s hävbara diskontinuitet, men är annars identisk med \( f(x)\, \).

c) Rita graferna till \( f(x)\, \) och \( g(x)\, \). Vilka slutsatser kan man dra av grafernas förlopp?

Övning 11

Lös följande olikheter

a) \( | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x − 4 \,| \)

b) | \, 2x − 6 | \, < \, | \,x +1 \,| </math>



Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.