Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 37: Rad 37:
  
 
e) <math> \quad 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 </math>
 
e) <math> \quad 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 </math>
 
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.6a Svar 1a|Lösning 1a|1.6a Lösning 1a|Svar 1b|1.6a Svar 1b|Lösning 1b|1.6a Lösning 1b|Svar 1c|1.6a Svar 1c|Lösning 1c|1.6a Lösning 1c|Svar 1d|1.6a Svar 1d|Lösning 1d|1.6a Lösning 1d|Svar 1e|1.6a Svar 1e|Lösning 1e|1.6a Lösning 1e}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.6a Svar 1a|Lösning 1a|1.6a Lösning 1a|Svar 1b|1.6a Svar 1b|Lösning 1b|1.6a Lösning 1b|Svar 1c|1.6a Svar 1c|Lösning 1c|1.6a Lösning 1c|Svar 1d|1.6a Svar 1d|Lösning 1d|1.6a Lösning 1d|Svar 1e|1.6a Svar 1e|Lösning 1e|1.6a Lösning 1e}}</div>
  
  
== Övning 2 ==
+
== <b>Övning 2</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Beräkna värdet av uttrycket <math> \quad | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| {\color{White} x} </math> för
 
Beräkna värdet av uttrycket <math> \quad | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| {\color{White} x} </math> för
  
Rad 56: Rad 55:
  
 
Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> genom att trycka på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>) och sedan med ENTER välja <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong>.
 
Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> genom att trycka på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>) och sedan med ENTER välja <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong>.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c|Svar 2d|1.6a Svar 2d|Lösning 2d|1.6a Lösning 2d}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.6a Svar 2a|Lösning 2a|1.6a Lösning 2a|Svar 2b|1.6a Svar 2b|Lösning 2b|1.6a Lösning 2b|Svar 2c|1.6a Svar 2c|Lösning 2c|1.6a Lösning 2c|Svar 2d|1.6a Svar 2d|Lösning 2d|1.6a Lösning 2d}}
 
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Rita grafen till följande funktioner i intervallet <math> -2 \leq x \leq 5 </math> i separata koordinatsystem:
 
Rita grafen till följande funktioner i intervallet <math> -2 \leq x \leq 5 </math> i separata koordinatsystem:
  
Rad 70: Rad 69:
  
 
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
 
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}
 
  
== Övning 4 ==
+
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math> .
 
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math> .
  
Rad 84: Rad 83:
  
 
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
 
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 4b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 4b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}
 
  
== Övning 5 ==
+
== <b>Övning 5</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 </math> .
 
Lös ekvationen <math> \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 </math> .
  
Rad 98: Rad 97:
  
 
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
 
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 5a|1.6a Lösning 5a|Svar 5b|1.6a Svar 5b|Lösning 5b|1.6a Lösning 5b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 5a|1.6a Lösning 5a|Svar 5b|1.6a Svar 5b|Lösning 5b|1.6a Lösning 5b}}
 
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 6-9</span></Big></Big></Big>
 
  
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 6-9</span></Big></Big></Big>
  
== Övning 6 ==
+
 
<div class="ovning">
+
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 
a) Lös olikheten <math> | \, x - 1 \, | \, < \, 5 </math> med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
 
a) Lös olikheten <math> | \, x - 1 \, | \, < \, 5 </math> med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
  
Rad 114: Rad 114:
  
 
c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.  
 
c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.  
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.6a Svar 6a|Lösning 6a|1.6a Lösning 6a|Lösning 6b|1.6a Lösning 6b|Svar 6c|1.6a Svar 6c|Lösning 6c|1.6a Lösning 6c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.6a Svar 6a|Lösning 6a|1.6a Lösning 6a|Lösning 6b|1.6a Lösning 6b|Svar 6c|1.6a Svar 6c|Lösning 6c|1.6a Lösning 6c}}
 
  
== Övning 7 ==
+
== <b>Övning 7</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
Tolka följande olikhet med hjälp av [[1.6_Absolutbelopp#Exempel_2_Avst.C3.A5nd_mellan_tv.C3.A5_tal|<strong><span style="color:blue">avstånd mellan två tal</span></strong>]] på tallinjen och [[1.6_Absolutbelopp#Intervall_med_absolutbelopp|<strong><span style="color:blue">intervall med absolutbelopp</span></strong>]]:
 
Tolka följande olikhet med hjälp av [[1.6_Absolutbelopp#Exempel_2_Avst.C3.A5nd_mellan_tv.C3.A5_tal|<strong><span style="color:blue">avstånd mellan två tal</span></strong>]] på tallinjen och [[1.6_Absolutbelopp#Intervall_med_absolutbelopp|<strong><span style="color:blue">intervall med absolutbelopp</span></strong>]]:
  
Rad 126: Rad 126:
  
 
b) Visualisera lösningen grafiskt.
 
b) Visualisera lösningen grafiskt.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.6a Svar 7|Lösning 7a|1.6a Lösning 7|Lösning 7b|1.6a Lösning 7b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.6a Svar 7|Lösning 7a|1.6a Lösning 7|Lösning 7b|1.6a Lösning 7b}}
 
  
== Övning 8 ==
+
== <b>Övning 8</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:
 
Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:
  
Rad 138: Rad 138:
  
 
b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.
 
b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.6a Svar 8|Lösning 8a|1.6a Lösning 8|Lösning 8b|1.6a Lösning 8b}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.6a Svar 8|Lösning 8a|1.6a Lösning 8|Lösning 8b|1.6a Lösning 8b}}
 
  
== Övning 9 ==
+
== <b>Övning 9</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
Lös följande ekvation grafiskt:
 
Lös följande ekvation grafiskt:
  
 
::<math> 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | </math>
 
::<math> 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.6a Svar 9|Lösning 9|1.6a Lösning 9}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.6a Svar 9|Lösning 9|1.6a Lösning 9}}
 
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 10-12</span></Big></Big></Big>
 
  
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 10-12</span></Big></Big></Big>
  
== Övning 10 ==
+
 
<div class="ovning">
+
== <b>Övning 10</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 
Betrakta ekvationen
 
Betrakta ekvationen
  
Rad 164: Rad 165:
  
 
c) Förklara resultatet i b).
 
c) Förklara resultatet i b).
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 10a|1.6a Svar 9a|Svar 10b|1.6a Svar 9b|Lösning 10c|1.6a Svar 9c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 10a|1.6a Svar 9a|Svar 10b|1.6a Svar 9b|Lösning 10c|1.6a Svar 9c}}
 
  
== Övning 11 ==
+
== <b>Övning 11</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
 
Lös följande olikheter med hjälp av grafer:
 
Lös följande olikheter med hjälp av grafer:
  
Rad 174: Rad 175:
  
 
b) <math> \quad | \, 2\,x - 6 | \, < \, |  \,x + 1 \,| </math>
 
b) <math> \quad | \, 2\,x - 6 | \, < \, |  \,x + 1 \,| </math>
 
+
{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.6a Svar 11a|Lösning 11a|1.6a Lösning 11a|Svar 11b|1.6a Svar 11b|Lösning 11b|1.6a Lösning 11b}}</div>
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.6a Svar 11a|Lösning 11a|1.6a Lösning 11a|Svar 11b|1.6a Svar 11b|Lösning 11b|1.6a Lösning 11b}}
+
 
<!-- Armin Halilovic: EXTRA ÖVNINGAR, uppg. 4 (Absolutbelopp Extraövn Armin Halilovic.pdf) -->
 
<!-- Armin Halilovic: EXTRA ÖVNINGAR, uppg. 4 (Absolutbelopp Extraövn Armin Halilovic.pdf) -->
 
<!-- Ändra lite grann på sifrorna! -->
 
<!-- Ändra lite grann på sifrorna! -->
  
== Övning 12 ==
+
 
<div class="ovning">
+
== <b>Övning 12</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 
Betrakta olikheten
 
Betrakta olikheten
  
Rad 188: Rad 189:
  
 
b) Lös olikheten algebraiskt.
 
b) Lös olikheten algebraiskt.
 +
{{#NAVCONTENT:Lösning 12a|1.6a Lösning 12a|Svar 12b|1.6a Svar 12b|Lösning 12b|1.6a Lösning 12b}}</div>
 +
 +
 +
  
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 12a|1.6a Lösning 12a|Svar 12b|1.6a Svar 12b|Lösning 12b|1.6a Lösning 12b}}
 
  
  

Versionen från 29 september 2015 kl. 13.54

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      

E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( \quad | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( \quad | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( \quad | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( \quad | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( \quad 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)


Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( \quad | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| {\color{White} x} \) för

a) \( \quad x = 1\, \)

b) \( \quad x = - 1\, \)

c) \( \quad x = 2\, \)

d) \( \quad x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).


Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( \quad y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( \quad y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i i räknaren, knappen Y= mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.


Övning 4

Lös ekvationen \( \quad \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).


Övning 5

Lös ekvationen \( \quad \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).



C-övningar: 6-9


Övning 6

a) Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

b) Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.

c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.


Övning 7

Tolka följande olikhet med hjälp av avstånd mellan två tal på tallinjen och intervall med absolutbelopp:

\[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]

a) Ange olikhetens lösning som ett intervall på \( \, x\)-axeln med hjälp av tolkningarna ovan.

b) Visualisera lösningen grafiskt.


Övning 8

Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:

\[ -8 \leq x \leq 15 \, \]

a) Ange lösningen som en olikhet.

b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.


Övning 9

Lös följande ekvation grafiskt:

\[ 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | \]



A-övningar: 10-12


Övning 10

Betrakta ekvationen

\[ | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 \]

a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.

b) Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).

c) Förklara resultatet i b).


Övning 11

Lös följande olikheter med hjälp av grafer:

a) \( \quad | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| \)

b) \( \quad | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| \)


Övning 12

Betrakta olikheten

\[ \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0 \]

a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.

b) Lös olikheten algebraiskt.





Copyright © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.